Manegepaard leasen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vnaomi
Berichten: 2
Geregistreerd: 03-05-17

Manegepaard leasen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 13:21

Afbeelding

Afbeelding

Hallo allemaal,

Sinds 3 dagen ben ik de trotse leaser van het manegepaard Silvana. Silvana is het betere manegepaard en heeft bij haar vorige leaser ook wedstrijden gereden.
Ik rijd nu 9 jaar op deze manege en ik dacht dat ik genoeg kennis heb voor een eigen paard of leasepaard. Ik ben er echter achter gekomen dat 1x in de week les hebben toch volkomen anders is dan het hebben van een leasepaard.
Ik ben van mezelf best wel onzeker en ik ben bang dat ik Silvana verpest door mijn tekort aan kennis. Ik ben iemand die graag alles perfect wil doen. Ik heb ook bevestiging nodig over het gene wat ik doe. Als ik dan commentaar krijg, vind ik dat niet erg (hier kan ik alleen maar van leren).
Ik heb tot nu toe gedresuurd, gesprongen en door het bos gewandeld.
Ik wil daarom graag wat dingen vragen, zodat ik wat steviger in mijn schoenen sta en dus zeldverzekerder wordt.

Heeft iemand hier ervaring met het leasen van een manegepaard?

Ik ben een springruiter en daarom vraag ik me af hoe vaak je per week kan springen? P.s Silvana is een springpaard.

Als ik 3 x achter elkaar ga springen (maandag, dinsdag en woensdag) is dat dan schadelijk voor het paard?

De vorige leaser van Silvana gebruikte sporen. Ik zit er aan te denken om dit ook te gaan proberen. Silvana is soms best wel sloom en ik wil graag dat ze in een goed tempo doorrijdt.
Wat zou voor mij de druppel zijn om met sporen te gaan rijden?

Silvana durft niet alleen van het terrein af. Als iemand er naast loopt en haar vast houdt (met mij er op) is er nog steeds veel spanning. Als ze echter met een ander paard naar buiten gaat, zijn er geen problemen. Ik vind het heerlijk in het bos en daarom wil ik ook alleen met haar door het bos kunnen rijden. Eenmaal in het bos zijn er geen problemen.
Heeft iemand ervaring met paarden die bang zijn om van hun bekende terrein af te gaan? Hoe heeft u dat opgelost?

Ik heb nog niet echt een goede band met Silvana en ik wil dit graag met haar opbouwen.
Wat zijn goede oefeningen om een betere band met je paard te krijgen?

Ik wil graag wedstrijden rijden.
Wanneer zou ik hiermee kunnen beginnen?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten,

Naomi

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 14:31

vnaomi schreef:
De vorige leaser van Silvana gebruikte sporen. Ik zit er aan te denken om dit ook te gaan proberen. Silvana is soms best wel sloom en ik wil graag dat ze in een goed tempo doorrijdt.
Wat zou voor mij de druppel zijn om met sporen te gaan rijden?


SpĆ³ren? Je paard actiever maken heeft niks met sporen te maken. Sporen zijn ervoor bedoeld om de hulp kleiner te maken. Niet om je paard mee vooruit te trappen.
Probeer het eerst maar eens rijtechnisch op te lossen. Veel overgangen maken en je paard goed losrijden kan al een heel verschil maken. Tuurlijk loopt ze dan niet meteen perfect, dat duurt wel even. Maar als je je paard elke keer actief en consequent rijdt zul je merken dat het steeds beter gaat!

xx

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Re: Manegepaard leasen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 14:50

Wat leuk! Hoe oud is het paard en loopt ze naast het werk met jou ook nog elke dag (?) in de manegelessen mee? Ik denk dat het sowieso verstandig is om zelf priveles te nemen zodat je elkaar beter leert kennen en daarbij ook direct de juiste ondersteuning krijgt! Het is een beetje afhankelijk van hoeveel het beestje al loopt hoeveel jij nog met haar kunt trainen.

Sporen zijn inderdaad bedoeld voor het verfijnen van je hulpen. Je kunt proberen om 1x lichtjes je benen aan te drukken, wanneer je niet de gewenste reactie krijgt vraag je het weer en bij de derde keer kun je zachtjes de zweep gebruiken (kriebeltje op de kont of hals) zodat het paardje ook begrijpt dat voorwaarts de bedoeling is. Als manegepaard zal ze vaak geschopt zijn (aanname) waardoor ze nu wat lui aan je been is. Probeer ook veel tempowisselingen te rijden zodat je haar ook actief houdt!

Heel veel succes!

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Manegepaard leasen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 14:53

Ik zou de sporen nog even aflaten. Je paard voorwaartser maken doe je zoals hierboven al is beschreven.

Ik zou zelf geen 3 dagen achter elkaar gaan springen. Ik hield vroeger aan 2x in de week. De andere dagen dressuren, naar buiten of vrij.

Om meer een band te krijgen zou je ook wat grondwerk kunnen gaan doen.

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Manegepaard leasen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 15:07

Wat leuk dat je een lease paardje hebt!
Begrijpelijk dat je zenuwachtig bent om haar te verpesten, maar dat gebeurt niet zo gauw hoor!

Bedenk je, en dit klinkt heel saai, dat dressuur de basis is van springen. 3 dagen achter elkaar in de hoogte springen is niet heel handig (en ook niet erg nuttig). Wat wel nuttig is is dressuurmatig het springen trainen. Dus oefenen met galop verruimen en inkorten (zodat je beter uit komt voor de sprong). Ook moet het stuur er natuurlijk perfect op zitten ;) en ik weet niet hoe ver je al bent, maar galopwissels zijn ook fijn. Als dat nog te hoog gegrepen is, is leren snel van galop te wisselen ook heel handig.
Lage oefenparcoursjes zijn ook altijd leuk om te doen, of zelfs een oefenparcoursje met alleen balkjes.
Probeer het vooral afwisselend te doen, dus een keertje gewone dressuur, een keertje het bos in, keertje in de hoogte springen, dan weer laag en technisch, dan een keer grondwerk, longeren etc.
Met op de grond werken, kan je ook je band wat meer opbouwen.
Met buitenrijden kun je eigenlijk ook heel veel trainen, zoals conditie en rechter maken. Hoe meer afwisseling, hoe beter!

Heb je nog les met haar? Instructie is namelijk altijd prettig!

Sporen lijken mij ook niet zo heel handig. Je kan haar beter gewoon actief maken voor je been (zoals hierboven uitgelegd).

Voor het wedstrijden rijden: beginnen doe je altijd in de B, als je je paard nageeflijk netjes rond kan sturen, kan je daar eigenlijk altijd wel beginnen. ENnuh, oefening baart kunst!

Amberkelsey

Berichten: 198
Geregistreerd: 24-06-16
Woonplaats: noordwijk

Re: Manegepaard leasen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 16:19

Is het niet slimmer om je paard aan het been te maken? Dan hoef je ook geen sporen te gebruiken.
3x in de week springen vind ik nog veel, zou het houden op 2 keer en dan niet 2 dagen achter elkaar maar verspreid over de week.
Mijn pony ging eerst niet naar buiten en wou t terrein niet af, je kan dit oefenen met dubbele lijnen maar dan zou ik hier wel proffesionele hulp bij zoeken voordat je dit probleem erger maakt.

vnaomi
Berichten: 2
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 16:30

Harvey1 schreef:
Wat leuk! Hoe oud is het paard en loopt ze naast het werk met jou ook nog elke dag (?) in de manegelessen mee? Ik denk dat het sowieso verstandig is om zelf priveles te nemen zodat je elkaar beter leert kennen en daarbij ook direct de juiste ondersteuning krijgt! Het is een beetje afhankelijk van hoeveel het beestje al loopt hoeveel jij nog met haar kunt trainen.

Sporen zijn inderdaad bedoeld voor het verfijnen van je hulpen. Je kunt proberen om 1x lichtjes je benen aan te drukken, wanneer je niet de gewenste reactie krijgt vraag je het weer en bij de derde keer kun je zachtjes de zweep gebruiken (kriebeltje op de kont of hals) zodat het paardje ook begrijpt dat voorwaarts de bedoeling is. Als manegepaard zal ze vaak geschopt zijn (aanname) waardoor ze nu wat lui aan je been is. Probeer ook veel tempowisselingen te rijden zodat je haar ook actief houdt!

Heel veel succes!


Silvana is nu 11 jaar oud. Ik ben de enige die op haar rijdt, omdat ik haar volledig lease. :) . Ik heb nog net zoals vroeger, 1x in de week les met haar.

__denise

Berichten: 3210
Geregistreerd: 25-02-09
Woonplaats: Gelderland

Re: Manegepaard leasen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 16:43

Lekker kilometers maken en veel lessen.
De ruiters die bij ons leasen (incl ik, 3 of 6 dagen) rijden minimaal 2x per week groepsles van een uur. Mensen die 3 dagen leasen precies hetzelfde.

Het is logisch dat het niet meteen super goed gaat, daarvoor moet je het meer tijd geven.

Niet meteen zoveel druk achter leggen, niet meteen alleen van het terrein af willen, niet meteen 3 dagen achter elkaar springen, niet aan sporen denken. Ga eerst maar eens elkaar leren kennen en lekker rijden.
Haal haar eens de wei uit om alleen te poetsen en een rondje over het terrein te lopen. Doe wat grondwerk. Je hoeft er niet 7 dagen per week op te zitten. Je hebt nog tijd zat om naar de dingen die jij noemt toe te werken (buitenritten, parcoursjes).

Dus lekker veel lessen, niet zulke hoge verwachtingen hebben en genieten van de kans die je hebt gekregen :)

En vergeet niet dat je altijd advies kunt vragen aan de eigenaren van je leasepaard. Zij zullen je altijd helpen, zij willen ook het beste voor het paard.

pateeke
Berichten: 2215
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Manegepaard leasen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:23

Wat het voorwaarts gaan betreft: ik zou nu ook niet direct met sporen gaan rijden en het inderdaad rijtechnisch gaan oplossen. Daarvoor heb je hier al tips gehad.

Alleen naar buiten gaan, zal misschien gemakkelijker worden wanneer je een betere band hebt en het paard meer op jou durft te vertrouwen. Forceer haar niet, maar wees wel duidelijk en consequent. En niet te groot beginnen. Bijvoorbeeld: eerst aan de hand een klein stukje buiten het terrein gaan. Koppel er eventueel iets fijns aan.

En om het vertrouwen en de band tussen jullie op te bouwen: regelmatig samen tijd doorbrengen, je paard goed observeren zodat je haar leert lezen, afwisseling bieden in aanbod, grondwerkoefeningen, horse agility, kunnen allemaal helpen.

aveline
Berichten: 39
Geregistreerd: 15-11-15
Woonplaats: In de hondenmand

Re: Manegepaard leasen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 01:10

Hoi,mijn paard had ook moeite om het terrein af te gaan in haar uppie, grondwerk doen heeft heel veel gedaan om het vertrouwen te krijgen (je moet wel weten waar je mee bezig bent). En daarnaast veel vertrouwen geven, niet gehaast zijn en liefde uitstralen...klinkt gek, maar werkt echt! Geen sporen gaan gebruiken voorlopig. Je wilt haar vertrouwen winnen, dat verdien je niet door sporen, maar door consequent te zijn. Sporen zijn alleen maar een hulpmiddel, die moet je niet te vroeg mee beginnen. Vooral grondwerk doen, er zijn genoeg goede voorbeelden op youtube, en geduld en liefde hebben...en op zijn tijd streng zijn. Dan zal je eens zien hoe jullie vooruit gaan. Veel succes en gefeliciteerd met je leasepaard.

NuevaAtalaya

Berichten: 72
Geregistreerd: 28-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 12:03

Om te zorgen dat ze voorwaartser wordt, helpt het als je veel overgangen, tempowisselingen en figuren rijdt zodat ze bezig gehouden wordt en beter op je let. Verder als dit niet helpt, zou ik een zweepje meenemen in plaats van sporen zodat je haar een tikje kan geven als ze niet op je been reageert. Hierbij is het belangrijk dat je consequent blijft. Eerst been geven en als ze daar niet op reageert, dan pas een tikje geven.

Verder veel kilometers maken, dan wordt je vanzelf zekerder. En inderdaad ook de dressuur goed voor elkaar proberen te krijgen als je wilt gaan springen. Succes!

Igniss

Berichten: 991
Geregistreerd: 27-09-15
Woonplaats: Het mooie limburg

Re: Manegepaard leasen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 12:14

Leuk dat je een manegepaard leased, dat heb ik zelf ook gedaan voordat ik mijn eigen kocht.

Persoonlijk zou ik om een goede band op te bouwen ook op de grond gaan werken en op die manier via grondwerk haar ook trainen, rechtrichten is ook een goede manier van de grond om en een band te scheppen en haar lichamelijk sterker te maken.

De sporen zou ik niet gebruiken, als deze niet correct gebruikt worden (Dus voor het verkleinen en verfijnen van je hulp) Word het paard er alleen maar luier van. Deze heeft dan een steeds grotere hulp nodig. Op dat gebied heb je het iets lastiger want ze is door de vorige ruiter dan een beetje lui gemaakt. Zoals eerder gezegd door andere werkt veel overgangen rijden en haar mentaal ook aan het werk houden. Dus steeds nieuwe opdrachten tijdens het rijden geven en niet altijd hetzelfde rondje in de bak.

Voor het naar buiten gaan zou ik gewoon oefenen, eerst 100 meter, dan eens 200 meter en lekker laten grazen, en zo het naar buiten opbouwen als iets leuks alleen, enkel als ze daar vertrouwen in heeft erop.

Als je wil springen zou ik dit beperken tot 2 max 3 keer per week. En zeker niet achter elkaar! Ook hoef je niet als je gaat springen zo hoog mogelijk te gaan maar kan je ook lage hindernissen opbouwen waar je kan oefenen dat je met de galoppassen steeds perfect uitkomt, Maak het leuk en afwisselend. :)