Stap oefeningen wegens blessure gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
TamaraFloor
Berichten: 821
Geregistreerd: 07-12-09
Woonplaats: Zaandijk

Stap oefeningen wegens blessure gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-17 22:54

Zoals de titel al zegt ben ik op zoek naar oefeningen die ik in stap kan doen omdat mijn paard een blessure heeft.
In stap mag zij alles doen. Zijgangen enz is geen probleem.
Ook wil ik haar in onze stap maand sterker maken. Dus meer spieropbouw in de achterhand en rug en afvallen.
Wat voor oefeningen zijn daar geschikt voor? En hoe vaak moet ik die volgens jullie herhalen voor het nut heeft.
Ik merk nu na twee dagen al dat er veel te weinig aandacht aan de stap gegeven word!
Ook wil ik balkjes gaan stappen twee keer in de week.
Hoeveel afstand moet daar tussen en wat kan daar voor afwisseling mee doen?


Anoniem

Re: Stap oefeningen wegens blessure gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 23:04

Wat vooral belangrijk is in stap, is dat je paard recht is, soepel n dat je ook in stap kunt gaat verzamelen. Ik kan daar nu een heel epos over gaan schrijven, maar ik zou zeggen, neem eens een lesje om daarbij te helpen. :)

Beebee
Berichten: 42
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 23:11

Je kunt gewoon alle dingen in stap oefenen. Dus voltes, zijgangen zoals schouderbinnenwaarts, travers, renvers, appuyementen, pirouettes. Het paard gebruikt in stap precies dezelfde spieren in de oefening als in draf en galop, je kunt nu dus prima voorwerk doen voor als je straks weer verder kan. Balkjes moet je gewoon even uitproberen. Als je grotere passen wilt leg je ze iets verder uit elkaar op de grond. Wil je hoger opgetilde benen, leg je ze iets korter bij elkaar op een ophoginkje (bv de pispotjes van IKEA;-)).
Succes.

TamaraFloor
Berichten: 821
Geregistreerd: 07-12-09
Woonplaats: Zaandijk

Re: Stap oefeningen wegens blessure gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-17 23:15

Ik krijg van de week ook tips van iemand die les geeft.
Maar vind het fijn om van verschillende mensen dingen te horen.
Verzamelen vind ik erg moeilijk in stap omdat ze dan toch snel kleine pasjes gaat maken.
Wending om de achterhand vandaag geoefend. Doet ze vrij goed alleen is het lastig haar goed nagefelijk te houden.
En schatje dat het is gaat ze na 3x zelf denken haha!

BigOne
Berichten: 37974
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Stap oefeningen wegens blessure gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 23:20

Hangt ook van de blessure af, wat heeft ze?? Aquatraining zou namelijk ook een hele goede optie voor haar zijn.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

TamaraFloor
Berichten: 821
Geregistreerd: 07-12-09
Woonplaats: Zaandijk

Re: Stap oefeningen wegens blessure gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-17 23:28

Een lichte blessure van het hoefgewricht en/of de banden daar van.
Helaas is aqua training niet mogelijk bij ons en ergens anders vrij prijzig denk ik.

Ineke2

Berichten: 33004
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Stap oefeningen wegens blessure gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 23:34

Buiten echt lekker laten doorstappen, niet over haast maar wel op jou tempo is hele goede conditie training. Heuvel op en af ook een goede training van de achterhand. Dat is namelijk zwaarder als in galop.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Stap oefeningen wegens blessure gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 23:38

Hoe ga je het doen? Aan de lange teugel? Of de lijnen, met beide kan je alles doen wat je onder het zadel ook zou doen. Van tempowisselingen in stap, zijgangen en verzameld werken, tot en met buiten stapritten en werken met een paar balkjes.

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!

TamaraFloor
Berichten: 821
Geregistreerd: 07-12-09
Woonplaats: Zaandijk

Re: Stap oefeningen wegens blessure gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-17 23:42

Ik ga er op. Aan de lijnen gaat mevrouw zeker niet blijven stappen.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Stap oefeningen wegens blessure gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 00:16

Mijn paard heeft beide tussenpezen geblesseerd en gelukkig hebben we wel wat te doen gevonden. We zijn aan de slag gegaan met het klassieke rechtrichten. Zijn spieren groeien, we hebben er lol in en het paard verbetert zoveel. Kan ik je echt aanraden. Ik mag geen zijgangen doen maar er blijft genoeg over. Zoek een goede instructrice, dat wil zeggen een die volgens het boekje werkt maar die de methode aanpast aan jouw paard en de blessure.

Bejaarde bokkers weten meer

Licor

Berichten: 2938
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Stap oefeningen wegens blessure gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 00:21

Ik werk heel graag via connected riding.. dat is ook super om je paard recht en in balans te krijgen.. en de oefeningen zijn eigenlijk vrij 'simpel'


[ITP] El Caballo es Maestro ~ Het paard is meester

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Re: Stap oefeningen wegens blessure gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 09:00

Wat mrie zegt. Klassieke dressuur. Wordt je paard recht en soepel van en hij leert zijn lichaam goed te gebruiken. Ik doe het nu ook en het is echt een Super oplossing!

Naomie

Elisa2

Berichten: 36485
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 09:19

TamaraFloor schreef:
Ik krijg van de week ook tips van iemand die les geeft.
Maar vind het fijn om van verschillende mensen dingen te horen.
Verzamelen vind ik erg moeilijk in stap omdat ze dan toch snel kleine pasjes gaat maken.
Wending om de achterhand vandaag geoefend. Doet ze vrij goed alleen is het lastig haar goed nagefelijk te houden.
En schatje dat het is gaat ze na 3x zelf denken haha!


Als ze moeilijk verzameld in stap zou ik gaan oefenen op halsstrekken in stap, aanspanning houden en over de rug houden en dan rustig wat opvangen zodat je verzameld terwijl ze goed over haar rug blijft en geen korte pasjes gaat maken. Dat doe je heel even en wissel je weer af met het halsstrekken..dus een soort van stretchen in de bovenlijn, opvangen en goed je been erbij houden zodat de passen verzameld worden zonder huppeltjes..paar pasjes en hals weer verlengen en zo afwisselen etc. Dan verbeter je de kwaliteit van de stap enorm. En daarnaast beetje wijken mee nemen, paar passen de ene kant op..rechtstellen en paar passen de andere kant op.

Verder zou ik toch opppassen met teveel zijgangen en kleine voltes e.d, ik weet niet wat voor een blessure je paard heeft maar met beenblessures is rechtuit stappen vaak beter.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Babootje

Berichten: 25953
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 09:50

TamaraFloor schreef:
Een lichte blessure van het hoefgewricht en/of de banden daar van.
Helaas is aqua training niet mogelijk bij ons en ergens anders vrij prijzig denk ik.


Dan zou ik echt geen zijgangen doen

TamaraFloor
Berichten: 821
Geregistreerd: 07-12-09
Woonplaats: Zaandijk

Re: Stap oefeningen wegens blessure gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-17 16:33

Bedankt voor de tips!
Ik mag zijgangen en alles doen.
Ik mag alles doen behalve draven en galopperen. Juist ook om haar sterker te maken en spier op te bouwen.
En wat laatst iemand zei. Op stal en de paddock draaien ze ook de hele dag korte bochtjes en rondjes en stappen dus ook veel zijwaarts.

Ze heeft waarschijnlijk een lichte irritatie in het hoef gewricht en de banden ook wat geïrriteerd.
Ze was ook niet echt kreupel maar af en toe was het het net niet zeg maar. Dat uitte zich vooral in last van het lijf en niet in kreupel zijn.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 19:42

TamaraFloor schreef:
Bedankt voor de tips!
En wat laatst iemand zei. Op stal en de paddock draaien ze ook de hele dag korte bochtjes en rondjes en stappen dus ook veel zijwaarts.


Ja dat klopt en dat is dus ook mega schadelijk voor een paard met blesures in de benen. Mijn paard is dus niet in een paddock, heeft de ruimte waarmee ik korte bochtjes probeer te voorkomen. Hij staat in een kleine kudde en ze spelen wal vaal. Dat is eigenlijk ook niet goed maar ik wil hem zijn paardzijn niet ontnemen. Dus heeft hij geen pijnstilling, zodat hij zichzelf in acht leert nemen.
Ik ga veel liever wnadelen met mijn beest dan dat ik hem in bak of longeercirkel wat laat doen. Rechtuit rechtuit rechtuit.

Bejaarde bokkers weten meer

TamaraFloor
Berichten: 821
Geregistreerd: 07-12-09
Woonplaats: Zaandijk

Re: Stap oefeningen wegens blessure gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-17 15:27

Tja, ieder zijn mening.

Haar blessure is zeer klein en normaal staat ze ook op de paddock en stal.
Dus daar gaat het hier niet over.
Ze word normaal in het M1 uitgebracht. Dus ik denk dat alleen rechtuit haar niet sterker maakt.
De DA heeft me verteld dat ze alles mag behalve draven en galopperen.

Babootje

Berichten: 25953
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 15:53

TamaraFloor schreef:
Tja, ieder zijn mening.

Haar blessure is zeer klein en normaal staat ze ook op de paddock en stal.
Dus daar gaat het hier niet over.
Ze word normaal in het M1 uitgebracht. Dus ik denk dat alleen rechtuit haar niet sterker maakt.
De DA heeft me verteld dat ze alles mag behalve draven en galopperen.


Heb je er specifiek naar gevraagd of je paard zijgangen mag?
Mijn paard heeft namelijk (denk ik) een soortgelijke blessure. Lichte blessure van de collaterale bandjes in het hoefgewricht. Veroorzaakt door gek doen in de paddock volgens mij veearts. Vaart maken in de ho en omdraaien, daar wordt het vaak door gezien.
Mijn paard heeft speciaal beslag gekregen (aan de zijkanten wat uitgelegd) om zwikbewegingen te voorkomen.
Voor deze blessure mag je rekenen op ongeveer 3 maanden, zo niet langer.
Ik zit nog in het begin van het herstel, voorlopig nog stappen aan de hand (ons paard is iets te vrolijk) en zeker geen zijgangen.
Mijn paard wordt aan de hand gestapt en gaat 2 x per week de aquatrainer in.

Denk er niet te licht over en neem er de tijd voor. Het zijn rotblessures. En niet te vergeten "echte" peesblessures. Better safe than sorry.

Die van mij was ook niet overduidelijk kreupel maar met de buigproef wel te zien. Verder een echo gemaakt die irritatie aan de colleterale banden als uitslag gaf. M.n. de buitenste bandjes. Het speciale beslag is om de peesjes (bandjes) zoveel mogelijk rust te geven.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Stap oefeningen wegens blessure gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 18:49

Rechtuit maakt haar niet verder stuk..
Whatever

Bejaarde bokkers weten meer

TamaraFloor
Berichten: 821
Geregistreerd: 07-12-09
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-17 20:42

Ja ik mag gewoon zijgangen ik heb er uiteraard heel duidelijk naar gevraagd. Hij begon er zelf over toen hij zei dat ik er gewoon op mocht stappen.
Anders zou ik het uiteraard niet doen.
Ook mag ze in de molen en dan het liefst bijgezet zodat ze over haar rug loopt. Dat zal niet vaak voorkomen.
Gister balkjes gestapt en morgen naar buiten.

Ik ben denk ik vergeten te zeggen dat ze ingespoten is in het gewricht.
Het gewricht was wat overvuld dus daarom denkt hij dat dat het is.
Ze liep op de buigproef niet echt slechter.
Met uitverdoven werd ze met de tweede prik vanaf beneden meteen zo goed als goed.

Babootje

Berichten: 25953
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Stap oefeningen wegens blessure gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 22:59

bijgezet in de molen?. omg

Ineke2

Berichten: 33004
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Stap oefeningen wegens blessure gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 23:07

Het hoofd omlaag, daarvan lopen ze niet ineens van over de rug in een stapmolen hoor... buiten dat het gevaarlijk is om.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 23:29

mijn merrie heeft dezelfde blessure aan de collateraal bandjes van het hoefgewricht... april kreupel geworden en nog steeds niet beter. Eerst ook overvuld hoefgewricht. Daarvoor ingespoten, bandjes beschadigd (verrekt). En bijna 2maand geleden MRI gehad en 1 van de bandjes nog niet goed hersteld.

Mag ook stappen in een vlakke bak en op het harde. Ik doe ook dressuuroefeingen. Verder buiten stappen aan hand of onder zadel. Heb gedacht aan zwemmen om af te vallen en conditie weer op te vallen. . Tip gekregen van iemand om msn zwafel bij te voeren en tendocure? Advies dierenarts PEP/stamceltherapie

Rotblessure!

TamaraFloor
Berichten: 821
Geregistreerd: 07-12-09
Woonplaats: Zaandijk

Re: Stap oefeningen wegens blessure gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-17 07:09

Joyce B, wat vervelend zeg!
Was die van jou wel echt kreupel?
Wat voor oefeningen doe jij en hoe lang mag je stappen?
Ik mag een half uur 2x per dag. En ze moet afvallen en goed over de rug of haar rug en achterhand sterker te maken.

Voor de andere, ik denk dat de dierenarts er voor geleerd heeft.
Ze mag ook alleen in de molen als ze rustig blijft.
Ze loopt wel degelijk goed over de rug als ik haar bijzet in stap.
Dus graag daar geen commentaar op.

Babootje

Berichten: 25953
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 09:45

TamaraFloor schreef:
J

Ik ben denk ik vergeten te zeggen dat ze ingespoten is in het gewricht.
Het gewricht was wat overvuld dus daarom denkt hij dat dat het is.
Ze liep op de buigproef niet echt slechter.
Met uitverdoven werd ze met de tweede prik vanaf beneden meteen zo goed als goed.


Heeft jouw paard geen echo gehad om te zien hoe de bandjes eraan toe zijn? Vind het raar dat hij zegt dat hij "denkt" dat het dat is, als het prima te onderzoeken valt.
Als hij niet de beschikking heeft over de apparatuur om dat te doen, dan zou ik naar een kliniek gaan waar dat wel kan.

Btw TS, die van jou is ook echt kreupel ook al loopt ie niet op 3 benen. Zo'n blessure is niet iets om licht over te denken. Het zijn heel hardnekkige blessures.
Bijzetten in de molen is gewoon gevaarlijk. Je paard kan niet haar evenwicht goed hervinden als het uitglijdt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers