Links niet, rechts iets te goed

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-01 23:16

Ik heb een heel vaag probleem. Rechtsom loopt mijn pony super makkelijk aan de teugel en buigt hij op de hoefslag makkelijk naar binnen en buiten in.Maar zodra ik een figuur rijdt buigt hij heel moeilijk in en reageert hij slecht op mijn been. Linksom loopt hij moeilijk aan de teugel, is totaal niet te buigen op de hoefslag maar loopt in de figuren (volte, gebroken lijn s van hand veranderen) super in stelling....waar kan dit aan liggen????

Groetjes ymke

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne


Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-01 08:43

Elk paard heeft een moeilijke en een makkelijke kant. De ene kant kunnen ze beter inbuigen dan de andere. Als die buiging naar beide kanten niet supergoed ontwikkeld is en misschien (onwillekeurig) vooral op de ontwikkelde kant is gereden (want dan loopt hij mooi!)dan kan het zijn dat één van de kanten "vast" zit.

Waarschijnlijk kan het ook een andere reden hebben, maar bij onze oude merrie was dit ook het geval.
Rijd vooral op de moeilijke kant en rijd veel voltes en vraag daarbij een heel klein beetje...

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-01 19:09

normaal gesproken doet de pony dan alles moeilijk op 1 kant, maar die van mij dus niet. Inbuigen terwijl hij rechtloop kan hij rechtsom hardstikke goed en linksom niet, maar door het lijf buigen in een volte bv kan hij het linksom juist wel en rechtsom juist niet...dat vind ik het vage.!!!

Bedankt voor je reactie
Groetjes ymke

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-01 21:08

als je denkt dat een paard goed inbuigt kan dit komen omdat hij alleen zijn hoofd naar binnen brengt en niet buigt tussen zijn ribben .Je krijgt dan de indruk dat hij buigt terwijl het helemaal niet zo hoeft te zijn .Vandaar dat jou paard wel zijn figuren goed kan aan de ene maar niet aan de andere
Het is dus precies tegenovergesteld zoals jij denkt .De kant waar jij denkt dat hij stijf is is eigenlijk de meest buigzame kant .dwz zijn hoofd wat minder in laten buigen op de buitenteugelrijden (binnenbeen buitenteugel)en laten buigen in zijn ribben dmv je benen (buitenbeen schouder begrenzen )(binnenbeen op de singel ) Op de andere kant precies hetzelfde buitenteugel binnenbeen maar dan wat meer druk op de teugel die hij eigenlijk niet aan wil nemen .De teugel met meer druk losser laten en de teugel zonder druk aannemen
succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-01 21:34

Is 'ie niet gewoon wat te plakkerig aan de omheining? Kun je makkelijk controleren door op de tweede hoefslag te gaan rijden. Is het dan nog steeds zo makkelijk om beide kanten in te laten buigen? Zo nee, da's mooi, want dan weet je wat je te doen staat: wegwezen van die buitenhoefslag en tussen twee benen en twee teugels gaan rijden. Zo ja: da's ook mooi want dan heb je dat alvast uitgesloten.

Veel oefenen ZONDER vast te pakken op de moeilijke kant.
Benader het probleem ook eens van de andere kant: als je paard op de volte op de linkerhand wat vast lijkt te zitten op de linkerkant, rijdt je volte dan eens met stelling naar rechts, om het contact op de rechterkant te herstellen. Misschien is het nl. wel niet zo dat het paard vastpakt aan de ene kant, maar dat hij te weinig aanpakt aan de andere kant!

Veel succes,
Sonja.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-01 18:10

Hij plakt niet aan de muur, op de tweede hoefslag doet hij het ook heel makkelijk. Vaag he?

Groetjes ymke

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-01 22:09

Ik sluit me helemaal aan bij Ineke ze legt heel duidelijk uit wat ik ook dacht. Jouw paard buigt rechtsom niet in zijn lichaam maar wel in zijn hals. Linksom blijft hij netjes reht en buigt wel in zijn lichaam. Dit is eigenlijk hezelfde probleem als wat je beschreef bij het schouder binnenwaarts, een tijdje terug.
Hou je in de wendingen op beide teugels wel gelijke druk, of is het zo dat je rechtsom meer druk op de binnenteugel pakt en dat hij daar makkelijk zijn hals naar binnenbuigt terwijl hij linksom zijn nek helemaal niet naar binnen wil buigen? Rij op je binnenbeen en buitenteugel. Maak kleine luchtige kneepjes aan de kant die hij vasthoudt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers