Uitgebreid losrijden - hoeveel tijd ervoor nemen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Uitgebreid losrijden - hoeveel tijd ervoor nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-17 11:20

Mijn training begint vrijwel altijd met minimaal 10 minuten stappen met een lange teugel. Hierbij vraag ik m'n paard wel rond met contact op de teugels en afwisselend binnen- en buitenstelling op beide handen. Vervolgens doe ik hetzelfde in draf en galop. Al met al ben ik ruim 20 minuten bezig met loswerken voordat de daadwerkelijke training begint. Hierdoor zit ik er vaak ruim een uur op, terwijl ik ook wel eens gewoon 30 minuutjes even kort maar krachtig wil trainen.

Hoe doen andere bokkers dat?

Kirstenx
Berichten: 409
Geregistreerd: 26-04-09

Re: Uitgebreid losrijden - hoeveel tijd ervoor nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 11:34

Ik stap ook 10 minuten los, zoals je zelf beschrijft. Daarna ga ik ook nog 20 minuten losrijden. Soms laat ik daar dan bij als ik een korte training wil. Soms stap ik 10 minuten los, dan rijd ik hem los in draf en galop ook weer 10 minuten, vervolgens pak hem nog 10 minunten/15 minuten op proefgericht bijvoorbeeld. In het laatste geval rijd ik dan 30 a 35 minuten.

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 11:35

Je hoeft niet elke dag door te pakken toch? ik stap ook minimaal tien minuten in en ga daarna vaak eerst in galop. Het komt zelden voor dat ik er een uur op zit. Hoogst is meestal drie kwartier, waar in een uitstappen bij in zit.

Edit: wat Kirstenx ook zegt.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Uitgebreid losrijden - hoeveel tijd ervoor nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 11:38

Hier ook altijd beginnen met lang en laag rijden. Ik heb een heel erg los paard waardoor ik geen 20 minuten hoef los te rijden. Ik rij altijd 25 tot 45 minuten afwisselend van wat er gedaan wordt.

Wel ben ik constant bezig met lengte in de hals en het van achter naar voor rijden waardoor ze nóg losser wordt.

Mijn 3,5 jarige stap ik 3-5 minuten los.

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Re: Uitgebreid losrijden - hoeveel tijd ervoor nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 11:43

Ik stap minimaal 10min in en ook weer 10min uit op het einde. Als ik een korte rit wil doen, rij ik daartussen gewoon nog even fijn los in draf en galop en laat ik het daarbij. Dan ben ik meestal 35min tot 45min bezig. Als ik wat verder wil doortrainen, stap ik tussendoor ook nog regelmatig en zit ik er toch ook vaak een uur op. Op zich vind ik dat niet zo'n probleem aangezien ik tussendoor regematig stappauzes inlas en ik dit ook niet elke training doe. Paard loopt wel lichte tour niveau ondertussen. Met een jong paard zou dat wel anders zijn. Dan probeer ik de training wel korter te houden :)

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-17 11:59

Kirstenx schreef:
Ik stap ook 10 minuten los, zoals je zelf beschrijft. Daarna ga ik ook nog 20 minuten losrijden. Soms laat ik daar dan bij als ik een korte training wil. Soms stap ik 10 minuten los, dan rijd ik hem los in draf en galop ook weer 10 minuten, vervolgens pak hem nog 10 minunten/15 minuten op proefgericht bijvoorbeeld. In het laatste geval rijd ik dan 30 a 35 minuten.


Maar hoe pak je dan de 'zware' elementen nog goed mee?

Voorbeeld:
ik ben 20 minuten bezig met loswerken voordat ik echt kan gaan werken (lees oppakken, doorzitten, oefeningen rijden). Dus rond 20 minuten pak ik de teugels op, en begin ik met overgangen om m'n paard sensitiever voor m'n been te krijgen. Hierin rijd ik een aantal figuren op twee handen. Dan ga ik doorzitten en pak ik de zijgangen mee, voor mijn paard wijken en schouder-binnenwaarts, eventueel een aanzet travers. Ik ben nu zo'n 35 minuten bezig en ga even een rondje stappen om m'n paard op adem te laten komen. Daarna pak ik m'n paard in stap op en concentreer ik me op de overgang stap-halt-achterwaarts. Daarna gaan we weer draven. Nu pak ik de galop. Dit is de lastigste gang. Als ik te vroeg in de training de galop wil doen met teugels op maat, dan drukt ze haar rug weg. Maar nu zit ik al zo'n 40-45 minuten op m'n paard en begint ze ook al weer wat moe te worden en de concentratie te verliezen. Nou galop dus. Omdat dit de moeilijkste gang is, besteed ik hier redelijk wat aandacht aan. Ik rijd naar voren en terug. Ik rijd kleine voltes, omdat terugrijden lastig is en ik vraag op kleine voltes ook afwisselend binnen/buitenstelling. Stukjes contra pakken we mee, evenals veel overgangen terug naar draf zonder uit elkaar te vallen. Vervolgens overgangen stap-galop en eventueel galop-stap. Nu ben ik meestal een uur bezig en is ze echt volledig los. Op het moment dat ze dus écht fijn is, moet ik stoppen omdat ik al geruime tijd bezig ben en de energie en aandacht afnemen. Als ze na het galopperen nog energie heeft, dan probeer ik in draf soms nog de achterhand iets meer erbij te krijgen door het draftempo wat te vertragen en overgangen stap-draf te rijden en bij het afremmen iets bij te tikken met de zweep. Dit werkt heel goed, maar is ook erg zwaar.

Dit is een prima training voor 1 dag in de week, maar 4-5 dagen kan dit niet. Dit is ook maar een voorbeeld schema, ik heb geen vast patroon. Maar deze situatie komt geregeld voor en zou ik graag veranderen. Concentreren jullie in de training dan op minder onderwerpen of komt ook wel alles aan bod? Overigens rijd ik ook wel eens 30 minuten, maar dan heb ik haar dus maar 10 minuten opgepakt en dus niet of nauwelijks gegaloppeerd.

Kirstenx
Berichten: 409
Geregistreerd: 26-04-09

Re: Uitgebreid losrijden - hoeveel tijd ervoor nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 12:05

Ik richt me dan meestal op bepaalde oefeningen. Ene keer focus ik me gericht op tempo controle en schakelen en rijd ik totaal geen oefening. Andere keer juist zijgangen en nog een andere keer juist galop oefeningen. Ik neem echt niet elke dag alle oefeningen mee.

Zoals je zelf zegt hoeft je niet elke dag zo'n zware training te doen. Je kan bijvoorbeeld ook 10 minuten los stappen, dan aan galopperen en focussen op galop. Is je paard los, draaf je uit en is het klaar. Bijvoorbeeld! De boog hoeft niet altijd gespannen te staan. Dan pak je volgende dag een andere volgorde, stap je los en ga je draven en focussen op wat anders. Het is ook niet erg als je een dagje niet galoppeert.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 12:08

Een warming up en het losrijden vraagt nou eenmaal tijd en geduld, zeker als je zware dingen vraagt van jouw paard, en ja dat kost gewoon tijd.

Je kan gewoon direct aan het werk gaan als je wilt, het klinkt of je direct wilt trainen en dan kun je blessures krijgen bij je paard en daar ben jij je goed bewust van, anders vroeg je hier niet hoe de anderen het doen en hoeveel tijd er voor nodig is.

Ik vrees toch wel dat je de tijd ervoor niet korter kan gaan nemen, is ook per dier verschillend, soms langer dan de 10 minuten ervoor en de 10 minuten erna.

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Uitgebreid losrijden - hoeveel tijd ervoor nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 12:19

TS je kunt ook het wijken, sbw en de overgangen juist al tijdens het losrijden gebruiken?

Of wat iemand hierboven zegt eerder aan de galop beginnen. Zodat je niet elke keer het moeilijkste doet als je paard al moe wordt.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 12:20

Ik rijd momenteel heel weinig dressuurtraining, ivm beoefenen van andere discipline.
Toen ik nog wel dressuurwedstrijden reed met mijn vorige wedstrijdpaard, trainde ik dus ook wel regelmatig in de bak. Sensitief maken voor mijn been doe ik wel al vanaf het eerste moment dat ik erop zit.
Daar ga ik niet pas na het instappen mee beginnen, voorwaarts is voorwaarts. Dus ook tijdens het instappen moet er al reacie op het been komen, en ook dan rijd ik in de stap al tempowisselingen en hou ik een keertje halt.
Net zoals dat ik tijdens lang en laag losrijden in stap de zijgangen ook altijd al meepakte, beetje schoudervoor, beetje wijken voor het been, etc.

Ik werkte idd ook zelden het hele stramien af van oefeningen die in mijn proef voorkwamen. Ene keer ging de focus naar de zijgangen, andere keer meer naar verzamelen vs verruimen in draf en de andere keer weer meer de galop. En uitstappen deed ik het liefst buiten de bak, rondje buitenom, of lekker aan de hand met het zadel er al af. Dus uitstappen was voor mij iig geen onderdeel van de training meer.

Met huidige pony ben ik in de bak al blij als ik gewoon rondkom zonder spanning, dus daarmee oefen ik in de bak vnl op ontspanning (bij mijzelf en mijn pony), maar die train ik in de bak ook niet echt, die train ik in het bos voor endurance-wedstrijden. En daar doe ik zelfs het instappen meestal aan de hand, het opwarmen dus, ik ben precies een km onderweg naar het bos en dat is een mooi wandelingetje. Het eerste hek door en dan opstappen en dan alsnog ruim 10 minuten stappen voor we aan het tempo-werk gaan, maar in stap dan wel wat inbuigen, achterbeen eronder, etc.

Wanneer je dus de tijd dat je er daadwerkelijk op zit zou willen verkorten, zou je kunnen overwegen om het opwarmen van je paard op een andere manier te doen, aan de hand of evt in een trainingsmolen bijvoorbeeld.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 26-05-17 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 12:21

In mijn beleving wil je teveel in 1x training stoppen. In- en uitstappen is belangrijk als warming up en cooling down maar daartussen kan je toch variëren in je training? Dus de ene keer neem je wat tempowisselingen mee in stap en draf, de volgende keer focus je wat meer op stelling en buiging, dan weer eens wat meer focus op galop. Je hoeft niet alles elke keer te doen en sommige oefeningen, zoals bijvoorbeeld tempowisselingen in draf of eens wat balkjes meenemen versterken het achterbeen, waardoor het makkelijker galopperen wordt. Je moet het meer als een geheel gaan zien in plaats van individuele oefeningen.

Als je een half uur wilt rijden is dat toch prima? 5-10 minuten instappen, 10 minuten trainen en dan lekker uitstappen.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 12:29

Ik rijd 20 min. Los. Eerst 10 min stap lang en laag waarbij ik ook SB, travers en appuyement meeneem. Juist dààr wordt hij mooi los van. Daarna lang en laag in zowel draf als galop. Daarna oppakken in stap, zijgangen in stap en draf. Dan soms zwaardere galopwerk en soms de nadruk op zijgangen. Dan weer lang en laag galop en draf en als laatst een paar rondjes in stap. Meestal rijd ik zo 40 min.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 12:30

Je concentreert je te veel op de specifieke oefeningen. Bekijk wat het onderliggende probleem is en ga daar mee bezig. En voel aan wat je paard die dag kan en wil.

Ik heb een paard dat heel erg veel moeite heeft met de travers, ik kan daar een half uur op gaan oefenen... Dat werkt niet... Het onderliggende probleem is heel wat anders, dus focus ik daarop, zonder daadwerkelijk travers te gaan oefenen, gefrustreerd te raken en allebei geen plezier te hebben beleefd aan de rit. Terwijl je op een andere manier prima kan werken aan de probleemzone en toch een plezierige rit kan maken.

Joanne1997

Berichten: 444
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 12:31

Bij mij verschilt het ook per paard. Een van de paarden die ik rijd, wordt heel fijn te rijden als ik de tijd neem om goed los te rijden. Verder ben ik nooit zo gefocust op de tijd. Als ze goed lopen en fijn aanvoelen met losrijden, pak ik ze al sneller op.
Als je kort en krachtig wilt trainen zou ik er voor kiezen om alsnog goed los te rijden en dan daarna nog wat oefeningen te rijden, dan ben je in een halfuurtje ook wel klaar, heb je toch fijn en goed kunnen trainen.

leanR
Berichten: 491
Geregistreerd: 06-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 12:34

10 minuten stappen met een lange teugel doe ik ook niet als het gaat om bakwerk. Een aantal rondes wennen aan het ruitergewicht en daarna stel ik hem lang en laag in en beginnen we eigenlijk al met de training, de basis. Eerst in stap, een daarna in draf en galop. Dan ga ik trainen op wat ik specifiek beter wil. Maar ik moet zeggen dat ik daar nooit een tijd aan vastbindt. Voor zowel het loswerken als het laatst genoemde niet. Meestal stop ik wanneer het goed gaat, dan heb ik mijn doel bereikt. Na 30-40 minuten sta ik er vaak weer naast. Of ik werk alleen los. Dat zit ik er zelfs 10-20 minuten op. Maar eigenlijk heb je hier niet zoveel aan.
Het hangt er namelijk totaal vanaf wat jou paard van je vraagt.
Ik zou een keer goed husselen. Ik lees dat je na 20 minuten rijden begint met oefeningen om je paard sensitiever voor je been te krijgen. Ik wil graag mijn paard vanaf de eerste stap sensitief voor mijn been. Als het nu gaat om tijd, heb je daar eigenlijk al tijd gewonnen.
En als je de galop een keer verwerkt in het losrijden, evenals de zijgangen? = oefeningen om je paard te gymnastiseren. Korte stukjes galopperen en lekker veel overgangen rijden en veel meer stappen tussendoor. Ik zou je niet vasthouden aan een volgorde. Zolang je vanuit ontspanning vraagt, zou ik lekker husselen en uitproberen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 12:37

Citaat:
Dus rond 20 minuten pak ik de teugels op, en begin ik met overgangen om m'n paard sensitiever voor m'n been te krijgen.

Aan het been zetten doe ik al direct als ik opstap. Dus niet pas na het losrijden.
Zonder reactie op het been kun je mijn inziens niet eens losrijden.

10 minuten stappen doe ik overigens niet, ze komen altijd uit de wei. Spieren zijn niet koud.

Zijgangen horen bij mij bij loswerken.
Allemaal wat minder doorgewerkt, dus een schoudervoor in plaats van een schouderbinnenwaarts.
Maar juist dat soort oefeningen geeft de lossigheid.
Maar het kan heel goed zijn dat ik de SB helemaal niet ga rijden of die travers niet of die wissel niet.
(even aangenomen dat het paard richting dat niveau is)

Ik stap nooit op met vandaag ga ik dit en dat doen.
Dat werkt mijn inziens niet.
Als ik voel dat hij vandaag echt lekker galoppeert pak ik die wissel. Dan weet ik dat die lukt en kan ik dat positief bekrachtigen.
Merk ik dat vandaag zijn draf gewoon lekkerder gaat ga ik daar wat meer mee bezig.
Maar heeft hij zijn vliegmodus aanstaan gaan we alleen op lekker ontspannen halsstrekken.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 12:40

Ik denk dat het ook uitmaakt hoe je losstapt. Alleen 'lui' stappen heeft niet zoveel nut en het stimuleert het paard niet om te dragen. Losstappen is bij mij lang en laag, maar wel over de rug en actief stappend. Vergeet niet dat jij met je (meer of minder) dikke kont al op zijn rug zit. Ik vraag dus wel heel los contact en ik wil dat het achterbeen onderkomt. Dat begint natuurlijk niet zo, maar dat kan je stimuleren door in stap met lang-laag houding alvast wat 'vrije' schouderbinnenwaarts of wijken te vragen. Paard moet van het begin af aan wel goed aan het been zijn.

Nadat ik lekker heb rondgestapt, doe ik een klein stukje draf in diezelfde lage houding, wat slangenvoltes (i loooove slangenvoltes) en dan vrij snel een links-rechts galopje. Het stappen totaal plm 10 min, draf-galop 5 min denk ik. Daarna kan je wat meer gaan oppakken of focussen op datgene waar je die dag aan wil werken. Voor mij persoonlijk hoef ik echt niet altijd opgericht te werken. Zeker jonkies (of momenteel mijn oudje) werk ik veel lang-laag en bouw de oprichting heel langzaam op. Een typische training duurt denk ik 45 min, een zwaardere training een uurtje, jonkies(en oudje) 20-30 min.

Uitstappen doe ik tegenwoordig trouwens eigenlijk altijd aan de hand. Ik ben erg voorzichtig met ruggen en ik heb het idee dat ze die rug beter ontspannen/uitstappen als ze de cooling down kunnen doen zonder ruiter/zadel op de rug. Ik zadel dus (snel!) af als het paard nog warm is en stap dan meestal op het harde aan de hand uit.

schirocco24

Berichten: 688
Geregistreerd: 11-08-13
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 12:41

Ik begin voor het zadelen al met oefeningen. Benen strekken, schoflift, bekkenkantelen en buigingen. Hierna opzadelen en naar de bak, daar stap ik eerst een paar rondjes aan de hand. :+
Als ik opstap rijden we gelijk lang en laag. We beginnen met voltes en daarin de voltes vergroten en verkleinen. Dan nemen we wat schouder binnen en buiten mee. Dan doen we wat wijken om vervolgens nog wat keertweningen te proberen :roll: . Pas als de achterbenen voldoende geactiveerd zijn, draven we aan. Hier beginnen we met wat voltes, gevolgd door wat achtjes. Daarna gaan we de voltes weer vergroten en verkleinen en pakken we in draf ook zijgangen mee om dat achterbeen weer actief te houden.

Paard staat in een training van drie dagen werk en 1 dag vrij. De eerste dag na de vrije dag bouwen we rustig op, de tweede dag nemen we een "piek" moment en vragen we net 1 stapje meer dan de vorige "piek" en de derde dag bouwen we weer rustig af voor haar volgende dag vrij. Dag 1 en 3 zit tussen 30 en 45 minuten en dag 2 is soms een uur maar meestal rond de 45 min.
We rijden niet altijd paard staat naast het rijden ook nog aan de dubbele lijnen. Daar pakken we naast de zijgangen ook achterwaarts mee.

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Re: Uitgebreid losrijden - hoeveel tijd ervoor nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 13:17

Ik begin bij het losrijden wel gelijk mijn paard fijn aan de hulpen te zetten en los te maken zodat ik na het losrijden ook echt meteen aan de slag kan. 20min doelloos rondjes draven heeft geen nut, je maakt enkel je paard moe. Ik begin al bij het losstappen met fijne reacties op mijn been te vragen. Gewoon netjes op lengte, maar wel reactie op mijn been. Als ik begin te draven, neem ik ook meteen een paar overgangen draf-stap-draf mee alsook schakelwerk in draf. Mooi in contact maar nog niet opgericht of verzameld gereden. Galop hetzelfde verhaal. Daarna kan ik meteen de zwaardere oefeningen meenemen. Ik doe ook nooit doorwerken in draf en in galop in 1 training. Loswerken doe ik altijd alle 3 de gangen maar ik kies dan om bv meer oefeningen in draf mee te nemen en op door te werken en dan de galop maar even kort op te nemen en klaar. Ofwel juist meer galopwerk en maar kort in draf even opnemen.

Eefjahh
Berichten: 442
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 13:33

Het klinkt alsof je teveel in één training wilt doen.
Zelf stap ik slechts enkele rondjes en draaf dan al snel aan om even los te draven en begin al snel aan de training. De ene keer focussen we ons op de oefeningen rijden, de andere keer op de overgangen, tempo en gallop of we gaan voor lang, laag en relaxed.
Waar het overlapt pak je het een beetje mee maar niet volle bak. Je kunt niet alles doen.
Tevens stap ik vaak aan de hand uit als het paard erg leeg gegast is en dat beetje extra hebben moeten geven.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 13:35

Eefjahh schreef:
Het klinkt alsof je teveel in één training wilt doen.
Zelf stap ik slechts enkele rondjes en draaf dan al snel aan om even los te draven en begin al snel aan de training. De ene keer focussen we ons op de oefeningen rijden, de andere keer op de overgangen, tempo en gallop of we gaan voor lang, laag en relaxed.
Waar het overlapt pak je het een beetje mee maar niet volle bak. Je kunt niet alles doen.
Tevens stap ik vaak aan de hand uit als het paard erg leeg gegast is en dat beetje extra hebben moeten geven.

Ben je niet bang voor eventuele blesuresse als je zo kort los stapt?

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-17 13:43

Veel verschillende reacties; mooi.

Paar dingetjes: in- uitstappen in de stapmolen vind ik persoonlijk niet fijn, omdat het ook een stuk contact met je paard is. Daarnaast gebruik ik het instappen echt om soepelheid te krijgen in het lijf. In het losdraven vraag ik alleen voorwaarts en stelling en buiging. Geen tempowisselingen, eerst alleen maar ontspanning in een goed tempo. Hetzelfde in galop. Pas daarna heb ik het gevoel dat ik eraan kan rijden, daarvoor voelt ze stijf en stug. Dit kost me dus zo'n 20 minuten. Deze tijd hoeft van mij niet per sé korter te worden, maar ik heb nu het gevoel dat mijn trainingen niet effectief genoeg zijn. Dus ga ik dan a. korter inrijden? of b. de training meer focussen op enkele onderdelen?

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 13:47

Science90 schreef:
Kirstenx schreef:
Ik stap ook 10 minuten los, zoals je zelf beschrijft. Daarna ga ik ook nog 20 minuten losrijden. Soms laat ik daar dan bij als ik een korte training wil. Soms stap ik 10 minuten los, dan rijd ik hem los in draf en galop ook weer 10 minuten, vervolgens pak hem nog 10 minunten/15 minuten op proefgericht bijvoorbeeld. In het laatste geval rijd ik dan 30 a 35 minuten.



Maar hoe pak je dan de 'zware' elementen nog goed mee?

Voorbeeld:
ik ben 20 minuten bezig met loswerken voordat ik echt kan gaan werken (lees oppakken, doorzitten, oefeningen rijden). Dus rond 20 minuten pak ik de teugels op, en begin ik met overgangen om m'n paard sensitiever voor m'n been te krijgen. Hierin rijd ik een aantal figuren op twee handen. Dan ga ik doorzitten en pak ik de zijgangen mee, voor mijn paard wijken en schouder-binnenwaarts, eventueel een aanzet travers. Ik ben nu zo'n 35 minuten bezig en ga even een rondje stappen om m'n paard op adem te laten komen. Daarna pak ik m'n paard in stap op en concentreer ik me op de overgang stap-halt-achterwaarts. Daarna gaan we weer draven. Nu pak ik de galop. Dit is de lastigste gang. Als ik te vroeg in de training de galop wil doen met teugels op maat, dan drukt ze haar rug weg. Maar nu zit ik al zo'n 40-45 minuten op m'n paard en begint ze ook al weer wat moe te worden en de concentratie te verliezen. Nou galop dus. Omdat dit de moeilijkste gang is, besteed ik hier redelijk wat aandacht aan. Ik rijd naar voren en terug. Ik rijd kleine voltes, omdat terugrijden lastig is en ik vraag op kleine voltes ook afwisselend binnen/buitenstelling. Stukjes contra pakken we mee, evenals veel overgangen terug naar draf zonder uit elkaar te vallen. Vervolgens overgangen stap-galop en eventueel galop-stap. Nu ben ik meestal een uur bezig en is ze echt volledig los. Op het moment dat ze dus écht fijn is, moet ik stoppen omdat ik al geruime tijd bezig ben en de energie en aandacht afnemen. Als ze na het galopperen nog energie heeft, dan probeer ik in draf soms nog de achterhand iets meer erbij te krijgen door het draftempo wat te vertragen en overgangen stap-draf te rijden en bij het afremmen iets bij te tikken met de zweep. Dit werkt heel goed, maar is ook erg zwaar.

Dit is een prima training voor 1 dag in de week, maar 4-5 dagen kan dit niet. Dit is ook maar een voorbeeld schema, ik heb geen vast patroon. Maar deze situatie komt geregeld voor en zou ik graag veranderen. Concentreren jullie in de training dan op minder onderwerpen of komt ook wel alles aan bod? Overigens rijd ik ook wel eens 30 minuten, maar dan heb ik haar dus maar 10 minuten opgepakt en dus niet of nauwelijks gegaloppeerd.

Hoe je hem hierboven beschrijft is een "zware" training. Dit soort trainingen (na inrijden kort lange teugel en daarna stuk of drie korte stukken met krachttraining waarin je je op bepaalde oefeningen richt) wissel je af met lichte hersteltrainingen. Afhankelijk van je paard heeft hij ongeveer 24 tot 48 uur nodig om te herstellen en daarna kan je weer zo'n training doen. Je trainingsschema kan er dan bijv zo uit zien: vr, zo, di zware training. Di, ma, wo hersteltraining (kort rijden of longe) en do vrije dag. En je hoeft niet elke zware training echt alle oefeningen mee te pakken, 1 a 2 x in de wk een bepaalde oefening goed trainen heeft meer zin dan 5 keer vluchtig en niet goed.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 13:50

Maar juist met die tempowisselingen erbij nemen kun je er aan gaan rijden. Hij zal toch echt actie moeten geven wil je verder. Uiteraard niet de ontspanning verliezend.
De eerste paar tempowisselingen slaan hier dan ook nergens op, naar voren gaat nog wel, terug niet.
Dat neem ik met losrijden in zekere mate voor lief. Als hij al vast maar naar voren gaat (denken).
Ook in de galop is altijd een paar passen naar voor erbij, hup actie op dat been.

Ik denk dat je dan veel effectiever rijd, veel minder wat rond drentelen zonder echt te rijden.
Losrijden betekend niet dat hij mag rond slenteren. En zo komt het wel over.

Heb je een paard met een kijk karakter gaat je dat ook niet lukken, die ziet dan in elke hoek een spook omdat hij daar dan tijd voor krijgt. Zich kapot verveelt en zelf wel wat sensatie gaat zoeken.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 13:54

Andere vraag, hoe wordt je paard gehouden?
En hoevaak per week train je?
Als je paard zolang nodig heeft om soepel te worden, wordt die dan niet teveel getraind?
Komt hij meerdere uren per dag los buiten om in vrijheid te bewegen?

Losstappen in de molen was een suggestie, je kunt als je de band wil versterken ook losstappen aan de hand, zeker als je tijdens dat stappen niets meer doet dan erop zitten en wachten tot hij warm is. Dan is ernaast lopen misschien zelfs nog wel lekkerder voor jullie beiden.