De juiste "zit"?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nashville8

Berichten: 41
Geregistreerd: 23-10-03

De juiste "zit"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-04 16:16

Ik zou graag willen weten hoe jullie op je paard zitten: Heb je je benen strak om het paard heen geklemd of juist ontspannen, Knijp je met je knieen. ALs je paard er van door gaat, lukt het dan om onstpannen te blijven zitten of ga je knijpen? en wat doe je met de teugels: trekken, loslaten?
Ben benieuwd!


xJustMe
Berichten: 247
Geregistreerd: 26-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 16:21

Wat er ook gebeurd: Altijd ontspannen blijven zitten!
Dit klinkt makkelijker dan het is!
Als het paard er van door gaat: Niet trekken en niet loslaten:
Ophoudingen geven en op de volte zetten om vervolgens die steeds kleiner te rijden...

Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 16:25

ik zity meestal ontspannen op men paard, maar ik heb een angst voor paarden die wegrennen in galop, en onbestuubaar worden, enzo
en als er een ander paard schrikt dan verkramp ik gewoon, ook als mijn paard shrikt, ik kan erniks aan doen,...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 17:04

Op mijn paard is het niet zo handig om met je benen te gaan zitten knijpen, dan gaat ze nl. heel haaaaaaaaaaaaard..... Haha!
Als ze er van tussen gaat, weet ik eigenlijk niet wat ik doe. Niet trekken in ieder geval, dat werkt alleen maar averechts met de mijne. Op een circel trekken werkt wel (one rein) Als er echt heel heftig gebokt en gedaan wordt, pak ik automatisch de manen vast.
Ik denk dat "blijven zitten" na een bepaalde periode een soort van gewoonte is geworden, ik denk er niet echt bij na en kan eigenlijk ook niet goed omschrijven wat ik doe....

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 17:15

Ik kan geen duidelijke omschrijving geven van mijn zit, maar ik weet wel dat ik mijn knieen met moeite aan het zadel kan houden.
Die draai ik altijd naar buiten.
Ziet er op foto's die van voren genomen zijn ook heel slordig uit.
Gelukkig heb ik daarvan weinig foto's...........


essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 17:22

ik probeer mijn knieen als het ware naar beneden te drukken en aan te sluiten. Mijn onderbeen probeer ik er van af te houden. Licht contact en verder alleen gebruiken als het nodig is.
Ik kan nu wel ontspannen zitten. Had een tijdje niet gereden en toen vond ik het wel moeilijker. Had ook weer een net zadelmak paard en ik voelde dan dat ik aankneep als hij schrok. Op de seconde als ik ontspande, stond hij ook weer bijna stil. Dat scheelt zoveel.
Ik zorg er natuurlijk wel voor dat ik stevig zit en ik trek hem ook op de volte in mijn tempo. En dan trek ik zo hard als nodig is. Als hij daarna braaf is ben ik ook weer braaf. Istie nog steeds vervelend, zou ik weer aangalopperen en even flink laten lopen.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 18:47

ik moet mijn onderbenen meer aan mijn paard houden en meer drukken, opdat hij niet weg zou lopen. eerst snapte ik die redenering niet echt, maar hij reageert er wel op. ik denk dat hij zich dan meer gedragen voelt en niet gaat lopen. dus bij sommige paarden moet ik goed mijn onderbenen erbij houden opdat ze niet gaan lopen. bij andere juist niet.

Enya - Daya :-)

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 20:18

Ontspannen blijven zitten als hij er vandoor gaat lukt meestal wel, hij stopt vanzelf wel een keer. Haha! Maar als ik heel geconcentreerd bezig ben ga ik naar voren hangen met mn bovenlijf, en ga ik mn armen spannen.

[o]

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 20:24

Ik zit normaal ontspannen en met mijn knien losjes om het zadel heen.
Wanneer een paard ervandoor schiet, klem ik fftjes met mijn kniën om mijn evenwicht te behouden. Misschien trek ik als reactie ook wel aan de teugels, maar dat is heel erg slecht dus dat probeer ik natuurlijk niet te doen.
Meestal probeer ik een paard die ervandoor gaat juist met mijn been (ja drijven!) en ophoudingen weer rustig te krijgen, en meestal lukt dat. (alleen dan mezelf nog Haha!)

Manen vastpakken doe ik trouwens ook wel eens! Haha! Of een poging tot, heb wel eens gehad dat ik dacht de manen te grijpen, maar ik greep mis en lag er dus bijna af! Bloos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 20:29

Ik probeer zoveel mogelijk te zitten vanuit mijn zitvlak, en mijn benen gewoon stil af te laten hangen. Ik probeer het meegaan in de beweging zoveel mogelijk in mijn bekken en onderrug op te vangen.

Als je meezit met de beweging krijgt een paard dat er vandoor schiet in de eerste paar seconden je er niet zo makkelijk uit. Daarna kan het me niet schelen wat je doet, al ga je op je kop staan, zolang je maar weer zo snel mogelijk controle terug krijgt

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 23:30

Als ik bij Par knijp gaat ze alleen maar harder Haha!
Daar is mijn broertje het levende bewijs van Tong uitsteken

Dus neit knijpen met mijn benen, hakken proberen uit te drukken *heeeeel moeilijk* maar knieen wel tegen het zadel aanhouden anders gaan mijn tenen alle kanten op *ook heeeel moeilijk*

Als ze er vandoor gaat, ga ik eigenlijk automatisch naar achteren zitten en tsja...stopt zij dus ook met er vandoor gaan.
De 1ne keer dat ze echt onbestuurtbaar was en het bit vast had heb ik geprobeerd met mijn benen te sturen en toen ze te gek werd ben ik van kleine ophoudingen naar 1 grote ruk aan de buitenkant gegaan, toen stond ze stil Haha!

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Daihyo

Berichten: 88036
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 23:39

Inderdaad, hakken uitdrukken, aansluiten met m'n knieen. Handen ter hoogte van de schoft, teugels ontspannen vasthouden.
Als Kas er vandoor gaat (wat regelmatig gebeurt...), dan druk ik m'n hakken nog meer uit, maak ik me lang. Vaak gaan mijn handen omhoog, dus daar moet ik nog aan werken.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Impuls

Berichten: 325
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: bergum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 11:42

Afbeelding

Dit is een foto van ong. een half jaar geleden.
Mijn zit is alweer verbetert, maar ik steek beetje met mn veoten naar buiten omdat ik van die schoenen aan heb, dan wil dat heel goed.
Ik heb mn handen nu ook hoger en de duim naar boven! En op de foto zit ik wat naar voren, maar dat zit ik normaal niet gewoon voor de foto zeg maar!

Party!! love is a feeling u feel,that u feel a feeling u've never felt before Party!!

Check mah pro update

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 16:19

Ik hou vooral mijn been lang, wat er al voor zorgt dat ik nauwelijks val (lange benen Haha! ). En ontspannen werkt altijd beter, maar dat lukt natuurlijk lang niet altijd even goed.
Klemmen, dus met mn benen mezelf vastknijpen, doe ik NOOIT. Dat is ook een hele slechte gewoonte, voor ruiter en paard (spierkramp, geen reactie meer op beenhulp, enz).
Verder hangt het van de aard van ervandoor gaan af, wat ik doe met mijn teugels. Als een paard schrikt, maak ik net zo lang rustige ophoudingen, tot hij weer loopt op het tempo dat ik wil. Loopt een paard te kloten, zoals elke keer in een bepaalde hoek ervan door schieten, dat krijgen ze gelijk op hun donder, en dwing ik ze met de teugel terug te gaan naar de plaats waarvan ze wegsprongen... Al dan niet subtiel.

You don't need eyes to see, you need vision.
De Jack Meagher methode is dè oplossing voor al je ontspanningsproblemen

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 16:22

in de draf en stap kan ik me goed ontspannnen, alleen in de galop heb ik de neiging om te gaan klemmen, daar gaat hij ook meestal wel harder dan eigenlijk moet..
maar ik vind het heel moeilijk om daar ook ontspannen te zitten, want probeer ik dat. dan blijf ik niet met mn kont in het zadel zitten


iemand tips?????

janne

Berichten: 1729
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: hoevelaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 21:56

ik zit op me kont en hou me benen gewoon stil en ontspannen dr aan.
en ga gewoon mee met de beweging van het paard.wel hou ik me knieen dr aan mocht ze wegschieten dan heb ik daar nog wat steun aan.
volgends me instructrice heb ik n corecte zit haha.

Melanie

Berichten: 2270
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: B en R

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 22:01

Afbeelding
(ik wist niet eens dat er een fto werd gemaakt)
Ik zit meestal wel ontspannen op het paard, ondanks dat ik een hele drukke (jonge) pony heb

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 11:31

Toen ik net begon met rijden, leerde we onze knieen tegen het zadel te drukken, soms zelfs met bierfiltjes.
Nu heb ik het probleem dat ik mijn knie moet leren ontspannnen want die zit strak tegen mn zadel aan.

She's my lady Lovers

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 15:40

Benen ontspannen, en naar voren, met een lang been zou ik maar zeggen, hakken uitgedrukt.

Handen:
Als mn paard trekt een ophouding maken, en daarna weer los, niet de teugel door laten hangen natuurlijk, maar wel contact met de mond, maar hij moet wel op eigen benen lopen.

en als mn paard er uit peerd:
Onspannen, diep en zwaar zitten, ophoudingen maken, totdat hij weer het NORMALE tempo aangenomen heeft.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 15:44

Nistria schreef:
Toen ik net begon met rijden, leerde we onze knieen tegen het zadel te drukken, soms zelfs met bierfiltjes.
Nu heb ik het probleem dat ik mijn knie moet leren ontspannnen want die zit strak tegen mn zadel aan.


Ja ik ken het:
Vijf gulden (toen nog) en als je die het hele uur tussen je zadel en je knie hield, mocht je hem na de afloop van de les houden.
Dan leer je op je bovenbeen en knie te rijden, en niet je benen soepel en ontspannen om je paard te leggen.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 16:17

Angeliek schreef:
Ja ik ken het:
Vijf gulden (toen nog) en als je die het hele uur tussen je zadel en je knie hield, mocht je hem na de afloop van de les houden.

Dan zal ik nooit rijk worden!
Haha!


germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 20:52

DAt probleem met die knie tegen het zadel heb ik ook. Dat moet ik dus weer afleren.
Verder heb ik een tijd op een zadel gereden waar ik gewoon m'n onderbenen niet op z'n plaats kon houden, die staken continu naar voren. NA een half jaar had ik m'n benen op dat zadel op z'n plaats, maar het gevolg is wel dat ik nu wel eens m'n onderbenen te ver naar achteren heb. Ik heb dit gelukkig grotendeels al weer afgeleerd.
Nu nog achterover blijven zitten, knie los, enz. Je blijft altijd bezig.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Wicked2016
Berichten: 1158
Geregistreerd: 29-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:34

Afbeelding
ik vind dat ik hier zo dik ben op deze foto, mss van da lastig rijden dat ik ineens uipufte Knipoog

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 19:05

Kruisje :/

Ik kan nu eindelijk op mn kont blijven zitten, en al zeg ik het zelf, mn houding en zit zijn vooruit gegaan.Nog lang niet goed genoeg daar niet van.Ik had eerst vooral de neiging mn armen (te) gestrekt te houden en dat geeft een verschrikkelijk beeld, maar zo had ik dat aangeleerd.Dat gaat nu eigenlijk ook heel goed.Alleen mijn onderbenen zouden nog iets stiller kunnen.Maar rijd ook nog maar 3/4 jaar bij deze instructrice en alles wat ik ooit had geleerd kan ik nu opnieuw leren maar op n andere manier Knipoog

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 21:52

Nu kan je er uiteraard van uit gaan dat alles ontspannen moet aanvoelen. Maar zeker als je je zit wilt verbeteren door bv, je beugels een gaatje langer te maken en je dus een betere onafhankelijke zit moet krijgen, zal dit in het begin alles behalve ontspannen aanvoelen. Voornaamste is dan dat je niet gaan verkrampen.

In mijn lessen zie ik vaak indien de ruiter de zit wil verbeteren, automatisch gaat verkrampen. Met name in het bovenlichaam. Dit komt, omdat de ruiter in dit geval nog de kracht mist om het boven en onderlichaam te scheiden in gebruik en zich zo krampachtig in het zadel wil houden.

Als je dus goed wilt oefenen om een dergelijke houding te voorkomen kan je het volgende doen:

Ga naast een spiegel staan met je paard (terwijl je erop zit). Ga eens supernetjes zitten. Probeer daarna echt te voelen hoe je je armen, je benen, je billen, je buik en je rug gebruikt. Ga elk spiertje na. Dit is je zgn. basispositie.

Daarna stap je de hele baan door, zonder te kijken in de spiegel. Ga daarna weer stilstaan naast de spiegel, zonder jezelf te corrigeren. Zo kun je kijken of je anders bent gaan zitten dan je basispositie. Probeer dan jezelf weer na te gaan: eerst je benen corrigeren, dan je zit en zo ga je helemaal door tot je kruin. Dit zelfde doe je ook in draf. Zeker weten dat je hier heel wat meer te corrigeren hebt, als je weer gaat stilstaan. Haha!

Dit kan je uitbouwen door zonder beugels te gaan rijden en moeilijker maken door voltes te rijden.

Vergeet echter niet dat je je spierbeheersing moet trainen. Neem er dus goed de tijd voor en raak niet gefrustreerd als het binnen een week niet lukt. Logisch, dit is topsport! Knipoog

Succes!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 57 bezoekers