Pony gaat te snel met rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
demy1911

Berichten: 284
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: noord-brabant

Pony gaat te snel met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-17 19:13

Hoi iedereen,

Ik heb een 4 jarige Welsh Cob merrie. Ze is nu bijna een half jaar onder het zadel.
Ze is heel gevoelig op been. Ik hoef er maar een beetje aan te sporen en dan gaat ze al. Ik kan haar dus ook niet echt aansporen. Ook is ze bang voor de zweep, dus daar rijd ik niet mee.
Ze is ook niet goed beleerd (niet door mijzelf), dit kan misschien ook mee spelen.

Nu doet ze het wel goed, maar ik merk dat ze heel hard wil gaan.
In stap valt het nog wel mee, alleen dan gaat ze soms als ik teugel geef ineens draven.
In draf is het wel erger. Ze doet dan gewoon een paar rondjes normaal draven en dan ineens gooit ze het hoofd omhoog en gaat ze heel hard lopen en gaat ze in galop. Als ze in galop zit gaat ze heel hard.
Verder heeft ze ook veel moeite om recht te lopen op de rechterhand, omdat ze erg links gebogen is.
Ik heb al een aantal dingen geprobeerd:
- Eerst laten galopperen zodat ze moe wordt en dan rustiger gaat lopen
- Van te voren longeren en als het niet gaat tussendoor nog een keer longeren
- Met bijzet rijden
- Overgangen rijden, maar hier wordt ze alleen maar heter van
Maar dit werkt allemaal niet. -O-

Ik heb wel gewoon les en probeer zo veel mogelijk te oefenen met longeren en ook een beetje rechtrichten, maar aangezien ze erg bang is voor de zweep (en hierop reageert door te steigeren of te gaan rennen) ben ik daar heel voorzichtig mee aan het werk.

Heeft iemand tips voor dit probleem?

Sunshine - Mila - Riva


rebecc1994
Berichten: 300
Geregistreerd: 06-03-12
Woonplaats: Sliedrecht

Re: Pony gaat te snel met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 19:18

Mijn paard deed dit ook. Iedere keer als ze te hard gaat ga je stappen of desnoods stil staan. Probeer het voor te zijn en wees heel consequent!

Succes!

Falcao Gui B+6

Sizzle

Berichten: 35577
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 19:21

Je pony zal eerst moeten leren om je been te accepteren. Terugrijden doe je vooral met je zit.
Wat je beschrijft is gewoon erg typisch welsh cob: extreem ijverig en vermoedelijk ook snel onzeker. Dan is hij ook nog eens piep jong dus evenwicht problemen.
Geen makkelijke eerste rij pony ;)
Welsh cobs zijn speciaal en daar moet je echt mee om leren gaan. Heel veel les nemen is de enige oplossing.
Daarnaast zou ik eerst eens gaan werken vanaf de grond en veel wandelen.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 12-02-17 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Berichten: 22580
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 19:22

Vaak is het een balansprobleem bij het jonge grut.

Mjn favoriet: de balansteugel van Linda Tellington. Gemaakt van geknoopt bergbeklimmerstouw. Omwille van de veiligheid zit hij altijd met een riempje vast aan het zadel. Op stal praat iedereen over 'jij en dat touwtje om de hals'. Dat 'touwtje' is een prima "rem" (je werkt in waar veulens van mama 'ho' leren)
en het grote voordeel is dat je inwerkt op een plek die geen pijn doet
en die vlak bij het zwaartepunt ligt.
Geef je een korte hulp dmv de balansteugel, snapt het dier beter wat de bedoeling is dan bij het bit
en het remmen zelf gebeurt op de achterhand.
(Kom daar eens om in de ijzerhandel ;) ;) !)

De balansteugel is 'ho' op de boeg of 'naar links' op de rechterhals/schouder - dat is alles.
(Een bit is vaak ook "je moet in de krul", je moet aanleuning hebben, en tempocontrole en richtingcontrole - "en het dier heeft het boekje niet gelezen". Over pijn, notenkraker en ander gedoe zwijg ik nog.
Met de balansteugel snapt hij bijna instinctief de bedoeling en het is ook makkelijk.)

Rechtrichten is uitstekend geschikt bij dit soort problemen, schep moed, daar heb je echt geen zweep bij nodig.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 12-02-17 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

santje44
Berichten: 51
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Oldebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 19:24

Wat ik bij een paard moest doen op stage was er ook 1 die ging rennen als je de zweep erbij pakte gewoon de zweep erbij houden en dan kort beginnen dichtbij je houden met het longeren en dan steeds wat groter rondje maken. Ging ze weer rennen gewoon weer terug bij je nemen en weer kleine rondjes longeren. Eerste 2 keer snapte ik het nut er niet van maar de 3e keer wel en ging het ook steeds beter.

Nu is het verschil wel met dat paard en jou pony dat dat paard al wel beleerd was en vroeger gereden maar door dracht niet gereden is en het dus gewoon geweest kan zijn proberen onder het werk uit te komen.

Love horses

demy1911

Berichten: 284
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-17 19:26

rebecc1994 schreef:
Mijn paard deed dit ook. Iedere keer als ze te hard gaat ga je stappen of desnoods stil staan. Probeer het voor te zijn en wees heel consequent!

Succes!


Dankje, ik probeer ook inderdaad heel consequent te zijn.

Sunshine - Mila - Riva

demy1911

Berichten: 284
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-17 19:27

Sizzle schreef:
Je pony zal eerst moeten leren om je been te accepteren. Terugrijden doe je vooral met je zit.
Wat je beschrijft is gewoon erg typisch welsh cob: extreem ijverig en vermoedelijk ook snel onzeker. Dan is hij ook nog eens piep jong dus evenwicht problemen.
Geen makkelijke eerste rij pony ;)
Welsh cobs zijn speciaal en daar moet je echt mee om leren gaan. Heel veel les nemen is de enige oplossing.
Daarnaast zou ik eerst eens gaan werken vanaf de grond en veel wandelen.


Maar als ik bijvoorbeeld veel ga wandelen en grondwerk doen, en niet rijden. Wordt het dan niet moeilijker om het rijden weer op te pakken?

Sunshine - Mila - Riva

demy1911

Berichten: 284
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-17 19:28

Janneke2 schreef:
Vaak is het een balansprobleem bij het jonge grut.

Mjn favoriet: de balansteugel van Linda Tellington.

Rechtrichten is uitstekend geschikt bij dit soort problemen, schep moed, daar heb je echt geen zweep bij nodig.


Okey dankje! Ik zal ook eens gaan kijken naar die balansteugel

Sunshine - Mila - Riva

demy1911

Berichten: 284
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-17 19:28

santje44 schreef:
Wat ik bij een paard moest doen op stage was er ook 1 die ging rennen als je de zweep erbij pakte gewoon de zweep erbij houden en dan kort beginnen dichtbij je houden met het longeren en dan steeds wat groter rondje maken. Ging ze weer rennen gewoon weer terug bij je nemen en weer kleine rondjes longeren. Eerste 2 keer snapte ik het nut er niet van maar de 3e keer wel en ging het ook steeds beter.

Nu is het verschil wel met dat paard en jou pony dat dat paard al wel beleerd was en vroeger gereden maar door dracht niet gereden is en het dus gewoon geweest kan zijn proberen onder het werk uit te komen.


Dankje! Ik het zal eens gaan proberen

Sunshine - Mila - Riva

Sizzle

Berichten: 35577
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 19:34

Welch cobs lijken welliswaar een soort coole tinkers, maar ze zijn soms heter dan een volbloed, ze willen graag alles erg graag goed doen over het algemeen en kunnen in paniek raken als ze je niet snappen.
Daarom is het juist heel belangrijk on eerst elkaar echt te leren kennen.
Rijden verleren ze niet, maar als het nu nuet goed gaat dan vergeten ze dat ook niet. Liever eerst de basis voor elkaar.
Op zich is dat met ieder paard, maar waar je een gemiddelde warmbloed wel kan overbluffen zou ik dat met een Welsh cob niet snel doen.
Zonder goede begeleiding (geen manege les) kan dat helemaal verkeerd gaan.

Janneke2

Berichten: 22580
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Pony gaat te snel met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 19:36

....kijk even boven, ik heb mijn post aangepast.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Sizzle

Berichten: 35577
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 19:42

Balansteugel is toch gewoon een duur woord voor touwtje om de hals?
Linda verkoopt gewoon hele dure halstertouwtjes ;)
Men knupt al 100 jaar een een halstertouwtje om bij jonge beesten voor dezelfde reden. Alhoewel ik ook groot voorstander ben van een touwtje om de hals zou ik dat TS zonder begeleiding niet aanraden want volgens mij heeft ze geen ervaring met paarden inrijden en is het risico is te groot dat het een soort handvat gaat worden en dan schiet het zijn doel voorbij.

Anoniem

Re: Pony gaat te snel met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 19:45

Ik zou even een stapje terug doen, en even wat basiselementen gaan installeren. Sowieso rust en vertrouwen, ook met de zweep bijv. Het gaat er niet om dat je haar ermee kan slaan, maar zo kun je haar leren dat ze jou kan vertrouwen. Dat is een belangrijk begin.
Ik zou hier goede begeleiding bij zoeken.

En betreft het rijden, ik zou zelf even niet gaan rijden, maar vragen of bijv je instructrice je pony wat verder kan beleren, zodat de basis er wat beter in zit. Maar dit zou ik in combi doen met grondwerk.
Neem er de tijd voor, als je te snel gaat, zal dat enkel averechts werken.

demy1911

Berichten: 284
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-17 11:05

Joolien schreef:
Ik zou even een stapje terug doen, en even wat basiselementen gaan installeren. Sowieso rust en vertrouwen, ook met de zweep bijv. Het gaat er niet om dat je haar ermee kan slaan, maar zo kun je haar leren dat ze jou kan vertrouwen. Dat is een belangrijk begin.
Ik zou hier goede begeleiding bij zoeken.

En betreft het rijden, ik zou zelf even niet gaan rijden, maar vragen of bijv je instructrice je pony wat verder kan beleren, zodat de basis er wat beter in zit. Maar dit zou ik in combi doen met grondwerk.
Neem er de tijd voor, als je te snel gaat, zal dat enkel averechts werken.


Dus nu vooral veel grondwerk en daarna als dit dan gaat, dan pas weer verder gaan met rijden.

Sunshine - Mila - Riva

demy1911

Berichten: 284
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-17 11:07

Sizzle schreef:
Balansteugel is toch gewoon een duur woord voor touwtje om de hals?
Linda verkoopt gewoon hele dure halstertouwtjes ;)
Men knupt al 100 jaar een een halstertouwtje om bij jonge beesten voor dezelfde reden. Alhoewel ik ook groot voorstander ben van een touwtje om de hals zou ik dat TS zonder begeleiding niet aanraden want volgens mij heeft ze geen ervaring met paarden inrijden en is het risico is te groot dat het een soort handvat gaat worden en dan schiet het zijn doel voorbij.


Met touwtje rijden heb ik een keer gedaan, hier reageert ze wel goed op heb het alleen niet doorgezet met gebruik, want toen begon het slecht weer te worden. Dus dan kan ik het me miss weer oppakken.

Sunshine - Mila - Riva

SparkYY_8

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-01-17

Re: Pony gaat te snel met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 18:43

Misschien een Martingaal tegen het hoofd omhoog doen? En goed de buitenteugel erbij houden. Als ie sneller gaat kleine voltes gaan rijden. (Het zijn maar tips die ik ook krijg bij mijn voorwaartse paard). Telkens terug naar stap werkt alleen maar frustrerend omdat ie dan z'n energie niet kwijt kan.

NHDtjes van Karli
Hobbyfokkerij voor Nederlandse hangoordwerg konijnen.
Volg ons op Facebook en instagram!

rebecc1994
Berichten: 300
Geregistreerd: 06-03-12
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 20:43

SparkYY_8 schreef:
Misschien een Martingaal tegen het hoofd omhoog doen? En goed de buitenteugel erbij houden. Als ie sneller gaat kleine voltes gaan rijden. (Het zijn maar tips die ik ook krijg bij mijn voorwaartse paard). Telkens terug naar stap werkt alleen maar frustrerend omdat ie dan z'n energie niet kwijt kan.


Hij moet leren om zijn energie anders te gaan gebruiken. Dus niet keihard draven, maar juist meer op het achterbeen. Dus hij zal het in het begin vast niet leuk/moeilijk vinden, maar hij moet dat gewoon leren.

Falcao Gui B+6

Janneke2

Berichten: 22580
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 20:59

rebecc1994 schreef:
Hij moet leren om zijn energie anders te gaan gebruiken. Dus niet keihard draven, maar juist meer op het achterbeen. Dus hij zal het in het begin vast niet leuk/moeilijk vinden, maar hij moet dat gewoon leren.

...en wat precies "leren" inhoudt, daar kom ik al niet achter, laat staan een paard.

Energie anders gaan gebruiken: op zich prima. Maar als boodschap nogal abstract.

Gewicht overbrengen op het achterbeen: uitstekend. Maar hoofdstuk 1: een paard kan het van nature, maar zodra wij er op zitten is dat zo'n verstoting dat hij het niet meer kan:"het balansprobleem van het jonge paard".
Hoofdstuk 2: hoe ter wereld maak je het het dier duidelijk. 'Hij moet het leren', graag zelfs - maar helaas weet niet elke ruiter dat dit op zit en gewicht moet (en wordt er "ik weet niet wat" in die mond gedaan).
Hoofdstuk 3: het kost kracht.
Dus svp niet te veel praten over "dat hij het niet leuk vindt". Langzaam en systematisch er aan werken, de groeischijven van de wervelkolom zijn nog niet gesloten, de spieren hebben tijd nodig en het pezen- en bandenapparaat heeft nog veel meer tijd nodig. (Dus ook tijd geven, zodat je op gegeven moment een gezond en sterk paard van 25 hebt - ipv "hij moet het maar leren" dwz: ik eis en hij zoekt het maar uit.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

joannetaris

Berichten: 27
Geregistreerd: 24-12-16

Re: Pony gaat te snel met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:08

Mijn zusje heeft ongeveer hetzelfde met haar nieuwe pony, die was in het begin ook heel erg voorwaarts op het been, en eigenlijk alles wat jij beschrijft, ook erg scheef. Bij haar heeft het geholpen om direct met rijden te beginnen op een kleine volte, en ik raad je aan om echt een instructeur te nemen want alleen ga je er niet uit komen. Ik hoop dat het snel beter gaat, succes!

Sizzle

Berichten: 35577
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:14

Met een half groene 4 jarige zonder balans praat je niet over kleine voltes, martingaal, niet leuk etc.

Zorg liever dat hij het leuk gaat vinden. Kijk naar dat koppie met dat ontzettend vriendelijke oog op de foto in het profiel, dat is nog een onzekere baby.

Geef deze een goede start met veel begeleiding en je het er dadelijk een top paard aan dat alles voor je doet.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 13-02-17 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Shenavallie
Berichten: 11500
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:16

Buiten alles wat genoemd is, is het paardje ook op een leeftijd dat er nogal wat veranderingen in het lichaam plaatsvinden. Het is tot een jaar of 6 nog zeker in de groei (niet zo hard meer, maar toch), het is nog druk bezig met tanden wisselen, de bespiering gaat veranderen, er kan sprake zijn van spierpijn (in het geval dat het vaker in de week moet werken en de spieren geen dagje tussendoor rust krijgen), enzovoorts en zo verder. Een (te) kleine volte rijden is overigens geen goed advies, aangezien het dier nog bezig is om zijn balans te vinden.
Voorts kan ik rijtechnisch alleen adviseren om flink wat stappen terug te gaan en vooral aan de basis te werken. Dat kan betekenen dat je de eerste paar keren maar 10 minuten erop zit en alleen maar stapt, waarbij je hooguit een grote volte en van hand verandert. En vooral te stoppen als het goed gaat. Ga ook niet elke keer rijden, maar wissel het af met grondwerk of gewoon even spelen. Het beste is om hierbij hulp te vragen van een deskundige, aangezien deze je kan wijzen op jouw (onbewuste) houding (hand/lichaam/zit/benen).

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

demy1911

Berichten: 284
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-17 22:18

Dankje voor alle reacties! Hier heb ik zeker wat aan. Ik heb nu contact gehad met mijn instructrice en zij gaat mij erbij helpen. Ook ga ik meer grondwerk doen en wandelen. Dus veel afwisseling.

Vandaag heb ik overigens nog gereden met bijzet en dit ging aardig goed. Ze ging niet met haar hoofd omhoog en er vandoor, ze liep zelfs stukken aardig ontspannen. Ik vraag dan ook niet meer dan stap en draf en af en toe wat voltes en daarna er weer af.

Sunshine - Mila - Riva

dresjoepie

Berichten: 2506
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Pony gaat te snel met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 00:39

Mag ik vragen wat je voert en hoeveel?

Hoe lang staat het paard buiten? Is dit met andere paarden?

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Pony gaat te snel met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 01:03

Wat misschien ook leuk is voor jou en je jonkie, is vrijheidsdressuur! Veel paarden vinden dat leuk, kunstjes leren, beloind worden, samen werken, en daarnaast kan ze zien dat de zweep toch niet zo eng is. Zweep wordt bij VD vaak als verlenging van de arm gebruikt om bv het been mee aan te raken zodat ze die zelf optilt en/of uitsteekt maar jij wel op afstand kan blijven.
Zeker een welsh cob kan haar ei hier misschien wel in kwijt, als ze zo ijverig zijn :). En je leert elkaar ook goed kennen en bouwt daarmee gelijk een betere en positievere band op wat onder het zadel alleen maar van pas komt.

Succes!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

demy1911

Berichten: 284
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-17 07:57

dresjoepie schreef:
Mag ik vragen wat je voert en hoeveel?

Hoe lang staat het paard buiten? Is dit met andere paarden?


Ze krijgt op een dag een halve schep brok met handje luzerne. Ze gaat 8 tot 10 uur naar buiten.

Sunshine - Mila - Riva


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers