Uitgebreid losrijden - hoeveel tijd ervoor nemen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eefjahh
Berichten: 442
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 14:01

Yenni schreef:
Eefjahh schreef:
Het klinkt alsof je teveel in één training wilt doen.
Zelf stap ik slechts enkele rondjes en draaf dan al snel aan om even los te draven en begin al snel aan de training. De ene keer focussen we ons op de oefeningen rijden, de andere keer op de overgangen, tempo en gallop of we gaan voor lang, laag en relaxed.
Waar het overlapt pak je het een beetje mee maar niet volle bak. Je kunt niet alles doen.
Tevens stap ik vaak aan de hand uit als het paard erg leeg gegast is en dat beetje extra hebben moeten geven.

Ben je niet bang voor eventuele blesuresse als je zo kort los stapt?


Nee, hij is prima warm gestapt, gedraafd en het is gaan met die banaan.

Eefjahh
Berichten: 442
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 14:02

Science90 schreef:
Veel verschillende reacties; mooi.

Paar dingetjes: in- uitstappen in de stapmolen vind ik persoonlijk niet fijn, omdat het ook een stuk contact met je paard is. Daarnaast gebruik ik het instappen echt om soepelheid te krijgen in het lijf. In het losdraven vraag ik alleen voorwaarts en stelling en buiging. Geen tempowisselingen, eerst alleen maar ontspanning in een goed tempo. Hetzelfde in galop. Pas daarna heb ik het gevoel dat ik eraan kan rijden, daarvoor voelt ze stijf en stug. Dit kost me dus zo'n 20 minuten. Deze tijd hoeft van mij niet per sé korter te worden, maar ik heb nu het gevoel dat mijn trainingen niet effectief genoeg zijn. Dus ga ik dan a. korter inrijden? of b. de training meer focussen op enkele onderdelen?



Focussen op onderdelen!

prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Uitgebreid losrijden - hoeveel tijd ervoor nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 14:07

Goh, dat verschilt met wat ik wil gaan doen.
Ik heb een heel stijf paard (waar we dus hard mee bezig zijn :+ ) dus ik stap soms gerust 20 minuten los voor ik een keer ga draven := Hier zitten dan een paar rondjes aan de lange teugel, daarna pak ik dr wat meer op, stelling alle kanten op, voltes, 8-jes, alles wat je kan bedenken waar een paard los van word.
Dan is ze mooi los en kan ik fijner werken, ipv een paard dat moeite heeft met stelling en alles te pakken, en daardoor dus chagrijnig word. (Het blijft wel een merrie he :Y) )
Is ze los, ben ik denk ik nog 10-15 minuten bezig en dan stap ik er weer af. Komt zelden voor dat ik er langer opzit dan een halfuur-3 kwartier.

Een ander paard, dat een stuk losser is en dus fijner te rijden is, stap ik 5-10 minuten voor ik aandraaf. Zo worden we lekker warm en kunnen we na een kwartiertje wat harder aan de bak.

Kortom: verschilt per paard.

Babootje

Berichten: 26261
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 14:16

Science90 schreef:
Paar dingetjes: in- uitstappen in de stapmolen vind ik persoonlijk niet fijn, omdat het ook een stuk contact met je paard is. Daarnaast gebruik ik het instappen echt om soepelheid te krijgen in het lijf. In het losdraven vraag ik alleen voorwaarts en stelling en buiging. Geen tempowisselingen, eerst alleen maar ontspanning in een goed tempo. Hetzelfde in galop. Pas daarna heb ik het gevoel dat ik eraan kan rijden, daarvoor voelt ze stijf en stug. Dit kost me dus zo'n 20 minuten. Deze tijd hoeft van mij niet per sé korter te worden, maar ik heb nu het gevoel dat mijn trainingen niet effectief genoeg zijn. Dus ga ik dan a. korter inrijden? of b. de training meer focussen op enkele onderdelen?


Wij stappen (ook jong paard) vrijwel altijd even aan de hand in, zodat hij meteen aan het werk gezet kan als er teveel spanning is bij het los stappen. Maar we oefenen het ook wel onder het zadel.
In de winter zetten we hem ook vaak voor het rijden even onder de warmtelampen en stappen hem met uitrijdeken dan nog aan de hand. Voordeel is dat de spieren al lekker warm zijn.
Bij ons wordt nog maar 4 x per week gereden en dan ook nog niet al te lang. We proberen zoveel mogelijk af te wisselen. Ene keer beginnen we met een galopperen; andere keer met draven. Tussendoor wat oefeningen. We stappen nog veel tussendoor. Voor de wedstrijden wordt er wat proefgericht geoefend.
Dus idd focussen op onderdelen; je hoeft niet altijd de hele riedel af te draaien.

Hoe oud is je paard TS? Heeft het stijf en stug te maken met leeftijd of is er misschien wat anders aan de hand? Misschien kun je eens kijken naar voeding en supplementen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Uitgebreid losrijden - hoeveel tijd ervoor nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 14:58

Mijn losrijden wandelt uit zichzelf eigenlijk over in 'het werk daarna'. Mijn losrijden bestaat uit:
- lange teugel: 1 ronde stap linksom, 1 ronde stap rechtsom (welke kant ik begin, wissel ik af)
- teugel wat verkorten: 1 ronde stap links- en rechtsom met binnen- en buitenstelling op beide lange zijden en een halve grote volte bij de korte zijden
- volte 20 m, volte 15 m, volte 10 m, van hand veranderen, andere kant hetzelfde.
- aandraven; hoefslag rond met binnen- en buitenstelling op beide handen
- volte 20 m, volte 15 m, volte 10 m (of poging daartoe)
In de verbindingsstukken tussen de voltes en op een aantal stukjes volte rij ik tempowisselingen; op de volte vraag ik wel eens een pas opzij (naar binnen en naar buiten).

Meestal ben ik in het rijden van deze oefeningen al wel iets tegengekomen waar ik aan wil werken, bijv. paard pakt de rechterstelling niet zo lekker, of wil niet lekker buigen op een volte 15 meter, of het omstellen van de ene naar de andere stelling en buiging gaat niet zo fijn. Daar wil ik dan eerst verbetering in voordat ik doorga met een volgend onderdeel.
Dat kunnen zijgangen zijn in stap en draf (wijken, sb, travers, beginsel appuyement in stap), of: aangalopperen in de goede galop, doorgalopperen (bij voorkeur nageeflijk) en gelijk tempocontrole na de overgang terug naar draf. Werk ik aan zijgangen, dan gebruik ik galop en tempowisselingen in draf om mijn paard 'uit zijn hoofd' te halen en de focus even te verleggen. Werk ik aan galop, dan gebruik ik zijgangen als afwisseling en uitblaasmoment. Ze hoeven dan ook niet perfect te zijn, maar ik wil wel reactie op mijn hulpen.

Uitstappen doe ik deels erop, deels ernaast en bij voorkeur over de track (in de zomer haal ik een draadje weg en kan ik 4 x 60 meter rechtuit stappen). Overigens doe ik een deel van de training vaker op de track, zeker galopwerk is fijn om meer meters te hebben. Vanuit de bak kan ik zo de track opdraaien, rond rijden en dan weer de bak in. Ook rij ik veel in het bos; zeker voor zijgangen vind ik dat fijn.

Overigens rij ik eigenlijk maar één keer per week dressuurmatig in de bak, gaat ie één keer per week aan de lange lijnen en rij ik één of twee keer per week buiten.

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 14:59

Ik begin aan de hand in stap de bak door links en rechtsom, dan contact en beetje schoudervoor, wijken, halt houden, achterwaarts, volte, ubertreden dit op 2 kanten, dan in draf aan de hand met ook weer boven genoemde of delen hieruit hangt af van hoe paard reageert.
En dit alles is ca 10 min.
Als ik er dan op stap kan ik meteen aan de gang dan als ik er zo koud op stap, en mijn paard staat ook de hele dag buiten.
Als ik klaar ben, draven met lage hoofd hals houding maar wel actief dan stappen ook weer actief eraf en rondje meelopen.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 18:40

Science90 schreef:
Veel verschillende reacties; mooi.

Paar dingetjes: in- uitstappen in de stapmolen vind ik persoonlijk niet fijn, omdat het ook een stuk contact met je paard is. Daarnaast gebruik ik het instappen echt om soepelheid te krijgen in het lijf. In het losdraven vraag ik alleen voorwaarts en stelling en buiging. Geen tempowisselingen, eerst alleen maar ontspanning in een goed tempo. Hetzelfde in galop. Pas daarna heb ik het gevoel dat ik eraan kan rijden, daarvoor voelt ze stijf en stug. Dit kost me dus zo'n 20 minuten. Deze tijd hoeft van mij niet per sé korter te worden, maar ik heb nu het gevoel dat mijn trainingen niet effectief genoeg zijn. Dus ga ik dan a. korter inrijden? of b. de training meer focussen op enkele onderdelen?


Het komt op mij een beetje over alsof je wacht tot ze niet meer stijf en stug is. Het idee van ontspannen 1 tempo aanhouden is prima, maar het stijve gaat er niet af door alleen rechtuit te rijden met een beetje stelling. Juist een paard dat wat stugger is in het begin zou ik heel erg gaan 'flexen', dwz draaien, zijgangen, links rechts afwisselen. Dat hoeft echt niet goed te gaan! Ik vind slangenvoltes, gebroken lijnen etc vaak erg fijn om links-rechts gelijk te krijgen. Laat ze overal buigen, beetje schoudervoor, beetje travers, lekker stukjes wijken/appuyeren. Ook dat hoeft niet netjes te gaan, als jij maar controle krijgt over waar/hoe het paard buigt. Waar plaats je de schouders? waar plaats je de achterhand? heeft hij niet te veel stelling? hoe corrigeer ik dat? Gewoon lekker draaien en buigen. Dan gaat het stugge er vanzelf wel af (bij mij tenminste). Zolang alles maar ontspannen, laag en over de rug gaat. Ik rijd in het begin ook vaak grote, lange lijnen trouwens. Geen gepruts op de millimeter, maar wel lekker lichaam buigen.

GMekkes
Berichten: 766
Geregistreerd: 23-05-10
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 00:01

Zonder goede warming up is het wachten op (ernstige) blessures.
Ik heb geen maximale tijd voor het losrijden, het is puur op het gevoel waarbij er verschillende aspecten meespelen. Denk bijv. aan de omgevings temperatuur, komt het paard uit de stal of de weide etc.
Zelf stap ik meestal een 15 min. (indien nodig langer) los aan een vrije teugel, daarna draaf ik in een heel rustig tempo lang en laag de bak rond totdat mijn paard voldoende opgewarmd is. Vervolgens galoppeer ik lang en laag de bak rond zodat mijn paard echt warm wordt en laat ik hem wat wissels springen. Dan ga ik over in stap en buig ik mijn paard afwisselend links en rechts. Als mijn paard beide kanten fijn buigt dan controleer ik of mijn paard goed voor de eenzijdige kuithulp is door bijv. travers te vragen en te appuyeren. Hierna neem ik mijn teugels op maat en begint de daadwerkelijke training pas, de training zelf is kort maximaal 10 minuten waarbij ik mijn paard na een zware oefening gerust even kort de hals laat strekken. Van tevoren is er een plan waar we aan willen werken, maar hier wordt makkelijk van afgeweken als dat beter is. Cooling down nemen we ook rustig de tijd voor. Als ik weinig tijd heb ga ik alleen losrijden, je kunt immers toch niet alle dagen zwaar trainen.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 18:56

GMekkes schreef:
Zonder goede warming up is het wachten op (ernstige) blessures.
Ik heb geen maximale tijd voor het losrijden, het is puur op het gevoel waarbij er verschillende aspecten meespelen. Denk bijv. aan de omgevings temperatuur, komt het paard uit de stal of de weide etc.
Zelf stap ik meestal een 15 min. (indien nodig langer) los aan een vrije teugel, daarna draaf ik in een heel rustig tempo lang en laag de bak rond totdat mijn paard voldoende opgewarmd is. Vervolgens galoppeer ik lang en laag de bak rond zodat mijn paard echt warm wordt en laat ik hem wat wissels springen. Dan ga ik over in stap en buig ik mijn paard afwisselend links en rechts. Als mijn paard beide kanten fijn buigt dan controleer ik of mijn paard goed voor de eenzijdige kuithulp is door bijv. travers te vragen en te appuyeren. Hierna neem ik mijn teugels op maat en begint de daadwerkelijke training pas, de training zelf is kort maximaal 10 minuten waarbij ik mijn paard na een zware oefening gerust even kort de hals laat strekken. Van tevoren is er een plan waar we aan willen werken, maar hier wordt makkelijk van afgeweken als dat beter is. Cooling down nemen we ook rustig de tijd voor. Als ik weinig tijd heb ga ik alleen losrijden, je kunt immers toch niet alle dagen zwaar trainen.


Ik ben het opzich eens met je principe van opwarmen. Wat ik alleen minder goed snap is wat die vrije stap daarin doet. Zeker in het begin 15min lange teugel vind ik erg veel 'nutteloos' belast werk. Ik zou dan eerder nog even longeren ofzo vantevoren. Of stapmolen van mij part, maar iig onbelast. Opwarmen is uiteraard belangrijk, maar vooral de manier van opwarmen volgens mij. Daar heeft 15 lange teugel voor mij geen plaats in.

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-17 19:13

KPet schreef:
Science90 schreef:
Veel verschillende reacties; mooi.

Paar dingetjes: in- uitstappen in de stapmolen vind ik persoonlijk niet fijn, omdat het ook een stuk contact met je paard is. Daarnaast gebruik ik het instappen echt om soepelheid te krijgen in het lijf. In het losdraven vraag ik alleen voorwaarts en stelling en buiging. Geen tempowisselingen, eerst alleen maar ontspanning in een goed tempo. Hetzelfde in galop. Pas daarna heb ik het gevoel dat ik eraan kan rijden, daarvoor voelt ze stijf en stug. Dit kost me dus zo'n 20 minuten. Deze tijd hoeft van mij niet per sé korter te worden, maar ik heb nu het gevoel dat mijn trainingen niet effectief genoeg zijn. Dus ga ik dan a. korter inrijden? of b. de training meer focussen op enkele onderdelen?


Het komt op mij een beetje over alsof je wacht tot ze niet meer stijf en stug is. Het idee van ontspannen 1 tempo aanhouden is prima, maar het stijve gaat er niet af door alleen rechtuit te rijden met een beetje stelling. Juist een paard dat wat stugger is in het begin zou ik heel erg gaan 'flexen', dwz draaien, zijgangen, links rechts afwisselen. Dat hoeft echt niet goed te gaan! Ik vind slangenvoltes, gebroken lijnen etc vaak erg fijn om links-rechts gelijk te krijgen. Laat ze overal buigen, beetje schoudervoor, beetje travers, lekker stukjes wijken/appuyeren. Ook dat hoeft niet netjes te gaan, als jij maar controle krijgt over waar/hoe het paard buigt. Waar plaats je de schouders? waar plaats je de achterhand? heeft hij niet te veel stelling? hoe corrigeer ik dat? Gewoon lekker draaien en buigen. Dan gaat het stugge er vanzelf wel af (bij mij tenminste). Zolang alles maar ontspannen, laag en over de rug gaat. Ik rijd in het begin ook vaak grote, lange lijnen trouwens. Geen gepruts op de millimeter, maar wel lekker lichaam buigen.


Dat doe ik in feite ook, door lang een lange teugel te geven en links en rechts afwisselend te blijven buigen. Uiteindelijk lukt het dan wel. Ik kan daarvoor echt niet fatsoenlijk wijken bijvoorbeeld, de rek zit er gewoon nog niet in. Dan maak ik het onbedoeld heel lastig en niet functioneel om dat toch te vragen.

Het 'probleem' wordt duidelijker als ik op concours ga. Vaak is de inrijruimte klein en druk. Het is dan niet mogelijk om te draven op 1 volte en links en rechts te buigen met een lange teugel bijvoorbeeld. Het gevolg is dan dat ik haar niet fijn los kan werken en de galop in de proef niet goed nageeflijk lukt. Ook op dagen zoals vandaag, bij warmte, wil ik kort inrijden en meteen de proef in. Dat werkt dus niet voor ons. Ik weet niet zo goed of dat op te lossen valt.

Ik ga de komende tijd proberen iets sneller aan te draven, ook als de stap nog niet lekker los voelt om te kijken of ik dan iets sneller los kan werken. En tijdens de training zelf iets minder onderdelen meepakken.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Re: Uitgebreid losrijden - hoeveel tijd ervoor nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 21:01

Eis je dan niet te veel van je oefeningen? Wijken is heel relatief he. Je kan het heel mooi opbouwen. Het hoeft niet direct mooi wijken te zijn. Laat 'm gewoon een beetje over de schouder weglopen bij wijze van spreken. Als er maar heel iets zijwaartse reactie inzit. Zelfde met schoudervoor. Iedere keer wat beter.

Ik ga er hier trouwens wel heel makkelijk vanuit dat oefeningen als schouderbinnenwaarts, travers en wijken/appuyeren verder gewoon goed bevestigd zijn. Anders kan je veel hebben aan stukjes slangenvoltes/gebroken lijnen/stelling en dan proberen iets meer de schouder van de hoefslag te krijgen.

Ik denk dat je 'goede' oefeningen een beetje uit je hoofd moet zetten. Het gaat er alleen om dat je in het opwarmen ook wat 'schuin' werk meeneemt. Dan wordt het rijden daarna zo veel makkelijker

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Uitgebreid losrijden - hoeveel tijd ervoor nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 21:13

Het is enorm paard afhankelijk dat je niet 1 antwoord op zal vinden.
Het ene paard loopt met 3x 30 minuten per week Z2 en de ander met 7x een uur L1. Dat verschil is er nu eenmaal.
Maar als je paard zo stijf is vraag ik me af of hij misschien niet lang genoeg buiten staat?

Met wedstrijden zorg ik het liefst dat mijn paard thuis al los gewerkt is. Dan hoef ik in zo'n drukke bak enkel nog even kort wat op te pakken.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 22:15

Science90 schreef:
Dat doe ik in feite ook, door lang een lange teugel te geven en links en rechts afwisselend te blijven buigen. Uiteindelijk lukt het dan wel. Ik kan daarvoor echt niet fatsoenlijk wijken bijvoorbeeld, de rek zit er gewoon nog niet in. Dan maak ik het onbedoeld heel lastig en niet functioneel om dat toch te vragen.

Het 'probleem' wordt duidelijker als ik op concours ga. Vaak is de inrijruimte klein en druk. Het is dan niet mogelijk om te draven op 1 volte en links en rechts te buigen met een lange teugel bijvoorbeeld. Het gevolg is dan dat ik haar niet fijn los kan werken en de galop in de proef niet goed nageeflijk lukt. Ook op dagen zoals vandaag, bij warmte, wil ik kort inrijden en meteen de proef in. Dat werkt dus niet voor ons. Ik weet niet zo goed of dat op te lossen valt.

Ik ga de komende tijd proberen iets sneller aan te draven, ook als de stap nog niet lekker los voelt om te kijken of ik dan iets sneller los kan werken. En tijdens de training zelf iets minder onderdelen meepakken.


Wat is klein en druk in dit geval?

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-17 00:28

Janine1990 schreef:
Science90 schreef:
Dat doe ik in feite ook, door lang een lange teugel te geven en links en rechts afwisselend te blijven buigen. Uiteindelijk lukt het dan wel. Ik kan daarvoor echt niet fatsoenlijk wijken bijvoorbeeld, de rek zit er gewoon nog niet in. Dan maak ik het onbedoeld heel lastig en niet functioneel om dat toch te vragen.

Het 'probleem' wordt duidelijker als ik op concours ga. Vaak is de inrijruimte klein en druk. Het is dan niet mogelijk om te draven op 1 volte en links en rechts te buigen met een lange teugel bijvoorbeeld. Het gevolg is dan dat ik haar niet fijn los kan werken en de galop in de proef niet goed nageeflijk lukt. Ook op dagen zoals vandaag, bij warmte, wil ik kort inrijden en meteen de proef in. Dat werkt dus niet voor ons. Ik weet niet zo goed of dat op te lossen valt.

Ik ga de komende tijd proberen iets sneller aan te draven, ook als de stap nog niet lekker los voelt om te kijken of ik dan iets sneller los kan werken. En tijdens de training zelf iets minder onderdelen meepakken.


Wat is klein en druk in dit geval?


In de winter met regelmaat 6-10 ruiters in een 20x40 bak. 's Zomers vaak wat rustiger, maar recent in Almelo ook zo'n 15 ruiters tegelijk in een taps toelopende, afgezette ruimte.

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-17 00:29

Sizzle schreef:
Het is enorm paard afhankelijk dat je niet 1 antwoord op zal vinden.
Het ene paard loopt met 3x 30 minuten per week Z2 en de ander met 7x een uur L1. Dat verschil is er nu eenmaal.
Maar als je paard zo stijf is vraag ik me af of hij misschien niet lang genoeg buiten staat?

Met wedstrijden zorg ik het liefst dat mijn paard thuis al los gewerkt is
. Dan hoef ik in zo'n drukke bak enkel nog even kort wat op te pakken.


Daar zit ik nu ook over te denken, maar helpt dat voldoende als je thuis 20 minuten losrijdt en dan bijv. 2 uur later op concours er weer opstapt?

Overigens komt ze elke dag buiten, maar ze beweegt nooit uit zichzelf :+ Meestal gaat ze lekker in de zon liggen dutten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 02:23

Science90 schreef:
Mijn training begint vrijwel altijd met minimaal 10 minuten stappen met een lange teugel. Hierbij vraag ik m'n paard wel rond met contact op de teugels en afwisselend binnen- en buitenstelling op beide handen.


Ik vind het sowieso super positief dat je zoveel tijd uittrekt voor het losrijden. Wat ik alleen in het losrijden mis is het échte los rijden, namelijk eerst een paar minuten met een lange teugel instappen, of dat nou aan de hand is of onder de man. Dus geen stelling/buiging/rond instellen, maar gewoon het lichaam op gang brengen. Als je paard uit de wei komt en het is warm dan kan dat korter zijn, maar als hij uit de stal komt of het is koud op de wei, dan zijn spieren verkort en hebben ze even de tijd en ruimte nodig om op te warmen en langer te worden voordat je iets van ze kan verwachten qua stelling en buiging en ronding. Doe je dat meteen, dan stretch je door verkorte spieren heen en die overbelasting qua spierscheurtjes & melkzuuropbouw kan ook weer voor stijfheid zorgen.

Is je paard in de zomer en winter even stijf of maakt de temperatuur/warmte een verschil? In dat geval zou je namelijk ook naar therapeutische zadeldekjes/rugwarmers kunnen kijken zoals van Back on Track, Mr Feel Warm of Fedimax, die werken hier goed bij een paard dat slecht tegen kou kan. Met zo'n rugdeken op is hij bijvoorbeeld ook een stuk makkelijker bij de smid en geeft hij veel geduldiger zijn hoeven, waarschijnlijk omdat zijn rugspieren dan warmer en dus ontspannender zijn.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 08:11

Science90 schreef:
Sizzle schreef:
Het is enorm paard afhankelijk dat je niet 1 antwoord op zal vinden.
Het ene paard loopt met 3x 30 minuten per week Z2 en de ander met 7x een uur L1. Dat verschil is er nu eenmaal.
Maar als je paard zo stijf is vraag ik me af of hij misschien niet lang genoeg buiten staat?

Met wedstrijden zorg ik het liefst dat mijn paard thuis al los gewerkt is
. Dan hoef ik in zo'n drukke bak enkel nog even kort wat op te pakken.


Daar zit ik nu ook over te denken, maar helpt dat voldoende als je thuis 20 minuten losrijdt en dan bijv. 2 uur later op concours er weer opstapt?

Overigens komt ze elke dag buiten, maar ze beweegt nooit uit zichzelf :+ Meestal gaat ze lekker in de zon liggen dutten.

Hoelang komt ze dan buiten? Een paard staat nooit úren te dutten. Misschien met dit weer wel vaker, maar al grazend lopen ze toch heel die wei door.

Ik lees ook zeer weinig afwisseling in je training.
Doe je wel eens een sprongetje? Balkjes draven? Is heel goed om een paard los mee te krijgen en de coördinatie mee te verbeteren.
Rondje naar buiten en lekker rechtuit aan die galop werken?

_Harry
Berichten: 56
Geregistreerd: 26-05-17
Woonplaats: Derde boom links

Re: Uitgebreid losrijden - hoeveel tijd ervoor nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 08:20

Het lijkt wel alsof je een beetje vast zit in je patronen en je het vooral allemaal heel goed wil doen en het liefst volgens het boekje. Je zou je kunnen afvragen of als je het anders wilt gaan doen, dat dan wel werkt voor jou.

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 08:26

Ik kijk altijd naar Hoe mijn paard is. Is hij kijkerig dan zet ik hem al vrij vlot in draf en ga aan het werk. Is hij lui, ook dan zet ik hem aan het werk. Zit het er ergens tussen dan stap ik wat langer maar ben wel bezig. Mijn paard is trouwens echt goed los na ik gegallopeerd heb. Hij is vaak na 10 min al klaar voor het echte werk.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 09:55

TS. Ik ben nooit echt ver weg gegaan voor wedstrijden. Dus ik reed thuis los, dan naar de wedstrijd en gewoon meteen weer uitladen.
Maar als je paard binnen 2 uur alweer stijf is dan zou ik eens serieus naar je rij en voer patroon kijken want dat is niet goed.

Mijn huidige paard is vaak in stap niet los te rijden, gaat dan alleen maar etterbakkig doen. In de winter stap ik dan even aan de hand en na het opstappen draaf ik meteen weg, wel met neus aan de grond en in verlichte zit. Dan na 5 minuten meteen door naar galop, ook met neus naar de vloer. Dan is ze los en kan ik het stapwerk gaan doen. Een paard krijgt geen overbelasting van direct aandraven, wel als dat meteen in een vaste houding moet.
In de winter is lang stappen niet perse zinvol want daar wordt je immers niet warm van.

Yess

Berichten: 1345
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Hooge Zwaluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 10:16

Ik heb twee hele verschillende paarden 1 hele losse en 1 die zijn lijf wat strakker houdt. Toch doe ik met losrijden niet heel verschillend. Ze staan de hele dag buiten dus als ik erop ga doe ik ongeveer 5 minuten stappen. Wel al met veel figuren en van hand veranderen. Verder nagefelijk maar wel op lengte. Vervolgens in draf veel overgangen naar de stap en tempo wisselingen. Ook weer veel wenden en stukje wijken. En speel ik al wat meer met de hoofd hals houding: wat hoger, lager, langer, korter. Daarna galop weer veel op lengte en veel schakelen. Vanuit de galop maak ik hem korter en zet ik hem wat meer aan elkaar. Na 1 galop even stappen en de andere galop. Daarna is hij los en vaak klaar. Bij een zwaardere training pak ik of meer drafonderdelen of meer galop. Alleen het stukje losrijden duurt ongeveer 25 minuten. Mijn training varieert van 25-45 minuten inclusief in stappen exclusief uitstappen. Als ze uit stal komen stap ik of eerst aan de hand of ik doe (vooral de strakkere) eerst even een paar rondjes aan de lijn. Mag hij lekker los worden zonder dat ik op zijn koude spieren zit.
Als ik jou was zou ik er veel meer aan zitten tijdens het losrijden. Varieer in houding. Schakel veel. Rij gebroken lijnen en slangenvoltes. Zet een pasje opzij. En heel veel overgangen. Succes!

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 10:43

Science90 schreef:
In de winter met regelmaat 6-10 ruiters in een 20x40 bak. 's Zomers vaak wat rustiger, maar recent in Almelo ook zo'n 15 ruiters tegelijk in een taps toelopende, afgezette ruimte.


Almelo zegt mij niets, aangezien ik van wat noordelijker kom, haha.
Maar 6-10 ruiters in 20x40 is vrij pittig inderdaad. In dat geval zou ik zeggen: Zoek wedstrijden op waar je achter elkaar of in groepjes moet starten (dus 2 x bij dezelfde jury). Dat scheelt al de helft aan ruiters.
Voor de zomer is dat volgens mij geen optie, dus dan zou ik zeggen: Zoek de wedstrijden waar je royaal kan losrijden.

Volgens je onderschrift rij je L2, klopt dat? Naar mijn idee is dat echt zo basic dat de meeste paarden dit ook met 10 minuten losstappen moeten kunnen. Als het paard correct is afgericht hoef je dit in het losrijden echt niet meer zo specifiek mee te pakken allemaal. Voor mij is het losrijden op wedstrijd voornamelijk het even checken of het paard goed aan de hulpen staat. Zo niet, dan ben ik even streng. Dan gaat dat om een paar passen een oefening, niet om de volledige meters zoals in de proef moet.
In jouw geval zou ik dan even scherp wijken naar links, een paar goede passen is voldoende, en meteen terugwijken naar rechts. Of andersom natuurlijk.
Maar veel meer zou ik persoonlijk echt niet doen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Uitgebreid losrijden - hoeveel tijd ervoor nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 10:45

Precies, trainen doe je thuis.
op wedstrijd volstaat even wat aan de hulpen zetten.
Dat moet echt kunnen in de L.

_Joelle

Berichten: 317
Geregistreerd: 08-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 10:48

ik heb een pony die echt dat loswerken nodig heeft. vooral zodat ze écht over de rug komt en de ondernek loslaat. soms duurt dat maar een kwartiertje en heb ik alle gangen gehad en soms duurt dat wel 25 minuten. ik stap 3 rondjes met lange teugel. daarna pak ik haar iets op en stel ik haar laag en iets rond in, zo ga ik op de volte stelling vragen en schouderbinnenwaarts/travers op de volte. ook wat wijken. als dit in alle 3 de gangen goed gaat begin ik met tempowisselingen en als ze dat makkelijk doet begin ik de echte training. de ene dag is ze losser als de andere dag. maar zodra ze los is zijn de zwaardere oefeningen niet heel moeilijk meer. ik rij nooit langer dan 45 minuten

Babootje

Berichten: 26261
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 10:51

Babootje schreef:
Hoe oud is je paard TS? Heeft het stijf en stug te maken met leeftijd of is er misschien wat anders aan de hand? Misschien kun je eens kijken naar voeding en supplementen.


Je had dit nog niet beantwoord (of heb ik er misschien overheen gekeken?)