te diep

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
komiek
Berichten: 11
Geregistreerd: 15-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-01 13:46

Hallo iedereen
Ik en mijn pony, komiek, zijn M1 met dressuur en met springen zijn we Z! Nou is het springen het probleem niet, dat gaat heel erg goed. Maar met dressuur gaat het niet zo goed, mijn pony loopt namenlijk te diep! Is hier iemand met dezelfde ervaring of iemand die er iets tegen weet. Ik heb al van alles geprobeerd!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Zep op 2001-09-15 20:34 ]</font>


Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-01 13:53

Dit kan het gevolg zijn dat jij je handen te ver naar beneden houdt of teveel druk op de teugels hebt. Probeer als hij te diep loopt zachtjes te drijven en even de teugels allebei na te geven zodat hij de kans krijgt om zijn hoofd naar boven te doen, daarna kan je terug gewoon verder rijden.

Veel succes!

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

komiek
Berichten: 11
Geregistreerd: 15-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-01 14:00

hallo dorien
Heel aardig dat je me het advies geeft. Maar het probleem ligt niet zo simpel, want mn pony is niet erg voor de dressuur gebouwd. Ze heeft een hele dikke nek enz. En hoe hoog ik mn handen ook houd, ze blijft te diep lopen. En als ik drijf, dan gaat ze alleen maar nog dieper lopen, omdat dat haar gewoon zo is aangeleerd toen ze jong was. Ik weet dus egt niet wat ik hier aan moet doen, want als het thuis een weekje goed gaat, dan gaat het op de wedstrijd weer helemaal fout. Ik zeg nu niet dat dit aan mijn pony ligt, dit kan natuurlijk ook aan mij liggen, maar ik wil er gewoon van af komen. Het springen gaat wel heel goed hoor, niet dat je denkt, zo dat gaat lekker
=xxx=jes Carina

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-01 14:04

Hoi Carina,

Bokt is een heel goed iniatief maar soms is het moeilijk om vanachter de computer een probleem op te lossen, maar vaak kan een goede instructeur ook helpen.
Dit is jammer genoeg de enige oplossing die zo in mij opkomt, maar misschien weet iemand anders op bokt wel een oplossing. Ik hoop het voor jou!

Veel succes nog met het springen EN de dressuur.

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

komiek
Berichten: 11
Geregistreerd: 15-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-01 14:08

hallo dorien
Ik krijg morgen ook les van iemand en voor mijn verjaardag krijg ik een les van alex van zilvenshout (of hoe je het dan ook mag schrijven) en die is op het niveau van anky enz
Dus ik hoop maar dat het helpt, heel erg bedankt in ieder geval, rijd jij zelf ook? En ook wedstrijden of niet?

parnassia
Berichten: 815
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 09:36

Juist als je je handen hoog houdt dan gaat je pony dieper lopen, doordat je dan een beetje een hefboomwerking krijgt. Als je je handen laag houdt dan heb je minder druk op de teugels en krijg je je pony makkelijker hoger. Makkelijk gezegd achter de comp., maar misschien heb je er wat aan!
Als ik rijd begin ik met voorwaarts/neerwaartst (halsstrekken), beide kanten goed inbuigen en soepel maken, vervolgens teugels op maat maken en dan vraag ik meer oprichting, door veel overgangen te maken en door te gaan doorzitten krijg ik mijn paard steeds hoger. Totdat hij op 'proefhoogte' loopt. Dit duurt ongeveer een half uur. Tussendoor natuurlijk stukken halsstrekken en stap aan de vrije teugel. Door veel overgangen te rijden van halthouden naar draf, stap/galop, draf middendraf en een licht teugelcontact na te streven en goed rechtop te zitten wil het steeds beter.
Tijdens mijn rijden heb ik dus een duidelijk verschil tussen het losrijden en het 'werken'.

parnassia
Berichten: 815
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 10:33

Als je pony te diep loopt moet je in ieder geval zoveel mogelijk van de mond afblijven. En absoluut niet in paniek raken als hij zijn hoofd eens omhoog steekt, hier juist blij om zijn omdat hij dat dan durft! Vervolgens met je handen stil heel voorzichtig weer met je been naar je hand toe drijven. Je handen natuurlijk niet vastzetten. Wat ook wel wil helpen is een hele lichte ophouding naar boven maken, door aan te drijven en door je handen heel kort naar boven (nooit naar achteren!) te bewegen en direct weer naar beneden te zetten, dit natuurlijk slechts af en toe toepassen.
Veel succes!

mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 14:12

Een "proeftruckje" dat ik wel eens gebruik: gewoon niet te lang losrijden. De pony wordt dan moe, en gaat dan waarschijnlijk steeds dieper lopen. Gewoon na 10 minuten de ring in, dan is hij nog fris en komt het hoofdje iets meer omhoog en eruit.

Dit is voor op de wedstrijd wel een oplossing, maar met de rest van het rijden niet echt natuurlijk. Ik heb zelf hetzelfde probleem in de galop, en weet ook niet zo goed wat ik ermee aan moet. (normaal loopt Nozem altijd in het rond te kijken, dus dan is hij eindelijk rond en dan gaat ie veel te diep... WIl je eens laten weten welke oplossing jouw instructeurs geven??

Succes ermee!

groetjes mariska

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 15:21

eventjes off topic

Citaat:
Op 2001-09-15 15:08, schreef komiek:
hallo dorien
Ik krijg morgen ook les van iemand en voor mijn verjaardag krijg ik een les van alex van zilvenshout


Ik denk dat je Alex van Slifhout bedoeld Haha! . Alex heeft vroeger met de dekhengst the Saint aardig in de picture gereden.

Aletta
Berichten: 50
Geregistreerd: 26-05-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-01 10:39

Volgens mij moet het Alex van Silfhout zijn (type-foutje?).
En dan nog even over het te diep lopen.
Het paardje zal dit waarschijnlijk al zo lang doen, dat dit met een week natuurlijk niet op te lossen valt.
Gewoon blijven geven (milimeters) en gelijk been erbij.
Zijgangen (mits vanuit de ontspanning) zijn ook een goed hulpmiddel.
Uiteindelijk zal hij echt omhoog komen.
Of je rijdt te weinig met zit en been, dan mist je paardje die motor die hem vraagt op zijn eigen benen te lopen en gebruikt hij jou handen als steuntje!
Dus impuls houden!
Dit zijn zomaar een paar ideetjes, veel succes.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-01 11:04

Ik denk dat je goed bij jezelf moet nagaan of de teugeldruk in je handen niet te zwaar of te licht is. ALs deze juist is, moet je die oren zover mogelijk van je af zien te houden, dus de hals heel lang proberen te maken. Met je benen kun je als het ware die hals omhoog drijven en zoverre met je hand toestaan om omhoog te komen als nodig is. Mijn merrie is ook te kort in de hals en ik moet ook ontzettend op gaan passen dat ik haar niet te kort in de hals rij en te diep.

[edit Zep]op verzoek van Komiek een slotje op dit topic[edit/]

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Zep op 2001-09-23 12:25 ]</font>


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 17 bezoekers