Meer kontspieren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gijo
Berichten: 9
Geregistreerd: 21-04-11

Meer kontspieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-17 19:21

Dag iedereen

Even een beeld schetsen; ik rij sinds "2" jaar met een Franse draver. Hij is nu net 10 jaar geworden en heeft tot zijn 5 jaar koers gelopen (sulky). Daarna na zijn vorige eigenaar gegaan en dan bij mij beland :). Vorige winter stond hij enorm mager en dus niet veel met gedaan en nu echt terug in het werk. Maar wat vinden jullie hoe hij er nu bij staat? Ik vind zijn kont nog een groot werkpunt dus tips zijn welkom!
(De bultjes op zijn rug zijn cysten en gecontroleerd door de veearts, Heeft hier niets van last in.)

Afbeelding

Groetjes!

tabaflab

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 19:32

Met touwtjes of bijzet longeren en balkjes lopen.
Gebruiken ze hun rug en kontspieren veel, en is goed voor de coördinatie.

Anomien

Berichten: 7385
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Meer kontspieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 20:00

Ik zou dat paard na laten kijken. Is die kont niet erg hoog omdat ie zijn bekken teveel kantelt.

Zit er erg onnatuurlijk uit. Alsof hij ooit hard is gevallen

Anoniem

Re: Meer kontspieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 22:38

Het ziet er inderdaad uit alsof hij niet lekker in zn lichaam zit..

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Meer kontspieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 23:11

Het hele dier is verkeert om gespierd, ook de hals spieren ontbreken, en zonder hals spieren ook geen bil spieren,
IK zou zeggen zoek iemand die jou kan helpen in het academische grond werk, als je daar goed in begeleid word dan heb je binnen een aantal weken al resultaat, maar bouw het langzaam op
Ga aub niet longeren met bijzet, touwtjes of van dat soort dwang dingen, daar word je paard niet beter van, je paard trainen doe je tenslotte met gevoel .
Longeer ook niet aan het bit want dan krijg je ook geen goed ontwikkelde boven lijn, je wil een ontspannen over de rug lopend paard tenslotte
Zoek dus een goeie instructrice, ik weet niet waar je woont ?
Wat misschien zit er iemand in jou buurt??

Gijo
Berichten: 9
Geregistreerd: 21-04-11

Re: Meer kontspieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 23:36

Valt zwaar om te lezen dat jullie een "ongelukkig" paardje zien... Is het laatste wat ik voor hem wil na zijn verleden...
Ik ben van Oost Vlaanderen en heb binnenkort een les in grondwerk van Magali vanderheyden. Hopelijk kan ze mij opweg helpen.

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 00:33

Gijo schreef:
Valt zwaar om te lezen dat jullie een "ongelukkig" paardje zien... Is het laatste wat ik voor hem wil na zijn verleden...
Ik ben van Oost Vlaanderen en heb binnenkort een les in grondwerk van Magali vanderheyden. Hopelijk kan ze mij opweg helpen.


Er wordt niet ongelukkig bedoeld, er wordt bedoeld dat het paard lichamelijk niet lekker in zijn vel zit.

daydream

Berichten: 598
Geregistreerd: 18-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 02:43

Er wordt inderdaad niet bedoeld dat hij ongelukkig is.

Hij glanst mooi en zoals je zelf vertelt, gaat het al een stuk beter dan een tijd terug. Alleen zijn gezien zijn bespiering kan hij nog veel lekkerder in zijn lijf gaan zitten.

Ik zou zelf hem een keer door een goede osteo laten behandelen, diens aanwijzingen opvolgen en dan na twee weken ofzo les nemen bij iemand die inderdaad iets doet als academische rijkunst, of (liefst) iemand die op de manier van Karin Leibbrandt werkt, om hem met werk aan de hand en longeren (zonder bijzet) te helpen met zijn bespiering. Zul je zien dat je al snel de eerste resultaten ziet. Zodra een paard écht op eigen benen in balans kan lopen, wordt zijn lijf sterk en fit. En het is ook nog heel leuk.

Goed boek om je op weg te helpen, met veel foto's zodat je ziet wat hier ook gezien wordt aan het lijf van het paard: https://www.bol.com/nl/p/je-paard-succe ... 076516463/

Gijo
Berichten: 9
Geregistreerd: 21-04-11

Re: Meer kontspieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-17 18:57

Zijn er mensen met ervaring met "the total horse scan"?

Estherbuddy

Berichten: 45
Geregistreerd: 10-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 12:31

Longeren dubbele lijnen , caveletjes erbij. Komt goed hoor
Je kan ook wat zemelen bij geven. Maar je niet druk maken sommige paarden hebben er minder aanleg voor gespierde bille

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 12:43

Ik zou deze zo niet bijgezet durven longeren. Ik denk dat de kontspieren wel het laatste zijn waar je je druk om moet maken.

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Re: Meer kontspieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 12:54

Ik zou hem ook niet zomaar bijzetten (met touwtjes oid), kans is groot dat hij enkel op de voorhand dondert. Vind je paard wel erg mooi glimmen en hij zit mooi in zijn vacht!! Wat doe je nu met hem? Staat hij op de wei overdag? Wat krijgt hij aan voer? Mijn advies, lekker het bos in gaan. Veel stappen en draven, probeer hierbij te zorgen dat hij zijn rug niet wegdrukt, maar zijn buikspieren aanspant. Probeer of hij qua hoofd/halshouding horizontaal kan gaan lopen. Dus niet te ver omlaag, dan valt hij teveel op de voorhand, en ook niet te hoog zodat hij een onderhals er op zet. Dat is mijn advies, maar iedereen heeft hier een andere aanpak voor.

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 12:55

Ik zie een paard wat er qua gewicht en vacht zeker goed uit ziet. Maar ik zie inderdaad ook spierspanning die er niet hoort te zijn. Ik denk dat een osteopaat erbij halen een heel goed advies is. Dit heeft mijn paard (deze is na een blessure gaan compenseren en zat hierdoor vast in rug en bekken) echt enorm veel goed gedaan. Ze is 1x geweest, heeft verder tips gegeven voor rijden en oefeningen aan de hand, paard is zo enorm veel opgeknapt na die ene behandeling. Ik denk dat jouw paard er ook heel veel baat van zou kunnen hebben!

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Re: Meer kontspieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 15:59

Helemaal met Essie_Blue eens. Lange rechte stukken in balans trainen. Fysio/osteopaat en voerschema goed onder de loep nemen

Bijgezet longeren is m.i. enorm zwaar.... iemand die begint met gymnastiek dwing je niet in de spagaat.

hwn
Berichten: 4696
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 16:23

Gijo schreef:
Zijn er mensen met ervaring met "the total horse scan"?


Ik heb dit hier nog laten doen. Moet zeggen dat de bevindingen van hen totaal niet klopten met wat röntgenfoto's later aangaven: paard was duidelijk kreupel op 1 voorbeen, maar volgens hen waren de benen ok, probleem zat in de rug. Röntgenfoto's wezen het omgekeerde uit.

Denk dat Magali je wel op weg kan helpen en doorverwijzen naar iemand, of je rijles kan geven als je paard er al aan toe is. Heb al een aantal combinaties gezien die les hadden/hebben van Magali, en zag er erg netjes uit, een verademing in vergelijking met het "in de krul rijden" zoals we hier zo vaak zien.
Osteo of shiatsu kan ook wel één en ander aan het licht brengen.

Ik vind trouwens een foto in stilstand vaak een vertekend beeld geven. Sommige paarden gaan er dan bij staan als een doorgezakte ouwe knol, maar doen het in het werk dan wel weer netjes (heb er ook zo eentje lopen). Daarvoor kan idd academisch werk aan de hand goed zijn, kan je gelijk checken welke bewegingen ie wel of niet kan.

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 21:11

Wat ook heel erg goed is, is heuveltraining. Bos in en heuvel op en af stappen. Niet draven, maar stappen! Dan moeten ze vanachter en onderuit gaan werken.

Mo_mootje

Berichten: 68
Geregistreerd: 27-06-16

Re: Meer kontspieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 23:01

Ziet er ook een beetje uit qua bespiering als een paard wat zich graag lang maakt en de achterhand minder gebruikt.
Ik zou beginnen met veel tempowisselingen ook van stap naar galop ( lastig ik weet het maar dan word er veel gevraagd van de buik en achterhand. Balkjes op een volte is ook een mooie ook voor balans want ik doe een aanname dat de balans ook nog niet optimaal is.
Ook zijn er masseer oefeningen die je na het poetsen de juiste spieren een beetje mee kan prikkelen.

Als laatste pak uit dit topic dingen die je aanspreken en bij jullie passen. Het is geen kritiek maar een welgemeende poging tot sdvies

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 23:08

midgie schreef:
Het hele dier is verkeert om gespierd, ook de hals spieren ontbreken, en zonder hals spieren ook geen bil spieren,
IK zou zeggen zoek iemand die jou kan helpen in het academische grond werk, als je daar goed in begeleid word dan heb je binnen een aantal weken al resultaat, maar bouw het langzaam op
Ga aub niet longeren met bijzet, touwtjes of van dat soort dwang dingen, daar word je paard niet beter van, je paard trainen doe je tenslotte met gevoel .
Longeer ook niet aan het bit want dan krijg je ook geen goed ontwikkelde boven lijn, je wil een ontspannen over de rug lopend paard tenslotte
Zoek dus een goeie instructrice, ik weet niet waar je woont ?
Wat misschien zit er iemand in jou buurt??

Ik sluit me hier bij aan, hele dier is uit proportie en lijkt zo zelfs overbouwd. Maar dat is niet in te schatten vanaf een foto waar je de grond niet eens ziet. En veel buiten gaan rijden denk ik, lekker over bospaden en heuvels gaan rijdens als die er zijn in je buurt.

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Re: Meer kontspieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 23:40

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar meer foto's :j Dit is wel een lastige foto om gelijk een oordeel over het paard te vellen. Ik sluit me in ieder geval bij de rest aan: paard zit heel mooi in de vacht en prima op gewicht, maar qua bespiering en bouw lijkt het niet lekker te kloppen zo op deze foto. Rug lijkt ook erg strak gespannen te staan.

Het zijn allemaal geen 'leuke' reacties natuurlijk maar trek het je niet persoonlijk aan TS :(:) ik zou je instructie en DA eens om hun eerlijke mening vragen en er sowieso een keer een osteopaat bij halen, dat is altijd een goed idee :j

Gijo
Berichten: 9
Geregistreerd: 21-04-11

Re: Meer kontspieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 12:36

Dag iedereen

Bedankt voor de vele reacties. Er is in tussentijd heel veel gebeurd...
Paardje staat inmiddels al 3 weken op rust en ontstekingsremmers. Hem van de wei gehaald met enorme stijve achterbenen. Veearts erbij: onzuiver op elk been.
Eergisteren zijn er van alle beentjes foto's gemaakt en daar was niet uit te vinden. Dus nu nog extra 6weken ontstekingsremmers en na 3 weken langzaam weer aan het werk.

Ze vermoeden dat hij eens gevallen gaat zijn en daarin iets pijn gedaan heeft. Wat nu dus langzaam geneest.
Rug is ook door de veearts nagekeken (Ze waren er met 3 tegelijk naar aan het kijken). Ik heb nog enkele oude foto's waaraan hij aan de longe hangt. (Was voor de eerste foto). Ik zet ze eronder bij!


Afbeelding
Afbeelding

Gijo
Berichten: 9
Geregistreerd: 21-04-11

Re: Meer kontspieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 12:39

Afbeelding
Afbeelding

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 13:40

Op deze foto's ziet het er inderdaad een stuk beter uit, veel vollere billen en nek. Hopelijk geneest hij snel, veel beterschap gewenst voor je paardje!

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Meer kontspieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 15:43

Ik zou zo ie zo niet aan bit longeren als je het paard over de rug wil laten lopen, met het bit haal je de onderkaak naar je toe, dus heb je nooit de juiste stelling, dus nooit een goed achterbeen gebruik .
Longeren met kaptoom is veel beter voor het paard , maar ook voor jezelf, je kan meer door het paard heen voelen, een paard longeren aan bit is echt niet meer va deze tijd,

Elpharo

Berichten: 1896
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Meer kontspieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 16:07

Ho hoi, was je topic aan het doorlezen en baal voor je dat hij op alle benen niet goed was hoor. Als hij weer okee is verklaard zou ik inderdaad nog es kijken of een goede osteopaat/chiropractor naar hem wil kijken. Dan wel met het verhaal erbij. Zeker als er ergens pijn in het spel is geweest is de kans dat je paard zich ergens anders vast heeft gezet ivm ontzien best groot.
Longeren met kaptoom is denk ik niet slecht, hoofdstel, wat Midgie zegt, kan minder zijn.

Maar eerst op rust en kijken hoe hij eruit komt dan. Wel belangrijk om te weten te komen waar de pijn vandaan komt als het niet zijn benen was. Hebben ze enig idee? Succes met hem, ik duim dat het helemaal goed komt!

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 16:38

midgie schreef:
Ik zou zo ie zo niet aan bit longeren als je het paard over de rug wil laten lopen, met het bit haal je de onderkaak naar je toe, dus heb je nooit de juiste stelling, dus nooit een goed achterbeen gebruik .
Longeren met kaptoom is veel beter voor het paard , maar ook voor jezelf, je kan meer door het paard heen voelen, een paard longeren aan bit is echt niet meer va deze tijd,


Zo dat is ook een beetje de boel afslachten. Ik longeer mijn paard soms met bit en die kan prima stelling nemen? Mee eens, dat je niet altijd er wat aan hoeft te hangen (al is het bit of kaptoom) en het paard wel eens los longeren baad kan hebben, maar een bit hoeft niet meteen per definitie slecht te zijn en een kaptoom hallelujah. Heb ik ook geprobeerd, paard vond het helemaal niks.

@ TS paard ziet er op foto's al een stuk beter uit. Heel veel sterkte.. ik denk dat er nog een weg te bewandelen is en volg je gevoel.