Hoe hoger hoe meer poeha. Waarom is dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 20:11

Als er niet meer zonder sporen en S&T gereden kan worden, dan is zo'n ruiter gewoon flut. En heeft die niks van sporen en S&T gebruik gesnapt.
En ja helaas zijn er ook die dan Z zijn geworden Verdrietig

Hier een quote van me van deze week in een ander topic over hoe ik over het gebruik van S&T denk

runningkawa schreef:
In het Z komen de oefeningen sneller op elkaar, en word er ook meer precisie van uitvoeren verwacht.
Zelf vind ik dat je je oefeningen eerst moet beheersen met een gewoon bit.
Dan kun je ze later nog extra netjes maken met de S&T.
Omdat deze bitten zeker strenger inkomen, hoef je nog minder met je handen te doen, dan dat je al deed.
Dus kun je je hulpen veel kleiner maken en beter doseren.
Wat voor het paard dan ook weer fijner is.

Maar heb je bv je S&T nodig om je paard te laten verzamelen wat met gewone trens niet gaat, dan gebruik je hem imo verkeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 21:05

Maar waarom verplichten ze stang en trens in de z terwijl ik dus ook egnoeg paarden en ruiters ken die het met een simpee trens doen? Slaat naar mijn idee nergens op.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 21:27

Fellor schreef:
Maar waarom verplichten ze stang en trens in de z terwijl ik dus ook egnoeg paarden en ruiters ken die het met een simpee trens doen? Slaat naar mijn idee nergens op.


S&T is NIET verplicht!!!!

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 21:27

btw... het BLIJVEN gave foto's RK !!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 21:41

DePennyBitch"]
[quote="Fellor schreef:
Maar waarom verplichten ze stang en trens in de z terwijl ik dus ook egnoeg paarden en ruiters ken die het met een simpee trens doen? Slaat naar mijn idee nergens op.


S&T is NIET verplicht!!!!
[/quote]

Dan heb ii iets gemist en ik bijf het inderdaad een gaaf paard vinden van runningkawa

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 12:27

Ik denk dat je even moet opzoeken wat het nut is van sporen en stang&trens. Misschien dat je dan begrijpt waarom we hier in de hogere mee werken.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 12:32

ik ben het wel een beetje met je eens hoor. Ik geloof dat je met stang en trens beter kunt aantonen dat je hulpen fijn afgesteld zijn, alleen gaat dat niet geheel op. WAnt er zijn mensen die met stang en trens even goed grof kunnen inwerken. Wat sporen betreft: je kunt er een stille beenligging mee aantonen. Want ook al heb je ze aan, je hoeft je paard er niet mee te raken.

Wat buitenrijden betreft: dat is echt een vak apart hoor. Er zijn mensen die een paard heel goed in de hand kunnen hebben en alles kunnen tijdens een buitenrit. Een Z proef afleggen kunnen ze echter niet. en vice versa.

Maar waarom zou een goede z ruiter per definitie een betere ruiter zijn, dan iemand die bosritten kan maken met het paard, een flinke galop kan afleggen terwijl hij zich ontspannen voelt, een keer een sprongetje maken en het paard altijd wel weer terug kan nemen en het overal langs kan krijgen?

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 12:37

Wie heeft 'ruiters en rechters' van Ernest van Loon gelezen? Daarin is het nodige te vinden over fijne hulpen, ontspanning en vooral aan de teugel lopen!
Ik vind het een fantastisch boek!

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 12:43

Desiree schreef:
ik ben het wel een beetje met je eens hoor. Ik geloof dat je met stang en trens beter kunt aantonen dat je hulpen fijn afgesteld zijn, alleen gaat dat niet geheel op. WAnt er zijn mensen die met stang en trens even goed grof kunnen inwerken. Wat sporen betreft: je kunt er een stille beenligging mee aantonen. Want ook al heb je ze aan, je hoeft je paard er niet mee te raken.


Tja helaas heb je daar gelijk in. Sporen en stang&trens worden helaas veel te vaak verkeerd gebruikt.
Ik zie veel te veel jonge (en trouwens ook oudere) ruiters in de B en L al met sporen van 2,5cm. Wat moet je dan in godsnaam om in het Z als je paard/pony die sporen niet meer voelt...
En met stang&trens precies hetzelfde, veel paarden lopen een stuk 'fijner' Verward met S&T omdat die stang zo'n strenge inwerking heeft. Ik zie vaak zat de trens teugel loshangen en dat het paard vol op de stang teugel wordt gereden...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 13:18

Nistria"]
[
Tja helaas heb je daar gelijk in. Sporen en stang&trens worden helaas veel te vaak verkeerd gebruikt.
Ik zie veel te veel jonge (en trouwens ook oudere) ruiters in de B en L al met sporen van 2,5cm. Wat moet je dan in godsnaam om in het Z als je paard/pony die sporen niet meer voelt...
[/quote]
En eigenlijk is het de fout van de jury als die mensen er toch in slagen om zover te komen. Want de jury zou ze er tussen uit moeten vissen.
[quote="Nistria schreef:
[
. Ik zie vaak zat de trens teugel loshangen en dat het paard vol op de stang teugel wordt gereden...
[/quote]

ja ongelofelijk gewoon. En je krijgt mij niet wijs dat die paarden goed door hun lijf lopen. Maar ik zie het OOK vaak andersom, en dat is natuurlijk heel goed.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 14:42

Wees blij, die mensen zijn tenminste niet gehinderd door enige kennis Knipoog

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 17:09

Ok, ben benieuwd hoeveel mensen ik nu over me heen krijg, ik rijd nu M2 en dat met sporen van 4 cm incl fijn wiel. Dierenmishandeling? Ik vind van niet, die van mij heeft nu en dan klierbuien, dat wil je niet weten. 1 keer prikken is genoeg om haar weer bij de les te krijgen. Of ze vindt het halverwege de diagonaal al genoeg met de uitgestrekte draf, ja, bekijk het even, dan mag ze ook best weten dat ik sporen draag. En verder...gebruik ik ze niet. Tot en met de L2 heb ik zonder sporen gereden, en lager dan een 7 heb ik nooit gehaald voor wijken. Ze is dus prima aan het been, de sporen zijn er bij mij alleen om even heel kort onopvallend en consequent in te grijpen.

En over stang&trens, voorlopig moet ik nog 8 winstpunten in de M2, dus heb ik er nog niet heel goed over na gedacht. Ik ga het bespreken met mijn instructrice, zelf rijdt ze verschillende paarden in het Z, de een zonder s&t, de ander met, afhankelijk van het paard. Omdat ik er nog nooit mee gereden heb wil ik er geen uitspraken over doen, maar naar mijn mening kan een s&t in goed handen zeer zeker geen kwaad en eigenlijk alleen maar nuttig zijn.

Overigens rijd ik met mijn paard bosritten, is ze 90% verkeersmak (alleen grote vrachtwagens wil ze nog wel eens eng vinden) ik spring in de lessen zo rond de 1 - 1.20m (ok, is niet geweldig, maar houd er rekening mee dat ik een dressuurmuts ben..) en trekken we zonder zadel of hoofdstel nog al eens een sprintje door de wei.

En ik geef toe dat er genoeg mensen zijn die nog lang niet aan sporen en /of stang en trens toe zijn en er toch mee rijden, imo heeft dit ook te maken met de instructie die je krijgt onder de lessen, een instructeur/trice moet toch zien dat een bepaald persoon nog lang niet er aan toe is om met sporen te rijden?

Stang en trens is hier in de buurt idd een status symbool, vooral op maneges. Slechte zaak is dat..

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 19:21

Ik vind je geen dierenbeul hoor patos.. Haha! Zoals jij ze gebruikt is er niets mis mee, vind ik. Lachen
Over de stang en trens kan ik nogal moeilijk meepraten, ik heb het zelf nooit gebruikt, heb zelf ook nog nooit op hoog niveau gereden dus ik weet ook niet of het echt nodig is.
Misschien om zonder extreem lompe hulpen de oefeningen te rijden? Al ken ik dan wel weer mensen die dat ook prima lukt zonder spoor. Scheve mond

Gave foto's kawaa, rijd je vaak zo? (alleen touw om de hals) Ik rijd Trix tegenwoordig heel vaak zo, 't id gewoon leuk om haar zo dingen te leren.
Het hoogste dat ik zonder hoofdstel (en dus alleen touw om de hals) gesprongen heb is iets van 80 cm. Niet zo heel hoog dus, maar 't is ook maar een C pony'tje he. Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 19:28

Dank je
Die foto's heb ik dan ook alleen maar geplaatst om te laten zien dat dressuur ruiters niet altijd dressuur rijden omdat ze bang zijn om te springen, bang zijn om een buitenrit te maken.
En dat een paard naast het met S&T rijden ook met een andere optoming kan lopen.

Verder rij ik niet vaak met alleen een touwtje, alleen maar voor de leut Haha!
Maar dat is wel grappig om eens te doen.
Zelfde als alleen met een halster en touw rijden, dan word je direct gewezen op de punten waar je wel te veel met je hand een oefening begeleid, ipv met je zit en benen.
Dus tijdens de leut heb ik meteen weer een stukje waarvan ik weet dat ik met serieus rijden op moet letten.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 19:30

texela"]
ten eerste
je vele ruiter ziet rukken en plukken, houwen en stouwen, zagen en raggen en noem zo maar op.
[/quote]
Dat is niet omdat ze niet beter willen, maar omdat ze niet beter kunnen.
Als we allemaal meteen sterruiters moesten zijn dan was de paardesport erg klein Haha!

[quote="texela"]
ten tweede:
waarom zijn juist meer hulpmiddelen nodig als je 'al zo goed kan rijden'?
[/quote]
Niet.

[quote="texela schreef:
ten derde:
waarom wordt het aan vele ruiters zo dom geleerd?
het begint vaak al op je eerste rijles.
vaak op een afgestompt manegepaard (kan paard niks aan doen).
elke stap aandrijven, ja anders loopt ie niet door.
je leert vaak dat aandrijven de motor is en de teugels het stuur.
maar vaak leer je niet dat juist het paard moet op de ruiter zijn gewicht moet rijden en dat de teugels en je benen vaak alleen maar nodig zijn oor eventuele correcties en ja hier komt ie, de verfijning van je hulp!

Vergelijk het met natuurkunde op school. Eerst leer je ook dat licht straling is, later zeggen ze dat dat niet waar is en dat licht deeltjes zijn
Afhankelijk van het kennisniveau moet je bepaalde dingen wel of niet leren. Dat kennisniveau wil je steeds hoger krijgen. Je leerde ook niet meteen fietsen Knipoog

Citaat:
en daar zit die rare tegenovergstelde gedachte:
waarom heb je die hulpmiddelen dan nog nodig?

Niet.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 10:10

patos schreef:
Overigens rijd ik met mijn paard bosritten, is ze 90% verkeersmak (alleen grote vrachtwagens wil ze nog wel eens eng vinden) ik spring in de lessen zo rond de 1 - 1.20m (ok, is niet geweldig, maar houd er rekening mee dat ik een dressuurmuts ben..) en trekken we zonder zadel of hoofdstel nog al eens een sprintje door de wei.
.

Ik vind jou eerlijk gezegd geen dressuurmuts, daarvoor ben jij te veelzijdig bezig. Kawa ook niet, ook al rijdt ze Z dressuur, ze doet alles, ze is een typische allrounder.

Je hoeft toch niet alles te doen op het hoogste niveau? het gaat erom dat je het doet! En als je het ook nog op jouw niveau GOED doet, dan ben je al een hele beste ruiter. MAar ja, dit is slechts mijn opinie.

llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 11:42

hoe hoger je komt hoe moeilijkere dingen dat je moet doen en hoe meer je je paard de seinen moet doorgeven.. en dat gaat niet zo makkelijk dan alleen maar met je hak..

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 12:26

llleoni schreef:
hoe hoger je komt hoe moeilijkere dingen dat je moet doen en hoe meer je je paard de seinen moet doorgeven.. en dat gaat niet zo makkelijk dan alleen maar met je hak..

Ik denk anders dat de signalen hetzelfde blijven hoor. Ze mogen niet te veel tegelijk worden, ze moeten klein blijven en gering. Sterker, als je met grovere signalen begint, zul je het veel moeilijker krijgen als je hogerop komt.

Maar van het paard worden hogere verwachtingen gesteld, moet dus zodanig getraind zijn dat het aan die verwachtingen kan voldoen.

urobic
Berichten: 8
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 13:28

ik wil even dit zeggen; leuk dat ik nu voor de verandering eens het bewijs zie dat er toch dressuur ruiters zijn die hun paard afwisselend werk laten doen heb al te veel en te vaak gezien dat paarden niet eens in de wei mochten om blessures tegen te gaan laat staan een buitenrit want dat was nog gevaarlijker, leuk om eens wat anders te zien

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 13:34

Ik rij met sporen (wielsporen nog wel) en een westernstang (met shanks). Maar ik kan ten alle tijde ook met een alleen halstertje (en zonder sporen) op B'elanna wegrijden. Ik gebruik de sporen voor de meer subtielere hulpen die ik nodig heb bij sommige oefeningen. En omdat mijn paard op 1 hand gereden wordt heeft ze westernshanks in. In principe een zeer scherp bit in onkundige handen, maar in mijn geval een bit waar ik maar heel iets hoef op te nemen om haar te vragen. Bij western laat je daarna ook weer direct! helemaal los. Kortom: rijden met sporen en stang is niet per definitie vals. Het ligt toch echt genuanceerder.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 13:38

Maar gezien het tekort aan fatsoenlijke westerninstructeurs, met als gevolg de "wildgroei', zie ik veel knoeiers in het westernzadel zitten die zichzelf westernruiter noemen. Zij zijn ook degenen die het westernimago omlaag halen.

Evenals de dressuurmutsen dat bij de dressuursport doen. Als je ook nagaat dat de echte dressuurmutsen de grootste leveranciers zijn van slachtpaarden..... volgens de cijfers in de bladen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 13:40

Desiree schreef:
Maar gezien het tekort aan fatsoenlijke westerninstructeurs, met als gevolg de "wildgroei', zie ik veel knoeiers in het westernzadel zitten die zichzelf westernruiter noemen. Zij zijn ook degenen die het westernimago omlaag halen.

Evenals de dressuurmutsen dat bij de dressuursport doen. Als je ook nagaat dat de echte dressuurmutsen de grootste leveranciers zijn van slachtpaarden..... volgens de cijfers in de bladen.


Ja das waar, gelukkig heb ik les van een professional.
Zo eentje die haar lesklanten de teugels afpakt, als het misgaat en ze verder op een halster laat rijden.
Zo eentje die je bij een constant terugkerend probleem weer terug laat gaan naar het snafflebitje omdat je basis dan niet goed is OK dan! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 13:45

urobic schreef:
ik wil even dit zeggen; leuk dat ik nu voor de verandering eens het bewijs zie dat er toch dressuur ruiters zijn die hun paard afwisselend werk laten doen heb al te veel en te vaak gezien dat paarden niet eens in de wei mochten om blessures tegen te gaan laat staan een buitenrit want dat was nog gevaarlijker, leuk om eens wat anders te zien


Oei. hoe zit dat nu met mijn dressuurpaard Clown Haha!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 13:47

Haha Kawa. Geweldige foto's.
Mijn dressuur/westernpaard staat ook gewoon in de wei hoor. En we crossen er mee door het bos. Een paard is toch in de eerste plaats paard en dan pas rijdier. En gelukkig denken veel mensen er zo over (terwijl ze toch met sporen en stang rijden Lachen )

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 13:53

GEen smoesjes maken he Kawa! jouw paard is een springpaard! Haha!
Dat kan ik zien aan jouw weidefoto's. Als hij een dressuurpaard was geweest, had hij er in zijn eentje gestaan met bandages om! Knipoog