Ik blokkeer/concentratieprobleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Ik blokkeer/concentratieprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 11:37

Ik zit de laatste tijd met een groot probleem. Ik kan niet meer normaal rijden als er andere paarden in de bak zijn. Op een of andere manier sla ik dan helemaal dicht en kan ik alleen nog maar op die andere paarden letten, met als gevolg dat ik zelf niet meer aan rijden toe kom. Helemaal frustrerend is dat het gewoon alleen aan mezelf ligt, niet aan mijn paard, want dat reageert helemaal niet op andere paarden, hoe gek ze ook doen. Mijn paard is gewoon superbraaf en kijkt hooguit een keer, maar doet er verder niets mee. Zeker thuis niet. Op vreemd terrein wordt hij nog wel eens heet en is hij wel eens aan de kletter gegaan, maar dan is ook het enige dat hij heel hard galoppeert. Hij bokt er niet bij, maakt geen gekke draaien oid, dus even objectief gezien is het allemaal best te hanteren en hoef ik me helemaal niet druk te maken. Ik weet zelf dus ook niet waar ik bang voor ben of waar ik zo de weg van kwijt ben, dat maakt het ook niet makkelijker om het op te lossen. Ik moet dus op een of andere manier een knopje zien om te draaien waardoor ik zelf gewoon ga rijden, maar hoe?? Als ik les heb en ik wordt enorm bezig gehouden gaat het over het algemeen nog wel, maar als ik alleen rijd is het een stuk moeilijker. Hebben jullie ideeen of suggesties? Ik heb wel eens gehoord dat er cursussen zijn om (wedstrijd)stress op te lossen. Heeft iemand daar ervaring mee?

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 12:30

Ben je misschien bang dat anderen je niet goed vinden rijden ofzo en daar commentaar op krijgt?

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 12:43

Dat ken ik wel Haha!. Vooral als het niet helemaal zo gaat als ik van plan ben dan let ik overal op en kom helemaal niet meer aan rijden toe Haha!.

Ik ben inmiddels zelf zo ver dat ik merk wanneer ik het doe en dan kan ik mezelf ook een *schop* geven en weer gewoon gaan rijden (ipv meeliften en letten op de omgeving Haha!).

Eerste stap is inderdaad je bewust worden dat je dit doet (en zover ben je al Lachen ).

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 14:43

Suleika schreef:
Ben je misschien bang dat anderen je niet goed vinden rijden ofzo en daar commentaar op krijgt?


Ik ben niet het grootste talent op een paard, zeker niet op de stal waar ik sta, maar dat is in algemene zin op stal niet echt een issue. Ik ben op zich niet echt bang voor commentaar van anderen. Ik vraag er juist ook vaak om omdat ik er nog wel wat van kan opsteken.

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 14:47

Apple schreef:
Ik ben inmiddels zelf zo ver dat ik merk wanneer ik het doe en dan kan ik mezelf ook een *schop* geven en weer gewoon gaan rijden (ipv meeliften en letten op de omgeving Haha!).

Eerste stap is inderdaad je bewust worden dat je dit doet (en zover ben je al Lachen ).


Ik ben me er inmiddels al wel al te goed bewust van. Volgens mij zo goed dat ik er alleen nog maar mee bezig ben Haha!
Alleen die schop... ik weet dat ik het moet doen, ik wil het ook wel doen, maar de uitvoering is dan wel het grote probleem...

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 15:29

Als mijn paard gespannen aanvoelt, blokkeer ik ook nog wel eens. Ik stop dan gewoon met rijden omdat ik verstijf in mijn lichaam. Ik lift dan gewoon mee met mijn paard en tja... dan krijgt ze alle kans om alle 'foute' dingen te gaan doen.

Wat bij mij al járen heel goed werkt is dat ik hardop tegen mezelf ga praten. Ik zeg bv.: verd*o mm e! Je hebt gewoon ZZ-licht gereden met een gigantisch moeilijk paard, dus dit zoetje krijg je dan ook wel de bak door. Verder banketstaaf ik gigantisch de oren van mijn paard haar kop. Ze krijgt ook uitgebreider dan normaal een stembeloning.
Dit helpt me goed met de training.

Tijdens de wedstrijden komt het bij mij helemaal niet voor. Ik voel me dan zo superstoer en zo zit ik er ook op en daardoor gedraagt mijn paard zich goed.

Soms (alleen als ik zeker weet dat ik alleen ben) zing ik te paard gewoon mee met de muziek in de bak. Dit helpt bij mij ook heel goed voor mijn lichamelijke ontspanning.
Alleen, of mijn paard dat ook zo leuk vindt, dat weet ik niet Haha!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 15:31

wat bij mij altijd super werkt is als ik tijdens het rijden aan iemand uitleg hoe ik een probleem oplos. Dus net als Randy01 hardop praten en ook meteen vertellen wat je doet.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 15:58

Dit herken ik wel.

IK heb het nog regelmatig dat als een ander paard onrustig is, ik zo ga rijden dat ik dat paard altijd kan zien. Er dus altijd achter... dan kun je tenslotte zien wat er gebeurd... niet dat ik dan nog veel aandacht voor mijn paard heb...

Ik moet mezelf dan echt even aanspreken van dat ik toch uitmaak of mijn paard mee gaat lopen of niet en dat ik echt wel kan rijden... dus stel je niet aan en rijd gewoon! Soms helpt dat... soms ook niet...

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 16:42

Randy01 schreef:
Tijdens de wedstrijden komt het bij mij helemaal niet voor. Ik voel me dan zo superstoer en zo zit ik er ook op en daardoor gedraagt mijn paard zich goed.

Soms (alleen als ik zeker weet dat ik alleen ben) zing ik te paard gewoon mee met de muziek in de bak. Dit helpt bij mij ook heel goed voor mijn lichamelijke ontspanning.
Alleen, of mijn paard dat ook zo leuk vindt, dat weet ik niet Haha!


hahaha, ik zal wel een potje gehoorbeschermers voor mijn stalgenootjes moeten neerzetten (in de voorrondes van idols zou ik niet hebben misstaan Haha! ), maar gelukkig hebben we meestal wel muziek in de bak... Praten en zingen dus. Ga ik vanavond proberen!

Met wedstrijden heb ik het nog dubbel zo erg, dan ben ik altijd wel blij als ik de ring in mag, zodat ik die lekker helemaal voor mezelf heb. Maar daarvoor heb ik al bedacht dat ik de volgende wedstrijd (is over twee weken en daar MOET ik van mezelf wel gewoon naar toe gaan, ik kan per slot van rekening ook niet alles uit de weg gaan) eerst thuis lekker uitgebreid ga losrijden en dan met de trailer naar de wedstrijd (is tien minuten rijden met de trailer), zodat ik daar nog twee rondjes hoef te draven voor ik de bak in kan. Leek me wel een goede (tussen)oplossing.

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 16:57

Coby10"]
[quote="Randy01 schreef:
Tijdens de wedstrijden komt het bij mij helemaal niet voor. Ik voel me dan zo superstoer en zo zit ik er ook op en daardoor gedraagt mijn paard zich goed.

Soms (alleen als ik zeker weet dat ik alleen ben) zing ik te paard gewoon mee met de muziek in de bak. Dit helpt bij mij ook heel goed voor mijn lichamelijke ontspanning.
Alleen, of mijn paard dat ook zo leuk vindt, dat weet ik niet Haha!


hahaha, ik zal wel een potje gehoorbeschermers voor mijn stalgenootjes moeten neerzetten (in de voorrondes van idols zou ik niet hebben misstaan Haha! ), maar gelukkig hebben we meestal wel muziek in de bak... Praten en zingen dus. Ga ik vanavond proberen!

Met wedstrijden heb ik het nog dubbel zo erg, dan ben ik altijd wel blij als ik de ring in mag, zodat ik die lekker helemaal voor mezelf heb. Maar daarvoor heb ik al bedacht dat ik de volgende wedstrijd (is over twee weken en daar MOET ik van mezelf wel gewoon naar toe gaan, ik kan per slot van rekening ook niet alles uit de weg gaan) eerst thuis lekker uitgebreid ga losrijden en dan met de trailer naar de wedstrijd (is tien minuten rijden met de trailer), zodat ik daar nog twee rondjes hoef te draven voor ik de bak in kan. Leek me wel een goede (tussen)oplossing.
[/quote]

Ja, dit zou je inderdaad als tussenoplossing kunnen proberen. Toch zou ik je aanraden om hieraan wel te werken. Niet alle paarden zijn er gevoelig voor, maar als je vast zit in je eigen lijf, hinder je ook je paard en dat merk je dus altijd, dus ook tijdens wedstrijden.
Nadeel is: voor wedstrijden hebben de meesten last van zenuwen. Hieraan moet je écht werken en jezelf hierin trainen.
Ik heb er zelf helemaal geen last van en áls ik al een kriebel in mijn buik voel, kan ik dat goed in bedwang houden.

Heel veel succes ermee!!!

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 16:57

ik heb regelmatig hetzelfde probleem vooral zonder instructrice in de bak ... meestal als ik mezelf erop betrap dan hoor ik in mijn hoofd al weer wat mijn instructrice zou zeggen als ze me nu zag ...
en dan moet ik dus weer aan het werk

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 16:59

O ja, nog een tip voor de wedstrijden: leer je proef uit je hoofd. Rij wat los op het losrijterrein en begin dan meteen je proef uit je hoofd te rijden met losrijden. Op deze manier rij je veel wendingen en oefeningen en rij je niet veel anders dan tijdens de training. Je houdt jezelf en je paard zo goed bezig, tot je de ring in moet.
Als er tijdens het losrijden een oefening niet goed gaat, kun je deze nog enkele keren herhalen, zodat het tijdens de proef wel goed gaat.

Is er iemand die jij goed vertrouwt? Zo ja, kun je die meenemen als 'mental coach' tijdens de wedstrijden.