zacht bit ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Maris
Berichten: 15900
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

zacht bit ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-04 16:52

Hoi,

Ik dacht dus altijd dat ik met een vriendelijk bit reed ! Maar nu las ik ergens dat dit bit op de schaal van 1-10 ongeveer een 9 is . Helpp ! Ik rijd dus nu met een dubbelgebroken bustrens met een plat tussenstukje.

Weten jullie misschien of dit inderdaad een scherp bit is ? En wat is dan wel een "zachter" bit ?

Groetjes,

Maris


verootjoo
Berichten: 35594
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 17:14

mij is altijd geleerd, dat dit een redelijk zacht bit is. Ik rij zelf met een dubbelgebroken bit met een bol tussenstukje

[o]

Peche

Berichten: 45
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: opeinde/almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 18:15

dat bit heb ik ook, het is ind een redlijk zacht bit, maar net wat scherper als een gowoon dubbel gebroken bit, met dit bit heb net wat meer te zeggen...

IRIS doe je best, laat zien wat je kan Simone, jij ook en win die PAVO cup. Toske vol houden nog even dan heb je een veulentje

Lieke

Berichten: 11347
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 18:53

Het is een zacht bit, maar met een bol middenstukje is nog zachter.
Maar een bij een rustige ruiterhand is elk bit zacht.

Maris
Berichten: 15900
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-04 19:01

Hoi,

Helemaal met je eens, een rustige ruiterhand maakt heel veel verschil.
Ik had ook gehoord dat idd een bol tussenstukje vriendelijker is.

Alleen ik wil geen koperen onderdelen in het bit ( is mijn paard allergisch voor ), en een bit met een bol tussenstukje en dan helemaal van roestvrijstaal heb ik nog nergens kunnen vinden !

Groetjes,

Maris

verootjoo
Berichten: 35594
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 19:32

die heb ik gewoon in een ruitersportzaak in amerongen gekocht, ik weet niet waar je woont, maar anders moet je daar maar eens heen gaan.

[o]

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 19:36

Maris schreef:
Hoi,

Helemaal met je eens, een rustige ruiterhand maakt heel veel verschil.
Ik had ook gehoord dat idd een bol tussenstukje vriendelijker is.

Alleen ik wil geen koperen onderdelen in het bit ( is mijn paard allergisch voor ), en een bit met een bol tussenstukje en dan helemaal van roestvrijstaal heb ik nog nergens kunnen vinden !

Groetjes,

Maris


Hoi Maris, ik heb zelf het bit dat jij ook zoekt! Het is van Harry's Horse en stukken vriendelijker geprijsd dan KK Ultra!!!

Bij de meeste ruitersportzaken kun je dit bit wel kopen hoor!

verootjoo
Berichten: 35594
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 20:05

ja ik heb idd ok die van hh

[o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 20:43

Afbeelding
klopt dat is deze.

Die met een plat tussenstukje is net wat strenger in de mond.
Dit doordat als je druk op het bit neemt het bit wat kantelt en daardoor de dunne kant van dat tussenstukje wat meer op de tong drukt.
Wat natuurlijk scherper aanvoelt dan een rond tussenstukje.

Maar een erg scherp bit is het dus helemaal niet.
Of je moet met een onderlegtrens rijden (zag ik een poos terug iemand doen)

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 10:36

runningkawa schreef:
Of je moet met een onderlegtrens rijden (zag ik een poos terug iemand doen)


Dat is dan onder de noemer "maar ik rij alleen maar met een dubbelgebroken trensje..."

En ondertussen donders goed weten waar je mee bezig bent, dat wel.

daanboy

Berichten: 1001
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 11:19

nou dat weet ik niet maar ik heb plastick er omheen dat die geen pijn aan ze moet krijg als die veel om hoog gaat me ze kop kan dat wel zijn of hij doet het uit ze zle f of hij doet het omdat hij last van ze tanden hebt"

Crossende Welshruiter#1
L1 6 winst :Nicolai:: Sunday L :L1 2 Winst
IK BEN REGIOKAMPIOEN GEWORDEN MET SUNDAY L

Maris
Berichten: 15900
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-04 16:00

Hoi,

Bedankt voor de tip. Een bit van HH met een bol tussenstukje ! Ik heb al zo moeten zoeken naar een dubbel gebroken bit zonder koper. Dus was al helemaal blij met een bit helemaal van RVS. En nu hoor ik dus dat ze wel degelijk ook RVS bitten hebben met een bol tussenstukje. OK dan!

Groetjes,

Maris

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 17:05

daanboy schreef:
nou dat weet ik niet maar ik heb plastick er omheen dat die geen pijn aan ze moet krijg als die veel om hoog gaat me ze kop kan dat wel zijn of hij doet het uit ze zle f of hij doet het omdat hij last van ze tanden hebt"


Kan iemand mij de vertaling hiervan geven??? Verward

verootjoo
Berichten: 35594
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 16:13

runningkawa schreef:
Afbeelding
klopt dat is deze.


idd, maar dan met losse ringen (watertrens)

[o]

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 20:07

verootjoo"]
[quote="runningkawa schreef:
Afbeelding
klopt dat is deze.


idd, maar dan met losse ringen (watertrens)
[/quote]

Dat hoeft dus niet persé, want ik heb ook degene die op het plaatje staat.

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 20:57

Ik heb ook dat bit wat op het plaatje staat, alleen dan met een plat tussenstukje. Ik vind het altijd raar dat iedereen verschillende dingen over bitten zegt. Wat is nou de ultieme test om te voelen hoe scherp je bit is? De een zegt namelijk dat deze bitten heel scherp zijn terwijl de ander zegt van niet. De enige die het weet is het paard zelf! Maar hoe kunnen wij erachter komen dan?

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 21:59

Nou ik vindt het wel een zacht bit hoor, een nog zachter bit is de ongebroke rubberen trens. Daar rijden ze veel paarden mee in omdat hij vriendelijk is. Alleen 1 nadeel is dat hij kan gaan schuren en lelijke plekken kan maken als je hem niet goed schoonmaakt en als hij te krap in zijn mond zit...

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 22:13

Helaas kan dat ook als hij wel goed schoon is.
Rubber is van zichzelf gewoon stroef en daarom niet perse zacht.

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 22:47

Dat zeg ik ook niet, ik zeg alleen dat hij zacht in de mond is. Veel pony's met een zachte mond die met een zachte hand moeten worden gereden worden zo ingereden. Het is mij echter nog nooit voorgekomen dat hij wontjes heeft want zijn mond is niet droog, dus word het bit ook nat en is het neit meer stroef....

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 22:58

ik heb ook een dubbel gebroken trens met een plat stukje.
mijn mening:
als je de teugels met een dubbel gebroken bit aanneemd dan vouwt het bit zich om de tong en kan bijna niet prikken in het verhemelte.
enkel gebroken bitten prikken in het verhemelte en knijpen de tong samen.
ja dit is wat raar gezegd maar ik denk dat jullie me wel snappen hoe ik het bedoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 13:06

Assiej schreef:
Dat zeg ik ook niet, ik zeg alleen dat hij zacht in de mond is. Veel pony's met een zachte mond die met een zachte hand moeten worden gereden worden zo ingereden. Het is mij echter nog nooit voorgekomen dat hij wontjes heeft want zijn mond is niet droog, dus word het bit ook nat en is het neit meer stroef....

Dan wrijf jij maar eens met een natte vinger over een rubberen bit en zeg me dan wat je voelt.

Een rubberen bit is niet zacht, dus ook niet in een zachte mond.
Dat is een misverstand wat al heel lang bestaat.
Hetzelfde misverstand als dat een ongebroken trens, juist scherp zou zijn.

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 13:27

Nou ik heb het gevoeld, en ik vindt het niet stroef e.d mijn pony is er niet mee ingereden, maar ik kan het me best voorstellen dat mensen er mee inrijden. Ik elk boek staat dat het een zacht bit is in de mond, tenzij dr dus zo'n ruiter opzit die met kracht rijd en alleen aan de teugel wil rijden. Mijn pony vindt het een fijn bit, ik bebruik hem alleen met buitenrijden want als hij een soepel en zacht bit in zn mond heeft doettie nix, maar als k er gewonde trens inzet gaattie flippe, en met halster en zadel looptie ook gewoon rustig, en dat is ook zacht, en met een rubbere, ongebroke trens doet hij hetzelfde, raar, dan zou je toch zeggen dat het een zacht VRIENDELIJK bit is nietwaar?

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 13:30

Nee Haha! (ik zeg trouwens niet dat het gemeen bit is, maar niet zo zacht als aangenomen word)
Maar ik ga er verder niet meer op in, maar gebruik de zoekfuntie er maar eens over, dan zie je dat ik niet de enige ben met dat oordeel Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 13:39

en een appeltjes bit?

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 13:42

had k er ook al bijgezet Lachen maar die ik heb vin k nie zo vriendelijk want dat middenstukje kan draaien...

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 6 bezoekers