Wanneer ervaren genoeg voor buitenrit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
tengeltje11
Berichten: 7080
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Wanneer ervaren genoeg voor buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 17:27

daar kan je toch geen richtlijn voor geven?

jaren terug hebben nog mensen die nooit gereden hadden,mee buiten gaan rijden op mijn merrie,incl galop!

als een dier bomproof en doodbraaf is,er andere (goeie) ruiters meezijn en de omgeving veilig is,kan iedereen op buitenrit.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 17:36

friesam schreef:
Maar terugkomend op de vraag:

Stap
draf
galop
verlichte zit

en een goede begeleider bij de rit en een braaf en ervaren paard en dan denk ik dat het goed komt.


Inderdaad.

Ik weet ook nog dat mijn eerste buitenrit enkel in stap was. Maar je moet natuurlijk op het ergste voorbereid zijn.

Ragdollcat
Berichten: 14662
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 17:52

Ligt eraan hoe vaak je rijdt vanaf nu.........om dan in de zomer zelfstandig een gevorderde buitenrit te kunnen maken.

Je moet alle gangen goed kunnen beheersen en een sprong van minimaal 50 cm hoog kunnen maken, dan kan het best om onder begeleiding van een manege op een rustig en braaf paard een buitenrit te kunnen maken in een veilige omgeving.

Nu kan dat ook, maar wel met iemand ernaast die het vasthoudt d.m.v. een halstertouw ofzo en op een rustig en makke paard.

Maar alleen met een vriendin op buitenrit gaan op haar paarden. Dat zou ik echt niet doen, dat is vragen om ongelukken. je bent dan nog te onervaren met de paarden, er kan van alles gebeuren en de paarden kunnen gek doen etc. en dat moet je goed kunnen weten en het ook aankunnen, weten hoe te handelen en het diersoort kennen en begrijpen.

Maar is het samen met een vriendin met de begeleidng van een manege een buitenrit maken.....dan is het al een ander verhaal, ze bepalen voor jou wat verantwoord is en kijken ze hoe je rijdt. Voor een bedrijf/ Manege staat als het goed is veiligheid en verantwoordelijkheid voorop.

DrFurioux

Berichten: 54
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Roelofarendsveen

Re: Wanneer ervaren genoeg voor buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-17 09:26

De buitenritten die we van de zomer willen gaan maken zullen sowieso begeleid zijn! Ik heb nog niet van een vaste instructeur les, maar zodra ik een vaste stalling heb gevonden om te lessen is het inderdaad wel een goed idee om te zeggen dat ik een buitenrit als doelstelling heb! Thanks voor die tip!
Wel grappig om te lezen dat iedereen andere "vereisten" heeft.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 15:08

Ragdollcat schreef:
Maar alleen met een vriendin op buitenrit gaan op haar paarden. Dat zou ik echt niet doen, dat is vragen om ongelukken. je bent dan nog te onervaren met de paarden, er kan van alles gebeuren en de paarden kunnen gek doen etc. en dat moet je goed kunnen weten en het ook aankunnen, weten hoe te handelen en het diersoort kennen en begrijpen.


Je hebt buitenrit en buitenrit. Ik had vroeger een zandpaadje vanaf de stal van zo'n 1,5 km. Een beginnende ruiter die op een braaf paard lekker in de bak heeft gereden zou ik zo meenemen om even uit te stappen (dat paadje op en neer).

En dat dan zo langzaam uitbouwen. Vind het vooral belangrijk dat iemand effectief weet te rijden en in staat is simpele instructies op te volgen.

Ninetales
Berichten: 42
Geregistreerd: 29-09-15

Re: Wanneer ervaren genoeg voor buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 21:20

Mijn eerste paardrijervaring was op een buitenrit jaren geleden. Achteraf heel dom natuurlijk maar alles was goed gegaan en dit was wel een beginnersrit.
Maar goed er zijn heel veel verschillende buitenritten. Op verschillende niveaus ik zou toch de eerste x een rustige rit ergens proberen en kijken hoe het gaat. Verder de eerste x om een makkelijk paard vragen.

Antonius

Berichten: 2318
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 15:01

Over 3 maand is het zomer en je hebt nu je 1e les gehad... Ik heb jaren les gegeven op een manege, maar het zijn echte uitzonderingen die op 3 maand voldoende evenwicht en balans hebben om op een veilige manier buiten te gaan. En daar gaat het net om. Je zal over 3 maand wellicht wel kunnen lichtrijden en misschien een galopje kunnen doen en blijven zitten, maar dat is dan in de meest optimale omstandigheden als in, braaf paard, vlak terrein, weinig externe prikkels voor het paard...
Ook een braaf paard kan schrikken of struikelen en iemand die 3 maand rijdt, heeft op dat moment nog niet de reflex om het paard te corrigeren en zelf hierbij in balans te blijven zitten.

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Wanneer ervaren genoeg voor buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 08:52

Op de manege waar ik heb leren rijden hadden we speciale "bosritlessen" naast de gewone lessen. Als je goed genoeg kon stappen, draven, galopperen en sturen, kon je in die lessen speciale vaardigheden oefenen voordat je mee mocht het bos in. Dat waren o.a. een klein sprongetje (bomen over het pad), verlichte zit (heuvel op in een heuvelachtig gebied), en zonder beugels kunnen rijden (voor als je die tijdens de rit verloor). Als je dat kon mocht je mee op rit! (natuurlijk altijd begeleid en zeker in het begin op een braaf paard)

Jildau

Berichten: 9395
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: Wanneer ervaren genoeg voor buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 09:25

B-parcours springen vind ik enorm overdreven. Hoeveel procent van de recreatieve ruiters doet dat even?

Ik vind het ook heel afhankelijk van welk paard je mee krijgt. Maar de gangen beheersen, kunnen sturen en kunnen blijven zitten bij een klein sprongetje vind ik wel belangrijk.

Bananas

Berichten: 209
Geregistreerd: 28-02-16

Re: Wanneer ervaren genoeg voor buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 12:21

Ik denk dat het belangrijk is dat je stap, draf, galop kan en alledrie de gangen in hoger tempo. Dat je dit ook kan ook op een wat moeilijker paard en dat je korte wendingen moet kunnen rijden en snel kunt stoppen. Ook het afremmen van een paard moet je goed kunnen. Als je dit kan kan je denk ik echt wel mee op buitenrit. Evt een klein sprongetje is handig, maar niet perse nodig denk ik. En verder gewoon een goede, stevige zit ontwikkelen zoda f je er niet zomaar afvalt als je paard en keer opzij springt.

Kerstmuts

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Wanneer ervaren genoeg voor buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 12:28

Goed kunnen zitten, alle drie gangen de snelheid onder controle kunt houden (en kunt remmen!) en ook blijft zitten als het paard in galop ineens een sprong opzij maakt omdat het schrikt.

Dat red je niet met 20 manegelessen ;)

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Jildau

Berichten: 9395
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 13:09

Dees schreef:
Goed kunnen zitten, alle drie gangen de snelheid onder controle kunt houden (en kunt remmen!) en ook blijft zitten als het paard in galop ineens een sprong opzij maakt omdat het schrikt.

Dat red je niet met 20 manegelessen ;)


Ik heb zat lessers gehad die ik na 20 lessen echt wel op buitenrit zou sturen met een braverd van de manege. Geheel afhankelijk van je talent / leertempo en het paard.


pjer
Berichten: 1565
Geregistreerd: 18-03-05

Re: Wanneer ervaren genoeg voor buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 10:50

wij hebben afgelopen week proef op de som genomen en een 2 uurs buitenrit gemaakt. Manlief had in totaal 8 lessen gehad op een superbraaf manege paard en vond dat hij er wel aan toe was. Bij een iets kleinschaligere gelegenheid in belgie hebben we de rit geregeld en hij kreeg daar een van de makkere paarden mee maar dat was er wel een die op onze normale manege eerder bij de gevorderden ingeschaald zou worden. Eenmaal op pad moesten we eerst 2 km ongeveer langs de weg rijden waarbij bleek dat verkeersmak ook een ruim begrip is, er werd af en toe van schrik een paar huppels gemaakt, die niels keurig opving. en eigenlijk heb ik me meer zorgen gemaakt dan nodig was, want hij had het paard goed onder controle en zijn balans was ook prima. Tijdens de galop stukken heb ik af en toe een aanwijzing gegeven en hij deed het veel beter dan wat ik me herinner van mijn eigen eerste buitenritten. Hij had gewoon controle over richting en tempo en is geen een keer beugels verloren of wat ook. Dit was wel een rustige rit met veel stap en een aantal stukjes galop en een drafje, in een groep met ons 2-en en de gids. We gingen langs iets drukkere en minder drukke wegen en door velden en het bos , langs een houtzagerij, etc.. allemaal prima.

Voor alle foto's uit een topic: &if=1
Ik maak stalnaambordjes en dogtags met naam en telnr voor aan je zadel, lasergravin.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 10 bezoekers