Paard heeft het lastig in de piste

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Madebo
Berichten: 28
Geregistreerd: 16-07-17

Paard heeft het lastig in de piste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 19:55

Hallo iedereen ,

Ik ben bijna een jaar eigenaar van een zeer lieve 8 jaar oude merrie met ontzettend veel potentieel.

Maar ik zit met een probleem. De 'piste' die er niet bijligt zoals zou moeten dient ook als weide waar de paarden mogen lopen dus deze ligt er niet al te goed bij soms putten en veel onkruid dit is niet mijn piste waar ze staat dus ik heb er ook niet veel over te zeggen. Het probleem is dus eigenlijk als ik met haar in de piste rij legt ze geregeld haar oren plat en in galop kan ze met haar slechte dagen continue bokken en zeer lastig doen. Soms gaat dit over soms niet. Dit gaat ook niet over ze de baas kunnen want dat lukt maar soms maakt ze een klik en gedraagd ze zich zo. Maar dit probleem heb ik dus helemaal niet op wandeling. Daar galoppeert ze met haar oortjes naar voren.

Zelf moet ik eerlijk toegeven de piste kan je bijna geen piste meer noemen. Zoals ik hierboven al zei het is zo lastig omdat ik niet de eigenaar ben van de piste/weide. Het is overlaatst eens opgetrokken maar als er andere paarden er daarna terug opstaan en overlopen is dit natuurlijk wel snel hetzelfse als ervoor. Iemand die dit nog voorgehad heeft? En tips kan geven wat ik misschien beter doe? Ik wil ook alleen het beste voor haar.

PocoGaucha

Berichten: 3683
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Paard heeft het lastig in de piste

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 19:59

Misschien is het een idee om ergens in de buurt een uurtje de bak te gebruiken voor b.v. 2 keer per week.

Dan kun je daar lekker trainer, de andere dagen buitenritten en misschien 'thuis' alleen stap en draf?

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 19:59

Indien het echt een dier met veel potentieel is dan naar een stal gaan waar de faciliteiten ook goed zijn.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Paard heeft het lastig in de piste

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 20:16

Kan het niet gewoon zijn dat ze meer moet werken in de bak dan op buitenrit en daarvan Sjaggie wordt?

Op buitenrit kom je toch ook onkruid en putten tegen?

MaupieJ

Berichten: 9
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Paard heeft het lastig in de piste

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 21:14

Ik vind het klinken alsof er medisch iets niet in orde is of dat het zadel niet goed ligt. Is dit al uitgesloten?

hwn
Berichten: 4696
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Paard heeft het lastig in de piste

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 21:19

Ik zou ook eerst es zien of ze dit in een betere piste nog doet. Kan idd evengoed een paardje zijn dat pistewerk saai vindt.

Idd zou ik ook opletten dat het niets medisch is. Sommige paarden vinden buitenritten zo fijn dat ze hun pijn of ongemakken "vergeten". Eens checken of je een groot verschil merkt tussen buigen links- en rechtsom, en checken of het zadel ok is, rug niet gevoelig enz... kunnen soms al één en ander aan het licht brengen.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Paard heeft het lastig in de piste

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 00:04

Het ligt zeer zeker niet aan die rijpiste, een paard trekt er zich echt niks van aan of er nu onkruid staat of mooi glad zand.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Paard heeft het lastig in de piste

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 17:02

Idd een paard ziet het verschil niet tussen een mooie bak of een stuk grond met onkruid, je zou je paard overal moeten kunnen trainen toch?

Zelf ben ik er niet zo voor om een paard te trainen waar hij ook normaal vrij rond kan lopen,
Ik hou het gescheiden werkplek en weide.

Maar misschien in de buurt een bak zoeken waar je af en toe kan rijden, of je training ergens buiten doen als je paard dat toelaat