hangt heel erg op bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pantarhei

Berichten: 9064
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 09:07

rechts vasthouden, betekent dat ze links niet goed aanneemt. Dat is een vrij gebruikelijk probleem, bij vrijwel elk paard dat ze een kant meer en een kant minder aannemen. Het is de bedoeling dat je beide kanten op gelijke (5%) druk houdt als een soort elastiek, dus niet blokkeren.
Vaak is het probleem van een kant vasthouden gekoppeld aan een minder gebruik van het achterbeen aan de andere kant, bij jou dus links achter. Doordat ze het achterbeen niet onder de massa wil zetten, probeert ze zich dus aan de rechtervoorkant eruit te drukken, dat ervaar jij als vastzitten. Maak aub niet de fout om dan alleen aan de rechterkant te werken en links onvoldoende te trainen. Je zult op de rechterhand, juist je binnenhand vaker naar voren (eventueel bij wendingen van de hals af naar binnen, maar NIET naar achter) moeten brengen en de met je rechter, dan dus binnenbeen, naar je linkerhand moeten rijden en op die manier meer druk op links gaan krijgen. Dit heet rechtrichten. Op de linkerhand vraag je vrijwel geen stelling naar links, maar wel af en toe controlerende stelling naar rechts, zodat je dus weer druk op je linkerteugel krijgt. Met je rechter, dan dus buitenhand en buitenbeen begrens je de buitenschouder, zodat deze voor de achterhand blijft.

veel succes,

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 11:21

Dat verhaal van Pantarhei klopt als een bus. Jouw paard is slim, jij gaat nu rechts vastpakken om te kijken of ze daar los wil laten. Forget it. Dat wordt een krachtmeting die zij wint. Je moet LINKS vastpakken. En dan loopt ze maar steeds met haar hoofd naar links, niets om geven, maakt ook niet uit op welke hand je rijdt. Maar als ze op de linkerhand gaat nageven, dan kun je rechts er heeeeel voorzichtig bij gaan nemen, zoveel als het af kan.

Chiqa"]
[quote="Lydiia schreef:
Is ze nog regelmatig naar de tandarts geweest?

Ik heb vandaag op de buitenteugel met lucht gereden, en dat ging best goed, alhoewel het even duurde voordat die ontspanning er was. Daarbij komt ook nog dat ze rechts vastpakt, dus én ze hang én ze houdt rechts vast Verward

Heel zwaar rijden dus gelukkis is ze wel goed voor het been.

Maar als ik het dus goed begrijp, maakt het niet uit met welke teugel je met lucht rijdt?? Binnen of buiten?

Mag het ook op de ene hand de binnenste teugel en op de andere hand de buitenste teugel of maak ik er dan een zootje van? Verward
[/quote]
Je moet eigenlijk altijd met je buitenteugel rijden. Ik rijd altijd met mijn buitenteugel naar de nageeflijkheid toe, en dan pak je voorzichtig de binnenteugel erbij om een keertje stelling te vragen in een wending. Dat is eigenlijk ook de enige functie van de binnenteugel voor zover ik weet.

Maar in jouw geval zou ik nog maar een beetje van de rechterteugel afblijven, eerst moet je ervoor zorgen dat je weer op beide teugels evenveel druk krijgt.
dus, op de rechterteugel aanzienlijk minder druk, en op de linkerteugel aanzienlijk meer.

Het zal misschien niet voor je meevallen om die rechterteugel los te gaan laten. Meestal is dat vastpakken een aanwensel geworden van een ruiter. Zo zie ik vaak van die ritmisch terugwerkende handen. Een heel lastig euvel waar je maar moeilijk van af komt.

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 11:30

Je moet helemaal niet vastpakken!
Het probleem zit in de achterhand. Het achterblijvende achterbeen zal je meer moeten activeren om het paard recht te krijgen. Gymnastiseren door schouderbinennwaarts en travers te rijden en ter controleren of je hulpen goed doorkomen ook een renvers. Alles Links en Rechts trainen. Bij voorkeur géén contrastelling hooguit eventjes om los te maken. Daarna weer controleren of je recht kunst stellen. Hoof hals houding wordt dan na verloop van tijd zelf beter. Vasthouden ban het bit is een symptoom, je moet de oorzaak verhelpen. Bovendien als jij niks geeft om aan vast te houden kan het paard toch ook niks vasthouden?

Oscarlover

Berichten: 557
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Tiendeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 20:32

Veel overgangen rijden. Maar je moet hem goed aanleuning geven en veel been erbij, zo zal het moeten lukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 02:45

Ik heb iig genoeg huiswerk en zal het nog eens doornemen en dan ga ik ermee aan de slag, heb door het slechte weer alleen buitengereden en wat gelongeerd.