Stelling vragen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Stelling vragen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 16:38

HeeJ!
Ik heb helaas geen eigen paard, maar ik rijd op de manege.
Verder rij ik wel in een gevorderde les
(naja, reed, ik rij nu in de caroussel).
Maar omdat er veel beginners ook op de pony rijden
(maakt niet uit natuurlijk, wij hebben ook moeten leren rijden)
vind ik het erg moeilijk om dan stelling te vragen.
Kan iemand mij misschien uitleg geven hoe ik het 't beste kan doen?
Of kan ik het gewoon beter niet doen en gewoon ze netjes mogelijk 'm laten rijden?
Mn pony (waar ik op rijd dan) is soms ook nogal irrietant,
dus ik heb nogal veel te doen tijdens de les Tong uitsteken.
(Mijn instructeur zegt hier nooit wat over, dus vraag ik het hier maar Knipoog).

Groetjes

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 16:53

hm ten eerste is het misschien tijd om ergens anders te rijden, te instructeur let niet op en je rijd duidelijk op hoger niveau dan er les wordt gegeven....
Om stelling te vragen, moet het paard van achter er onder komen (hij draagt met zijn achterbenen als het ware zijn lijf) zo komt zijn rug vrij en ontspant hij zijn hals en rugspieren. Hij loopt dan ook actief en zo komt de voorhand vrij. Hier zit vaak het probleem bij manegepaarden..... Die hangen meestal op de voorhand (en dus op het bit) en worden ook niet verbeterd. Voor je stelling kan vragen, moet je zorgen dat je paard niet weg kan lopen over de buitenschouder. Je zorgt dat je het bit vrij hebt (je voelt geen druk in je handen, het paard draagt zijn eigen hoofd), daarna pak je de buitenteugel op, drijft hem met je linker been in de buiten teugel en vraag je dmv zachte ophoudingen met je binnenhand (je mag de hand iets van de hals afhalen) Met je binnenbeen blijf je je paard in de buitenteugel, in de buitenteugel hou je druk (niet te veel want dan pakt hij gewoon het bit vast, zo kan je nooit stelling krijgen) zo hou je het paard tegen (hij valt niet door de buitenschouder) en met je buitenbeen houd je het tempo erin en ondersteun je de buitenteugel.... Het belangrijkste is dus dat het paard actief is en hij het bit niet vast heeft.

Veel succ6 er mee.... maareh als je ech iets wil berijken kun je miss beter privéles nemen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 17:08

HeeJ.. Ja ik ben ook niet zo heel blij met hoe der les word gegeven, maar het is verder wel een hele gezellige manege. Op de andere manege bij mij in de buurt word wel weer beter les gegeven, maar dat blijkt een slechte manege te zijn. Er komen ook geregeld nieuwe kinderen bij ons op de manege omdat ze bij die andere zijn weggepests...

Tnx voor de tips! Ik zal het proberen, maar het zal allemaal wel niet meteen helemaal lukken.

Ja, maar je kan eigenlijk alleen privé les nemen met een eigen paard.. :S

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 14:20

Je kan ook privelessen volgen op manegepaarden hoor! althans bij mijn manege wel! Succes verder met je lesjes!