4 jarige ruin breekt uit op de linkerhand (galop)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ann_moi

Berichten: 3857
Geregistreerd: 11-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:18

patricia2403 schreef:
Voor de geïnteresseerden, hier een klein stukje van de galop. Ik weet dat hij meer op de achterhand mag en met zn hoofd iets achter de loodlijn loopt, maar wat voor mij het belangrijkst is dat ik gecontroleerd rond kan galopperen.

Uiteraard zijn tips altijd welkom :j

https://youtu.be/wDdwEO13iHg


Hoe voelt het contact met je buitenteugel?
Als ik het zo bekijk lijkt het alsof het moeilijk is echt contact te hebben waarbij hij zelf de hand opzoekt. (wat ook logisch is met zo'n jong paard) Ook lijkt het een beetje alsof hij zijn hoofd iets kantelt. Ik zou hem zelf graag iets lager zien met zijn hoofd waardoor hij wat meer lengte krijgt in zijn hals.
Ook zie ik dat wanneer het filmpje begint dat hij zichzelf nog niet recht lijkt te kunnen houden. Ik zou me minder focussen op het galopperen van voltes en eerst zorgen dat hij op eigen benen rechtdoor kan lopen. Kleine stukjes rechtdoor galopperen op 2 teugels gaat hem krachtiger maken, en doordat het kleine stukjes zijn en meer overgangen zal hij ook als gevolg meer kracht in zijn achterhand krijgen en daarmee ook meer op achter kunnen gaan galopperen. :)

Overigens is het niet slecht hoor! Het is echt een jong paard als je hem zo ziet. :)

Hannanas
Berichten: 13039
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: 4 jarige ruin breekt uit op de linkerhand (galop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 18:02

Ik zou zijn hals houding totaal ff laten voor wat het is. Gewoon op twee handen galopperen met het neusje eruit. Pas als hij sterker en stabieler is kun je aanleuning gaan vragen vanuit achter. Het lijkt nu alsof de hele galop draait om het hoofd, ipv dat het hoofd het gevolg is van.

Bovenstaande vind ik een goede tip, gewoon hup 2 a 4 passen galop en weer terug.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: 4 jarige ruin breekt uit op de linkerhand (galop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 19:10

Een paard die er vandoor gaat als je te veel geeft, zou ik wel echt niet te veel geven. Dat pakt ie gelijk terug.

Aangezien je recente problemen vind ik het er eigenlijk wel goed uit zien, je ziet dat hij best hard gaat en balans zoekt, maar hij is 4 dus dat vind ik normaal! Ik denk dat je goed bezig bent zo!

maralyn

Berichten: 10485
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 20:32

k_m schreef:
Een paard die er vandoor gaat als je te veel geeft, zou ik wel echt niet te veel geven. Dat pakt ie gelijk terug.

Aangezien je recente problemen vind ik het er eigenlijk wel goed uit zien, je ziet dat hij best hard gaat en balans zoekt, maar hij is 4 dus dat vind ik normaal! Ik denk dat je goed bezig bent zo!



Een paard Wat er vandoor gaat als je ruimte geeft, heeft niet geleerd om op eigen benen te lopen, en drukt in je hand.
Leer dan terug rijden op je zit.

Als hij op je zit en op je benen reageert, dan kun je rustig ruimte geven zonder dat hij er vandoor gaat.
Galoperen en hals verlengen hoort gewoon in de standaard basis.
Net zoals, niet op je handen hangen, en respect hebben voor rem op zit.

Edit.

Ts.
Ik vind je een topper!!

Sizzle

Berichten: 35737
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: 4 jarige ruin breekt uit op de linkerhand (galop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 20:36

Wat een goed paard lijkt me dat :wow:
Inderdaad nog erg slap en hoog tempo dus heel goed dat je dat lat wat minder hoog legt voorlopig. Ziet er prima uit zo.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 20:49

@marylan, eens hoor, je legt het beter uit dan mij. Ik bedoel vooral dat je alert moet blijven dat je je buitenhand niet perongluk weg gooit, omdat hij de balans moeilijk vind en dat misschien als uitweg gaat gebruiken dan. :)

patricia2403
Berichten: 371
Geregistreerd: 28-10-09
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 22:48

Ann_moi schreef:
patricia2403 schreef:
Voor de geïnteresseerden, hier een klein stukje van de galop. Ik weet dat hij meer op de achterhand mag en met zn hoofd iets achter de loodlijn loopt, maar wat voor mij het belangrijkst is dat ik gecontroleerd rond kan galopperen.

Uiteraard zijn tips altijd welkom :j

https://youtu.be/wDdwEO13iHg


Hoe voelt het contact met je buitenteugel?
Als ik het zo bekijk lijkt het alsof het moeilijk is echt contact te hebben waarbij hij zelf de hand opzoekt. (wat ook logisch is met zo'n jong paard) Ook lijkt het een beetje alsof hij zijn hoofd iets kantelt. Ik zou hem zelf graag iets lager zien met zijn hoofd waardoor hij wat meer lengte krijgt in zijn hals.
Ook zie ik dat wanneer het filmpje begint dat hij zichzelf nog niet recht lijkt te kunnen houden. Ik zou me minder focussen op het galopperen van voltes en eerst zorgen dat hij op eigen benen rechtdoor kan lopen. Kleine stukjes rechtdoor galopperen op 2 teugels gaat hem krachtiger maken, en doordat het kleine stukjes zijn en meer overgangen zal hij ook als gevolg meer kracht in zijn achterhand krijgen en daarmee ook meer op achter kunnen gaan galopperen. :)

Overigens is het niet slecht hoor! Het is echt een jong paard als je hem zo ziet. :)


Ik heb rechtsom juist wel druk op de buitenteugel, dit maakt ook dat ik de volte in kan sturen omdat ik met een eerdere tip hiermee eerst zijn binnenschouder naar binnen kan drukken met mijn buitenhand/been, iets waar ik linksom wel duidelijk veel moeite mee heb. Omdat hij linksom met t kontje naar binnen valt, kan hij makkelijker uitbreken de andere kant op.

Rechtsom kan ik vanuit een ontspannen draf aangalopperen sinds 2 dagen, dit is overigens nieuw voor ons en ben ik mega blij mee.

We hebben ook linksom, met tussenpozen, 2 rondjes gegallopeerd!! (rechtuit, maar hij deed het fantastisch). Verder hebben we ons de laatste training gefocust op de linkerhand en ben ik bezig gegaan met de wendingen d.m.v. De buitenteugel en het buitenbeen, de keertwending zit er bijna in hoor :=,! Nee geintje maar we maken zulke grote sprongen. Ik ben super trots op hoe hij het oppakt.
Sizzle schreef:
Wat een goed paard lijkt me dat :wow:
Inderdaad nog erg slap en hoog tempo dus heel goed dat je dat lat wat minder hoog legt voorlopig. Ziet er prima uit zo.


Dat issie :j, de uno's staan vooral bekend om hun gigantisch krachtige galop, dus een ster in de dop :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 13:54

Hannanas schreef:
Ik zou zijn hals houding totaal ff laten voor wat het is. Gewoon op twee handen galopperen met het neusje eruit. Pas als hij sterker en stabieler is kun je aanleuning gaan vragen vanuit achter. Het lijkt nu alsof de hele galop draait om het hoofd, ipv dat het hoofd het gevolg is van.

Bovenstaande vind ik een goede tip, gewoon hup 2 a 4 passen galop en weer terug.



ik kreeg eens een tip: als je alsmaar in een houding traint krijg je ook maar in een houding spieren

korte stukjes verlengen heeft ons veel opgelevert,
evenals korte overgangen terug alsmede overgangen voorwaarts in de middendraf / middengalop en daarbij handje voor handje de hals verlengen en op je zit een tempi terug

Hannanas
Berichten: 13039
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 14:47

MCE schreef:
Hannanas schreef:
Ik zou zijn hals houding totaal ff laten voor wat het is. Gewoon op twee handen galopperen met het neusje eruit. Pas als hij sterker en stabieler is kun je aanleuning gaan vragen vanuit achter. Het lijkt nu alsof de hele galop draait om het hoofd, ipv dat het hoofd het gevolg is van.

Bovenstaande vind ik een goede tip, gewoon hup 2 a 4 passen galop en weer terug.



ik kreeg eens een tip: als je alsmaar in een houding traint krijg je ook maar in een houding spieren

korte stukjes verlengen heeft ons veel opgelevert,
evenals korte overgangen terug alsmede overgangen voorwaarts in de middendraf / middengalop en daarbij handje voor handje de hals verlengen en op je zit een tempi terug



Zeker! Veel afwisselen. Maar de hals-hoofdhoudig zoals op het filmpje heeft geen enkele goede gevolgen. Dus die kun je beter niet trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 15:14

Hannanas,

toch wel, juist om die hals niet in één houding te laten ontwikkelen,

maar daarmee begin je al in de stap

als het paard vanaf het begin leert om zijn eigen evenwicht/balans te zoeken/te ontwikkelen is het veel meer van het paard (atleet) zelf

het hoofd is altijd het laaste deel van de balans niet het eerste, denk ik en dat is wat wij uit ervaring geleerd hebben het heel veel verschillende paarden

hals is voor mij het element waarmee het paard de balans kan vinden en afsluit/bevestigd in een juiste hoofd/halshouding

vooral in het ontwikkelen van spieren /balans werk ik niet te lang in een houding

maar het een hoeft niet voor de ander te gelden ben me daar van bewust

patricia2403
Berichten: 371
Geregistreerd: 28-10-09
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 19:48

Zoals eerder benoemd, loopt het paard gewoon heel makkelijk en vind hij deze houding het prettigst, ik forceer namelijk absoluut niet deze hals/nek houding d.m.v. druk.

In stap en draf kan hij goed de hand volgen en dus lang worden, zo ook weer sluiten. In galop had ik dat eerlijk gezegd nog niet geprobeerd, tot vandaag. Ik heb hem eerst gelongeerd en aan de longe heel veel overgangen laten maken, tot hij (op links) opeens zo vanuit een prachgige "verzamelde" draf aan kon galopperen (lees ik wist niet wat ik zag), zo kalm en beheerst, dat ik direct gestopt ben met longeren.

Onder het zadel deed meneer het echt fantastisch vandaag, we hebben veel overgangen en tempowisselingen in stap- draf en galop gedaan en ik wist eigenlijk niet wat ik meemaakte := Het was opeens zon ander paard, tuurlijk soms nog zoekende naar balans maar het verkorten van bv. De galop en hem de ruimte geven even te herstellen door af te wisselen in de training, doet wonderen.

We hebben dus vandaag de hals laten zakken in de galop, want het voelde allemaal zo fijn aan, geloof het of niet maar ook dit ging heerlijk.

Morgen ga ik na mijn laatste, niet zon succesvolle bosrit.. voor het eerst weer naar buiten! :D
Voor mijn eigen veiligheid ga ik met een slof naar buiten, daarom heb ik vandaag in de bak even geoefend.
* nee, niet om krom te trekken. De slof hangt erbij en ik heb enkel verbinding met de normale teugel. De slof functioneert dan ook enkel als "noodrem", want mijn laatste rit was echt levensgevaarlijk. De meningen hierover zullen vast verdeeld zijn, maar hier gelieve geen discussiepunt van maken. Ik wil er geen scherper bit inhangen (rijd dubbelgebroken met rond tussenstuk), want ik wil gewoon licht uitgerust kunnen rijden en mijn rijtuig moet dan ook zo vriendelijk mogelijk.

Binnenkort zal ik eens vragen of iemand wat langer wil filmen :j, maar we maken voor nu echt sprongen vooruit *\o/* <3

Afbeelding

patricia2403
Berichten: 371
Geregistreerd: 28-10-09
Woonplaats: Deventer

Re: 4 jarige ruin breekt uit op de linkerhand (galop)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-20 16:17

Dus gister zijn we het bos in geweest na onze laatste terror rit, ik heb het stuk waar het de vorige keer compleet mis ging even gemeden.. Hij was gigantisch braaf. Voornamelijk het bos rond gestapt samen met n ander (braaf) paard en een klein galopje gedaan. Dit was gigantisch goed voor mn vertrouwen in hem, want wat heb ik genoten.

Vandaag heb ik weer mijn 1e volte linksom gegallopeerd, met LANGE teugel. Het grappigste eraan is nog dat de volte eigelijk perongeluk ging := Ik ging wat verzitten en drukte daardoor wat met mn buitenbeen, hij maakte een lichte wending en dacht ik stuur de volte op en zie wel hoe het gaat.. Nou top braaf.

Ik geef niet graag toe dat ik er volkomen naast zat, but i did. Ik dacht dat ik hem overvroeg op zijn leeftijd en mijn instructeur dacht dat ik juist te weinig vroeg en daardoor steeds tegen de frissigheid aan reed. Nu ik een aantal dagen wat "intensiever" met hem heb gereden, merk ik dat hij weer als "vanouds" loopt. Blijkbaar is ie echt meer in t bloed atm en kon hij zijn ei toch niet helemaal kwijt doordat hij niet hard aan t werk hoefde. Dit betekent uiteraard niet dat ik nu altijd elke dag m aan t trainen zet, maar wel dat ik toch frequenter ga rijden want blijkbaar doet ie t daar beter onder.

Uiteraard ben ik niet vergeten dat ie nog maar 4 is en zorg ik ervoor dat hij ook op adem kan komen tussen de trainingen door (en binnen de training). Eind vd maand komt de osteo, gewoon even ter check en krijgt ie n poosje vrij :j

Waar ik nu druk mee ben is hem sterker maken op de linkerkant, hem van achter krachtiger maken door veel tempowisselingen en overgangen en hopelijk ontspanning in het bos zodat we lekker kilometers kunnen maken <3 Ik hou het de komende maanden nog lekker bij de basis, stap draf en galop, niet te moeilijke/scherpe figuren en het belangrijkst: wederzijds vertrouwen. <3

Afbeelding

Sizzle

Berichten: 35737
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: 4 jarige ruin breekt uit op de linkerhand (galop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 19:52

Sjonge, er zijn maar weinig topics die in zo‘n korte tijd ontwikkelen van een gevaarlijke situatie tot samen plezier :D
Ik ben dcht blij voor je dat jullie samen de knopjes gevonden hebben.

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Re: 4 jarige ruin breekt uit op de linkerhand (galop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 20:21

Je kunt beter 20 minuten zo geconcentreerd met je paard aan het werk zijn dan een uur omklooien! En dat is precies wat je nu doet, heel doelgericht. Op deze manier is de belasting niet te groot maar kan hij toch zijn ei kwijt in het werk. Stapwerk kan ook echt helpen om de voorwaarden al te creëren voor een fijne draf en galop. Lekker bezig zo!

Ballard_L

Berichten: 2499
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: 4 jarige ruin breekt uit op de linkerhand (galop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 20:36

Je schrijft echt hele fijne updates! Jullie zijn goed op weg :) echt leuk om te lezen hoe snel het vooruit is gegaan!

patricia2403
Berichten: 371
Geregistreerd: 28-10-09
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-20 21:40

Sizzle schreef:
Sjonge, er zijn maar weinig topics die in zo‘n korte tijd ontwikkelen van een gevaarlijke situatie tot samen plezier :D
Ik ben dcht blij voor je dat jullie samen de knopjes gevonden hebben.


Thanks Sizzle <3 Ik ben ook echt super blij met hoe het nu gaat, had ik een week geleden niet durven dromen dat dit probleem zo snel "opgelost" was.


Ballard_L schreef:
Je schrijft echt hele fijne updates! Jullie zijn goed op weg :) echt leuk om te lezen hoe snel het vooruit is gegaan!


Thankyou! :j

patricia2403
Berichten: 371
Geregistreerd: 28-10-09
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-20 21:41

Viennanova schreef:
Je kunt beter 20 minuten zo geconcentreerd met je paard aan het werk zijn dan een uur omklooien! En dat is precies wat je nu doet, heel doelgericht. Op deze manier is de belasting niet te groot maar kan hij toch zijn ei kwijt in het werk. Stapwerk kan ook echt helpen om de voorwaarden al te creëren voor een fijne draf en galop. Lekker bezig zo!


Thanks! :D Ja eindstand maakte ik meneer zelf "te druk" doordat k dacht ik moet niet teveel vragen. Dus meer korte krachtige trainingen, en hopelijk snel heeeel veel kilometers samen in het bos <3

maralyn

Berichten: 10485
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: 4 jarige ruin breekt uit op de linkerhand (galop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 15:15

Kunnen wij jou geen snoep ketting sturen met dat je een topper bent voor je zelf reflectie?
Dat verdient kredits

patricia2403
Berichten: 371
Geregistreerd: 28-10-09
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 17:52

Sizzle schreef:
Sjonge, er zijn maar weinig topics die in zo‘n korte tijd ontwikkelen van een gevaarlijke situatie tot samen plezier :D
Ik ben dcht blij voor je dat jullie samen de knopjes gevonden hebben.


Super lief! Stap ook steeds vaker super ontspannen en relaxed af. Dat beloond, want meneer merkt het ook maar al te goed. Ik schiet niet meer in de stress als die dan perongeluk toch langs mn buitenhand glipt en ook blijf k lekker rustig door ademen wanneer die iets eng vind, en dat loont: hij rent (tot nu toe) niet meer weg!! :D hij maakt een keer duidelijk dat ie iets spannend vind door een keer springachtig stil te staan en stapt dan weer rustig verder. Mega happy :j


maralyn schreef:
Kunnen wij jou geen snoep ketting sturen met dat je een topper bent voor je zelf reflectie?
Dat verdient kredits


Hahaha appel wortel taart voor legend mag ook hoor. Grapje, super lief thanks :j

patricia2403
Berichten: 371
Geregistreerd: 28-10-09
Woonplaats: Deventer

Re: 4 jarige ruin breekt uit op de linkerhand (galop)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 17:53

Tevens kreeg Legend een nieuwr coupe vandaag.. Stelde t al 2 weken uit want was bang dat ik hem zou verknippen :Y)

Voor
Afbeelding

Na :wow:

Afbeelding

maralyn

Berichten: 10485
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: 4 jarige ruin breekt uit op de linkerhand (galop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 19:16

Weet wat je zegt. Ik woon in de buurt namelijk :D

patricia2403
Berichten: 371
Geregistreerd: 28-10-09
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 19:39

maralyn schreef:
Weet wat je zegt. Ik woon in de buurt namelijk :D


O my _/-\o_ ik wil spieken waar je woont en loop met me neus tegen je bio waarin staat grondwerklessen. Ik slide in je dm :Y)

patricia2403
Berichten: 371
Geregistreerd: 28-10-09
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 18:48

Hey guys, daar is ze weer! :D
Heel wat nieuwe updates, vorderingen en nieuwe streken.

Linker galop, nog niet perfect maar de voltes doen het weer :D

Buitenrit, dont know what happend.. Hij loopt (voorop) t hele bos rond met t neusje naar de grond zonder enkel probleem, een behoorlijke omslag met een paar weken terug.

En dan zn nieuwe streek, gister ben ik rodeo all the way de bak door gegaan bij het aangaloperen (op rechts nota bene), zn "betere" kant, het waren echt geen vriendelijke sprongen.. Dus heel benieuwd hoe meneer zometeen is.

Dit laat wel zien hoe dynamisch het leven met een jong paard is, en ondanks alle struggles die we in korte tijd samen al gehad hebben, i love it! Geen dag is het zelfde, en stap met n veel openere kijk t hele avontuur in, juist omdat elke dag weer anders is.

Aankomende week komt de masseur en de week erop de tandarts, hopen dat meneer dan lekker relaxed is.

Het gaat trouwens sowieso wel echt goed met m, hij oogt tevreden, heeft een prachtige vacht en is lekker speels. En wat mij betreft.. Learning everyday, heel waardevol! <3

Ps meet his (3 weeks old) little brother <3 <3 Ben vanaf zn geboorte al helemaal verkocht. (wie weet.. In de toekomst? := )

Afbeelding

Chichika

Berichten: 712
Geregistreerd: 12-08-03
Woonplaats: gem. Menterwolde

Re: 4 jarige ruin breekt uit op de linkerhand (galop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 22:48

Ben blij dat het beter gaat . Super ga zo door

patricia2403
Berichten: 371
Geregistreerd: 28-10-09
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-20 22:03

Hey lieve volgers van dit topic,

Het is een poosje geleden, maar ik vond het heel leuk om even een update te posten van de afgelopen weken met Legend.

Hij doet het echt in 1 woord: FANTASTISCH <3. In de tussentijd hebben we een heleboel dingen bereikt samen, en die ga ik even opsommen.
:)) we zijn voor het eerst samen met de trailer weggeweest naar vreemd terrein en hebben daar een oefen parcourtje (30cm)gesprongen. Hij liep er in 1 keer op en gedroeg zich voorbeeldig.
:)) hij breekt niet meer uit in de galop **\O/**
:)) we kunnen alleen op buitenrit, zowel het bos in als over de weg, geeft geen kick op verkeer om zich heen.
_O- koeien blijft nog wel een dingetje, maar ach hey ik zet hem ook op het rennen als ik een wesp zie.

LAST BUT NOT LEAST :)F
Wij hebben onze startpas aangevraagd!! Over 1.5 week maken wij ons B-debuut, we gaan lekker rijden voor de ervaring en niet voor de punten. Winst zou leuk zijn, maat ontspannen ons rondje rijden is mijn doel.

Het geeft een onbeschrijfelijk fantastisch gevoel dat ik merk dat hij meer en meer op me vertrouwd en op me leunt wanneer hij wel iets spannend vind, daar waar hij het op het rennen zette in blinde paniek, hoef ik hem nu enkel 1 keer aan te sporen en vertrouwd hij op mij dat ie niet word opgegeten door die ene sproeier of gek gekleurd paaltje op de weg.

Zo heel nu en dan, rent hij nog eens naar rechts in de linker galop, maar dat lijkt echt spierpijn te zijn wanneer het soms zo uitkomt dat ik een paar dagen achter elkaar rijd (wat ik probeer te voorkomen).

Wat geniet ik van dit paard. <3

Liefss!