niet stilstaan bij opstijgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anne Marie

Berichten: 596
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: Zegge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 17:46

Vreselijk irri probleem! Haha! Die van mij doen het ook. Bij mijn Belg, Heins, is het puur looplust en die laat ik gaan, omdat hij verder heel braaf is en als ik hem 10 keer probeer stil te zetten wordt hij inderdaad zeeeer vervelend... De andere, Minimars, is helaas niet zo mini als zijn naam doet vermoeden, hij is tegen de 1.80m, dus heel de tijd op en af is niet zo goed voor mijn been en zijn lijf. (Oeps...laarspuntje... Schijnheilig )
Ik denk ook niet dat het een oplossing is om een paard heel de tijd weer terug te zetten. Oké, ze worden het beu en gaan vanwege de pure domheid van het steeds herhalen echt wel stilstaan op den duur. Maar heel de lol van het gaan werken gaat er wel vanaf zo. Ga zelf maar na; als je iets gaat doen wat je leuk vindt en je kan niet wachten om eraan te beginnen en je wordt steeds teruggefloten gaat het leuke er al gauw vanaf! Ik heb meer het idee, zolang ze verder braaf zijn en niet te snel uit de startblokken vliegen; laat maar gaan. Zo blijft het voor je paard leuk en zeg nou zelf; het is irritant, maar érg? Nee. Steigeren of staken of zo, da's pas lastig! Succes verder, enne don't worry, be happy. Haha!

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 18:31

hey
de mijne doet dat ook. Ik kom er wel gemakkelijk op als ze gaat lopen. maar als je de vast houd raakt ze in paniek en wilt ze gaan steigeren. Meestal als ik erop zit schiet ze er gelijk vandoor. Ik zit dan nog niet goed in het zadel. Maar probeer de binnenteugel vast te pakken kan ze alleen rondjes draiien

DeeSjah

Berichten: 506
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 18:41

bedankt voor alle reacties!

ik kom er ook wel makkelijk op als ie loopt maar het blijft irritant
wat anne marie zegt is ook best een goed plan. Maar dat commando 'ho' ook! ik zal het proberen Lachen

sioux

Berichten: 196
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 18:57

Ik ben eigenlijk wel benieuwd running kawa of je al een andere oplossing hebt voor dit probleem?
Mijn paard loopt niet weg als je opstijgt maar rent weg net als je met je been erover heen wilt Boos! En als je haar tegen wilt houden dan springt ze door de teugels heen.... Ze werd ook behoorlijk kwaad ook... ik heb haar van ellende wel eens in de hoek van de bak gezet maar dan nam ze gewoon een hap uit het hout van neid! en als degene die vasthield dan haar omdraaide zodat ze uit de hoek kon dan ging ze alsnog....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 19:00

Ja hoor heb ik, quote mezelf ff, scheelt veel type werk.

runningkawa schreef:
De tip met het snoepje wilde ik ook geven.
het werkt bij bange paarden, maar ook bij drammers, want stilstaan voor een snoepje willen ze allemaal Lachen
In het begin geef je het meteen, wel op de manier dat ze hun hoofd helemaal naar achter moeten houden, want op die manier kunnen ze niet weglopen.
Daarna bouw je het geven van het snoepje uit tot ze een min. stilstaan.

Ondertussen beloon je ze ook met de hand en stem, zodat ze dat ook leren kennen.
Daarna bouw je het snoepje geven weer af.
En beloon je alleen nog maar met de hand en stem.

Werkt echt perfect Lachen

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 19:03

Je kunt je er ook gewoon bij neerleggen...

Ik heb een tijdje een pony gereden van 23, half-arabier, hete bliksem en die heeft het z'n hele leven lang niet geleerd. Heb ook lopen eikelen hoor, om het dat beestje toch bij te brengen, op allerlei manieren. In de hoek, vast laten houden, steeds weer terug op de plek zetten, achterwaarts direct na het opstijgen, teugels vast, teugels los, 1 teugel vast etc. Maar vallen deed het kwartje niet. De eigenaar had al gezegd dat het waarschijnlijk niet ging lukken, maar ik mocht het gerust proberen... Haha!

Wegrennen hoef je niet te pikken, dat is gewoon gevaarlijk, maar gewoon wegstappen, och... als dat nou het enige is. Tuurlijk is het niet zoals het hoort en ik zou zeker proberen om 'm te leren om netjes stil te staan, maar niet koste wat kost. Met een paard dat angst heeft voor het opstijgen door al het gepruts of dat het steigeren tijdens het opstijgen heeft uitgevonden ben je een stuk verder van huis! Dan maar liever niet stil staan en verder geen gekkigheid.

sioux

Berichten: 196
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 00:20

Ja dat snoepje dat werkt helaas (nog) niet. Ze was zo bezig met andere dingen dat ze niet in de gaten had dat ik het snoepje in mijn hand heb.
Ze weet wel dat ze moet stil staan en vaak is ze dan ook zo gespannen dat ik haar aandacht voor het snoepje niet kan trekken, zeg maar.
Maar ik ga het toch maar weer eens proberen!

Als ik nu opstijg dan pik ik dus geen enkele stap (want ik weet niet of ze weg stapt of dat ze het op een lopen zet) Dus bij elke stap die ze zet spring ik eraf en wordt een partij kwaad. Dan ga ik er weer op en meestal weet ze het dan wel en blijft ze heel gespannen staan.... en dan belonen, belonen en nog eens belonen. Ik baal er alleen van dat ze nu nog steeds niet kan ontspannen, want ze moet toch wel weten dat als ze stilstaat dat ze dan braaf is. (Ik stijg trouwens nog steeds niet gewoon op. Ik ga eerst aan een kant hangen en dan buik op het zadel been erover en blij zijn dat ze dan niet weggesprongen is Haha! ) Alles heel rustig en voorzichtig.

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 10:11

ik heb nog een stapje extra bij het snoepje-trucje ingevoerd....
Omdat mijn paardje inderdaad al wegliep en het helemaal niet door had dat er een snoepje was!
Dus ik heb haar vanaf de grond geleerd dat als ik met een vinger op haar schouder (naast haar schoft) tik, dan moet ze haar hoofd omdraaien en dan komt er een snoepje.

Het voorkomt ook dat je paard, iedere keer dat je stil gaat staan, als een debiel met zijn hoofd omgedraaid gaat staan.... Lachen

sioux

Berichten: 196
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 12:49

Da's inderdaad een goeie daar gaan we op oefenen!

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 13:41

die van mij draait al met dr hoofd... ze ziet mijn schoen aan voor snoepje..
verder krijgt ze bijna nooit snoepjes... maar ik stoor me er ook niet aan als ze gaat lopen, ze is tot nu noe niet weggespurt... duzz

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 16:46

Mijn fjord is ook gek van voeten, op de grond, in schoenen, zonder schoenen ... als het maar voeten zijn Clown Hij wil er vooral van proeven Vingers aflikken Misselijk (stinkvoeten ook)

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 21:47

Als ik op mieke kwaad wordt wordt ze heel gespannen. Ze kan veel geluid niet hebben. Ze sxhrikt dan heel erg snel. en is erg nerveus. maarja

Larish

Berichten: 7417
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 12:18

Pak je teugels goed kort vast en laat de teugel waar hij naar toe loopt iets losser en de andere strakker, probeer op te stijgen, als hij dan nog wegloopt onder het opstappen blijven remmen.
Als je erop zit ook nog een paar seconden stilstaan.

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 13:21

dat rremmen tijdens het opstappen werkt niet altijd omdat sommige paarden door het bit heen lopen dus gewoon doorlopen.
oefenen.... das de juiste methode... ook bij een nerveus paard.
ze moet weten dat t niet erg is om stil te staan...

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 19:05

Sk4t3r, wat doe je als je paard steigert als je 'm zo vastpakt aan de voorkant? Ik kom er dan niet meer op hoor....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 23:01

Margreet schreef:
Sk4t3r, wat doe je als je paard steigert als je 'm zo vastpakt aan de voorkant? Ik kom er dan niet meer op hoor....


Niet elk paard steigert als je de teugels (erg) op maat houdt Knipoog. Als het niet stil willen staan geen medische oorzaak (of een oorzaak als slecht passend zadel of lompe opstijgtechniek) heeft, dan wordt het toch een kwestie van opvoeden. Dus idd teugels op maat en zodra hij een stap zet, op de rem zetten. Als je zit nogmaals even blijven staan en pas op jouw commando vertrekken.

Eefjes
Berichten: 219
Geregistreerd: 01-02-04
Woonplaats: ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 20:44

Ik zou hem/haar gewoon tegen de bakrand zetten als hij dan nog niet wil stil staan da vraag ik er iemand bij die hem tegen houd en als hij dan nog gaat lopen dan zou ik gewoon eerst een paar rondjes met hem lopen en dan steeds weer naar een paar stappen stil gaan staan.
Dat heeft bij mij ook gewerkt hoor echt!!! *LOL* Schijnheilig

Flor

Berichten: 1040
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 21:02

Wat ook werkt, alleen dus niet met zo'n steigergeval, is als ie wegloopt, zorgen dat ie in hele kleine rondjes om je heen blijft lopen... daar wordt ie echt erg moe van, en jij niet Haha!. En dan houdt ie vanzelf op!! Die van ons die was op een gegeven moment dat onhandige opstijgen van ons zooooo zat (hij is 1.72 m, dus daar kom ik niet zo soepel op) dat ie vanzelf stil bleef staan Haha!. Dan ging het voor hem iig sneller, want wij bleven wel wachten. Omdat die van ons een drammertje is, geef ik m, als ie nu nog loopt, gewoon een (zachte!) tik tegen zn schouder.. dat werkt ook wel, maar dat werkt niet als het door andere oorzaken komt!

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 21:15

ik heb precies het zelfde probleem...

Die van mij blijft wel staan alleen zodra ik er half op hang dus net mijn been van de grond afheb gaat hij er als een gek vandoor...

Hoe los je zoiets op dan???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 23:06

Dat heb ik bij meerdere paarden opgelost met het snoepjes trucje wat ik hierboven geqote heb.
In het begin dat iemand hem vast had, dus dat hij niet weg kon en ik dan meteen dat snoepje gaf.
opstappen werd hoofd naar achter om snoepje te ontvangen.
In de tijd dat hij met zijn hoofd achterste voren stond had ik tijd goed te gaan zitten.
En een paard met zijn hoofd naar achter kan niet weg rennen.

Bedenk je ook wel, dat voor veel paarden opstappen engis.
Ze moeten zich toch een beetje schrap zetten op het moment dat jij met 1 been in de beugel staat.
En wat doet een paard als het eng is, juist vluchten.

Door ze wat te paaien met een snoepje krijgt hij toch het vertrouwen dat het niet eng is, maar ook wel leuk.
Dat hebben ze er graag voor over.

En dat afbouwen daarna, is zo weer gebeurd en je houd een fijn stilstaand paard over, zonder angst.