Tips voor een actievere/dragende achterhand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xdandelion
Berichten: 76
Geregistreerd: 08-11-16

Tips voor een actievere/dragende achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-17 22:12

Hoii!
Ik ben op zoek naar handige tips voor een actievere/meer dragende achterhand. Nu rijd ik vaak tempowisselingen of rijd ik mijn paard eerst naar voren om hem vervolgens licht op te vangen (vanuit de zit en heel licht de hand) zodat de achterhand meer ondertreed. Dit vind ik alleen nog best lastig, ook om te voelen wanneer het nou echt goed gaat of wanneer ik nou moet corrigeren (dus als paardlief op de voorhand valt).
Mocht er iemand zijn met goede tips hoor ik dat graag! :)

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 19:39

overgangen van stap naar galop helpen goed voor het ondertreden van de achterhand, en pasjes wijken (stap/draf) zodat ze wéten dat ze achterbenen hebben, dit kan op een lange zijde zijn, of op de volte de achterhand wat naar buiten zetten.

en natuurlijk veel tempowisselingen, zowel tussen 2 gangen in als binnen 1 gang!

succes!

edit: als ze echt goed ondertreedt voel ik het als dat haar rug echt omhoog komt, en ik eigenlijk (bijna) niet uit m'n zadel kom bij het lichtrijden, maar dat is natuurlijk bij ieder paard verschillend hè :o

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Tips voor een actievere/dragende achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 19:53

Voor beter gebruik van de achterhand heb ik heel veel gelongeerd met een elastiek achter de benen. Gekocht op aanraden van de masseur. Heb er zo even geen foto van, maar het was een lang, breed stuk elastiek dat ik gewoon aan de zijkanten van de singel knoopte. Zag er vreemd uit, maar heeft zeker geholpen, want het moedigt aan de achterhand er meer onder te zetten en het maakt sterker doordat ze net een tikje harder moet werken aangezien elastiek iewat tegenwerkt als het been naar achter staat.

Verder met rijden erg veel overgangen, wendingen en tempowisselingen.

kelseyc

Berichten: 793
Geregistreerd: 03-10-12

Re: Tips voor een actievere/dragende achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 20:00

Balkjes doen (stap is ook al goed). Veel overgangen en tempowisselingen.
Ook het longeren met dubbele lijnen/pessoa kan helpen.

Friesmeisjee

Berichten: 81
Geregistreerd: 25-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 23:04

Een zweepje! Als je dan denkt dat het niet goed is tik je zijn bil aan, niet slaan!! Een zacht tikje dat hij even denkt ohja achterbenen! Moet voldoende zijn

Toostx
Berichten: 21
Geregistreerd: 09-06-17

Re: Tips voor een actievere/dragende achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 09:08

Mijn pony heeft dit, toen ik haar pas had, ook lang gedaan. Ik heb haar dus ook veel tempowisselingen laten rijden en laten wijken. Dat hielp heel goed. :))

Elisa2

Berichten: 37137
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 12:21

xdandelion schreef:
Hoii!
Ik ben op zoek naar handige tips voor een actievere/meer dragende achterhand. Nu rijd ik vaak tempowisselingen of rijd ik mijn paard eerst naar voren om hem vervolgens licht op te vangen (vanuit de zit en heel licht de hand) zodat de achterhand meer ondertreed. Dit vind ik alleen nog best lastig, ook om te voelen wanneer het nou echt goed gaat of wanneer ik nou moet corrigeren (dus als paardlief op de voorhand valt).
Mocht er iemand zijn met goede tips hoor ik dat graag! :)


Als je paard goed aan je been is en naar voren gaat op je been bij bovenstaande oefening. Kun je ook eens een schijnovergang naar de stap proberen.
Door op die manier "terug" te rijden komt de achterhand er meer onder en als je van daar uit weer naar voren vertrekt. Krijg je een meer "dragende" beweging naar voren ipv "stuwend". Dit kun je dan uiteraard een paar keer achter elkaar herhalen. Werkt voor sommige paarden erg fijn.

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Re: Tips voor een actievere/dragende achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 13:04

Wat ik eigenlijk altijd doe in de training:

Tempowisselingen rijden binnen 1 gang en dan met name in de draf en dat kan later ook in de galop.
Zijgangen, pasjes wijken, appuyeren, schouder binnen. Hoeft niet perse in draf!
En het paard lekker actief in beweging houden zodat het ook kan loslaten en de achterhand kan gebruiken. Je kunt inderdaad je zweep ook gebruiken om het paard te activeren, wees hierin wel heel voorzichtig.. Je wilt geen spanning opwekken.