Spieren kweken in de achterhand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
_AnnelotD
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-16

Spieren kweken in de achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-17 16:18

Heei,

Andorra heeft was weinig spieren op de achterhand, mede doordat ze een veulentje heeft gehad 2 jaar terug wat veel van haar heeft gevraagd, en haar maag verteerde het voedsel te snel waardoor ze ook niet veel aankwam :j Dit is gelukkig allemaal achter de rug, maar spieren opbouwen daar wil toch nog echt niet! (je zit haar bekken botten - als je begrijpt wat ik bedoel- er nog wat uitsteken en ik zou dit graag weg willen trainen of hoe dan ook) We maken geregeld een buitenritje en trainen bijna elke dag, en ook longeren ontbreekt niet aan ons schema :) Toch wil het allemaal niet lukken, ondanks dat we er nu al weer bijna 2 jaar mee bezig zijn ( Wat vliegt de tijd toch snel!)

Iemand enige tips? *\o/*


Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Spieren kweken in de achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 16:26

Wat voer je nu?

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

_AnnelotD
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-17 16:31

Mizora schreef:
Wat voer je nu?


rijinstructrice voert altijd voor mij, ze staat daar namelijk ivbm school (14 jaar oud ben ik nu) dus zal morgen even kijken. Weet wel dat ze eral speciaal voer voor krijgt

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Spieren kweken in de achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 16:39

Wat voor oefeningen rijd je al? Of doe je met longeren?

Als ze elke dag werkt: kun je eens een voorbeeldweek opschrijven? 3-4 keer krachttraining zou voldoende moeten zijn. Je mag uiteraard vaker trainen maar dan bvb lekker buiten of stapwerk.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

_AnnelotD
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-17 17:54

poes schreef:
Wat voor oefeningen rijd je al? Of doe je met longeren?

Als ze elke dag werkt: kun je eens een voorbeeldweek opschrijven? 3-4 keer krachttraining zou voldoende moeten zijn. Je mag uiteraard vaker trainen maar dan bvb lekker buiten of stapwerk.


Maandags: Training instructuur 3 kwartier tot uur (dressuur oefeningen zoals aan de teugel, wijken - we zijn nog niet zo heel erg ver- springen; 1.10)
Dinsdags: Uurtje los lopen (dit is omdat ik zelf in het tweede jaar tweetalig vwo van de middelbare school zit en heb anders niet genoeg tijd voor school)
Woensdags: zelf rijden, meestal is dit of een sprongetje of de oefeningen van maandag herhalen
Donderdags Ook meestal stapmolen of los, als ik genoeg tijd heb, zelfde als woensdag
Vrijdag: Buitenrit
Zaterdag: Concours of normale training
Zondag: Wei of longeren (longeren oefenen we met naar binnen kijken als ze aan de teugel loopt, en goed galopperen voor de spieren enzo. (denk niet dat we niet genoeg draven en stappen hoor, alles met maten :j )

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 18:07

Hou in de gaten dat voldoende herstel tijd ook nodig is voor geode spieropbouw, wat ik wat mis in je schema is bv overgangen rijden en tempowisselingen (binnen een gang of van gang naar gang)
En lees ik het nou goed dat je best vaak springt, ma springles, woe oefeningen herhalen met sprongetje en donderdag zelfde asl woensdag? En dan zaterdag concours (gok het op spring concours?) dan spring je wel heel veel, zou dan dressuurmatig aan de achterhand gaan werken. Overgangen en tempowisselingen zijn dan dus heel geschikt paard daarbij niet van de achterhand af laten rennen.

Hoe oud is je paard? Dat lees ik nergens en hoe veel komt ie lekker buiten (Zeker nu in het weideseizoen)

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

0000
Berichten: 5464
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Spieren kweken in de achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 18:27

Spieren komen niet uit het niets. Er zal toch iets aanwezig moeten zijn waar hij spieren uit kan opbouwen. Aangezien je aangeeft dat zijn botten uitsteken lijkt het mij heel verstandig hem eerst op gewicht te laten komen (en dus een stuk minder te rijden en zeker niet intensief). Daarna kan je langzaam weer opbouwen, goed opletten dat hij dan niet weer afvalt want dan zal hij weer gaan interen ipv opbouwen.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

Ninx

Berichten: 14563
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Spieren kweken in de achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 18:28

Hoeveel komt het paard buiten? Loopt ze in ieder geval de hele dag buiten en is daar voldoende te eten?

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 19:11

Ik lees ook alleen een uurtje los en zondag weide? Misschien begrijp ik het verkeerd hoor en is dit naast dagelijks paddock/weide...maar voor spieropbouw is naast een goed voer ( ook ruwvoer) veel vrije beweging het belangrijkste...een bespierde achterhand krijg je niet optimaal met alleen uurtje rijden ( zelfs niet dagelijks)

_AnnelotD
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-17 20:05

Sjolvir schreef:
Hou in de gaten dat voldoende herstel tijd ook nodig is voor geode spieropbouw, wat ik wat mis in je schema is bv overgangen rijden en tempowisselingen (binnen een gang of van gang naar gang)
En lees ik het nou goed dat je best vaak springt, ma springles, woe oefeningen herhalen met sprongetje en donderdag zelfde asl woensdag? En dan zaterdag concours (gok het op spring concours?) dan spring je wel heel veel, zou dan dressuurmatig aan de achterhand gaan werken. Overgangen en tempowisselingen zijn dan dus heel geschikt paard daarbij niet van de achterhand af laten rennen.

Hoe oud is je paard? Dat lees ik nergens en hoe veel komt ie lekker buiten (Zeker nu in het weideseizoen)


nee absoluut niet zoveel springen! Ik heb elke week les, dus bv 8-5-17 springles en dan 15-5-17 dressuur. Woensdag is meestal dressuur, heeeeeel zelden een klein huppeltje. Ze is 9 jaar oud. Ze komt genoeg buiten, maar niet zoveel vrije beweging als dat is wat je bedoeld, want beide weiden waren tot kort voorheen bezet, en omdat haar maag het zo snel verteert is mij aangeraden om haar niet het hele jaar door hele dagen naar buiten te doen.

_AnnelotD
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-17 20:07

Ninx schreef:
Hoeveel komt het paard buiten? Loopt ze in ieder geval de hele dag buiten en is daar voldoende te eten?


Nee helaas kan ze niet hele dagen buiten lopen omdat beide weiden tot kort voorheen bezet waren, en ze niet hele dagen naar buiten kan omdat haar maag het voedsel te snel verteerde, en we dan haar hele voerpatroon moeten omgooien, en dit kan juist weer teveel risico opleveren dat haar maag weer te snel gaat verteren. Ze komt wel eens in de buitenbak of in de stapmolen. Dit meestal 2x per week

LoveBodin

Berichten: 4340
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 20:08

_AnnelotD schreef:
Sjolvir schreef:
Hou in de gaten dat voldoende herstel tijd ook nodig is voor geode spieropbouw, wat ik wat mis in je schema is bv overgangen rijden en tempowisselingen (binnen een gang of van gang naar gang)
En lees ik het nou goed dat je best vaak springt, ma springles, woe oefeningen herhalen met sprongetje en donderdag zelfde asl woensdag? En dan zaterdag concours (gok het op spring concours?) dan spring je wel heel veel, zou dan dressuurmatig aan de achterhand gaan werken. Overgangen en tempowisselingen zijn dan dus heel geschikt paard daarbij niet van de achterhand af laten rennen.

Hoe oud is je paard? Dat lees ik nergens en hoe veel komt ie lekker buiten (Zeker nu in het weideseizoen)


nee absoluut niet zoveel springen! Ik heb elke week les, dus bv 8-5-17 springles en dan 15-5-17 dressuur. Woensdag is meestal dressuur, heeeeeel zelden een klein huppeltje. Ze is 9 jaar oud. Ze komt genoeg buiten, maar niet zoveel vrije beweging als dat is wat je bedoeld, want beide weiden waren tot kort voorheen bezet, en omdat haar maag het zo snel verteert is mij aangeraden om haar niet het hele jaar door hele dagen naar buiten te doen.


Genoeg buiten maar geen vrije beweging? Hoe bedoel je dat? Komt ze alleen uit haar stal met rijden?

Dat haar maag het zo snel verteerd en dat ze daarom niet hele jaar door buiten mag vind ik bijzonder... Is ze gevoelig voor hoefbevangenheid oid? Want anders kan een paard prima hele dagen buiten staan (ook op gras) hoor! Mits goed opgebouwd

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

_AnnelotD
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-17 20:09

0000 schreef:
Spieren komen niet uit het niets. Er zal toch iets aanwezig moeten zijn waar hij spieren uit kan opbouwen. Aangezien je aangeeft dat zijn botten uitsteken lijkt het mij heel verstandig hem eerst op gewicht te laten komen (en dus een stuk minder te rijden en zeker niet intensief). Daarna kan je langzaam weer opbouwen, goed opletten dat hij dan niet weer afvalt want dan zal hij weer gaan interen ipv opbouwen.


haha ze is wel opgewicht hoor:P Maar waar spieren horen te zitten zit dus niks, en daardoor zie je nog een beetje wat "bot" ziet om het maar bot te noemen

_AnnelotD
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-16

Re: Spieren kweken in de achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-17 20:13

Ze komt buiten zoals buitenbak, buitenrit, ect. Maar niet echt wei. Je kunt het apart vinden, maar we hebben er dierenartsen en ostheopaten bij gehad, en ze zeggen dit dusja :) had er zelf ook nog nooit eerder van gehoord :P maar ben altijd bereid om wat nieuws te leren

NuevaAtalaya

Berichten: 72
Geregistreerd: 28-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 10:56

buitenbak en buitenrit is wel iets anders dan echt zelf los kunnen bewegen. Komt ze ook niet in de paddock ofzo? Lijkt me niet ideaal dat ze alleen maar van stal komt als jij haar rijdt.

Verder om spieren op te bouwen, kunnen veel overgangen en tempowisselingen helpen. Als oefening kun je haar bijvoorbeeld eens zo langzaam laten draven of galopperen dat ze net niet terug in stap of draf valt en haar vanuit daar harder te laten draven of galopperen

~I don’t have a plan B, because it distracts me from plan A~
Rest in Peace lieve Charmpie Y;( 14-03-1993/12-06-2017

Ninx

Berichten: 14563
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Spieren kweken in de achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 11:15

Ik denk dat je ze misschien niet goed begrepen hebt.
Ik zou nog eens goed op een rij krijgen wat de dierenarts en osteopaat nou exact bedoelen.

Ieder paard wordt alleen maar beter van veel buiten lopen. Veel op stal staan verslechterd de spieren, motoriek, het mentale welzijn, de luchtwegen.
Een paard wordt niet gelukkig van zoveel opgesloten staan.

Als de dierenarts bedoelt dat ze teveel verbrandt buiten, dan moet er gewoon veel meer hooi in

Nann__

Berichten: 2208
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 11:21

Als jij je paard niet meer buiten wilt hebben is dat jouw keuze. Weinig beweging verslechterd ook de spieren.. Ik zou zorgen dat je paard in ieder geval genoeg ruwvoer krijgt om wel (bijna) de hele dag te kunnen eten.

Daarnaast zou ik inderdaad veel overgangen en tempowisselingen rijden. Als je paard achterwaarts kan, dat er ook eens bij pakken. Werken met cavaletti's als je de mogelijkheid hebt? Verschillende houdingen in zijn lijf. Pak hem ook eens wat lager en ronder. Even het neusje eruit en weer oppakken. En probeer een schema in je trainingen te hebben. Na een dag hard werken een soort balans dag om even de spieren los te werken maar niet zwaar te trainen

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 11:25

Heb je al kunnen vragen wat ze te eten krijgt?

En dat gaat zowel om hoe vaak, wat en hoeveel. Zowel voor krachtvoer, supplementen als ruwvoer.
Dus bij ruwvoer: krijgt ze onbeperkt (het meest ideale, dan ligt er nooit langer dan een uur geen ruwvoer, waarbij stro niet meetelt, in de stal) of een x-aantal keer en hoe lang is ze er dan aan bezig? En is het hooi, voordroog (hooi uit plastic), of kuil (nat uit plastic).

Bij krachtvoer: hoeveel (bij voorkeur 4 porties gewogen, waarbij 4x een halve schep echt als 4x een halve schep gewogen wordt, niet 2 hele scheppen), wat (merk + precieze soort. Ik kreeg net van iemand anders als antwoord op deze vraag "basisbrok" terug. Maar iedere basisbrok is anders en pavo kent 2 soorten basisbrok en subli al 4 soorten. Dus dan zegt het nog nauwelijks iets) en hoe vaak.

Met buiten wordt niet bedoelt in de buitenlucht, maar vrije beweging. Dat hoeft niet op het gras te zijn en zelfs niet eens per se buiten. Maar wel los en bij voorkeur met een ander paard, minimaal 1 uur per dag en eigenlijk minimaal 4 uur per dag.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Spieren kweken in de achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 12:16

Het is leuk dat je zo vaak gaat naar je paard :j ik vind ook wel dat ze echt te weinig los buiten staat. Zelf vind ik dat paarden echt 8u per dag gemidddld minstens met andere paarden buiten horen, en liever meer. Vrije beweging is idd erg goed voor het fysiek en mentaal welzijn van he paard :)

Ik vind het best een bijzonder advies van dierenarts en osteopaat om ze vaker op stal te houden. Hoeveel uur zeiden zij dan? En welke problemen had ze toen dat je er dierenarts en osteo bijhaalde? Dat helpt misschien om het verhaal duidelijker te maken :)

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Anoniem

Re: Spieren kweken in de achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 12:23

Dus als ik het goed begrijp komt ze alleen buiten wanneer jij op stal bent? Klopt dat?

Verder even haar voerschema achterhalen.

frutsels
Berichten: 369
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Spieren kweken in de achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 12:34

Wat voer betreft: zorg voor voldoende hooi en voer desnoods wat luzerne of speedybeet bij.
Beweging zorgt inderdaad ook voor goede spieropbouw. Een paard wat te weinig buiten komt, bouwt altijd moeilijker spieren op.
De hoeveelheid en duur van trainen is niet van invloed op de spieropbouw, maar de soort oefeningen. Komt jouw paard wel voldoende op de achterhand? Probeer eens veel tempowisselingen te rijden, d.w.z. zo langzaam mogelijk draven en dan er weer uit. Ook veel overgangen van draf naar galop en weer terug. Voltes openen en sluiten of achterwaarts en vervolgens weg galloperen. Dit zijn allemaal oefeningen waardoor het paard het gewicht meer op de achterhand gaat verplaatsen en daar worden ze sterker van.
De combinatie van voldoende en goed voer, correcte training en rustdagen tussendoor zorgen ervoor dat je paard vanzelf deze spieren gaat opbouwen. Maar als je er niet genoeg voer in stopt dan kunnen er ook geen spieren groeien. Kijk dus naar het totaalplaatje en ondersteun het geheel met bijvoorbeeld Equitop Myoplast o.i.d.
Succes!

frutsels
Berichten: 369
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Spieren kweken in de achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 12:36

Nog een aanvulling:
Speedybeet is juist bedoeld voor paarden met een gevoelige maag en ze worden er ook nog eens lekker dik van. Twee vliegen in klap dus!

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 12:49

Dat ze niet op de wei mag, betekent denk ik niet dat ze helemaal niet naar buiten mag? Ik neem aan dat jullie ook gewoon paddocks hebben op stal? :)

En inderdaad belangrijk om haar voer even te achterhalen. Veel succes!

_AnnelotD
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-17 19:41

[quote="Ninx"]Ik denk dat je ze misschien niet goed begrepen hebt.
Ik zou nog eens goed op een rij krijgen wat de dierenarts en osteopaat nou exact bedoelen.

Ieder paard wordt alleen maar beter van veel buiten lopen. Veel op stal staan verslechterd de spieren, motoriek, het mentale welzijn, de luchtwegen.
Een paard wordt niet gelukkig van zoveel opgesloten staan.

Als de dierenarts bedoelt dat ze teveel verbrandt buiten, dan moet er gewoon veel meer hooi in

We hebben het nou eenmaal zo afgesproken, en het is me zo vertelt, en ik was niet de enige daarbij :) Geloof me maar het is echt zo, en anders tja... Ze komt genoeg buiten geloof me ;p

_AnnelotD
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-17 19:42

_Dominique schreef:
Dus als ik het goed begrijp komt ze alleen buiten wanneer jij op stal bent? Klopt dat?

Verder even haar voerschema achterhalen.


Nee ze komt elke dag buiten, ook als ik er niet ben


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers