Paard snel moe

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fember3105
Berichten: 3
Geregistreerd: 13-06-17

Paard snel moe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 19:48

Hallo allemaal,

Ik ben mijn 18 jarige paard Santos (nog steeds) aan het opbouwen na een zware blessure die hij 2 jaar terug heeft opgelopen. Ik doe dit inmiddels een jaar (altijd onder begeleiding van instructie). Hij is het zeker weer goed gaan doen, hij is alleen kapot na 20 minuten / half uur rijden. Hij heeft dit nooit gehad. Er zullen waarschijnlijk reacties komen dat het aan het opbouwen ligt, maar ik heb mijn paard al 10 jaar en heb verschillende blessures meegemaakt maar hij is nooit zo snel moe geweest na een jaar opbouwen. Ik doe geen gekke dingen met hem, voornamelijk basis en rechtgerichtheid, oefeningen die hij altijd kon kan hij nu simpelweg niet aan dus ik wil hem niet over vragen. Of het nu aan de leeftijd ligt, of dat hij er simpelweg geen zin meer in heeft, of dat er iets anders aan de hand is,geen idee. Iemand misschien ervaring met dit probleem?

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard snel moe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 20:07

Hoe bouw je op dan? En gaat het vonditie of kracht?
Met bakwerk krijg je de conditie niet makkelijk omhoog, dan is buiten rijden zinvoller.

fember3105
Berichten: 3
Geregistreerd: 13-06-17

Re: Paard snel moe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 20:35

Op dit moment in de bak gericht op rechtgerichtheid, van achter naar voor, lengtebuiging, dat soort basisdingen. Ik wissel dit af met een aantal keer per week longeren. Helaas is naar buiten gaan geen optie met mijn paard

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard snel moe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 21:45

Dat is geen conditieopbouw dus daar zul je het uithoudingsvermogen niet mee verbeteren.
Je moet meer denken aan interval gerelateerde training in dat geval.

Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Paard snel moe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 21:49

Als je al een jaar aan het opbouwen bent ( op welke manier dan ook) hoort je paard echt wel een bepaalde basisconditie te hebben.
Als het na 20 minuten kapot is lijkt dat me geen kwestie van verkeerd trainen, maar eerder een gezondheidsprobleem. Is hij al eens nagekeken ( buiten de blessure om dus)?

fember3105
Berichten: 3
Geregistreerd: 13-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 22:42

Goof schreef:
Als je al een jaar aan het opbouwen bent ( op welke manier dan ook) hoort je paard echt wel een bepaalde basisconditie te hebben.
Als het na 20 minuten kapot is lijkt dat me geen kwestie van verkeerd trainen, maar eerder een gezondheidsprobleem. Is hij al eens nagekeken ( buiten de blessure om dus)?


Ja precies, dat dacht ik dus ook. Ik denk dat ik mijn veearts ga bellen, en dan vragen om te testen op bloedarmoede en de hartslag meten. Ik ben dit niet gewend van mijn paard en vertrouw het ook niet helemaal

Anoniem

Re: Paard snel moe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 16:32

Ik weet niet of cushing ook vermoeidheid als symptoom heeft, maar ik zou m dan daar ook direct op laten testen, vooral omdat hij al wat ouder is.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6639
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 16:38

Joolien schreef:
Ik weet niet of cushing ook vermoeidheid als symptoom heeft, maar ik zou m dan daar ook direct op laten testen, vooral omdat hij al wat ouder is.

Gekke suggestie. Je weet niet eens of het een symptoom is maar raad wel aan om hem er op te testen. Zo kun je een paard overal wel op testen, want ja, stel je voor dat!

Ik zou inderdaad ook een keer advies inwinnen bij een dierenarts, zeker omdat je je paard niet zo kent!

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 16:49

Ik zou hem gewoon voor nu stilzetten en de DA even laten langskomen. Zeker ook laten testen op cushing, daar kan een paard heel erg down en moe van worden.

Andere mogelijkheid kan ook de combinatie zijn van zijn leeftijd, al verschillende blessures gehad ( dus telkens stil en weer opbouwen )... een lichaam kan op een bepaald moment ook wel eens gewoon genoeg gehad hebben. Jammer dat je niet op buitenrit kan, voor nu, maar ook voor in de toekomst als blijkt dat hij het werk in de bak niet meer zo goed aankan.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Paard snel moe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 08:12

IK zou toch ook bloed laten testen en zeker ook op Cushing, dat is niet zo een gekke gedachten, vermoeidheid en lusteloos zin daar zeker een van de symptomen van
Wat doet het paard als je lekker buiten gaat rijden of eens wat andere dingen dan trainen, want als je altijd maar traint dan word een paard ook mat, de ene uit zich dat door lusteloos en de ander sluit zich mentaal af,

damduns

Berichten: 49
Geregistreerd: 17-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 11:55

fember3105 schreef:
Hallo allemaal,

Ik ben mijn 18 jarige paard Santos (nog steeds) aan het opbouwen na een zware blessure die hij 2 jaar terug heeft opgelopen. Ik doe dit inmiddels een jaar (altijd onder begeleiding van instructie). Hij is het zeker weer goed gaan doen, hij is alleen kapot na 20 minuten / half uur rijden. Hij heeft dit nooit gehad. Er zullen waarschijnlijk reacties komen dat het aan het opbouwen ligt, maar ik heb mijn paard al 10 jaar en heb verschillende blessures meegemaakt maar hij is nooit zo snel moe geweest na een jaar opbouwen. Ik doe geen gekke dingen met hem, voornamelijk basis en rechtgerichtheid, oefeningen die hij altijd kon kan hij nu simpelweg niet aan dus ik wil hem niet over vragen. Of het nu aan de leeftijd ligt, of dat hij er simpelweg geen zin meer in heeft, of dat er iets anders aan de hand is,geen idee. Iemand misschien ervaring met dit probleem?


Is je paard ook slank? Het kan namelijk zijn dat doordat hij slank is, hij zijn eigen spieren 'opeet'. Wanneer je hem even wat dikker maakt, heeft hij iets om te verbranden en omzetten tot spieren en conditie.
Dit probleem heb ik ook gehad. Toen ik haar kreeg was ze echt moddervet. Toen we dat eraf hadden had ik hetzelfde probleem. Belachelijk snel moe. Maar dit bleek dus niet aan haar te liggen, maar aan het feit dat ze te goed op gewicht was en ze in verhouding teveel werd gebruikt. Na haar wat dikker te hebben gemaakt, was het hele probleem opgelost.

SFW

Berichten: 28
Geregistreerd: 18-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 23:03

Wat voor je je paard? Mijn merrie is erg lang erg sloom geweest; eerst toen ze te vet was op de eerste stal, daarna toen ze te dun werd op de andere. Nu staat ze op mijn eigen plek en krijgt ze goed voer en is ze goed op gewicht. Ze is veel enthousiaster en actiever in de training!
Dus voeding kan ook een rol spelen!

Star123456
Berichten: 31
Geregistreerd: 27-06-14

Re: Paard snel moe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 21:47

Jij kent je paard het beste maar als je weet dat het niet aan het opbouwen ligt zou ik verder gaan zoeken naar wat het wel kan zijn is het een gezondheids brobleem of slikt je paard nog medicijnen voor de blessure?

Rizette
Berichten: 4372
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Paard snel moe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 22:01

Hoe ziet de dag van je paard er uit qua voer en beweging?

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Paard snel moe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 22:17

Ten eerste: de naam van je paard roept bij mij veel leuke herinneringen op! :D

Ik zou als ik jou was een bloedonderzoek laten doen. Daaruit kan veel informatie komen en kan een DA adviseren om iets wel of niet te doen.

Hoeveel voer krijgt je pony?