te sterke pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-01 20:36

hallo

ik start sinds kort M1 met queen... en dit gaat niet helemaal goed.....

ze kon het allemaal heel goed... de eerste keer M1 was ik dan ook 3de met 165 maar daarna ging het snel bergafwaarts... ze wordt te sterk in de schouderbinnenwaarts en in de contragalop.....

ze lijkt alles wel kwijt te zijn.. alle knopjes die er voor een maand er nog inzaten zijn er allemaal uit.... de basis zit er echter nog wel goed in dan is ze mooi nageeflijk en doet ze het ook goed maar zodra ik schouderbinnenwaarts vraag begint ze.....
het springen gaat nu echter zo goed dat het lijkt of ze er met haar petje naar gooit in de dressuur.... en in de middendraf drukt ze zo erg haar rug weg dat je ga nie meer kan blijven doorzitten en ik weet het een paard is zo sterk in de mond als de ruiter haar hand maar in de schouderbinnenwaarts doe ik alleen opsluiten met de buitenteugel

vandaag presteerde ze het zelfs nog in de galop om met haar hoofd strak in de lucht te lopen op de volte 10 m constant aangalopperen himmel geen schouderbinnenwaarts keertwendingen kent ze niet meer wat resulteerde in 141 en 148 punten de tweede proef liep ze wel fijner

ik weet eg niet meet wat ik moet doen wie kan me helpen??

joop007
Berichten: 798
Geregistreerd: 05-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 20:55

hoi ik wil je wel helpen met je pony, ik heb veel ervaring wat pony's betreft ik heb zelf o.a de europese kampioenschappen dressuur pony's gereden dus ik weet een eind waar het over gaat.
ook doe ik momenteel veel pony's africhten dus ik zou hem ook eventueel een tijdje kunnen trainen.maar heb je trouwens weleens zijn tanden na laten kijken?want daar kunnen ze ook vrij sterk van worden aan de voorkant. ik hoor het wel mocht mijn hulp willen. succes. gr linda
email: aqua_vite59@hotmail.com

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 21:52

Goede instructie zoeken.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-01 21:57

heb ik al
2x in de week les........ maar dit is pas sinds een paar dagen zo
en ze weet heel goed haar onderhalsspier in de proef er lekker op te zetten dus wordt ze nog sterker

_________________


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: ingrid op 2001-09-29 21:59 ]</font>

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 22:14

Ik denk dat je instructrice beter kan oordelen dan wij vanachter een beeldschermpje. Maar wat ik denk: Is je paard wel klaar voor de M? Het lijkt een beetje alsof je te veel te snel wilt, misschien dat ze daardoor in verzet komt? Ik zou de wedstrijden maar even op een laag pitje zetten en rustig opzoek gaan naar een oplossing van het probleem.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-01 18:24

ik moest wel naar de M1 ik heb de l2 himmel uit gereden dusse
en ze is al zowat Z klaar of beter gezedgd dat was ze.... ze kon bijna alles al

favo

Berichten: 416
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: gem.ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 20:57

Is bij mijn paard ook wel eens het geval, bij hem is het een soort vlucht het hard gaan, om maar er maar onderuit te komen bij bv. schouderbinnenwaarts. Van mijn instructrice moet ik hem dan eerst goed nageeflijk hebben op de volte en daarna gewoon rechtuit. Als dat goed gaat, moet ik een klein beetje schouder voor gaan rijden en als dat weer goed gaat, doorgaan met schouderbinnenwaarts. Wat ook wel wil helpen is eerst in stap schouderbinnenwaarts en daarna aandraven, wanneer hij te sterk wordt direct weer terug in stap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 07:47

Als een paard thuis de oefeningen beheerst, wil dat niet zeggen dat het dier ook al klaar is voor die klasse. ("ze is Zklaar....")
Misschien is het allemaal een beetje te snel gegaan, en is ze daardoor tijdelijk even de weg kwijt.
Of misschien legt het te veel druk op jou als ruiter ("oh jee, nu MOET ik M gaan starten...") en ga jij te gestresst rijden.
Of misschien is er lichamelijk wel iets aan de hand, waardoor je paard gewoon stomweg hinder ondervindt van z'n eigen lichaam. Hoe vaak hoor je niet dat een paard vanaf het moment dat hij echt regelmatig schouderbinnenwaarts en contragalop moet doen, niet lekker meer loopt, en dan later blijkt er iets (bijvoorbeeld hoor) niet goed te zitten in de schouder, een halswervel, of een beengewricht?

Laat je instructeur een goed advies uitbrengen, en als hij/zij er niet uitkomt, laat je paard dan gewoon eens grondig lichamelijk onderzoeken.
Wil je niet meteen zo ver gaan, zet 'm dan eens een paar weken op rust (niet stilzetten natuurlijk, maar lekker longeren, freestylen, of bv door een "beginner" laten rijden, die hem aan de voorkant lekker met rust laat).
Of (niet l*llig bedoeld) laat er eens een betere ruiter op rijden dan jijzelf, en vraag die eens om een oordeel (zelf ook goed kijken).

Ik hoop dat je er snel achter komt wat er aan de hand is. Succes!

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-01 11:40

ik heb zelf een hele tijd prive les gehad van dafne van de most en die ging er heel vaak opzitten en die zij zelf ook dat queen heel sterk is want doet queen namelijk? zodra ze geen zin meer heeft gaat ze haar kaakspieren en haar onderhals (die ze best wel heeft maar als ze nageeflijk is zie je er niks van) gebruiken en dan kan je er niks meer mee.... en idd ikk ben er helemaal niet gelukkig mee dat ik M ben maar omdat ze alle oefeningen al beheerst dacht ik dat gaat wel goed....

maar ik rijd thuis bijna altijd alleen maar e basis en in de les schouderbinnenwaarts en dat soort dingen thuis concentreer ik me alleen maar op de basis goed voorwaarts, goed nageeflijk en dat soort dingen en af en toe als we wedstrijd hebben komt er pas weer de contra en de schouderbinnenwaarts thuis bij....

maar in ieder geval iedereen bedankt voor jullie adviezen