Wat is nou de juiste manier van stelling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xminthe

Berichten: 44
Geregistreerd: 19-10-16

Wat is nou de juiste manier van stelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-17 18:27

Halloo een meisje op de manege zei laatst tegen mij dat je alleen stelling kan vragen door je binnenteugel korter te nemen maar ik hoorde ook wel eens dat je je binnenhand van de hals kan doen, of naar voren/omhoog

Hoe vragen jullie stelling? wat is de juiste manier?

♡♡♡


xChanelx
Berichten: 1917
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Wat is nou de juiste manier van stelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 18:37

Als eerst vind ik het belangrijk dat stelling niet alleen gevraagd wordt door een handhulp.
Ik leg mijn binnenbeen aan en doe mijn binnenhand iets opzij, van de hals. Hierbij werk ik NIET terug met mijn hand, ik doe die slechts opzij.
Bij jonge paarden kan deze hulp best 'groot' zijn, door mijn hand iets meer opzij te doen. Hoe meer ontwikkeld het paard, hoe kleiner mijn hulpen.

Daarnaast is het een hulp die ik geef, dus ik houd dit niet vast. Ik vraag het en ontspan dan mijn hand.

Enjoy the little things in life, because one day you will look back and realize it were the big things.

xminthe

Berichten: 44
Geregistreerd: 19-10-16

Re: Wat is nou de juiste manier van stelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-17 18:58

Hey xChanelx ja ik doe het ook altijd met mijn binnenbeen maar ik had alleen een vraag over hoe je het beste met je handen kan doen, ik doe namelijk het zelfde als jou maar een meisje van de manege zei dat alleen binnenteugel korter nemen goed is (vond ik al onzin maar vroeg het nog even na wat de rest van bokt doet)

♡♡♡

xChanelx
Berichten: 1917
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Wat is nou de juiste manier van stelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 19:59

Heel goed dat je het navraagt!
Zodra je de teugel korter neemt en/of je hand naar achteren doet, blokkeer je het binnenachterbeen van je paard, wat voor spanning en dus een blokkade zorgt. Dus mooi verder gaan met hoe je het doet.

Enjoy the little things in life, because one day you will look back and realize it were the big things.

Sim
Berichten: 31477
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 20:00

Eerst zorgen dat je paard recht is en aan je buitenteugel loopt. Pas dan kun je correcte stelling rijden.

xminthe

Berichten: 44
Geregistreerd: 19-10-16

Re: Wat is nou de juiste manier van stelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-17 23:17

En wat doe jij eigenlijk met de buitenteugel dan xChanelx ? en hoever doe jij de binnenteugel van de hals want soms zie ik echt mensen die teugel heel ver van de hals maar dat is toch njet de bedoeling?

♡♡♡

Esther

Berichten: 4141
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 11:05

xminthe schreef:
En wat doe jij eigenlijk met de buitenteugel dan xChanelx ? en hoever doe jij de binnenteugel van de hals want soms zie ik echt mensen die teugel heel ver van de hals maar dat is toch njet de bedoeling?

Dat is afhankelijk van de graad van africhting van je paard. Hoe verder je bent met je paard hoe minder ver je de hand van de hals af brengt. In het begin help je hem door je hand echt van de hals te brengen, ben je verder dan is even je vingers aanspannen voldoende. Dit alles in combinatie natuurlijk met been en zithulpen.

Teugel korter nemen is iig fout, je rijdt altijd met beide teugels op gelijke lengte, je kunt wel iets varieren met je hand wat verder naar voren of achteren. Maar ook deze hulpen worden kleiner als de opleiding van paard en ruiter verder is.

Sprakeloos

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Wat is nou de juiste manier van stelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 12:32

Buitenteugel houdt contact, met binnenbeen vraag je de stelling.

Die buiging moet door het hele lijf, niet alleen de hals.

Bij een paard wat nog niet goed snapt wat het binnenbeen betekent, kun je helpen door je binnenhand van de hals te halen en het paard te vragen in te buigen. Uiteraard gecombineerd met dat binnenbeen.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 13:38

Ik heb de indruk dat hier stelling en buiging met elkaar verward worden.
Stelling: het paard buigt iets in de nek en achter de kaak, waardoor het hoofd iets naar binnen gesteld wordt.
Buiging: het paard is in de gehele lengte van zijn lichaam, in de hals-en rugwervelkolom, gebogen. Bijvoorbeeld op de volte, in wendingen en in zijkanten als schouderbinnenwaarts en traverse.
Buiging gaat altijd samen met stelling, stelling kan ook gereden worden op de rechter lijn.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

room10

Berichten: 345
Geregistreerd: 02-01-10

Re: Wat is nou de juiste manier van stelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 13:50

Rien van der Schaft vertelde dat hij maar weinig ruiters ziet die de juiste hulp gebruiken om het correcte doel te bereiken van "stelling vragen". Een hoop ruiters halen de teugels naar zich toe aan die kant als ze stelling vragen (nemen dus !) Het doel van stelling is juist het paard uitnodigen zich langer te maken aan die kant. Dus hand wat van de hals en naar voren, niet naar je toe.

"Een paard is iedere dag anders, als jij zelf maar iedere dag hetzelfde bent"


darkadia

Berichten: 5219
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Wat is nou de juiste manier van stelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 14:16

Eens met Askja, zie hier ook 2 dingen door elkaar lopen. Buiging is in het hele lijf, stelling niet.

@room10 maar als je binnenhand opzij en naar voren doet, krijg je automatisch meer contact op je buitenteugel t.o.v. je binnenteugel, dus dan buitenstelling?

Hier doe ik mijn binnenhand idd ook opzij voor stelling, bij jonkies meer dan bij de meer ervaren paarden. Wat Esther zegt dus.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 5 bezoekers