Belgische dressuurruiters

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ella_
Berichten: 465
Geregistreerd: 16-11-10

Belgische dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 23:01

Zijn er "bekenede " belgische dressuurruiters die volgens de duitse trainingsmethode trainen?
Wat mij opvalt is dat de meeste trainen volgens de Nederlandse methode.


Iemand hier meer ervaring of info over?
Bedankt

IlBuono
Berichten: 383
Geregistreerd: 15-01-13

Re: Belgische dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 09:12

Ik weet niet of je van een echte vaste methode kan spreken maar geloof wel dat Jeroen Devroe zijn opleiding in Duitsland gevolgt heeft en dus is de kans wel groot dat hij meer de Duitse stijl aanhangt (Ben hier helemaal niet zeker van hoor! Dat hij nog effectief zo rijdt)

Emaychoja
Berichten: 174
Geregistreerd: 16-02-17

Re: Belgische dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 09:06

Wat is precies het verschil tussen de Duiste en de Nederlandse methode?

Willemiens

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 21:24

Emaychoja schreef:
Wat is precies het verschil tussen de Duiste en de Nederlandse methode?

Nederland aanhangt de Rollkur waar de duitsers fel tegen zijn, hun volgen namelijk de klassieke methode.

Kijk anders de docu over Totilas, wordt niet heel uitgebreid besproken maar wel interessant hoe het verschil ook te zien is bij het paard. /3

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 21:34

Mijn huidige lesgever heeft vroeger stage gelopen bij Reiner Klimke en is ook meer aanhanger van de Duitste manier van rijden. Over de Nederlandse methode heeft hij zich niet uitgesproken, maar wel over Anky := Hij verafschuwt haar en haar manier van rijden, totaal geen respect voor haar paarden. Zo lang ik zelf nog niet op zulk niveau rij waag ik mij niet aan zulke uitspraken..

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 21:39

Snollygoster schreef:
Mijn huidige lesgever heeft vroeger stage gelopen bij Reiner Klimke en is ook meer aanhanger van de Duitste manier van rijden. Over de Nederlandse methode heeft hij zich niet uitgesproken, maar wel over Anky := Hij verafschuwt haar en haar manier van rijden, totaal geen respect voor haar paarden. Zo lang ik zelf nog niet op zulk niveau rij waag ik mij niet aan zulke uitspraken..

Reiner Klimke is toch ook gewoon een duitser? :Y) Vind zijn dochter in ieder geval helemaal geweldig, hoe Ingrid op dat paard zit is echt tegen de perfectie aan. Weet niet of je de proef met Franziskus hebt gezien maar die was echt fenomenaal!

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 21:41

Emaychoja schreef:
Wat is precies het verschil tussen de Duiste en de Nederlandse methode?

Duitse methode:


Nederlandse methode:


Laat je ogen smullen en kies verstandig :j

Anoniem

Re: Belgische dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 21:48

instructie vinden die nog echt Duits klassiek lesgeven erg lastig is. Die zijn er in Duitsland zelf zelfs bijna niet meer. Al beginnen ze wel weer wat terug te komen bij hun oude methode.

Ruiters en trainers die nog les hebben gehad van bijv dr. Klimke en stecken en ook nog steeds volgens die principes les geven zijn er gewoon weg niet veel meer. De klassieke weg is zwaar en vraagt veel zelfkennis en inzet van de ruiter. De Hollandse methode is makkelijker en gaat sneller. Maar het verschil zie je wel terug in de trots en manier van bewegen. nederlands getrainde paarden zijn stijve harken ten opzichte van de dansende duits getrainde paarden.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 22:03

Heleennn schreef:
Snollygoster schreef:
Mijn huidige lesgever heeft vroeger stage gelopen bij Reiner Klimke en is ook meer aanhanger van de Duitste manier van rijden. Over de Nederlandse methode heeft hij zich niet uitgesproken, maar wel over Anky := Hij verafschuwt haar en haar manier van rijden, totaal geen respect voor haar paarden. Zo lang ik zelf nog niet op zulk niveau rij waag ik mij niet aan zulke uitspraken..

Reiner Klimke is toch ook gewoon een duitser? :Y) Vind zijn dochter in ieder geval helemaal geweldig, hoe Ingrid op dat paard zit is echt tegen de perfectie aan. Weet niet of je de proef met Franziskus hebt gezien maar die was echt fenomenaal!


Ja ik heb het hier over mijn instructeur ;)

Anoniem schreef:
instructie vinden die nog echt Duits klassiek lesgeven erg lastig is. Die zijn er in Duitsland zelf zelfs bijna niet meer. Al beginnen ze wel weer wat terug te komen bij hun oude methode.

Ruiters en trainers die nog les hebben gehad van bijv dr. Klimke en stecken en ook nog steeds volgens die principes les geven zijn er gewoon weg niet veel meer. De klassieke weg is zwaar en vraagt veel zelfkennis en inzet van de ruiter. De Hollandse methode is makkelijker en gaat sneller. Maar het verschil zie je wel terug in de trots en manier van bewegen. nederlands getrainde paarden zijn stijve harken ten opzichte van de dansende duits getrainde paarden.


Precies daarom ben ik ontzettend blij dat ik mijn huidige instructeur ben tegengekomen. De vooruitgang die we boeken gaat misschien net iets trager dan bij de vorige, maar mijn paard heeft er veel meer baat bij! De fysio is deze week nog langs geweest, haar letterlijke woorden waren "ik weet niet wat je manier van trainen is, maar doe zo verder, je paard zit echt helemaal los in haar lijf" _/-\o_

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Belgische dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 22:05

Oh sorry Snollygoster, heb de verkeerde intonatie gelegd bij het lezen haha! Dacht al... maar nu snap ik je zin :)

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Belgische dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 13:57

Ik ben ook fan van Ingrid Klimke en de "neusje eruit-houding" maar toch vind ik dat de tegenstelling
Nederland = rollkur en Duits = neusje eruit
véél te zwart-wit voorgesteld is.

Ik vind de twee filmpjes ook niet helemaal te vergelijken.
Ingrid rijdt daar wat Z-oefeningen (waarschijnlijk op een jong paard) en Adelinde rijdt piaffe, passage en wissels om de pas op haar toch al wat oude Parcival.

Ik heb laatst les gekregen van een "Hollandse" en ik moest de hoofd/halshouding voortdurend wisselen. Hoog, laag, ronder, neus meer eruit ... Rollkur zat er echt niet bij! Het heeft mij weer een stukje verder geholpen.
Ik heb respect voor alle goede ruiters ( en voor sommige nog wat meer!)

emma_evg
Berichten: 434
Geregistreerd: 08-08-15

Re: Belgische dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 14:17

Maar een veel gemaakte fout is ook weer dat de rollkur per definitie fout is. Het is als je het langer idd slecht, maar als je dat een keer mee pak in de training is daar echt niets mis mee. Je traint dan weer andere spieren dus opzich is het juist goed. Maar je moet het geen half uur achter elkaar doen, dan is het slecht.
En idd, wat @koend zegt, het is onjuist om te stellen dat Nederland = rollkur en Duitsland=neusje eruit. En die twee filmpjes zijn ook niet representatief. Daarnaast ben ik sws niet fan van Adelinde Cornelissen, ze rijd paarden vaak met een best wel terugwerkende hand, soms komt de neus akelig dicht bij de borst.

Ik weet verder eigenlijk niet precies wat de verschillen zijn tussen de Duitse en Nederlandse methode qua manier van trainen enzo, ben ik wel benieuwd naar eigenlijk.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 14:52

Het is gewoon de manier waarop ruiters soms Rollkur hanteren. Je kan je paard zacht begeleiden richting die houding, maar je kan ook trekken en sleuren tot die met de kin tussen de benen loopt. Dat is een heel verschil hoor. En mijn voorkeur gaat toch uit naar het eerste. Heb er niks tegen want het kan idd een goede aanvulling zijn op de training maar dan wel met een zachte hand.

mirriezz
Berichten: 2011
Geregistreerd: 12-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 15:36

Ik vind het leuk om de verschillen te leren en heb dus even de filmpjes gekeken, beide ongeveer tot de helft.

Ik zie dat het paard van klimke meer schwung laat zien, maar in haar rijden zijn de lijnen ook veel langer en de oefeningen minder moeilijk. Elk paard wordt houteriger naar mate het gevraagde moeilijker wordt. Een paard dat in de wei gallopeerd zal meer schwung hebben dan onder het zadel. Minimaal, maar toch. Hoe meer oefeningen je toevoegt en hoe korter ze op elkaar zitten (dus minder voorbereidingstijd), hoe minder van die schwung van in de wei je zult zien.

Beetje scheve vergelijking dus. Maar ja, adelinde vraagt het hoofd verder naar de borst dan klimke. Dat is wel iets wat je veel ziet, vind ik. Mensen die achter de loodlijn rijden. Of dat typisch Nederlands is of Nederlandse stijl? Geen idee.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 16:12

Voor een betere vergelijking:



Dan zie ik liever deze proef met wat tactfoutjes dan die van Adelinde en Parcival. Hoewel ze met haar nieuwe toppaard mooier rijdt.

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Belgische dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 21:27

Knappe rit, fantastisch paard, fantastische ruiter.
Maar ook hier zie je de spanning oplopen in de piaffe en de pirouettes.
Het wordt even zoeken waar deze verzamelde oefeningen in totale harmonie uitgevoerd worden.
Ik heb er eens eentje gezien van Carl Hester, maar ik vind het niet direct terug. Hij kan het natuurlijk ook niet met al zijn paarden.
In paardensport ben je natuurlijk altijd met twee. Daarom ook dat ik geen kritiek wil geven op Adelinde.
De olympische rit van Dujardin is natuurlijk wel een referentie, een streefdoel. Maar er heeft natuurlijk maar eentje goud gewonnen in Londen.

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 21:28

Knappe rit, fantastisch paard, fantastische ruiter.
Maar ook hier zie je de spanning oplopen in de piaffe en de pirouettes.
Het wordt even zoeken waar deze verzamelde oefeningen in totale harmonie uitgevoerd worden.
Ik heb er eens eentje gezien van Carl Hester, maar ik vind het niet direct terug. Hij kan het natuurlijk ook niet met al zijn paarden.
In paardensport ben je natuurlijk altijd met twee. Daarom ook dat ik geen kritiek wil geven op Adelinde.
De olympische rit van Dujardin is natuurlijk wel een referentie, een streefdoel. Maar er heeft natuurlijk maar eentje goud gewonnen in Londen.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 21:58

IlBuono schreef:
Ik weet niet of je van een echte vaste methode kan spreken maar geloof wel dat Jeroen Devroe zijn opleiding in Duitsland gevolgt heeft en dus is de kans wel groot dat hij meer de Duitse stijl aanhangt (Ben hier helemaal niet zeker van hoor! Dat hij nog effectief zo rijdt)

Jeroen Devroe heeft zijn langste tijd bij Bert Rutten getraind. Zeker een hele tijd langer dan dat ik daar heb getraind en men kan zeker zeggen dat hij volgens het conventionele patroon train, dat is het germanistische systeem

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 22:00

Willemiens schreef:
Emaychoja schreef:
Wat is precies het verschil tussen de Duiste en de Nederlandse methode?

Nederland aanhangt de Rollkur waar de duitsers fel tegen zijn, hun volgen namelijk de klassieke methode.

Kijk anders de docu over Totilas, wordt niet heel uitgebreid besproken maar wel interessant hoe het verschil ook te zien is bij het paard. /3

Ik bestrijd dat ten stelligste. Omdat er Nederlanders zijn die de rolkür toepassen is er nog geen spraken van een Nederlands systeem.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 23:30

De Duitse rijcultuur is toch echt wel wat meer dan Klimke en de broers Stecken.
daar heb je Schultheiss, Bubi Günther, Bimbo Peileke, gen. Nimack, Harry Bold, Dr, Schulten Baumer [rip] Hubertus Smidt, wijlen George Theodorescu en zijn vrouw de dochter [de huidige bondstrainer]. de eerste Reitmeister van Duitsland Schmidtke. [en ik doe dit uit de losse pols] Ik vindt dat hier beide landen worden over een kan worden geschoren omdat er een paar rotte appels het tot de top gehaald hebben.

En dan deze https://www.youtube.com/watch?v=Z2qFdmkCBiI
Een Duitse dame die onder Franse vlag rijdt en getraind wordt door de in Duitsland trainende Belg Jan Nivelle. Die ik persoonlijk heel goed ken. En zijn aanpak ook, want ik train van 1998 bij hem. En zoiets als rollkür is bij hem onbestaande.

Er zijn meer dan zat goede trainers te vinden die naar ieders smaak trainen, Duits, Frans , desnoods Midden Mesopotaams. Het probleem is dat teveel mensen zich alleen oriënteren naar die paar mensen die aan de top staan. Zou men zich een beetje moeite doen zou men best Mensen vinden met een serieuze benadering.
Vreemd dat ik hier de namen van Henk van Bergen of Jo Willems niet meer zie langs komen.

Er bestaat geen Nederlandse methode. Er zijn Nederlandse ruiters die lelijk rijden en desondanks naar de top zijn geraakt. En dat is vooral de schuld van een falend jury-systeem.

Maar die lelijk rijdende ruiters waren er altijd al en overal, soms meer, soms minder effectief.
Het is misschien moeilijk te geloven, maar er werd vroeger [1980 is toch al heel wat jaartjes geleden] Afgrijselijk slecht gereden. Slecht en incompetent. Een combinatie die voor een paard even pijnlijk is.

Ofschoon er héél veel zaken zijn die slecht gaan in de paardenwereld, toch ben ik van mening. en ik als ouwe zak mag dat zeggen, dat de jeugd veel beter rijdt dan wij vroeger. Niet alles is goed, maar ik zie ook hier veel meer actieve sportruiters die veel aandacht hebben, veel meer dan wij vroeger, voor het welzijn van de paarden, ook in de top.

Dus Dames, zoals men in het perfide Albion zegt: " All is not lost"

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 23:34

Heleennn schreef:
Het is gewoon de manier waarop ruiters soms Rollkur hanteren. Je kan je paard zacht begeleiden richting die houding, maar je kan ook trekken en sleuren tot die met de kin tussen de benen loopt. Dat is een heel verschil hoor. En mijn voorkeur gaat toch uit naar het eerste. Heb er niks tegen want het kan idd een goede aanvulling zijn op de training maar dan wel met een zachte hand.


U hebt gelijk, maar als het het zacht gebeurd is het ook toegestaan en heet het 'rond, laag en diep', wordt het met trekken en sleuren gedaan is het een 'rolkür' dus ook verboden door het FEI.