hulpteugels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-04 01:55

hoi,welke hulpteugels zijn het vriendelijkst?bijv slof of bijzeteugel?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 03:15

Alleszins de slof niet. Ik ben gewend om met bijzets te werken, als je daar mee wegkan, zijn die wel goed. Ik denk dat het er eigenlijk vooral op neerkomt dat je verstand van de teugel moet hebben. Je kunt iedere zachte hulpteugel scherp gebruiken.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 12:10

NatalieE schreef:
hoi,welke hulpteugels zijn het vriendelijkst?bijv slof of bijzeteugel?



Ligt eraan waarvoor je het wil gebruiken?
Ik rijd zonder hulpteugels omdat ik zonder ook een soepel paard heb... Knipoog

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 12:12

Misschien kun je de zoekfunctie gebruiken op hulpteugels of slof daar zul je denk ik genoeg info vinden over dit onderwerp, want er zijn al talloze topics over geweest.

of kijk ff bij medelingen, bovenaan bij RT
succes

Liesje89

Berichten: 9925
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 12:22

Hoi!

Ten eerste ben ik geen voorstander van hulpenteugels (met name de slof), maar om je toch een beetje op weg te helpen:

Ik raad je aan niet met een hulpteugel (de 2 die jij noemt) te RIJDEN maar ermee te LONGEREN. Doe de bijzet niet te strak, zodat je paard ook nog de vrijheid heeft om zijn hooft omhoog of naar beneden te kunnen bewegen, en niet standaard in de krul getrokken loopt. Wanneer je paard ontspannen is, zal hij zich vanzelf aanbieden, en dan gaat de bijzet automatisch werken.

Met slof kun je ook longeren, maar da's niet zo handig. Daarom raad ik de slof ook vollegdig AF! De slof is een martelwerkuig voor een paard, en zeker niet diervriendelijk.

Ik weet niet waar je je hulpteugel voor wilt gaan gebruiken, misschien is het ook handiger even te vermelden wat je doeleind is.

Eefjes
Berichten: 219
Geregistreerd: 01-02-04
Woonplaats: ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 20:39

Hulpteugels en bijzetteugels en dat soort dingen zijn onzin.
Want ik kan zonder en dat kan iedereen. Schijnheilig

Tomaatje

Berichten: 2505
Geregistreerd: 16-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 20:42

slof valt best mee hoor, zolang je hem goed gebruikt is hij bovendien best handig, omdat hij loslaat als je paard dat ook doet, en je zelf de lengte in kunt stellen, als je paard dus los is kun je hem gewoon los laten hangen.

Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 23:37

Ik gebruik alleen wel eens een martingaal, als ik naar t bos ga. Mijn paard gooit zn hoofd nog wel eens omhoog, achterover en dan gaat ie... Met martingaal krijgt ie dat net iets minder makkelijk voor mekaar.
Het gaat ook wel zonder, maar het is gewoon net iets 'ontspannender' rijden voor mijzelf Knipoog , vooral met andere paarden erbij! Geloof trouwens ook niet dat je met een martingaal echt iets verkeerds kunt doen.

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-04 00:15

hoi tomaatje,jou reactie past mij,want inderdaad ik gebruik de slof ook los,en dat is inderddad geen probleem,ligt eraan hoe je hm gebruikt,een bijzeteugels gebruik ik af en toe met longeren,maar gebruik liever touwtjes en daar wordt die erg ontspannen van,mijn paard heeft wel een slof nodig want is behoorlijk sterk. de rest ook bedankt voor de reacties,maar wacht op nog meer!!!!! groetjes natalieE

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 12:35

paarden worden alleen vaak sterker door het gebruik van een slof... Een paard heeft trouwens uberhaupt geen slof NODIG... de ruiter heeft hem nodig...

ik denk dat de martingaal het meest vriendelijk is, mits hij goed is afgesteld. als je hem te strak hebt staan, werkt hij niet op de goede manier in en kan hij wel iets verkeerds aanrichten. Ik heb altijd een martingaal om bij Pris als ermee gesprongen wordt.

Idioteque
Berichten: 4514
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 13:34

Of een hulpteugel vriendelijk is of niet,hangt er vanaf hoe je hem gebruikt. Eeen slofteugel IS niet slecht, hij wordt alleen meestal verkeerd GEBRUIKT. Als je een martingaal te strak zet, richt je meer schade aan dan als je een slof goed gebruikt.

DePaardeMan
Berichten: 72
Geregistreerd: 13-01-04
Woonplaats: gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 17:35

Tomaatje schreef:
slof valt best mee hoor, zolang je hem goed gebruikt is hij bovendien best handig, omdat hij loslaat als je paard dat ook doet, en je zelf de lengte in kunt stellen, als je paard dus los is kun je hem gewoon los laten hangen.


Of een hulpteugel vriendelijk is of niet,hangt er vanaf hoe je hem gebruikt. Eeen slofteugel IS niet slecht, hij wordt alleen meestal verkeerd GEBRUIKT. Als je een martingaal te strak zet, richt je meer schade aan dan als je een slof goed gebruikt.

Hoe weten jullie wanneer je een slof goed en wanneer slecht gebruikt ?

Hier ben ik het volkomen mee eens!! :
paarden worden alleen vaak sterker door het gebruik van een slof... Een paard heeft trouwens uberhaupt geen slof NODIG... de ruiter heeft hem nodig...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 17:38

DePaardeMan schreef:
... Een paard heeft trouwens uberhaupt geen slof NODIG... de ruiter heeft hem nodig...



Wow wat waar Clown OK dan!

DePaardeMan
Berichten: 72
Geregistreerd: 13-01-04
Woonplaats: gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 17:51

ff rechtzetten
Lisa_Melodie was degene die dit schreef.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 18:57

gijsenkim"]
[quote="DePaardeMan schreef:
... Een paard heeft trouwens uberhaupt geen slof NODIG... de ruiter heeft hem nodig...



Wow wat waar Clown OK dan!
[/quote]


Helemaal mee eens

chocogirl

Berichten: 216
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 18:59

ze zeggen niet voor niets 'waar de kunst van de ruiter ophoudt begint die van de zadelmaker'.
Het gebruik van hulpmiddelen (m.u.v. longeren) wordt pas gedaan wanneer de ruiter er niet meer uitkomt. Een slofteugel wordt vaak niet goed gebruikt waardoor het effect is dat je paard op de slof gaat hangen ipv dat hij loslaat.

Eefjes
Berichten: 219
Geregistreerd: 01-02-04
Woonplaats: ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 20:25

Een paard heeft trouwens uberhaupt geen slof NODIG... de ruiter heeft hem nodig...[/quote]
En dat vindt ik nou ook ik heb al eerder gereageerd en toen zei ik ook al van dat hulp en slof teugels niks vindt en een goede ruiter kan best zonder toch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 21:27

Ik ben totaal geen fan van de bijzet. Ik longeer liever aan de slof (wel op de pinken en niet erin trekken!!!! omdat paarden waar ik mee werk daarop makkelijker en met meer ruimte voorwaarts neerwaarts komen. Ik rij met een martingaaltje buiten, maar gebruik verder geen andere hulpteugels en in de bak dus helemaal niks.

Oscarlover

Berichten: 557
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Tiendeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 09:47

Bijzetteugels zijn toch alleen voor aan de longeerlijn?

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 13:29

Ik ben er resoluut tegen. Waar de hulpteugeld beginnen eingigt de rijkunst. Als je die moet gebruiken is dat een teken dat jij of je paard er nog niet klaar voor zijn, met te forceren maak je veel dingen kapot.

Ik heb een heel goed stukje hierover van 'beter omgaan met uw paard' van Micheal Peace:
Een slofteugel e.d moet nooit worden gebruikt. Daarmee wordt het hoofd van het paard in een onnatuurlijke positie gedwongen en dat veroorzaakt een te sterke buiging en een verlies van zijn natuurlijke bewegingen. Als een paard met een solteugel wordt getraint loopt hij vaak teveel op de voorhand en is hij in een bapaald model getrokken. Het is belangrijk dat het paard de kans krijgt om zijn eigen manier te vinden om een ruiter te dragen en alle paarden, mits correct gereden, zullen uiteindelijk hun hoofd laten zakken en hun achterhand onderbregen om hun ruiter natuurlijk en efficient te dragen. Doen ze dit niet is dat een teken dat het paard er nog niet klaar voor is of dat hij mis bereden wordt. Als een ruiter dus zijn paard onder het zadel niet in een goede houding kan brengen, moet hij een stap terug doen en juist niet willen vooruit lopen met hulpteugels.
OK dan!