middenstap

Moderators: A_nouk, goldenarrow, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Odeale

middenstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-04 21:28

Ik heb net aardig wat topics gelezen over de middenstap omdat we daar nog eens goed aan moeten werken.

Er stonden bruikbare tips bij, dus ik wil graag even samenvatten;

Bij middenstap kan je dus het beste, voor de middenstap nog extra verzamelen, dan je handen iets naar voren schuiven zodat de hals langer wordt (er stond ook meer teugel geven, maar ik neem aan dat niet wordt bedoeldt langere teugel, dat mag toch niet?) en eventueel een ietsie meer druk. Heb ik het goed samengevat? Dan ga ik het morgen zo uitproberen (instructrice is helaas ziek).

Ik heb nu 1 L1 wedstrijd gehad, en daar was het commentaar bij de middenstap "meer ondertreden". Ze had haar kont er dus niet genoeg onder cq. gebruikte haar rug niet voldoende? Heb ik dat goed?

groetjuzz...

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 10:07

Ja het is idd handig om even te verzamelen voor de middenstap. Dan ook in de middenstap genoeg lengte geven, zodat de neus wat naar voren gaat. Heel belangrijk ik het drijven in het rimte van de stap, dat is links-rechts-links-rechts enz. Daarmee houd je de achterbenen actief en vraag je dat ze meer ondertreden. Doordat je lengte in de hals geeft kunnen die achterbenen nu verder naar voren worden gezet, tot over de afdruk van de voorhoeven. En dan heb je middenstap! suc6 OK dan!

www.dressagedirect.com
Ragne eindstand Z1+3 :D --> nu met pensioen *\o/* nieuwe heldin = Wallenka! Nu M1+5

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 10:28

Ik denk ze idd bedoelen dat de achterhand er meer onder moet, dus meer overstappen. De teugel mag best een beetje langer worden, dat is niet zo'n ramp. En er moet duidelijk verruiming ook vanuit de schouder komen.

Boyke & Hummer :)

Annemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 12:38

ik denk dat de jury bedoeld dat de stap achter duidelijk ruimer moet, dus meer afstand afleggen met 1 stap van het achterbeen. Het achterbeen moet inderdaad over de afdruk van het voorbeen heen stappen. Ze bedoelen er dus niet mee dat je de kont er meer onder rijdt, maar dat de achterbenen niet voldoende ruim naar voren worden gezet.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 13:48

In de middendraf moeten de passen ook ruimer worden maar mag er geen hoger tempo komen.
Dit geld ook voor de middenstap.

Van te voren dus goed verzamelen, wel been er aan blijven houden zo dat hij in het zelfde tempo blijft lopen.

Hand iets naar voren brengen, been er iets meer aan.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 16:34

IK geef wel meer teugel, dus langere teugel, want anders kan de hals van je paard niet langer worden. En die hals moet langer worden, om de pas te kunnen verlengen.

/3 Jip en Elmo mijn hemel op aarde, Duvel en Estor mijn stars in heaven /3
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-04 08:32

Maar zien ze dat dan niet? En mag dat dan wel? Teugels langer maken?
Want dan moet je ze ook weer op maat maken.

Sowieso denk ik, hoever mag je je handen eigenlijk naar voren brengen, vast niet helemaal tot aan de oren Haha! Haha! .

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 09:36

Dat zien ze wel en dat moet ook juist, want als je het niet doet, verschijnt er op je protocol: meer halslengte. En ja, bij de overgang terug naar arbeidsstap moet je de teugels ook weer op maat schuiven en je paard weer iets oprichten. Maar op deze manier heb ik al verscheidene keren een 7 behaald voor middenstap en uitgestrekte stap, zelfs 1x een 8!

/3 Jip en Elmo mijn hemel op aarde, Duvel en Estor mijn stars in heaven /3
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie