Door enkel gaan met lichtrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
OleJon
Berichten: 2505
Geregistreerd: 04-07-14

Door enkel gaan met lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-20 19:50

Als ik in draf aan het lichtrijden ben, dan ga ik na een rondje of 3 door mijn linkerenkel. Mijn voet word een beetje doof, en ga dan door mijn enkel. Als ik er niet om denk dan verlies ik mijn evenwicht en val ik er af. Volgens mijn instructrice hou ik teveel druk op de beugels en mijn spieren. Heeft iemand tips? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 20:00

Wat vervelend! Zitten je broek en laarzen/schoenen niet te strak?
Misschien eens een zitlesje om aan je beenhouding te kunnen werken? Stukje lichtrijden zonder beugels, verlichte zit zonder beugels.. :) Daarbij je benen langmaken en mooi aansluiten. Succes!

Avalanche

Berichten: 16015
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Door enkel gaan met lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 20:06

Druk je je hakken niet teveel uit?

OleJon
Berichten: 2505
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-20 20:14

culaccino schreef:
Wat vervelend! Zitten je broek en laarzen/schoenen niet te strak?
Misschien eens een zitlesje om aan je beenhouding te kunnen werken? Stukje lichtrijden zonder beugels, verlichte zit zonder beugels.. :) Daarbij je benen langmaken en mooi aansluiten. Succes!



Ik heb nu kleinere laarzen, anders ging die inderdaad uit. Wel een optie inderdaad. Zonder beugels rijden vind het eerlijk gezegd wel een beetje eng. Omdat ik voor mijn idee er dan gauwer af lig

OleJon
Berichten: 2505
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-20 20:15

Avalanche81 schreef:
Druk je je hakken niet teveel uit?


Klopt inderdaad druk ze teveel uit. Dat zal inderdaad veel meespelen

Thats_Me

Berichten: 10941
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 20:16

Ik rij daarom met een enkelbrace. Zou zo niet blijven doorrijden maar professionele hulp zoeken bij huisarts en of fysiotherapeut. Elke keer dat jij er doorheen gaat beschadig je steeds meer.

OleJon
Berichten: 2505
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-20 20:18

Thats_Me schreef:
Ik rij daarom met een enkelbrace. Zou zo niet blijven doorrijden maar professionele hulp zoeken bij huisarts en of fysiotherapeut. Elke keer dat jij er doorheen gaat beschadig je steeds meer.


Dank je voor je advies. Heb hele slappe enkels. Kan ook niet schaatsen dan ga ik er ook doorheen

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 20:19

Ik heb een tijdje oefeningen bij een fysio gedaan, om mijn enkels en andere spieren sterker te maken

StillAngel

Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 20:19

Heb je je beugels niet te kort/te lang? Misschien kun je daar nog wat mee varieren.

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 20:22

OleJon schreef:
Als ik in draf aan het lichtrijden ben, dan ga ik na een rondje of 3 door mijn linkerenkel. Mijn voet word een beetje doof, en ga dan door mijn enkel. Als ik er niet om denk dan verlies ik mijn evenwicht en val ik er af. Volgens mijn instructrice hou ik teveel druk op de beugels en mijn spieren. Heeft iemand tips? :)


Ik heb van de week een 'gratis op het internet' Feldenkrais les gevolgd mbt goede beenhulpen en een onafhankelijke zit. (Facebook, ritter dressage, een uur film met Catherine McCrum.)

Gosh, waarom wel problemen links, en niet rechts?

En in centered riding is er het concept van 'rijdt met je botten', laat de zwaartekracht zorgen voor stabiliteit en niet je spieren. (De spieren in contact met het paard zijn idealiter ontspannen.)

Oefen thuis alvast met "de lijn van het zwaartepunt" :
sta rechtop met iets gebogen knieën (= de dressuurzit),
"leg acht vingers op je haar"" je ene hand de wijsvinger op je kruin, de andere hand je pink op de haargrens.
Middenin zit een kuiltje.
Voel je ribkorf met je vingers en bedenk dat je eerste rib onder je sleutelbeen ligt, rondom als een ketting tot aan je hals (iets lager dan je hals, om precies te zijn).
Leg je twee handen op je buik en rug: de ene hand iets onder je navel - de andere hand op gelijke hoogte. Je zwaartepunt zit zo'n drie centimeter voor de hand op je rug.
Voel hoe en waar je voeten op de grond staan.

Hoe handiger je op de grond staand, bij het lopen en fietsen bent met deze lijn,
kuiltje bovenop,
ketting,
zwaartepunt in je bekken,
voel je voeten onder je;
.....hoe meer plezier je er van hebt te paard.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 31-01-20 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 20:23

Probeer niet vanuit je enkels te lichtrijden, maar vanuit je knieën zeg maar.
Het paard moet jou omhoog gooien, jij moet niet het gewicht op je enkels zetten.
En je beugels op goede hoogte zetten.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 20:24

Zorgen voor een goede zit, door middel van oefeningen op het paard is echt een aanrader! Misschien kan iemand je adviseren in zitles. Je hoort indd geen druk op je enkels te hebben. Wanneer je je hakken kan uitdrukken is waarschijnlijk je beenligging al niet goed. Probeer eens je bovenbenen naar binnen te draaien en vervolgens je voeten horizontaal aan het paard te leggen.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: Door enkel gaan met lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 20:31

Ik kan ook niet schaatsen en ga heel makkelijk door mijn enkel gewoon al met wandelen.
Als kind was dit al een probleem.

ellepel

Berichten: 47349
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 20:33

beugelriem een gaatje langer doen :j
ik had het ook, langer maken hielp

PowerPoef

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 20:34

Ik had hetzelfde met mijn rechterenkel, is na een tijdje wel over gegaan, geen idee wat het was.

SvS88

Berichten: 320
Geregistreerd: 28-03-19

Re: Door enkel gaan met lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 21:04

Ik had dit ook altijd. De bowbalance beugels en freejump soft up pro plus (allebei wel duur, vooral de laatste!).. maakte voor mij een wereld van verschil! Ook extra stevige laarzen hielp voor mij. Daarnaast wat de rest zegt naar een fysio voor oefeningen, sterkte!

MiniMouse

Berichten: 3051
Geregistreerd: 23-08-06
Woonplaats: Odijk

Re: Door enkel gaan met lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 21:10

Neem een paar zitlessen.
Daarin leer je onafhankelijk zitten en doe je ook voornamelijk rijden zonder beugels. Dit kan zeker bevordelijk zijn voor je enkel probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 23:30

OleJon schreef:
culaccino schreef:
Wat vervelend! Zitten je broek en laarzen/schoenen niet te strak?
Misschien eens een zitlesje om aan je beenhouding te kunnen werken? Stukje lichtrijden zonder beugels, verlichte zit zonder beugels.. :) Daarbij je benen langmaken en mooi aansluiten. Succes!


Ik heb nu kleinere laarzen, anders ging die inderdaad uit. Wel een optie inderdaad. Zonder beugels rijden vind het eerlijk gezegd wel een beetje eng. Omdat ik voor mijn idee er dan gauwer af lig

Ah, dat snap ik wel. Je kunt ook in stap oefenen, en als dat goed voelt een paar drafpasjes en zo rustig uitbouwen. Het hoeft niet hard. Het is wel fijn als er iemand met je meekijkt en je paard laat lopen; kan jij in alle rust oefenen en voelen wat er gebeurt als je iets verandert aan je houding :)

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Door enkel gaan met lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 23:37

Ook ik heb dit met de enkel waar ik al tig keer mijn banden verrekt hebt. Eigenlijk helpt alleen een stukje tape aan de buitenkant ertegen aan. Dus een kruisje tapen aan de buitenzijde van je enkel.

chanicha

Berichten: 12156
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 23:46

Barbet schreef:
Probeer niet vanuit je enkels te lichtrijden, maar vanuit je knieën zeg maar.
Het paard moet jou omhoog gooien, jij moet niet het gewicht op je enkels zetten.
En je beugels op goede hoogte zetten.


Dit inderdaad!
Is mij ook altijd geleerd,
Ga eens een paar keer zonder zadel lichtrijden, dan voel je het.

sarakorthuis
Berichten: 8
Geregistreerd: 01-02-20

Re: Door enkel gaan met lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 10:57

Probeer anders naar de fysio te gaan, en tape te vragen!

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Door enkel gaan met lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 14:00

Lichtrijden doe je niet vanuit je enkels,
Probeer eens zonder zadel en ga dan eens lichtrijden en dan dat weer naar het zadel mee brengen

Avalanche

Berichten: 16015
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 14:34

midgie schreef:
Lichtrijden doe je niet vanuit je enkels,
Probeer eens zonder zadel en ga dan eens lichtrijden en dan dat weer naar het zadel mee brengen

Lichtrijden doe je vanuit het paard: je laat je opgooien, vangt jezelf op en gaat weer zachtjes landen.

Hoe je dat opvangen zonder beugels wilt gaan doen is mij een raadsel hoor midgie....... mensen gaan met die oefening gigantisch knijpen met de knieen. Dat wil je niet. Zonder boomzadel niet gaat lichtrijden, want je krijgt puntdruk met een boomloos zadel, of met bareback pad, en als mensen geen beugels hebben gaan ze knijpen.

Je enkels gebruik je wel degelijk als schokbrekers, maar de klachten van TS komen omdat ze haar hakken veel te ver uitdrukt, en dan is ze alle vering kwijt.

Je hoort je been gewoon recht naar beneden te laten vallen, en dan komt je voet min of meer recht in de beugel als het goed is, waarbij de hak iets lager komt. Dan heb je optimale vering. Je moet alleen niet zelf gaan staan, maar je laat je opgooien door je paard :)

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Re: Door enkel gaan met lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 14:44

Vervelend probleem, dat niet altijd is op te lossen door zitles of veranderen van techniek. Je geeft aan dat je enkelbanden al slap zijn en schaatsen ook niet gaat. Dat herken ik, mijn enkelbanden houden de boel ook niet optimaal op de plek. Het enige dat mij heeft geholpen is een goed paar laarzen. En schaatsen op hoge, plastic icehockeyschaatsen :D

Ik rijd nu met stevige Petrie’s, echt die van stug runderleer. Is een hel met inlopen, maar het zijn de enige laarzen die mijn enkels voldoende ondersteunen. Schoenen en chaps gaan bij mij meteen mis. Voor springen en crossen draag ik zachtleren laarzen van Ariat, maar daarbij klap ik zo nu en dan ook om.

Gelukkig verrekken mijn enkelbanden bijna nooit, omdat ze al zo slap zijn. Dus behalve even uit balans, kan ik daarna gewoon door. Het is een lastig, fysiek probleem dat helaas niet op te lossen is door training. Er zit geen spiergroep die het kan overnemen.

chanicha

Berichten: 12156
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 17:35

Ze moet dat ook geen uren doen maar het geeft je wel het gevoel hoe het wel moet.