achterhand problemen (aankoop paard)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
purny

Berichten: 27486
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: achterhand problemen (aankoop paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 18:12

Geen Spaans paard maar een kwpn'er. Staat in de OP

__Astrid
Berichten: 3206
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Aalst (thuis) & Leuven (kot) - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 18:17

Als je besluit ze te kopen, moet je wel beseffen dat je er hoe dan ook de eerste weken aardig wat geld gaat door branden.
Klinisch en best ook RX keuren, osteopaat, zadelmaker, tandarts, evt bitfitter en een lesgever die je helpt om dat paard te leren hoe die z'n lijf moet gebruiken.
Er kan een leuk paard achter zitten, maar voor de extra kosten die er aan moet doen en het risico, kan je misschien beter je budget wat verhogen en op zoek gaan naar wat anders en zekerheid hebben dat t een gezond paard is...

HopeMyDay

Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 18:24

__Astrid schreef:
Als je besluit ze te kopen, moet je wel beseffen dat je er hoe dan ook de eerste weken aardig wat geld gaat door branden.
Klinisch en best ook RX keuren, osteopaat, zadelmaker, tandarts, evt bitfitter en een lesgever die je helpt om dat paard te leren hoe die z'n lijf moet gebruiken.
Er kan een leuk paard achter zitten, maar voor de extra kosten die er aan moet doen en het risico, kan je misschien beter je budget wat verhogen en op zoek gaan naar wat anders en zekerheid hebben dat t een gezond paard is...


Dit zou ik zeker doen en ik zou ook zeker als je twijfelt een goede röntgenologische en een klinische keuring laten doen (incl. nek en rugscan)
Ik vertrouw het van geen kanten, het paard loopt absoluut niet rad en heeft zo te zien echt problemen in de achterhand.

Ik zou het laten staan en als dat geen optie voor je is dan zou ik hem in ieder geval röntgenologisch en klinisch laten keuren.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: achterhand problemen (aankoop paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 18:37

Ik zou haar sowieso wel laten keuren. Ze loopt wat apart en houd zich wat stijfjes maar ik heb eerder het idee dat ze wat vast zit op de rechterschouder. En daardoor ook wat knikt met het hoofd.
Als een paard op 1 schouder vast zit kan het zich al gaan vasthouden in het hele lijf.

Het zal me niet verbazen dat een goede fysiotherapeut of osteopaat het paard al stukken kan
verbeteren :) Of nog beter, weer helemaal soepel krijgt.

unicorn_7
Berichten: 6
Geregistreerd: 28-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-17 18:41

Annet_Dottie schreef:
unicorn_7 schreef:



Ik heb gevraagd naar het zadel en hoofdstel, ze vertelde dat ze een 17 inch er op heeft die ze gebruikte op haar oude pony ze zei ook dat het zadel dus waarschijnelijk te klein was dus dat zou wel zo kunnen zijn. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er aan de hand niet op heb gelet.


Was het eenmalig dat dit zadel er op lag of heeft de huidige eigenaar altijd met dit zadel gereden?



ze heeft hem nu zelf een jaartje en rijd er dus nu een jaar op met dat zadel

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: achterhand problemen (aankoop paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 18:48

Ze loopt inderdaad erg apart. Onregelmatig vind ik wel meevallen, maar apart ja dat zeker.
Korte gangen, en veel verzet .
Ze heeft een knikkende beweging in de hals, dit kan iets betekenen,maar hoeft niet.
Waarschijnlijk slecht gereden afgelopen jaar , met slecht passend tuig.
Een paard met een rugprobleem kan inderdaad dit beeld geven.
Maar zijn het de spieren of is het de wervelkolom.
Ik verwacht dat ze in de laagste prijsklasse valt, dan kun je het risico nemen en zou ik geen foto's laten maken alleen wel klinisch laten keuren.
Foto's maken van een paard in de laagste prijsklasse komt bij rug en nek al uit op een dubbele prijs die je dan betaald. En dan moet het nog oke zijn ook...

Ik zou er eigenlijk graag nog een paar keer gaan kijken, neem een goede ruiter mee die eens de tijd neemt haar over de rug te rijden en kijk of daar winst in zit qua lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 18:51

unicorn_7 schreef:
ze heeft hem nu zelf een jaartje en rijd er dus nu een jaar op met dat zadel


Nou heel vervelend voor jou maar alsjeblieft begin er niet aan. Waarschijnlijk zit dat hele paard ontzettend vast en is de rug kapot gereden door het niet passende zadel. Ik heb zelf een pony gehad een zogenaamd gediplomeerde zadelpasser legt er een zadel op voor mij, ik heb 5 keer ermee gereden en heb daarna een aantal maanden in de penarie gezeten omdat haar hele rug vast zat dus eigenlijk was ze volledig stijf, heeft maanden geduurd voor ze weer redelijk in orde was.
Vind het eerlijk gezegd ook zeer onverstandig dat je zomaar op een paard stapt terwijl het zadel niet past helemaal dat je er mee springt... Het paard had een hele rodeo show met jou op kunnen voeren..

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 19:12

Sorry, maar al na eerste filmpje weet ik genoeg, vind hem helemaal niet fijn lopen + van wat je hier vertelde in je eerste post hier.

Niet kopen zeg ik.

Die gaat jou veel ellende en geld kosten, dat beest mankeert wat en staat niet voor niets stil en heeft niet voor niets geen conditie en spieren. En de huidige eigenaar heeft het pas 1 jaar en wilt er nu al vanaf??? En ze rijdt er al 1 jaar mee met dit zadel...........waarom heeft ie dan geen conditie en spieren?


Gun jezelf een gezond paard waar je wel wat aan hebt en ga verder kijken naar een andere paard.

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 19:24

Wat mij opvalt is een duidelijk verschil in bewegen van het paard als de teugels los hangen. Paard loopt stijver en kort met een vastgezette rug en lijf op het moment dat hij in de krul gereden wordt. Ik denk dat het vooral een rijtechnisch probleem is, dat de eigenaar hem ook in de krul rijd en niet goed gymnastiserend rijd en het paard daardoor vastzit. Daardoor kunnen er in het lijf natuurlijk problemen ontstaan waar je zeker naar moet laten kijken als je hem wil kopen. De vraag is inderdaad of je daar aan wil beginnen, want je zal er tijd en geld in moeten steken om dit in orde te krijgen. Met het risico dat het iets is wat niet verbeteren zal.

BigOne
Berichten: 38238
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 19:27

astridklomp schreef:
Wat mij opvalt is een duidelijk verschil in bewegen van het paard als de teugels los hangen. Paard loopt stijver en kort met een vastgezette rug en lijf op het moment dat hij in de krul gereden wordt. Ik denk dat het vooral een rijtechnisch probleem is, dat de eigenaar hem ook in de krul rijd en niet goed gymnastiserend rijd en het paard daardoor vastzit. Daardoor kunnen er in het lijf natuurlijk problemen ontstaan waar je zeker naar moet laten kijken als je hem wil kopen. De vraag is inderdaad of je daar aan wil beginnen, want je zal er tijd en geld in moeten steken om dit in orde te krijgen. Met het risico dat het iets is wat niet verbeteren zal.

ER zijn ook heel veel paarden met kissing spines die op deze manier bewegen, losse teugel geen pijn, aangenomen teugels pijn. Daarom moet ts het paard zeker op de fotó zetten.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 19:29

Als je dit paard zou kopen: ga er dan maar vanuit dat je sowieso (zonder onderliggende problemen) een jaar bezig bent met de "revalidatie" dwz minstens een jaar gymnasticeren vanop de grond met goede begeleiding en goede voeding.
Dit paard is op dit moment kapotgereden.
Mss heb je geluk en komt er niks aan het licht bij de keuringen en dan kun je zoals hierboven gezegd revalideren.

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Re: achterhand problemen (aankoop paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 20:36

Heb niet alle reacties gelezen, maar dit paard loopt niet alleen achter niet goed, maar ook met de voorbenen niet!
Ook in draf zie je dat ze niet regelmatig loopt, het ene been komt verder dan de andere en denk dat je hier geen DA voor hoeft te laten komen om te weten dat die afgekeurd gaat worden.
Die tong kan vanuit de rug / spieren of hals komen maar kunnen ook "gewoon" de tanden zijn.

suikermeisje

Berichten: 8345
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 20:48

Goede keuring laten doen als je het graag wil en anders verder kijken naar een ander paard.
Paard loopt niet los door z'n lijf. Er hoeft helemaal niks ergs aan de hand te zijn namelijk.

Maar kreupel? Nee echt niet. Niet soepel/iets onregelmatig. Mensen praten hier alsof het paard op 3 benen loopt. Las eerst de reacties en dacht een paard te gaan zien wat eigenlijk niet kon lopen :')

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: achterhand problemen (aankoop paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 20:50

Ik vind het filmpje na het springen in stap echt kreupel ja. Ik zou voor mijn eigen paarden na een paar dagen de da bellen als dat niet overgaat.

Ts met paarden komen de problemen vanzelf, die moet je niet kopen. Laten staan.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 20:53

suikermeisje schreef:
Maar kreupel? Nee echt niet. Niet soepel/iets onregelmatig. Mensen praten hier alsof het paard op 3 benen loopt. Las eerst de reacties en dacht een paard te gaan zien wat eigenlijk niet kon lopen :')


Sommige dingen zijn lastig te zien op een cirkel.
Volte rechtsom in draf houdt pasrd de binnenzijde van het bekken nadrukkelijk lager - de definitie van een kreupel achterbeen.

unicorn_7
Berichten: 6
Geregistreerd: 28-08-16

Re: achterhand problemen (aankoop paard)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-17 21:01

bedankt voor alle reacties! ik heb besloten naar een ander paardje te zoeken en haar ook niet te laten keuren aangezien dit geld gaat kosten maar we eigelijk het antwoord al wel weten. het is jammer maar het moet maar!

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 21:27

HTM schreef:
Heb niet alle reacties gelezen, maar dit paard loopt niet alleen achter niet goed, maar ook met de voorbenen niet!
Ook in draf zie je dat ze niet regelmatig loopt, het ene been komt verder dan de andere en denk dat je hier geen DA voor hoeft te laten komen om te weten dat die afgekeurd gaat worden.
Die tong kan vanuit de rug / spieren of hals komen maar kunnen ook "gewoon" de tanden zijn.

Ik dacht idd ook is het achter wat afwijkend is of komt het uit voor en compenseert hij achter. Sowieso rug nakijken maar als je zere voor voeten hebt ga je ook vasthouden in je rug oftewel de oorzaak of oorzaak zoeken zal al de nodige kosten met zich mee brengen.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: achterhand problemen (aankoop paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 21:40

Ik zie eigenlijk geen kreupel paard? De stap is erg ruim, de achterbenen komen ver voor de afdruk van de achterbenen, misschien ziet dat er voor sommigen wat raar uit? Op het eerste filmpje wordt ie tegengehouden en zit daardoor te kloten dus die kan je niet beoordelen. Loopt ook niet over de rug dus daardoor een beetje kort/tegengehouden. Maar ik zie geen onregelmatige tact eigenlijk..

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Re: achterhand problemen (aankoop paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 01:03

Verstandige beslissing Unicorn! Er staan genoeg paarden te koop ;) Veel succes met de zoektocht!