Schouderbinnenwaarts

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 18:45

Nou ik denk vooral dat het als een aanval voelt... iets lukt je niet, anderen vragen wat je doet en met welke reden je dat doet om zo te kunnen beoordelen waardoor het misschien niet lukt. Zit weinig aanval in.

Ik heb een stukje hiervoor iets gevraagd, wil je daar antwoord opgeven? Ik vroeg me namelijk af wat jij de functie vindt van je binnenbeen. Waarom leg je die iets naar achter en wat doe je met je buitenbeen?

dressuur: Z2+3 Springen: L+2 Sgw: B+4 In loving memory
dressuur: LT+3 Springen: L+8 Sgw: L+1
dressuur: Z1+2 Springen: L+0 Sgw: B+2


Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 18:49

MiniMeLona schreef:
Zo zie je maar dat iedereen het toch weer anders doet;

schouderbinnenwaarts leerde ik mijn paard aan door een volte te vragen en zodra de voorbenen van de hoefslag afkwamen buitenhand begrenzen. Mijn benen bleven op hun plaats.

Bij traver of renver ging er idd een been van mij naar achteren en begrensde ik beide handen zodat ze voor rechtdoor bleef lopen.

Vertel het misschien heel simpel, maar werkte wel voor mij en mijn paard.

Zo doe ik het ook. Voor schouderbinnenwaarts begin ik op een volte 10 meter, die blijf ik rijden tot ik tevreden ben met stelling, buiging en nageeflijkheid. Dan begrens ik zodra de voorbenen van de hoefslag komen met mijn buitenhand. Mijn binnenbeen is al bezig om buiging te vragen voor de volte 10 meter, dus die gaat nu niet iets anders doen. Na de eerste goede pas sb, gelijk die volte weer op en opnieuw beginnen.
Als ze een aantal passen goed in sb blijven (incl. stelling, buiging, nageeflijkheid) ga ik tempowisselingen vragen. Beetje hoger tempo stap, dan op de volte weer terug naar arbeidstempo, of juist andersom.
Aandraven zit bij mijn paard op stemcommando. Ik kan dus bij de tweede pas sb aandraven door stemcommando te geven. Na de eerste pas sb in draf, stuur ik hem de volte op. Vanaf de volte ga ik dan weer verder. Stelling, buiging en nageeflijkheid in orde, dan pas een pas sb.

TS, voor mij zijn er een aantal voorbereidende oefeningen voor schouderbinnenwaarts. Stelling op een rechte lijn, stelling en buiging op een rechte lijn, en wijken. Met 'rechte lijn' bedoel ik de hoefslag, maar ook A-C lijn en kwartlijn of binnenhoefslag. Voor wijken geldt dat ze dat beide kanten op moeten kunnen, incl. zigzag wijken (twee passen naar links, rechtstellen, twee passen naar rechts, rechtstellen, etc.). Lukt het om deze oefeningen bij jouw paard in stap en draf goed uit te voeren?

Oy with the poodles, already

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 18:50

Hihihi, nou de hand/been combinatie was nog best een dingetje eigenlijk, want als ik buitenbeen naar achter deed en buitenhand sloot en binnenhand opende, zat ze in galop, in elke gang.
Dus als ik het niet goed deed wist ik dat gelijk... :j

Janneke2

Berichten: 22580
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 19:09

Soms kan het zin hebben om de draf 'over te slaan'.

Gesteld dat het in stap echt goed gaat: ga SB in galop vragen. En als SB naar links goed gaat in de linkergalop, galopeer je binnenhoefslag op en doe je SB naar rechts.
Uiteraard idem dito op de rechterhand/ rechtergalop, in gelijke mate.

(En als een dier de oefening moeilijk vindt en meer gewicht geeft in je hand: veel "draag" oefeningen doen, en op dat moment ogenblikkelijk met je hand naar voor. Dressuur is geen touwtrekken en als hij daar steun zoekt en jij geeft die, krijg jij lichamelijke klachten.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

rien10
Berichten: 14362
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 21:31

rhondaxx schreef:
rien10 schreef:
De oefening is schouder binnenwaarts.
Dus: de schouder van je paard naar binnen.
Als ik lees welke hulp jij geeft is het achterhand buitenwaarts.
Stop met werken mer je binnen been. Leg je buiten been, eerst in stap, voor de singel en geef zo Schouder Binnenwaarts aan. Als dat goed gaat kan je het in draf doen. Maar in stap gaat het al niet goed dus eerst dat boor elkaar hebben. Dan pas in draf. Succes.


Ik stap heeft hij wel een goede schouderbinnenwaarts!, ik heb mijn binnenbeen vrijwel op de singel zo miss klein stukje zoals ik heb geeschreven achter de singel zijn ( miss cm ofzo) en de buitenbeen achter de singel.


Toch zal het in stap waarschijnlijk niet goed zijn. Je geeft immers geen schouder binnenwaarts hulpen maar kont buitenwaarts hulpen. Het ziet er misschien uit als schouder binnenwaarts maar dat is het niet. In stap kan je paard dat nog wel voor elkaar krijgen maar in draf kan hij hij zijn lijf niet op die manier gebruiken. Eerst correct in stap. Dan in draf.

Wat ik een prettige manier vind: uit de volte 10 meter rijden alsof je de diagonaal op gaat. Op die manier kan je geen kont buitenwaarts zetten. En dat stap voor stap uitwerken tot langer schouder binnenwaarts.

Janneke2

Berichten: 22580
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Schouderbinnenwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 12:31

....ik doe eigenlijk geen voorbereiding op SB :o

Eerste 5 minuten : actief stappen linker en rechterhand, lange teugel.
Daarna wat figuren zoals grote volte, slangevolte, 'snake walk' aan de lange teugel -en als ik zin heb pak ik SB mee.
(Dan zitten er wat kleine foutjes in, want paard is nog stijf en de die laatste 5% correctie van de teugel is er niet. Maar ik vind dat niet erg. SB helpt ook weer met losmaken - en het paard kan "de kern van de oefening" uitvoeren. De rest van het uur komen er wel puntjes op deze of gene i.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Suzanne F.

Berichten: 48885
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 12:44

Hoe is hij in het wijken? Blijft de aanleuning daarin wel correct en fijn?
Als dit zo is dan zou ik wat schoudervoor gaan rijden dus minder schuin dan schouderbinnenwaarts.
Het klinkt toch alsof de voorwaarden niet volledig aanwezig zijn. Hij is niet consequent nageeflijk.
Je kan ook vanuit een grotere volte wat schoudervoor gaan rijden door hem wat opzij te duwen de volte uit. Wel goed opletten dan dat je de schouder naar binnenplaatst en niet de achterhand naar buiten.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Anna79

Berichten: 3362
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Schouderbinnenwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 12:49

interessant topic: vooral omdat een aantal met totaal andere hulpen tot hetzelfde doel komen. Wat ik nog niet voorbij heb zien komen is schouderbuitenwaarts. Begin op de binnenhoefslag en zet de schouders richting de omheining, je paard kant dan i.i.g. geen kont buitenwaarts doen, ik vind dit bij sommige paarden een handige oefening. Succes!


boyar
Berichten: 146
Geregistreerd: 02-05-08

Re: Schouderbinnenwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 19:02

Grappig dat mensen mij niet begrijpen....ik bedoel alleen maar met die volte om de pylon dat je gaat leren ,,spelen ,, met de voorhand en achterhand van je paard..

(ik ben gediplomeerd instructice en heb meerdere paarden naar t Z gereden dus weet wat ik doe ;-) )


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers