Stang en trens

Moderators: A_nouk, goldenarrow, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Watch_Me

Stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-04 11:54

Wat is eigenlijk het nut van stang en trens?
Ik vraag het me toch af.

Vraag voor iemand die ermee rijd loopt jou pony er fijner op?
Niet dat ik er mee wil gaan rijden! Knipoog

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 13:16

Met een stang erbij kun je nog meer begrenzen in bv verzameling en zijwaartse oefeningen.
als je bv een sterk paard heb is dat wat makkelijker, maar niet alle paarden lopen er fijn op.
Het is een extra hulpmiddel voor de hogere dressuur waar de oefeningen zwaarder worden

Emorka (kruiwagen): Don Schufro x Jazz op 21 maart 2013 bevallen van knappe zwarte man Icoon TC!!!! :+:

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 13:16

stang en trens, ja je hebt net wat meer inwerking en in de klasse Z wel handig. je moet er wel mee overweg kunnen. en bij de pony's mag je in het Z niet eens met s&t mee rijden.
maar je moet er niet zomaar ineens mee gaan rijden als het niet nodig is is het niet nodig.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 22:31

Passage en Piaff wil ook prima op een dubbelgebroken watertrens... Vandaag nog gedaan. Was weer lekker aan het stoeien....

Vanaf het ZZ is S&T verplicht, maar waarom?? Geen idee....

favoriet tijdverdrijf overdrijven is ook een vak
hoe sloop je een crosshindernis... nou zo dus
Gaat een ruiter naar de kapper; komt ie weer buiten.... Wat denk je.... Pony weg....

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 00:31

Een stang werkt heel anders den een gewone trens. Er zit een hefboom aan en aan de andere kant een kettinkje waarme je rechtreeks en met heel veel kracht aan de kaak draait. Een stangteugel mag dan ook nooit veel druk op staan, alleen licht in gevoel houden. Daarom mag je hem pas in de de klasse Z gebruiken. Je ziet ook bij western dat ze op alleen een stang rijden, maar daar hangt de teugel ook los!

Als je heel goed kan rijden en paard vertrtouwen heeft in de ruiter kan je zo met hele lichte hulpen gaan rijden, maar je je mag het nooit omdraaien, dus zeggen dat het paard dan lichter wordt of makkelijker te rijden is of meer inwerking heeft !

Meligemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 15:46

stang: deze werkt in op de :
nek
neus
kingroeve
lagen
mondhoeken
en de tong.
een stang met een kinketting heeft een zogenaamde hefboomwerking.

een trens heeft geen hefboomwerking en de inwerking is daarom lichter, voor africhting van jonge paarden kan dit nuttig zijn.

groetjes

maaike

Pling Blondie doet het super Pling
Concert Robbiewas super!!!

Gast4532

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 15:53

Citaat:
je bv een sterk paard heb is dat wat makkelijker

Daar is het dus niet voor.
Je moet je oefeningen zonder S&T ook al kunnen, dan kun je ze daarna perfectioneren met de S&T

De S&T mag idd alleen gebruikt worden vanaf de Z1
Dit omdat de stang (door zijn hefboomwerking en kinketting) hard in kan werken en om er een klein beetje meer zeker van te zijn dat de ruiters een zachte hand hebben, mag er op wedstrijdnivo daarom ook niet eerder mee gestart worden.

In het Z komen verder ook veel "moeilijke" oefeningen snel achter elkaar.
Waar je met een gewone trens eerst nog een iets duidelijkere ophouding moest maken, kun je met de S&T voldoen met maar een inie-minie hulpje.
Hierdoor kun je je handen nog stiller houen en je hulpen veel kleiner geven. Wat voor het paard dan weer prettiger is.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie