Paard schiet er vandoor in galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Willemiens

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Paard schiet er vandoor in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-17 21:21

Hoi Allemaal,

Ik ben sinds 1,5 jaar weer gaan paardrijden na een pauze van 5/6 jaar.
Het kriebelde weer enorm en heb altijd vanaf m'n 6de gereden, gestart op een manege, verzorg haflinger gehad waar ik eigenlijk gewoon enorm veel lol mee had.
Altijd samen met m'n zus naar buiten een op de fiets ander te paard, gewoon letterlijk een penny meisje dus.

Echter, wil ik nu voor het eerst heel graag gaan starten dus ben ik druk bezig om 'echt' te leren rijden.
Aantal lessen op de manege gevolgd, maar dat was 'm niet voor mij, paardjes zijn niet voor uit te branden en instructie is matig.
Al met al, leuk bijrijpaard gevonden, een flinke meneer van 1.80, en 2 keer per week gaan lessen.
Tot ik er met de les af donderde op het gras (stuk afgezet wei is wat ruimer dan de bak), paard stond op m'n hand en heb een aantal weken niet kunnen rijden. Ben er uiteindelijk weer opgeklommen en hier begon de ellende; Elke keer als ik aanzette in galop schoot hij keihard onder me uit met een onwijze bokkentirade (hoofd tussen de benen en bokken maar), hierdoor durfde ik dus niet meer in galop. Gaf hem ook niet op z'n flikker omdat ik alleen maar dacht stil laten staan. NU.
Toch ben ik er met de vorst eerder dit jaar keihard op m'n stuitje afgedonderd en heb, ja wel, zeker een 7 weken amper kunnen zitten (heb nu nog steeds enorm veel last en heb een hele rare bult gevuld met bloed aan de binnenkant van m'n been aan overgehouden die langzaam moet wegtrekken)
Heb er voor gekozen om niet meer op dit paard te gaan rijden, voor mij te dominant en mis gewoon echt een stuk basis en lef.

Nu les ik veel bij een Grand Prix ruiter en heb ik enorme moeite met het aanzetten in galop, kruip in mekaar en ga alleen maar heel hard draven, het gaat al een stukje beter, ontspanning zit er nog niet helemaal in, maar ik weet dat haar paarden nooit iets zullen doen. Al gaan ze soms bij mij wel heel hard dus zij zegt ook dat dat iets in mij is, alleen weet ik niet wat..

Anyway, ik rijd nu een haflinger die liever lui is als moe, galop etc had ik tot op heden geen moeite mee.
Tot dat hij vandaag dus in ene hetzelfde gedrag vertoont als het andere bijrijpaard! Ik heb 'm direct een ontzettende ruk in z'n bek gegeven en een paar klappen. Maar nu nog in galop? Ho maar.

Ik snap dat het voor jullie moeilijk om is om te zeggen wat het is, maar toch... misschien voor iemand herkenbaar? Hoe heb je dit aangepakt? Misschien tips waar ik aan kan werken??

Roikik

Berichten: 95
Geregistreerd: 01-11-16

Re: Paard schiet er vandoor in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 21:33

..

Willemiens

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-17 21:38

Nienkeew schreef:
..

Ah ja, Bedankt.
Precies wat ik nodig heb :j

Roikik

Berichten: 95
Geregistreerd: 01-11-16

Re: Paard schiet er vandoor in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 21:39

Sorry, dat ging fout :o

Soraya10

Berichten: 1027
Geregistreerd: 08-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 21:41

Ruk in de bek en een paar klappen.....
Mag hopen dat je instructice jouw flink gecorriseerd heeft?

Stap jij alsjeblieft gewoon nooit meer op een paard.

Willemiens

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-17 21:42

Soraya10 schreef:
Ruk in de bek en een paar klappen.....
Mag hopen dat je instructice jouw flink gecorriseerd heeft?

Stap jij alsjeblieft gewoon nooit meer op een paard.

Stap jij dan maar nooit op een dominant paard, heb nu bij verschillende instructices gereden en gebrek aan aanpakken was mijn sterkste punt.

Soraya10

Berichten: 1027
Geregistreerd: 08-04-13

Re: Paard schiet er vandoor in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 21:46

Serieus? Rukken in monden van paarden en klappen met de zweep.... ik zie t probleem anders heel helder, zeker in combinatie met dominantere paarden.

Ocean_Child

Berichten: 2111
Geregistreerd: 30-10-08
Woonplaats: Aan het strand :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 21:46

Waar je als eerste aan moet werken is een stukje anger management. Ruk in z'n bek en een paar klappen? Als je dat met een paard van mij zou doen, zou je met een paar klappen het terrein worden afgeramd en was je je verzorgpaard kwijt.
Ga eerst maar eens fatsoenlijk leren zitten en rijden op een manege. Als meerdere paarden op dezelfde manier op je reageren, dan gaat het bij jou goed mis.

Junia

Berichten: 2230
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Oosteind

Re: Paard schiet er vandoor in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 21:54

Ik denk dat je veel nagatief commentaar gaat krijgen op het rukken in de mond en klappen geven. Hier boven wordt anger management genoemd en ik denk dat dat geen slecht idee is.
Vanaf platte tekst is het lastig oordelen, maar als je zegt dat gebrek aan aanpakken een punt is bij jou, dan denk ik dat de extreme reactie van in de mond rukken en een mep verkopen een stukje overcompensatie is van jouw onzekerheid die normaal gesproken juist zorgt dat je niet aanpakt.

M.a.w. je bent of te soft, of te hard. De middenweg is de truc. Rustig corrigeren. Laten blijken dat je het niet wilt hebben, zonder daarbij kwaad te worden. Om die rust in jezelf te vinden zul je eerst bij jezelf na moeten gaan hoe je met minder spanning in galop aanspringt, ga hiermee met je instructrice aan de slag zou ik zeggen.

Henrike5

Berichten: 772
Geregistreerd: 26-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 21:55

Het straffen op deze manier was inderdaad niet zo handig, de volgende keer iets anders aanpakken, maar ik hoop voor je dat dit niet meer gebeurt.

Bouw je niet te veel spanning op? Of misschien druk je onbewust je hakken op, dit is natuurlijk niet zo prettig voor alle paarden.
Ik zou een keek een op een lief en mak paard gaan rijden en dan lekker aan de longe galoperen zodat je echt op je houding kan letten en je instructie ook goed kan zien wat er fout gaat. Dit geeft misschien jou zelf ook wat meer zekerheid omdat je niet op je paard hoeft te letten alleen maar op je zelf :)

Willemiens

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-17 21:58

Junia schreef:
Ik denk dat je veel nagatief commentaar gaat krijgen op het rukken in de mond en klappen geven. Hier boven wordt anger management genoemd en ik denk dat dat geen slecht idee is.
Vanaf platte tekst is het lastig oordelen, maar als je zegt dat gebrek aan aanpakken een punt is bij jou, dan denk ik dat de extreme reactie van in de mond rukken en een mep verkopen een stukje overcompensatie is van jouw onzekerheid die normaal gesproken juist zorgt dat je niet aanpakt.

M.a.w. je bent of te soft, of te hard. De middenweg is de truc. Rustig corrigeren. Laten blijken dat je het niet wilt hebben, zonder daarbij kwaad te worden. Om die rust in jezelf te vinden zul je eerst bij jezelf na moeten gaan hoe je met minder spanning in galop aanspringt, ga hiermee met je instructrice aan de slag zou ik zeggen.

Misschien ook wel verkeerd geformuleerd hoor, hij trok mij naar beneden met zijn hoofd ging er vandoor.
Ik ben achterover gaan zitten en heb een kleine ruk aan mijn binnenteugel gegeven zodat hij weer omhoog kwam en stelling gaan vragen. Met als 'straf' 2 tikken op de schouder..

Geloof mij, ik kijk veel wedstrijden en andere lessen, en krijg als reactie dat ik veels te lief ben. Maar goed..

Shellebel93

Berichten: 194
Geregistreerd: 06-02-12
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 22:08

Willemiens schreef:
Junia schreef:
Ik denk dat je veel nagatief commentaar gaat krijgen op het rukken in de mond en klappen geven. Hier boven wordt anger management genoemd en ik denk dat dat geen slecht idee is.
Vanaf platte tekst is het lastig oordelen, maar als je zegt dat gebrek aan aanpakken een punt is bij jou, dan denk ik dat de extreme reactie van in de mond rukken en een mep verkopen een stukje overcompensatie is van jouw onzekerheid die normaal gesproken juist zorgt dat je niet aanpakt.

M.a.w. je bent of te soft, of te hard. De middenweg is de truc. Rustig corrigeren. Laten blijken dat je het niet wilt hebben, zonder daarbij kwaad te worden. Om die rust in jezelf te vinden zul je eerst bij jezelf na moeten gaan hoe je met minder spanning in galop aanspringt, ga hiermee met je instructrice aan de slag zou ik zeggen.

Misschien ook wel verkeerd geformuleerd hoor, hij trok mij naar beneden met zijn hoofd ging er vandoor.
Ik ben achterover gaan zitten en heb een kleine ruk aan mijn binnenteugel gegeven zodat hij weer omhoog kwam en stelling gaan vragen. Met als 'straf' 2 tikken op de schouder..

Geloof mij, ik kijk veel wedstrijden en andere lessen, en krijg als reactie dat ik veels te lief ben. Maar goed..


een kleine ruk aan de binnenteugel is al een ruk te veel...
en die tikken op de schouder zorgen er misschien wel voor dat ie nog harder gaat...
Misschien jezelf eens op de film zetten en kijken wat je doet op het moment dat je gaat galopperen, want ik denk dat het probleem bij jou ligt en niet bij het paard.
Het paard hoort eigenlijk niet gestraft te worden denk ik, maar jij.

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 22:13

Was er een reden dat hij er vandoor ging? Schrok hij? Zat jij niet goed? Overvroeg je hem? Of was hij gewoon vervelend? Mijn merrie schiet er ook nog wel eens tussenuit, maar meestal is dat als ik haar overvraag, of als ze in de verkeerde galop aanspringt (dan kan ze zich nog niet zo goed redden en gaat ze rennen).

Ik heb ook een paard gereden dat belachelijk ging rennen, uit het niets, hij was dan volledig onbereikbaar en niet te stoppen. Op dat paard ben ik nog een aantal keer gestapt, maar uiteindelijk 'durfde' ik het niet meer. Het ene paard is de ander niet.. Mijn eigen merrie schiet er ook wel eens vandoor, maar daarbij ben ik niet angstig, omdat zij bereikbaar blijft.

Ik zou toch proberen te blijven rijden/galopperen, onder begeleiding. Waarschijnlijk bedoelde hij het niet eens echt gemeen. Als hij gewoon bereikbaar blijft, is het er makkelijk uit te rijden, zolang je zelf niet angstig bent.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard schiet er vandoor in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 22:44

Grote kans dat je in de overgang met je bovenbenen klemt en naar voren zit: dit lokt vluchtgedrag uit.
Zelfs oerluie paarden kunnen daar rennerig op worden en mijn merrie kegelt je er dan ook af met rodeo bokken.

Willemiens

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-17 23:09

Myrth97 schreef:
Was er een reden dat hij er vandoor ging? Schrok hij? Zat jij niet goed? Overvroeg je hem? Of was hij gewoon vervelend? Mijn merrie schiet er ook nog wel eens tussenuit, maar meestal is dat als ik haar overvraag, of als ze in de verkeerde galop aanspringt (dan kan ze zich nog niet zo goed redden en gaat ze rennen).

Ik heb ook een paard gereden dat belachelijk ging rennen, uit het niets, hij was dan volledig onbereikbaar en niet te stoppen. Op dat paard ben ik nog een aantal keer gestapt, maar uiteindelijk 'durfde' ik het niet meer. Het ene paard is de ander niet.. Mijn eigen merrie schiet er ook wel eens vandoor, maar daarbij ben ik niet angstig, omdat zij bereikbaar blijft.

Ik zou toch proberen te blijven rijden/galopperen, onder begeleiding. Waarschijnlijk bedoelde hij het niet eens echt gemeen. Als hij gewoon bereikbaar blijft, is het er makkelijk uit te rijden, zolang je zelf niet angstig bent.

Hij staat er om bekend om vervelend te zijn, ik probeer me namelijk er enorm op te concentreren om los te zitten. Knieƫn uit het zadel houden en hakken omlaag.
Ook de eigenaresse heeft namelijk het probleem dat hij haar buiten enorm uittest.
Ik rij zelf niet buiten maar alleen in de bak en omdat ik juist de basis goed wil hebben vraag ik niet te veel (ik kan dat simpelweg nog niet), ook stonden vandaag zijn maatjes op de wei. die staan normaal in de paddock naast de bak. Ik merkte namelijk zowel in stap als draf dat hij onder mij uit probeerde te schieten en hier kon ik hem nog terug rijden met m'n zit (zitten, lang maken etc). Maar zodra dit in galop gebeurd is het enkel het hoofd tussen de benen en een bokken tirade, ik kan dan helemaal niks meer...
Ik kan dan zitten en 'hoo' roepen wat ik wil maar hij stopt alleen als ik er naast lig..

Willemiens

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-17 23:13

Henrike5 schreef:
Het straffen op deze manier was inderdaad niet zo handig, de volgende keer iets anders aanpakken, maar ik hoop voor je dat dit niet meer gebeurt.

Bouw je niet te veel spanning op? Of misschien druk je onbewust je hakken op, dit is natuurlijk niet zo prettig voor alle paarden.
Ik zou een keek een op een lief en mak paard gaan rijden en dan lekker aan de longe galoperen zodat je echt op je houding kan letten en je instructie ook goed kan zien wat er fout gaat. Dit geeft misschien jou zelf ook wat meer zekerheid omdat je niet op je paard hoeft te letten alleen maar op je zelf :)


Ik bouw idd te veel spanning op, een rij ook andere paarden waar ik goed op kan uitzitten en die eerder terugvallen omdat ik alleen al denk oh nee he straks gaan we weer. Alleen geeft zo'n negatieve ervaring gelijk weer een bak spanning mee.
Ik snap idd de reacties op de ruk en klappen, maar dat had ik anders moeten formuleren, ik krijg hem omdat moment gewoon niet meer onder controle en kan me dan beter laten vallen.
Maar goed ook op dat paard wil ik blijven galopperen zonder spanning.

Willemiens

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-17 23:14

Sizzle schreef:
Grote kans dat je in de overgang met je bovenbenen klemt en naar voren zit: dit lokt vluchtgedrag uit.
Zelfs oerluie paarden kunnen daar rennerig op worden en mijn merrie kegelt je er dan ook af met rodeo bokken.

Ik ga hier eens op letten tijdens de overgang, ben er wel van bewust om na de overgang er op te letten, maar met de overgang ben ik al met veels te veel dingen bezig... Thanks.

CathyTBP

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-06-16
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 23:24

Wat een vervelend probleem TS! Het kan inderdaad zijn dat jij het paard onbewust vraagt om naar voren te gaan, door te klemmen met je kuiten en naar voren te zitten. Ik zou gewoon geduldig blijven rijden en dan komt dat galloperen vanzelf wel weer als je weer wat vertrouwen hebt!
Ik vind de eerste reacties hier trouwens wel wat heftig, het is misschien wat ongelukkig geformuleerd. Maar dan vraag ik me werkelijk af wat zij doen als hun paard er ineens vandoor gaat? Niks doen en hopen dat ze er niet van af vallen en dat ie het nog een keer doet?

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Paard schiet er vandoor in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 23:28

Ik denk dat je met je benen bent gaan klemmen na de val en dat je paard door dat klemmen weg schiet.

Willemiens

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-17 23:29

CathyTBP schreef:
Wat een vervelend probleem TS! Het kan inderdaad zijn dat jij het paard onbewust vraagt om naar voren te gaan, door te klemmen met je kuiten en naar voren te zitten. Ik zou gewoon geduldig blijven rijden en dan komt dat galloperen vanzelf wel weer als je weer wat vertrouwen hebt!
Ik vind de eerste reacties hier trouwens wel wat heftig, het is misschien wat ongelukkig geformuleerd. Maar dan vraag ik me werkelijk af wat zij doen als hun paard er ineens vandoor gaat? Niks doen en hopen dat ze er niet van af vallen en dat ie het nog een keer doet?


Bedankt voor je fijne reactie Cathy, moet ook echt zeggen dat de eerste reacties me echt geraakt hebben. Mijn fout misschien maar ik denk wel 3x na voordat ik om hulp vraag op Bokt.
Maar het lijkt me sterk dat ik me voortaan maar aan me lot moet overlaten mocht hij er nog eens vandoor gaan met alle gevolgen van dien.
Ben net herstellende van een val van een vandoor gaand paard, ben blij dat ik weer een beetje kan zitten.

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 23:32

Als een paard ervan doorgaat, probeer ik altijd een volte te maken en die steeds wat te verkleinen. Zo komt langzaam weer wat controle terug omdat ze op een kleine cirkel meer moeite hebben met die grote snelheid behouden. Maar vanaf een tekst is het moeilijk om te beoordelen wat de juiste aanpak is, dus misschien weet de eigenaar zelf wat te doen? Lijkt me dat die zijn paard het beste kent.

Willemiens

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-17 23:35

Yentaah schreef:
Als een paard ervan doorgaat, probeer ik altijd een volte te maken en die steeds wat te verkleinen. Zo komt langzaam weer wat controle terug omdat ze op een kleine cirkel meer moeite hebben met die grote snelheid behouden. Maar vanaf een tekst is het moeilijk om te beoordelen wat de juiste aanpak is, dus misschien weet de eigenaar zelf wat te doen? Lijkt me dat die zijn paard het beste kent.

Wat doe je als hij zijn hoofd naar beneden gooit? En wat doe je als je in de duinen rij waar je geen volte kan maken?
*dit is geen aanval hoor, ben gewoon echt oprecht heel benieuwd.

Eigenaresse heeft zich zelf leren paardrijden, lest nu wel 1x in de maand.

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Re: Paard schiet er vandoor in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 23:42

In de duinen kan je toch nog steeds een cirkel sturen? Geen rijbaan voor nodig toch?
Ik zie het niet vaak gebeuren dat een paard zijn hoofd stug laag blijft houden, meestal is het met een halve ophouding wel weer omhoog na een aantal seconden, dus hier kan ik je niet bij helpen.

Annenas

Berichten: 2598
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 23:46

TS als ie zn hoofd naar beneden gooit zou ik aansporen zodat ie doorloopt (beter wat harder en daarna corrigeren ipv bokken)
En wat betreft je vraag over de duinen: ik zou met dit paard niet naar de duinen gaan tot jij de volle controle hebt. Dan kan er altijd nog iets gebeuren maar ben je toch handiger met het oplossen dan nu denk ik

Willemiens

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-17 23:51

Annenas schreef:
TS als ie zn hoofd naar beneden gooit zou ik aansporen zodat ie doorloopt (beter wat harder en daarna corrigeren ipv bokken)
En wat betreft je vraag over de duinen: ik zou met dit paard niet naar de duinen gaan tot jij de volle controle hebt. Dan kan er altijd nog iets gebeuren maar ben je toch handiger met het oplossen dan nu denk ik

Naar buiten ga ik echt absoluut niet, maar het is meer de vraag voor wat als je geen volte kan rijden.
Bij ons in duin heb je stukken waar het rijpad lager ligt (lees soms wel tot aan knie diepte) en dan zie ik met zelf niet echt een cirkel rijden of met bomen oid.
Bedankt voor je tip voor het aansporen, hoop niet dat ik hem nog nodig heb maar wie weet. Dankje!