stelling naar buiten ipv naar binnen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 20:43

Loopt het paard op de linker- en de rechterhand met buitenstelling?

Alja

Berichten: 25616
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 20:44

nee alleen op de rechterhand

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 20:48

En hoe zit je zelf? Waarschijnlijk ook niet kaarsrecht. is niets om voor je te schamen, dat doet het gros van de ruiters (ondergetekende incluis Haha!)

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 20:51

Inderdaad, als je zelf dan al wat scheef zit, en wat vast op een bepaalde kant, en dat paard ook, dan is het moeilijk om dat op te lossen.

Maar ik vind het wel raar dat jullie beiden(of zijn er meer? want ik heb al zoveel namen zien langskomen lijkt het wel Knipoog) op dezelfde kant dan scheef zouden zitten, en dan allebei die paarden ook nog aan dezelfde kant scheef.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 20:54

Dat kan hoor. De meesten van ons zijn rechts, dus waarschijnlijk ben je rechts minder verkrampt omdat je je meer bewust bent van die kant. Bij de linkerkant wordt minder (onderbewust) nagedacht en zal deze waarschijnlijk meer verkrampen Knipoog

KAN zeg ik dan ook he Knipoog

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 21:02

Laat iemand naar je kijken, al is het je oma. Iedereen kan zien of je recht of scheef zit. Als iemand je daar iedere keer op wijst word je er helemaal ziek van dat je scheef zit en als de 'kijker' maar half wil gaan seggen dat je scheef zit ga jij al recht zitten. Dat werkt echt!!

Het kan ook gewoon zijn dat dat paard moeite heeft met de rechterkant, zijn er heel veel. En hij heeft geen zin om hard te gaan werken en dus de rechter stelling aan te nemen, dat is heel moeilijk voor hem, zeker als het nog een jong paardjes is. Je kan 2 dingen doen....
1: bij een ouder paard: je been erin en stelling vragen, waarschijnlijk komt hij dan naar binnen toe maar als je maar blijft zorgen dat hij naar de juiste kant kijkt, pirouetjes draaien word hij snel zat, als jij goed je been eraan houd kan hij (als jij het goed doet) ook niet gaan stappen.
2:bij een jong paard: Laat hem rechtuit kijken niet naar links maar ook niet naar rechts...laat hem helemaal zonder stelling lopen, dat is nog niet erg, als hij dit dan onder de knie heeft (want het is gewoon moeilijk voor hem) kan je voorzichtig aan wat meer stelling gaan vragen!

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 17:30

Sporen omdoen heeft zoizo geen enkel nut als een paard scheef is!

Aan schouderbinnen zou ik nog maar niet beginnen met zo'n jong paard. Eerst maar eens aan het been, rechtgericht braaf laten lopen!

Wat je dus moet proberen is om het paard recht te stellen: probeer hem recht voor zich uit te laten kijken ipv naar buiten. Je kunt je binnenhand iets van de hals af doen(naar binnen dus). Als je probeert hem meer naar binnen te stellen moet je natuurlijk wel opletten dat hij niet naar binnenvalt, dat moet je dan met je binnenbeen oplossen.

Jennifer

Berichten: 4738
Geregistreerd: 11-05-03
Woonplaats: Echten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-04 22:59

Ik zal maar even weer reageren Knipoog.

Ik vat jullie reacties niet verkeerd op hoor, en ik weet dat jullie het goed bedoelen!

We hebben met spoor gereden op de oudste fries (4/4,5 jaar).
Niet dat het hielp, want hij schopte er alleen naar.

Ik vind het toch raar dat wij allemaal scheeft zitten. Ik herinner me namelijk net dat mijn eigen instructrice er ook een keer op heeft gereden (jawel Alja Knipoog). Nou en het lijkt mij heel raar als die ook niet recht rijdt.

Zaterdag hebben mijn vriendin en ik nog eens goed op de rechterhand gereden, maar het lijkt net of ie op die hand helemaal vastzit. Het is echt moeilijk om hier uit te leggen. Die fries van 4 jaar heeft het een stuk minder dan deze pas beleerde fries (zaterdag voor de 3e keer op gereden). Ook al doe je je binnenhand naar binnen, het helpt echt niets.

En nog een paar mensen, of de meesten, zeiden dat ik dan maar met die fries(en) op les moet. Maar het zijn niet mijn eigen friesen, het zijn de friesen van mijn buurman. Ik heb zelf een eigen pony, en daar krijg ik ook (prive)les op. En ik vindt het dan zonde om met die friesen les te gaan hebben, en mijn eigen pony te laten staan. Als de eigenaar van de friesen dat wil betalen, wil ik best met die laatst beleerde fries lessen. Maar dat is natuurlijk niet aan mij.

Die 4 jarige fries rijdt ik niet zo vaak, eigenlijk nooit. Mijn vriendin rijdt er af en toe een keer op, maar dat is ook niet vaak. Dus dat schiet ook niet echt op. Hij is waarschijnlijk ook verkocht, dus kunnen op korte termijn daar ook niets meer aan veranderen. Wat die andere fries betreft: die wil ik nu wat vaker in de week gaan rijden. Als hij met opstijgen wat braver wordt. Ik ga dan gewoon veel overgangen oefenen.

Zo dit is wel een heel verhaal! Verdere tips zijn welkom! Of mensen die het zelfen even willen uitproberen Knipoog

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 23:41

Jammer dat je zo ver weg woont Haha! Had het zelf wel willen proberen Knipoog

Niet dat ik het beter kan maar ja, op een fries rijden is toch wel iets geweldigs Tong uitsteken

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 00:27

Waarschijnlijk trek je hem teveel naar buiten en zit je zelf niet helemaal recht. Probeer eens jou buitenschouder naar voren te brengen. Je binenbeen komt er dan vanzelf wat meer in daarmee hou je zijn achterbeen actief en en naar voren. Neem zijn schouder wat mee naar binnen. Dat de je op je zit en draaien van je bovenlijf (dus niet door aan de teugel trekken!!) Laat hem iets uitzwaaien. Trek hem niet de hoek in, dat is teveel gevraagd voor een jong paard. Lievere eerst voorwaarts de hoek wat afsnijden met juiste buiging stelling iets naar binnen en achterhand wat naar buiten gedrukt, desnoods op een grote volte. Pas als dat goed lukt druk je hem elke bocht steeds iets verder naar buiten met stelling naar binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 11:47

Waarom is het jammer om met een ander paard te lessen?
Ik les ook op paarden die niet van mezelf zijn.
Want wat ik in die les opsteek is een toevoeging van mijn paardrijden een toevoeging die ik de rest van mijn leven bij mij blijft.
Ook al word dat paard verkocht.
Je word alleen maar handiger als je op andere paarden komt te rijden.
Dus persoonlijk zou ik dus wel wat lesjes meepikken, steek je harstikke veel van op.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 12:08

Joeylover, het ligt wel degelijk aan jullie allemaal.
Aan de paarden en aan de ruiters.

Hoe kan ik dit duidelijk omschrijven... heb je een hond? Laat je hond eens rennen, voor jou uit. Dan moet je eens kijken, een hond rent scheef, zijn kont gaat nooit recht achter zijn schouders aan.
Dit heeft een mens ook. Want... waarom ben jij anders rechts of links? 1 kant is meer ontwikkeld. Dat heeft een paard ook. Als jij je hand breekt waarmee je schrijft, dan leer je opeens met je andere hand te schrijven, het gaat moeilijk in het begin, maar oefening baart kunst. Je moet de spieren onder controle krijgen.

Dit is bij een paard ook zo. Niet zo extreem te zien als bij een hond, maar een paard heeft ook een favoriete kant. Wij mensen maken het er zelf ook naar. Want we lopen links van het paard als we het begeleiden, we zadelen linksom op, hoofdstel doen we ook vanaf de linkerkant want daar zitten de sluitingen, we stijgen linksom op, dus het paard krijgt zo ook 1-zijdige informatie.

Dit moet je minder gaan maken. En dat duurt lang. Er zijn erg veel paarden die zo lopen als deze friezen. Hier is gewoon nooit wat aan gedaan. Nu kan je het paard de schuld geven, maar het is de taak van de ruiter om het paard recht te richten. Ieder paard kan het.
Net zoals ieder paard kan wijken. Als een paard dat niet kan, dan is het niet de fout van het paard, nee, ook weer van de ruiter die het heeft verzuimd om hem dat te leren.

Jij kan ook engels leren. Als je dat niet kan, dan is het niet jouw fout, nee, dan hebben mensen het jou niet geleerd. Dan is het de schuld van je leraar. Daarnaast moet je ook een portie doorzettingsvermogen en talent hebben, dat moet je paard ook hebben.

Jij rijdt het paard in, het is nu dus jouw taak om het paard recht te richten. Of je dat met les wil doen of niet, dat is jouw zaak. Maar zeg dan niet dat het de schuld van het paard is.

Hoe ga je zorgen dat het paard recht wordt? Niet door 1 keer een uurtje eraan te werken en dan denken 'het lukt' of het 'het lukt niet'.
Hier is tijd voor nodig. En een spoortje lost het ook niet op. Net zo min als een andere ruiter of bit het gelijk oplost.

Vergeet niet dat je aan het paard vraagt om spieren die niet ontwikkelt zijn te gebruiken. Je paard moet grenzen verleggen, je paard gaat spierpijn krijgen en dat is niet leuk. Dus een paard zal een keer gaan reageren door weg te racen, door totaal niet mee te werken, door stil te staan, door te bokken of steigeren, ieder paard toont een keer verzet en het is aan jou om door te zetten.

Let goed op dat je op allebei de handen evenveel rijdt. Ga niet alleen de moeilijke hand doen en ga ook niet de moeilijke hand ontwijken. Begin de ene dag linksom, de andere dag rechtsom. Zorg dat je niet altijd hetzelfde begint.
Ga op de binnenhoefslag lopen. Kies een punt uit aan de overkant en steek recht over. Het paard zal in het begin proberen om naar het bakhek te lopen, dan heeft het steun, maar nee, jij begrenst het paard met je benen en handen en sluit het netjes op tussen je zitbeenknobbels en je teugels.
In het begin slinger je, op den duur gaat het steeds makkelijker.
Dit doe je ook in draf en galop.
Je gaat vierkantjes rijden. Dus van de F naar de K oversteken, van de E naar de B, gewoon rechte lijnen rijden. Je gaat hier overgangen in rijden.

Controleer af en toe of het paard los gaat laten. Neem wat stelling naar binnen, neem wat stelling naar buiten. Als het niet gaat, dan heb je nog niet voldoende losgewerkt, niet vasthouden maar lekker doorgaan met rechtrichten en los maken op 2 teugels.

Ik kan hier natuurlijk niet alles beschrijven hoe je recht richt en wat je moet doen. Maar op www.hoefkatrol.com staat een heel mooi stuk over recht richten, over wat de zwakke kant van je paard is en hoe je het beter kan maken.

Succes.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 12:11

Super duidelijk uitgelegd Kleintje OK dan!
Zoiets probeerde ik hierboven ook, maar daar krijg ik geen echte reactie meer op.
Misschien omdat ik het niet zo goed uit kon leggen als jou.
Maar wat Kleintje schrijft klopt precies

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 12:15

Kostte me wel moeite om het netjes uit te leggen en niet ongeduldig te worden. Ben ook iemand zoals jou, recht voor zijn raap. Maar ik denk dat ze daar weinig mee opschiet en ik hoop dat dit wat duidelijk maakt voor haar.

Jennifer

Berichten: 4738
Geregistreerd: 11-05-03
Woonplaats: Echten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 16:18

Zo een heel verhaal, maar ik snap wel wat je bedoelt.
Ik ga er gewoon veel mee oefenen! Ik hoop dat het dan wat beter gaat. Ik zal dan ook extra letten op mijn eigen houding.

Jullie horen nog wel hoe het gaat!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 18:04

Joeylover, snap je nu waarom we zeggen dat een spoor niet helpt en dat het toch ook aan de berijder ligt?
Dat we je dus niet willen afkraken en ook het paard niet.
Het is gewoon iets wat nog aangeleerd moet worden.

Succes.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 23:33

ik begon in september te rijden op een pony die net een paar maand onder het zadel was. De eerste keer dat ik reed, in de les van de rijvereniging, liep ze met haar hoofd in de lucht rond te zwalken en viel continu naar binnen met haar hoofd en hals naar buiten. Dwars door mijn binnenbeen heen... Gewoon veel geprobeerd haar te laten reageren op het binnenbeen, en toch die buiten teugel er aan houden. De ene kant was erger dan de andere... In galop het moeilijkst, in stap het makkelijkst.
Na een paar weken en een keer of 6 rijden ging dat al veel beter.
In januari heb ik een onderlinge wedstrijd meegereden in de B en dat ging heel goed (178 punten) ... Met goede begeleiding is er dus in vrij korte tijd veel te verbeteren. Maar ook nu nog heeft ze moeilijke dagen en ze is nog steeds scheef... Alleen niet meer in die mate dat ze in het begin was... Je kunt er dus vanuit gaan dat het een proces van maanden en zelfs jaren is, met goede begeleiding om je paard recht te krijgen en op twee teugels en aan twee benen. En daarbij loop je tegen je eigen scheefheid aan... Heel frustrerend.
Ik ben het er absoluut niet mee eens dat lessen met andermans paard zonde is... Ik heb met Aranka gelest, en daarvan veel geleerd in een paar lessen, les nu weer met Andrew daar omdat hij moet revalideren en alleen lekker loopt in een goede bak. Moenira is ook niet van mij, maar het is een hele goede pony, en laat mij echt voelen wat een echte middendraf is, hoe een paard goed "verzameld"kan lopen (voor zover dat van toepassing is bij een jonge pony) die kleine stukjes maken dat mijn ruitergevoel groter wordt. Dit had ik bij mijn eigen pony waarmee ik al jaren rijd en les heb, nog nooit gevoeld... Hij heeft veel minder swung van zichzelf en is vrij flegmatiek... Ik leer dus juist erg veel door met andere paarden en pony's te lessen!

Vosse
Berichten: 1547
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 14:25

hallo het paard is net ingereden.
dan verwacht je toch nog niet dat het schouderbinnenwaarts enz kent.
de paarden zitte geloof ik gewoon vast.dat is een kwestie van trainen. VOLTES..jij doet toch ook niet in een keer de spagaat.
je kan hem wel met sporen gaan prikken maar daar wordt het echt niet beter van.
je moet trainen. en contact blijven houden met de buiten teugel. veel voltes, slange voltes en voltes vergroten en verkleinen.
succes

Vosse
Berichten: 1547
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 14:32

Vergeet niet dat je aan het paard vraagt om spieren die niet ontwikkelt zijn te gebruiken. Je paard moet grenzen verleggen, je paard gaat spierpijn krijgen en dat is niet leuk. Dus een paard zal een keer gaan reageren door weg te racen, door totaal niet mee te werken, door stil te staan, door te bokken of steigeren, ieder paard toont een keer verzet en het is aan jou om door te zetten.

Joeylover, snap je nu waarom we zeggen dat een spoor niet helpt en dat het toch ook aan de berijder ligt?
Dat we je dus niet willen afkraken en ook het paard niet.
Het is gewoon iets wat nog aangeleerd moet worden.

Ben ik het ook mee eens
je paard moet getraint worden...je plukt hem uit het land en hoopt dat het meteen alles kent.(een vaak gemaakte fout)...Goed rijden is een kwestie van trainen en van geduld...

succes

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 15:28

Zijgangen in stap kan je al vroeg mee beginnen. Dat verbetert de balans en controle van de ruiter over de achterhand en lengtebuiging en daarmee de rug van het paard. Ook een jong paard dat nog niet is vastgereden kan je zo trainen op je je zit en benen en teugels (dat laatse zo min mogelijk) de VIER achterbenen te trainen (links achter - binnen in schouderbinnenwaarts links, links achter buiten in travers links, rechts achter binnen in schouderbinnenwaarts rechts en rechts achter buiten in schouderbinnenwaarts rechts.
Zo kan je in stap geleidelijk opbouwen. Uiteraard eerst een klein beetje schoudervoor en achterhand binnen. Rijden tot over de grens van de fysieke mogelijkheden waardoor spierpijn ontstaat ben ik niet voor. Dan ben je mi te ver gegaan.

Jennifer

Berichten: 4738
Geregistreerd: 11-05-03
Woonplaats: Echten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-04 19:29

Vosse schreef:
hallo het paard is net ingereden.
dan verwacht je toch nog niet dat het schouderbinnenwaarts enz kent.
de paarden zitte geloof ik gewoon vast.dat is een kwestie van trainen. VOLTES..jij doet toch ook niet in een keer de spagaat.
je kan hem wel met sporen gaan prikken maar daar wordt het echt niet beter van.
je moet trainen. en contact blijven houden met de buiten teugel. veel voltes, slange voltes en voltes vergroten en verkleinen.
succes


Ik heb het ook over 1 paard die al bijna een jaar onder het zadel!
En daar doen we toch wel een beetje die oefeningen mee, schouderbinnenwaarts enzo. Met die andere fries doen we dat nog niet, maar dat is ook logisch!

Oscarlover

Berichten: 557
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Tiendeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 20:26

Ik denk dat je hem gewoon veel op die hand moet rijden, anders zal ik het ook niet weten. OK dan!

Oscarlover

Berichten: 557
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Tiendeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 20:37

Als je hem veel op die hand rijd komt het vanzelf wel goed, een spoortje is niet de oplosssing van dit soort dingen. Haha!

Vosse
Berichten: 1547
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 20:47

maar als je hem op de hand gaat rijden gaat ie te veel op de voorhand lopen...enne zet het dr dan ook ff bij hoelang je ze onder het zadel hebt...
maar het blijft gewoon een kwestie van trainen..

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 21:51

alja schreef:
nee alleen op de rechterhand


Op DIE hand Clown *LOL*