scheef in de galop

Moderators: A_nouk, goldenarrow, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Leonie_M

scheef in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-04 22:58

In stap en draf is woody netjes recht. Maar in de galop draait hij zijn achterhand naar binnen. Wat kan ik hier aan doen ?
Hij doet het trouwens minder als ik op de binnenhoefslag rij

UTILE DULCI: ZZ-licht + M spr + klasse 1 endurance (verkocht)
SJEF (h'adelphos) L1 + 20

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 06:41

Dat hij het minder op de binnenhoefslaf doet is wel logisch.
Ze zoeken namelijk steun aan de bakwand. Dat en het feit dat hij 1 van zijn achterbenen niet mooi onder de massa wil plaatsen geeft een scheve galop.
Ik weet niet hoeveel verder je bent met het rijden, maar als het lukt zou het heel goed zijn steedsde achterhand voor devoorhand te plaatsen en hem zo recht en sterkerte maken.

Pas echter wel op dat je hem niet laar verbuigen in de galop, dus de hals inbuigen en de rest van het lichaam niet, anders krijg je dat hij over de buiten- of binnenschouder weg loopt.

Succes en misschien kan iemand anders het nog wat duidelijker uitleggen?

SG, je wordt nooit vergeten.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 18:05

In feite kan je, eenmaal op een recht stuk, je paard wat schoudervoor zetten. Maar inderdaad, zoals Jasmijn zegt: let erop dat je paard hierbij niet over de buitenschouder weg kan vallen. Je kunt dit alvast in draf inzetten en zo overgangetjes draf/galop rijden, waarbij je in de overgangen de nadruk legt op het schoudervoor. Let daarbij ook op jezelf, dat je niet scheef gaat zitten. Blijf voor je uit kijken en het gevoel te hebben dat je op allebei je billen blijft plakken.

xxNicolienxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 13:55

Heej heej,
Mijn pony deed dat vroeger ook. Ik zal ff vertelle hoe ik dat met mijn instructrice heb opgelost.
Ik zal eerst ff vertellen waardoor het bij mijn pony kwam. Mijn pony was vroeger altijd heel druk, heel hard racen enzow.. de vorige mensen die er op reden, trokken toen heel hard aan d´r kop, waardoor ze d´r hoofd in de krul deed en maar verzameld en scheef ging galoperen. Ik weet niet of je jou pony ook er inhoudt? Op dat moment dat je pony te snel gaat is het ook logisch als je er niet zoveel verstand van hebt, dat je gaat trekken, maar hierdoor gaat je pony dus scheeft galoperen.
Probeer je pony goed voorwaarts te rijden in galop, zit niet aan haar hoofd en geef desnoods wat langere teugel! Laat haar(ik zeg ff haar, oke?) lekker vooruit galoperen totdat ze het vertrouwen heeft, dat ze weer mag galoperen. Als ze lekker voorwaarts galopeert wordt het scheef gaan waarschijnlijk steeds minder.
Als dit goed gaat, kan je d´r proberen rustig weer wat optevangen, bijvoorbeeld op de volte, vraag dan stelling, zo is het moeilijker om scheef te galoperen.
Als je het nog niet helemaal snapt (kan ik begrijpen, m´n uitleg is nu niet prachtig). Kun je me mailen of als je msn hebt voeg me maar toe ni3cj3pi3cj3(apestaartje, kan hem niet intype toetsenbord doet vaag) hotmail.com!
Mijn pony galopeert nu (bijna) nooit meer scheef Lachen !
Veel succes
Groetjes,
nicolien

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 16:09

ik heb laatst op een manege gereden waar inhouden voor hen gelijk was aan 'trekt hem met zijn kop tegen de muur'. Dus daar galoppeert haast ieder paard zo. Voor de rest heb ik er niet zoveel verstand van, maar die uitleg van die schouder voor klonk wel goed. veel succes ermee!
Het kan misschien ook een goed idee zijn om veel overgangen en galop te oefenen aan de longe? Daar kan hij volgens mij zijn achterhand ook niet meer zo gemakkelijk te ver naar binnen buigen (correct me if i'm wrong, dit klinkt gewoon logisch in mijn hoofd, ik ben altijd verteld geweest dat een paard leert recht lopen aan de longe)

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)
I guess I wish you well, a little bit of heaven and a little bit of hell...

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 16:54

Meer op de volte galloperen en paard schouder voor houden. Nog niet teveel rechte lijnen als ie nog niet op 4 benen spoort. Maak het hem eerst even makkelijk.

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

Rijo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 12:40

Mijn paardje doet dat ook maar ik kan hem erg makkelijk corrigeren ik leg mijn binnen wat naar achter en dan corrigeerd hij zichzelf en soms mijn buitenhand lichte ophoudingen maken of iets omhoog plaatsen.

Succes

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 15:44

Guus heeft dit ook een tijdje gedaan... Kwam erachter dat hij vast zat aan een bepaalde hand. Dacht eerst dat mn zadel niet goed was Schijnheilig Haha!
Veel figuren rijden....(als dit het probleem is) en vel overgangen.

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 16:15

Ik galopeer juist wel veel rechte lijnen en dan op de 2e hoefslag.

In een rechte lijn voel ik precies wanneer hij scheef gaat, zo kan ik hem even bij sturen door beide handen naar binnen of naar buiten te doen of eventueel de schouder wat optillen.

Alleen buiten heb ik er nog wat moeite mee, dan gallopeert ie wat harder en ik kan met mijn rug die galop nog niet zo goed uitzitten. Dus doe ik alles in de verlichte zit.

Kijk ook eens op www.hoefkatrol.com daar staan wat tips om je paard rechter/recht te krijgen.

Vosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 13:40

Volgens mij zit ze dan een vast of probeert onder de hulpen vandaan te komen....Ik weet niet hoe je het op kan lossen, maar als ie zn kont naar binnen doet denk ik dat je het beste een volte kan maken.Dan moet hij zijn achter benen er wel goed onder doen anders valt hij om..
succes

www.trimmerijemarije.nl

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 16:57

Mijn paard deed dat ook en ik heb het opgelost door lekker veel buiten in het bos te galloperen.. Toen hij het galloperen een beetje onder de knie had buiten deed hij het in de bak ook netjes rechtuit Knipoog

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie