Moeite met stilstaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Anna_oud

Berichten: 156
Geregistreerd: 15-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-01 16:52

Mijn merrie heeft moeite met stilstaan. Ze kan wel goed overgangen van galop naar draf en van draf naar stap. En de versnellingen lukken ook heel goed. Maar van draf naar stilstaan gaat slecht en van stap naar stilstaan gaat slecht. Ik probeer haar nu te leren dat als ik met mijn knieen aanklem dan ze dan langszamer gaat en als ik blijf klemmen dat ze stopt. Noud at lukt wel een beetje, ze stopt wel, maar staat dan in de strartblokken weg te lopen. Dus niet vierkant. En ik hoef maar een piepkleine beweging te maken en ze gaat alweer vooruit.
Soms staat ze wel stil, maar dan wil ze zonder dat ik het zeg weer vooruit en als dat niet mag wordt ze boos en gaat ze juist achteruit !!! Hoe leer ik haar geduld krijgen?? Ze weet donderdgoed wat ik bedoel, maar ze houd nou eenmaal meer van lopen als van stilstaan.

Onderschrift met foto's vervangen


Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-01 21:53

Mijn grote bink is ook ongeduldig, ik train nu iedere dag het halthouden en eis van hem dat hij 10 seconden stil blijft staan. In het begin ging dat natuurlijk voor geen meter, maar door zelf geduld op te brengen en uitbundig te belonen als hij het goed doet zie ik nu al resultaat.
Misschien helpt het als je zelf ook het geduld op kunt brengen en die rust over te brengen op je paard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-01 22:15

Geduld en belonen, dat zijn de toverwoorden.
Toen ik studeerde reed ik jachtpaarden. Een paardje kon nog geen seconde stilstaan. Maar van een jachpaard wordt geeist dat ze zeker 5 minuten stokstijf stil blijven staan zodat de ruiter rustig een sherry naar binnen kan werken. Een maand lang heb ik dagelijks gewerkt aan het halhouden, vooral tijdens de bosritten en na een maand begreep ze het!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-01 22:32

Heeeeel rustig uitbouwen, en vooral belonen met je stem als het goed gaat! Nooooit ongeduldig worden (1x je geduld verliezen is in deze echt funest)en vooral je hand ontspannen als ze stilstaat. Ik vind die methode van het klemmen met je knieeen trouwens heel erg slecht, dat zou ik zelf nooit iemand aanbevelen. Kun je me het nut daarvan uitleggen, want ik heb er nog nooit van gehoord dat iemand z'n paard op dat teken stil laat staan?
Groetjes, Sonja.

Anna_oud

Berichten: 156
Geregistreerd: 15-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-01 22:58

Het nut van dat klemmen met je knieen en jezelf helemaal stijf maken (had ik boven niet gezegd) heb ik geleerd van een meisje dat free style rijd, haar paard stopt meteen op dat teken. Er zijn wel meer manieren om paard te rijden, misschien heb ik het verkeerd uitgelegd, maar de methode die ik toepas heb ik heus niet zelf bedacht. OMdat het me op de gewone manier niet lukte probeerde ik weer eens iets nieuws. Als het niet werkt OK maar dat wil niet zeggen dat het slecht is... denk ik.


_________________
Ik hou van het leven
Ik hou van de zon
Ik open de deuren
en flikker van het balkon

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Anna op 2001-03-20 23:32 ]</font>

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-01 02:15

Manier van Centered Riding; Rechtuit blijven kijken, laat een denkbeeldig anker vanuit je stuitbeen op de grond zakken. "Centered Riding helpt vooral om bepaalde gevoelsmatige handelingen bewuster te maken tijdens het rijden waardoor ze makkelijker te gebruiken zijn en van negatieve juist te voorkomen of veranderen."
Manier van NH; Als je paard wilt laten stoppen dan moet je kijken naar je middelpunt, dus centreer je gewicht aandacht op dat punt, dat zit net beneden de navel.
Daardoor is er geen voorwaartse of achterwaartse drang vanuit jouw lichaam alleen maar neerwaarts.

Beiden werken alleen als je paard goed aan de gewichtshulpen staat of kan staan.
Ik heb zelf 4 dgn Freestyle cursus gedaan en 'verstijven' kwam er niet in voor.
Je moet stoppen met bewegen, eigenlijk beetje je zit 'op slot' zetten...beredenering is namelijk dat je paard rijd met gebruik van beweging zitbeenderen/bekken.

Succes. Mijn paard gaat staan graven met 1 been als hij te lang stil 'moet' staan van mij, is ook niet de bedoeling *LOL*

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Anna_oud

Berichten: 156
Geregistreerd: 15-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-01 09:42

Dit probleem speelt nu ook niet meer, door de werking van het nieuwe bit (jaja mijn wonderbit!!)) Luisterd ze veel beter naar de teugelhulpen (samen met de beenhulpen) en stilstaat doet ze zelfs vanuit galop nu.

Onderschrift met foto's vervangen

aaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-01 12:02

Urinoir kan wel 1 minuut lang stil staan, ontlucht dan zichzelf en gaat in galop

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-01 13:42

Citaat:
Op 2001-03-20 22:58, schreef Anna:
Als het niet werkt OK maar dat wil niet zeggen dat het slecht is... denk ik.


Ik zeg ook absoluut niet dat het slecht is hoor (wie ben ik om daarover te oordelen?) ik had alleen nog nooit van die methode gehoord! Zo leer je nog eens wat, toch? *LOL*
Groetjes!

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 19:17

ik ben nu ook met mijn merrie het halthouden aan het trainen, als ze braaf stilstaat dan geef ik dr een brokje en dat gaat hartstikke goed!!!

..Romana Utopia.. mijn meissie 4-ever!!
ik zal je nooit vergeten!!!

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 11:14

Slotje. Dit is wel een erg oud topic Lachen.


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers