ALLES voowaarts oplossen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 14:54

Zet hem wel voorwaarts, maar zet het ook om.
Of het voorwaarste weer gebruiken om om te zetten naar een stukje nageeflijkheid en gehoorzaamheid (zonder been heb je ook geen recht om in de mond te zitten zegt mijn instructrice altijd).
Maar zet het ook om in een stukje werken.

Laat hem maar erachter komen dat door te rennen hij niet onder het werk uitkomt. Zet hem dan in galop, maar ga oefeningen rijden en tempo wisselingen. Het wordt er niet gemakkelijker voor hem op om een gang harder te gaan dan.

Zorg dat hij lekker voor elkaar is en dan weer terug nemen. Dan ben je goed van achter naar voren bezig.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 15:20

DePaardeMan schreef:
Door je paard te laten lopen (vluchten) als het ergens van schrikt vind ik niet best want dan krijg je zo eentje die bij het minste of geringste ervandoor gaat.
Je moet zorgen dat de aandacht bij jou is door je pony/paard steeds weer opnieuw uit te nodigen, door bv. stelling te vragen,voltes te rijden, overgangen (voorwaarts en terugwaarts) te rijden.
Hierdoor voorkom je dat hij/zij snel afgeleid is, en mocht ie alsnog ergens van schrikken dan heb je hem/haar snel weer in de hand(onder contole).


Hier ben ik het wel mee eens en ook wel wat ponyzotje zegt.

Ik denk dat het per paard verschillend is. De 1 moet je inderdaad meteen voorwaards schoppen maar ik denk als ik dat met mij arabier doe ik in keiharde rengalop blijf doortollen Scheve mond ik zet hem ook aan het werk om zijn aandacht bij mij te houden en rij hem wel goed aan het been, voltetjes etc. Zorg dat ze de aandacht bij jou moet houden en geen tijd heeft om constant aanleiding te zoeken om te schrikken.

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 15:45

Sjuimpje schreef:
Ja, alles moet voorwaarts opgelost worden, MITS het van jouw tempo.
Dus je moet haar na dat voorwaartse wel weer snel terug kunnen rijden, ze mag niet onder je uit rennen.


Helemaal mee eens!! Juist als ze gaan rennen kan het erg goed werken om ze inderdaad nóg feller voorwaarts te rijden, dan zijn ze het snel zat

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 14:54

Voltes voltes voltes en nog meer voltes rijden. Hierbij stel je het hoofd iets naar binnen en kan ze niet kijken naar wat ze eng vindt. Goed aan het lopen houden! Als ze wat rustiger wordt probeer je het met slangevoltes en dat bouw je zo rustig uit. Dan let ze goed op jou! Niet te veel rechte lijnen rijden wil meestal goed helpen!

Succes!

PS Hoe gaat het klussen?

Maruschja
Berichten: 116
Geregistreerd: 02-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 00:09

Toen ik Rinse net had, had ik dat probleem ook. Heb hier ook een topic over gehad. Voorwaarts is goed maar het gaat natuurlijk om de aandacht bij jou te hebben en niet bij alles wat om jullie heen gebeurd!

Wat bij Rinse en mij erg geholpen heeft is al gelijk bij het inrijden alleen maar figuren rijden, probeer geen 1x de hoefslag te raken. Af en toe halt houden, achterwaarts, wijken, en maar figuren blijven rijden. Het werkt echt, in iedergeval bij ons wel dan. Rinse heeft zijn aandacht nu gelijk bij me, ik hoef niet eens meer continue tijdens het inrijden figuren te rijden, gaat nu gelijk goed OK dan!

Succes Pling

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 16:00

Diana_Mabel schreef:
Daar ben ik weer eens met een rijtechnisch probleempje Tong uitsteken
Mable is erg kijkerig en grijpt alles aan om het op een lopen te zetten.
Mijn intructrice zegt alles voorwaarts oplossen. Als ze gaat rennen moet ik haar door laten galopperen maar ik heb het gevoel dat ik haar dan juist haar zin geef.
Hoe zien jullie dat?


Ik zit dit nog eens te lezen en denk ook even aan je andere dingen die je wel eens schreef.

Ik denk dat je zelf ook er gespannen bent en dat Mable er erg misbruik van maakt. Ze heeft de ruimte om rond te gaan kijken en daarop te gaan reageren. Tuurlijk moet je alles voorwaarts oplossen maar wat als ze al voorwaarts zat is en over je tempo gaat. Ik denk dat je haar meer aan het werk moet zetten meer moet vragen van d'r zodat ze gedwongen is op jou te letten ipv wat er om d'r heen gebeurt. Zodra je merkt dat ze gaat kijken zet je een oefening in of rij je een wending. Rij op de moeilijk heden af maar rij er niet van weg. Zoek ze op en vraag haar te doen wat je vraagt hou haar bezig zodat ze niet eens de tijd krijgt om rond te kijken. Ze mag best eens op de donder krijgen als ze niet bij de les is. Rij met wat meer lef zodat ze weet dat je het meent en meer met jou bezig is dan met de omgeving.

Die van mij is alleen kijkerig wanneer er tuigpaardhengsten in de buurt zijn kan je zeggen dat je daar niet blij van wordt. Soms zoek ik het gewoon op om hem te leren zich te gedragen kan je zeggen dat het niet meevalt vraagt er veel concentratie van mij. Maar eeeennnsss zal hij er braaf langslopen OOIT.