Paard heeft problemen met bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
noekiee18
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-03-14

Paard heeft problemen met bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-17 19:27

Goedenavond,

Ik zit momenteel echt bijna met mijn handen in het haar...
Mijn paard heeft iets tegen het bit waarschijnlijk, heb al verschillende bitten geprobeerd maar tot zover nog geen goed resultaat gehad.
Het begint al met het opstappen, als je de teugels aan wil nemen om op te stijgen trekt hij ze net zo hard weer uit je handen. Als je hier even goed consequent in bent laat hij het wel en kun je opstijgen. Maar dan komt het rijden.. Hij trekt constant z`n hoofd zeg maar omhoog en dan naar voren, doet hij dit even niet dan doet ie niks anders als op het bit om kauwen of de mond overdreven ver open. Hij had bij z`n vorige eigenaar een dubbel gebroken bit die ik mee over heb genomen. Maar inmiddels heb ik al enkel gebroken en stang (van het mennen) geprobeerd, beide reageert hij ook slecht op. Nu heb ik dus een veel smallere en lichtere dubbel gebroken bit gehaald om te zien of dat beter licht maar ook hier hetzelfde probleem.. De tandarts is al geweest en was verder niks verontrustends.
Nu zou ik graag eens jullie mening willen horen :D
Alvast bedankt!


maralyn

Berichten: 10391
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Paard heeft problemen met bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 19:33

Alle bitten even op n rij?

Ongebroken met tongboog?

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Pumpkins

Berichten: 3144
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 19:35

Problemen met het hoofd/mond kunnen heel goed vanuit de rug komen. Gedrag klinkt meer als signaal van pijn. Ik zou eerst je paard eens laten nakijken door een DA en ook je zadel daarin meenemen. Vooral het moeilijk doen bij opstappen is echt protest wat niet aan het bit hoeft te liggen.

noekiee18
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-03-14

Re: Paard heeft problemen met bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-17 21:18

@maralyn hoe bedoel je alle bitten even op een rij? :?

@weidebloem Ik heb er wel een ander zadel bij en sindsdien is zijn rij gedrag wel verbeterd. Maar zou je daar nou beter een dierenarts naar moeten laten kijken of een fysio? Mijn gevoel zegt dan eerder de fysio. Alleen vertoont hij verder helemaal geen rarig heden.

scrabbel

Berichten: 928
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 21:18

Wat gebeurt er als je bitloos gaat rijden? Vermoed dat het trekken aan het bit /teugels idd meer rijtechnisch is. Betreffende het overdreven kauwen kun je idd tongboog proberen, of een heel dun bit met een laagje bitbandage er omheen

Teach me how to fight and I will show you how to win :)

maralyn

Berichten: 10391
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Paard heeft problemen met bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 21:22

Welk bit. Merk. Type heb je geprpbeert?

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

noekiee18
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-03-14

Re: Paard heeft problemen met bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-17 21:34

@quickie Ik heb vanmiddag dus een lichtere dubbel gebroken bustrens gehaald en gelijk even een fimlpje gemaakt van als je de teugels ook maar een klein beetje oppakt zeg maar. weet niet of ik dat kan plaatsen zal is even kijken..

@maralyn vanmiddag dus een dubbel gebroken bustrens gehaald, hij kreeg ook een dubbel gebroken mee met aankoop en verder een enkel gebroken geprobeerd (merk geen idee) en een stang (ook hiervan ben ik het merk al weer kwijt maar hier reageerde die nog heftiger op.

MarianneW

Berichten: 707
Geregistreerd: 15-03-12

Re: Paard heeft problemen met bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 21:42

Is er al eens een tandarts bij geweest?

L2+3

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Paard heeft problemen met bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 21:50

Andere tandarts erbij halen, een paard simuleert niet. Hij heeft echt last van iets in z'n mond. Desnoods foto's laten maken. Laat al die bitten maar voor wat het is, totdat het is opgelost en ga bitloos als dat wel goed gaat.

Pumpkins

Berichten: 3144
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 21:51

noekiee18 schreef:
@maralyn hoe bedoel je alle bitten even op een rij? :?

@weidebloem Ik heb er wel een ander zadel bij en sindsdien is zijn rij gedrag wel verbeterd. Maar zou je daar nou beter een dierenarts naar moeten laten kijken of een fysio? Mijn gevoel zegt dan eerder de fysio. Alleen vertoont hij verder helemaal geen rarig heden.


Ik zou zelf er een DA naar laten kijken, geen fysio of osteo. Beginnen met kreupelheidsonderzoek. Dit soort problemen komen vaker voort uit kreupelheid wat gecompenseerd wordt in het lijf of met rugproblemen. Eerst erachter komen wat de oorzaak is dan jan je gericht behandeld.

Weet je hoe het paard was bij de vorige eigenaar? Heb je laten keuren?

_Charlot
Berichten: 1264
Geregistreerd: 19-09-13

Re: Paard heeft problemen met bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 22:03

ik zou wel beginnen met een fysio/osteopaat.

Dan kun je alles na laten kijken, dan weet je in ieder geval of er ergens in de rug etc wat niet goed zit.

Een ander zadel kan heel erg veel verschil maken, positief maar ook negatief!

Mocht een osteopaat niks kunnen vinden, kun je altijd naar de DA gaan.

Maar dit klinkt alsof het ergens uit de rug komt.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Paard heeft problemen met bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 22:06

Deed hij zo ook toen je hem net had of bij de vorige eigenaar?

Opstijgen kan ook zonder aangenomen teugel. Misschien is hij dat gewend en vind hij dat je hem dan te strak neemt.

Wat doet hij met longeren en het bit?

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Pumpkins

Berichten: 3144
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 22:08

Ik weet anders nog wel een goede bitfitter die tevens ook osteopaat is. Mocht het probleem elders uit het lijf komen komt zij er achter.

Laat maar weten of je interesse hebt, dan stuur ik je er pb

noekiee18
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-17 22:16

Iedereen ieder geval bedankt voor de zo snelle reacties en het meedenken!
Ik wad zelf ook niet echt weg van de tandarts die ik er bij had.. maar hij liet ons wel echt meezien in de mond en er leek op dat moment niks mis. Hij loopt verder nooit kreupel of ook maar iets van slecht. Toen ik hem kocht is er vrij weinig mee gedaan, hij is niet doorgepakt met inrijden en heeft weinig tot geen fatsoens manieren geleerd.. met het longeren zonder bijzet of iets dergelijks loopt hij dus ook altijd met zijn hoofd vooruit/omhoog zeg maar net zo'n soort giraffe noem ik het dan maar :')

@weidebloem ja graag! Zit alleen wel wat met de locatie, woon namelijk helemaal in het noorden dus vaak heb je dan al snel hoge voorrijkosten..

Rizette
Berichten: 4268
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Paard heeft problemen met bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 22:33

W.s een probleem in de bovenlijn of in de mond.Als je netjes kunt longeren en paard gaat ontspannen dan gaan ze allemaal zakken en buigen als ze goed gezond zijn. Maar dan ga ik er wel vanuit dat je goed kunt longeren.

Maartje1990

Berichten: 22256
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 22:36

Hoe doet hij het bitloos?

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

noekiee18
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-03-14

Re: Paard heeft problemen met bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-17 22:40

Hij heeft sowieso altijd zijn hoofd in de lucht er ontgaat hem niks. Net zoals dat hij in het land staat en dan echt met zn hoofd zwaait, hij lijkt dan gefrustreerd. Maar misschien dat het wat met elkaar te maken heeft :? Ik begin namelijk zelf ook steeds maar van alles uit te zoeken en ideeën op te doen

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Paard heeft problemen met bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 22:43

Hoe goed is er naar de kiezen van je paard gekeken? Hebben ze er een camera in gehad? Of misschien een spiegel?

Dit soort vage klachten kunnen soms wel eens op een kies probleem duiden.

weetje je hebt van die mensen en die schijven wel iets fout, ik ben daar een van, alvast sorry daarvoor

duvall: B + 13 L2+10 M1+15 M2+10 Z1+6
[ITP] Duvall door van Veldhoven fotografie

Anoniem
Berichten: 510
Geregistreerd: 14-12-15

Re: Paard heeft problemen met bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 00:22

Hallo ts, ik ben wel benieuwd naar het antwoord op de vraag die al meerdere keren is gesteld: hoe doet hij het bitloos?

Verder; loopt hij helemaal goed en zonder ongemakken? Je kunt hier met een DA of iemnd die veel verstand heeft van dit soort zaken naar kijken.

noekiee18
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-03-14

Re: Paard heeft problemen met bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-17 15:46

Ik heb laatst de hackemore even omgehad maar hier reageert ie nauwelijks op + dat ik zelf eiglk niet echt van plan ben om weer een paard bitloos te gaan rijden :Y)

schaafstal
Berichten: 3
Geregistreerd: 25-01-16

Re: Paard heeft problemen met bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 15:52

Misschien een rubberbit proberen?

maralyn

Berichten: 10391
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 15:54

schaafstal schreef:
Misschien een rubberbit proberen?


Nu ben ik benieuwd welke reden hier achter.

Rubber bit is vaak 21 mm dik. Past in de meeste gevallen gewoon echt niet!

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Babootje

Berichten: 25954
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paard heeft problemen met bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 16:04

Je hebt hem niet laten keuren toen je hem kocht?

Tja kan vanalles zijn. Toen ik het eerste deel van je post las, dacht ik: dit is echt opvoeding. Ook het vervelend zijn met opstappen.
Het overdreven kauwen op het bit lijkt eerder een uiting van stress. En dat kan weer komen door pijn.

Ik zou dus eerst uitsluiten of er lichamelijk iets aan de hand is. Het bit is in de meeste gevallen echt niet het probleem. Geen osteo of fysio, maar een goede paardenarts naar laten kijken.

noekiee18
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-03-14

Re: Paard heeft problemen met bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-17 17:09

Hij is door andere kopers voor mij gekeurd het keuringsrapport zat er nog bij. Hij heeft wel cornage maar dat is hierbij niet het probleem. Vandaag weer gereden met het nieuwe bit. En hij bleef weer stug volhouden om zijn hals gestrekt te houden. Veel overgangen gereden van stap naar draf en andersom en hele kleine stukjes wat meer nageefelijk. Met stilstaan staat hij er ook onwijs aan te sjorren dus het lijkt mij niet dat er echt pijn in de mond is anders trek je er niet zo aan lijkt mij? 8)7

schaafstal
Berichten: 3
Geregistreerd: 25-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 19:34

maralyn schreef:
schaafstal schreef:
Misschien een rubberbit proberen?


Nu ben ik benieuwd welke reden hier achter.

Rubber bit is vaak 21 mm dik. Past in de meeste gevallen gewoon echt niet!


Ik heb een rubberbit die is mooi dun en slechts 15mm


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: C_estmoi, Lotusje555, xJurdyWonanx en 7 bezoekers