Zonder Thiedemann? En verkeerd aanspringen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lente
Berichten: 27769
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Zonder Thiedemann? En verkeerd aanspringen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-04 20:04

Hai Allemaal!

Ik rijd op een manege dus heb niet al te veel te zeggen over wel of geen hulpteugels bij de paarden. Geen reactie van: Hulpteugels zijn slecht! aub, want ik heb er dus niet echt zeggenschap over.

Mijn lievelingetje op de manege wordt (zoals veel paarden bij ons trouwens) gereden met een thiedemann. Ik kan begrijpen waarom, want als hij ergens onderuit wil komen steekt hij zijn koppie in de lucht en ben je hem kwijt. Ik kan hem daar wel doorheen rijden, maar hij loopt ook in de beginnerslessen, en is supersterk.

Nu heb ik hem afgelopen vrijdag (niet met al te veel succes) zonder zadel gereden. De lus die normaal om de singel heen gaat had ik om zijn keelriem heen gedaan. Effect: Thiedemann buiten werking.

Ik kreeg het goed voor elkaar om hem alsnog ontspannen te laten lopen, met zijn koppie naar beneden en zo.

Denken jullie dat het een goed plan is om te kijken of ik hem de volgende keer helemaal zonder Thiedemann kan rijden?

Verder springt hij in de rechter galop altijd verkeerd aan, tenzij je hem heeeel veel stelling naar binnen geeft. Zodra hij echter gaat vertragen in de galop (het blijft een manegebok) leg ik mijn benen beide aan, en springt hij om (binnenbeen te ver naar achter). Hebben jullie een idee hoe ik hem ermee kan oefenen?

Jammergenoeg rijd ik hem maar eens per week, ik zou hem graag kopen, maar op dit moment heb ik er het geld niet voor...

Tips zijn welkom!

Lenneke (en de ouwe knar Rockie)


Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 20:11

Tuurlijk moet je het een keer proberen zonder thiedemann, als het niet gaat, hou je hem bij de hand en doe je hem er weer om. Over dat aanspringen, probeer eens een gebroken lijn te rijden, dan net voor je de hoek in rijd aan laten springen. Dan heb je voldoende stelling en kan je hem goed leren aanspringen. Werk ook heel goed bij jonge paardjes. In die gebroken lijn moet jehem wel voorwaards houden zodat hij wel goed aan het been blijft. veel succes en laat me horen of het heeft gewerkt!

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 20:16

Heb je je instructeur/trice of manegehouder al gevraagd of je je lievelingspaard zonder thiedeman mag rijden? Ik denk niet dat er enig bezwaar tegen is namelijk en op die manier leer je zelf dingen oplossen die een thiedeman voor jou oplost!

Proberen kan geen kwaad en zolang je eerlijk tegenover je paard blijft (dus niet ineens heel sterk in je hand worden of gaan trekken/zagen) dan denk ik dat het een hele goede keuze is om zonder thiedeman te gaan rijden!!

Wat betreft de verkeerde galop (of in jouw geval overspringen) zou ik zeggen: hou je benen zoals je ze aanlegt tijdens het geven van de galophulp (binnenbeen op de singen, buitenbeen er achter) en houd de stelling naar binnen vast. Dan moet het een stuk minder makkelijk zijn om over te springen naar de andere galop.

Suc6 er mee en ik vind het in ieder geval leuk om te lezen dat je (ook al ben je maar 1x per week met dit paard bezig) wilt proberen om zonder hulpteugels te rijden (en dus veel te leren van je fouten e.d.)

Lente
Berichten: 27769
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-04 21:40

DePennyBitch schreef:
Heb je je instructeur/trice of manegehouder al gevraagd of je je lievelingspaard zonder thiedeman mag rijden? Ik denk niet dat er enig bezwaar tegen is namelijk en op die manier leer je zelf dingen oplossen die een thiedeman voor jou oplost!

Proberen kan geen kwaad en zolang je eerlijk tegenover je paard blijft (dus niet ineens heel sterk in je hand worden of gaan trekken/zagen) dan denk ik dat het een hele goede keuze is om zonder thiedeman te gaan rijden!!

Wat betreft de verkeerde galop (of in jouw geval overspringen) zou ik zeggen: hou je benen zoals je ze aanlegt tijdens het geven van de galophulp (binnenbeen op de singen, buitenbeen er achter) en houd de stelling naar binnen vast. Dan moet het een stuk minder makkelijk zijn om over te springen naar de andere galop.

Suc6 er mee en ik vind het in ieder geval leuk om te lezen dat je (ook al ben je maar 1x per week met dit paard bezig) wilt proberen om zonder hulpteugels te rijden (en dus veel te leren van je fouten e.d.)


Ik heb het wel eens gehad dat ik het bit bij een paardje lager had gehangen omdat zijn mond er deels van openstond en er iets van 10 rimpels in zijn mondhoeken zaten. Daar waren ze minder blij mee...
Ik denk niet dat ik anders zal gaan rijden zonder hulpteugel... De thiedemann is toch vaak buiten werking omdat ik hem eronder rijd zeg maar...

Ik houd in principe mijn been zoals ik hem heb bij het aanspringen, maar op het moment dat hij terugvalt (en die knar kan bokken Knipoog) heb ik de neiging om mijn binnenbeen naar achter te leggen om hem die extra impuls te geven. Op dat moment springt hij dus om. Het aanspringen op zich gaat nu al een stuk beter...

Lenneke

PS. Het feit dat ik het zonder Thiedemann wil proberen is puur omdat ik hem echt vertrouw... Voor de rest heb ik vaak zoiets van: lekker laten zitten! Maar ik ken deze oude rot in het vak Knipoog

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 01:45

Kwa galop kan ik je niet helpen...alhoewel...niet je binnenbeen naar achteren leggen dus Knipoog

En zonder thiedeman proberen vind ik een goed idee, als het jou ook lukt zonder is het goed voor je zelfvertrouwen, vertrouwen in je paard en je leert er weer wat extra's bij OK dan!

Altijd goed toch?

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Lente
Berichten: 27769
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-04 08:07

Sily schreef:
Kwa galop kan ik je niet helpen...alhoewel...niet je binnenbeen naar achteren leggen dus Knipoog

En zonder thiedeman proberen vind ik een goed idee, als het jou ook lukt zonder is het goed voor je zelfvertrouwen, vertrouwen in je paard en je leert er weer wat extra's bij OK dan!

Altijd goed toch?


Hihi vertrouwen in dit beest heb ik gelukkig wel... Anders was ik er vrijdag niet zonder zadel opgeklommen na al een keer eraf gelegen te hebben (hij struikelde de eerste keer en ging op zijn knieen). Het is nogal een bakbeest van 1.83m, maar dat mocht de pret niet drukken! Ook niet toen hij me er nog even afgooide in de galop Haha!

Len

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 09:17

Michellie schreef:
Verder springt hij in de rechter galop altijd verkeerd aan, tenzij je hem heeeel veel stelling naar binnen geeft. Zodra hij echter gaat vertragen in de galop (het blijft een manegebok) leg ik mijn benen beide aan, en springt hij om (binnenbeen te ver naar achter). Hebben jullie een idee hoe ik hem ermee kan oefenen?


probeer het eens met contrastelling (stellng naar buiten).

magriet

Berichten: 2808
Geregistreerd: 04-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 10:24

Je kan ook de teugels van de thieeman over de hals leggen en aan elkaar zetten. Heeft die ook geen functie, als je hem nodig hebt kun je hem zo in werking stellen en anders mooi 'los'laten hangen.

schoentje-past-goed-aan-mijn-pootje

Lente
Berichten: 27769
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-04 13:38

Lielle schreef:
probeer het eens met contrastelling (stellng naar buiten).


Dat werkt totaal niet... Zodra zijn hoofd iets te ver naar buiten gaat springt hij om... We zijn nu bezig met contragalop op de gebroken lijn... Dat gaat nu redelijk... Hij heeft duidelijk een chocoladekantje...

Lenneke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 18:37

sowieso raar dat ze heel veel pony's/paarden op jouw manege met thiedemann laten lopen... ik zou eerder denken aan een martingaal, daar kun je (nauwelijk) nix aan aan verknallen als er een beginnende ruiter op zit, met een thiedemann ligt dat toch wel anders.. maar ja, zoals je al zei, daar heb je zelf niets over te zeggen... En ja, als jij het paardje vertrouwt zou ik zeker vragen of je het eens zonder mag proberen!

dat gallop probleem is wel lastig... het is waarschijnlijk een aanwensel van m, dat rij je er niet zomaar even uit.. Ik denk dat je heel goed aan je stelling moet werken en dat zodra ie overspringt je hem terug moet nemen en overnieuw moet beginnen

succes ermee!

Lente
Berichten: 27769
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-04 18:41

Hai!

Tja we hebben nogal wat lastige paarden rondlopen op de manege. De meesten die met thiedemann worden gereden lopen niet in de beginnerslessen mee. Red Rock is een uitzondering. Hij gooit ook alleen zijn hoofd omhoog als er te moeilijke dingen van hem worden gevraagd. Verder zit de thiedemann niet heel strak.
Er lopen er ook een paar met martingaal...
Wel merk ik dat er de laatste tijd andere hulpteugels bij zijn gekomen.
Een stootband voor sommige paarden bijvoorbeeld. Bij anderen zijn er ineens hulpteugels verdwenen.

Ik heb het idee dat ze aan het kijken zijn hoe ze dat kunnen verbeteren... OK dan!

Len

PS. Ja terugnemen doe ik braaf elke keer als hij verkeerd aanspringt... Ik merk wel dat hij er beter zijn best op gaat doen, maar hij blijft het moeilijk vinden...

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 23:36

Dan zouden ze eens wat brave paarden moeten aanschaffen, maar ja valt weinig aan te veranderen. Een thiedeman zou míjn keuze in deze gevallen niet zijn, maar vragen kan geen kwaad. Probeer het eens, en als ze nee zeggen gelijk vragen waarom. Als ze toch het 1 en ander willen veranderen met die teugels dan kun je dit ook gelijk aandragen Lachen

- Offline -

Lente
Berichten: 27769
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-04 08:38

Tja, we hebben inderdaad niet veel echt makkelijke paarden. Er zijn er de laatste tijd ook een heleboel overleden Huilen
Aan de ene kant vind ik het wel leuk van die lastpakjes hoor! Je leert er in ieder geval wel goed door rijden en voelen..

Ik denk dat het geen probleem zal zijn als ik zonder thiedemann wil rijden, maar Red Rock zal waarschijnlijk wel een thiedemann blijven dragen. Gewoonweg omdat er teveel mensen zijn die het niet kunnen zonder... Scheve mond

Lenneke


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 bezoekers