Door enkel gaan met lichtrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
OleJon
Berichten: 2507
Geregistreerd: 04-07-14

Re: Door enkel gaan met lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-20 18:59

bedankt iedereen voor de tips. ik zal de tips uitproberen. :)

xLian

Berichten: 71
Geregistreerd: 06-04-14
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Door enkel gaan met lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 18:20

Inderdaad lichtrijden vanuit je knieën en flexibele beugels die met dat rubber aan beide kanten zijn ook wel fijn bij knie en enkel klachten.

midgie

Berichten: 7245
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 19:06

Avalanche81 schreef:
midgie schreef:
Lichtrijden doe je niet vanuit je enkels,
Probeer eens zonder zadel en ga dan eens lichtrijden en dan dat weer naar het zadel mee brengen

Lichtrijden doe je vanuit het paard: je laat je opgooien, vangt jezelf op en gaat weer zachtjes landen.

Hoe je dat opvangen zonder beugels wilt gaan doen is mij een raadsel hoor midgie....... mensen gaan met die oefening gigantisch knijpen met de knieen. Dat wil je niet. Zonder boomzadel niet gaat lichtrijden, want je krijgt puntdruk met een boomloos zadel, of met bareback pad, en als mensen geen beugels hebben gaan ze knijpen.

Je enkels gebruik je wel degelijk als schokbrekers, maar de klachten van TS komen omdat ze haar hakken veel te ver uitdrukt, en dan is ze alle vering kwijt.

Je hoort je been gewoon recht naar beneden te laten vallen, en dan komt je voet min of meer recht in de beugel als het goed is, waarbij de hak iets lager komt. Dan heb je optimale vering. Je moet alleen niet zelf gaan staan, maar je laat je opgooien door je paard :)


Ik zou zeggen ga het eens proberen , is heel goed mogelijk.
Ik rij bijna altijd zonder zadel , alleen in het bos met , maar in de bak 9 van de 10 keer met niks, ook dan kun je lichtrijden zonder te knijpen, het is idd met de beweging van het paard mee gaan, lichtrijden betekend niet dat je een halve meter uit het zadel komt, je kan het paard zefs helpen zijn achter been te plaatsen door het lichtrijden, maar dan zul je moeten voelen waar zijn benen zijn in jou zit,

Avalanche

Berichten: 16161
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Door enkel gaan met lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 19:16

Ik zou het waarderen als je ook leest wat ik schrijf :) ik heb nergens gezegd dat je een halve meter de lucht ingaat, sterker nog, als jij je laat opgooien door je paard, en dat gewoon opvangt, kom je helemaal niet zo hoog. Ik heb zelfs een keer op mijn kop gehad, dat ik niet hoog genoeg kwam met lichtrijden :')

Het probleem is gewoon dat als jij vanuit je knieën gaat lichtrijden, je ofwel hard in het zadel, of op de blote rug (nog erger) komt, of jezelf idd opvangt, maar als je geen steunpunt hebt, je gaat knijpen met je knieën, want dat is je enige steunpunt nog. Of je moet op de achterkant van je dijbenen gaan zitten, maar dan krijg je onbalans, wat ook niet ideaal is.
Wat betreft de plaatsing van het achterbeen: natuurlijk kan dat, maar dat heeft ook volgens mij niemand ontkend?