paard is gek geworden? opnieuw inrijden? fysiek/mentaal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Koper

Berichten: 30076
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 15:45

tengeltje11 schreef:
hem doen stoppen naast je en een voerbeloning geven,is mijn mening,niet echt de correcte weg om zo'n paardje de juiste normen en waarden tov jezelf mee te geven.....

Hier ben ik het grotendeels mee eens. Maar voedsel kan heel motiverend zijn. Niet elk paard vindt een aai of een prijzend woord of weghalen van druk genoeg motivatie. Of in elk geval niet in iedere situatie. Met mijn ruin kan ik met bovenstaande beloningen een heel eind komen maar voor trailertraining, wat voor hem een issue is, maak ik hem éxtra gemotiveerd met stukjes appel. Maar dus wel in een bak, en alleen wanneer hij zelf meedenkt met de oefening.

En sorry maar het nut van 1 meter ontgaat mij. Stel dat ik mijn ruin had geleerd om als een soort automaat op 1 meter afstand te blijven. Dat zou dan vanmorgen flink onhandig zijn geweest. Ik wilde de deken van mijn merrie op doen en mijn ruin moest even uit de buurt blijven (terwijl hij daar wel wide zijn, daar was namelijk hooi). Een afstand van 1 meter is voor mijn merrie te weinig wanneer ik ook nog met haar bezig ben, dan raakt ze in de stress. Daarom heb ik mijn ruin duidelijk gemaakt dat hij op een bepaald punt (2 a 3 meter) moest blijven staan. Dat deed hij ook. Hij ging even de mist in toen de deken er al op lag maar de singels nog niet vast zaten, hij dacht dat ik al klaar was waardoor hij een stapje deed. Maar hij liet zich goed corrigeren. En toen de singels wel vast zaten heb ik hem naar het hooi gehaald, waar mijn merrie al was en waar hij al die tijd al bij wilde.
Stel dat ik hem ooit geleerd zou hebben dat hij op 1 meter afstand moet blijven. Dan zou hij steeds hebben geprobeerd om tot op 1 meter te komen. Als hij een kunstje eenmaal heeft geleerd zal hij daar wanneer het hem uitkomt misbruik van maken. Maar misschien dat jouw paard minder slim is?

Wanneer hij bij voorbeeld naar het water wil en mij onderweg tegen komt bepaalt hij uiteraard zelf hoe veel afstand hij bewaart en hoe lang hij wacht. Maar er zijn ook situaties waarin ik dat wil kunnen bepalen en daar wil ik dan vooral meteen al flexibel in zijn. Hoe slimmer het paard hoe minder handvaten (zoals een vaste afstand, volgorde enz) je hem moet geven die in je nadeel zouden kunnen werken. In het gunstigste geval is het verwarrend, in het ongunstigste geval kiest je paard de optie die hij het beste vindt passen. En die keuze is niet aan hem. Vandaar dat ik geen "standaard" opties wil. Hij moet blijven staan waar ik op dat moment zeg. Zonder dat hij dan zelf het initiatief neemt om te kijken of 1 meter ook goed is. Dat moet al niet eens in hem op komen.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


tengeltje11
Berichten: 7037
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: paard is gek geworden? opnieuw inrijden? fysiek/mentaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 16:20

het 1m verhaal is eigenlijk gewoon ook paardentaal hoor.

jij hoort leider te zijn tov je paard.
dus jij kiest de afstand van je persoonlijke cirkel.
Paarden in een nieuwe kudde,waar de rangorde nog niet uitgemaakt is,gaan ook niet met hun neus in de ander zijn nek lopen.
zolang er geen rangorde vast ligt,accepteren paarden elkaar ook niet binnen de meter.(om er een getal op te plakken,het ene paard vliegt al naar een ander als die nog maar binnen de 5m rondom hem komt,een ander paard is er iets makkelijker in)
ze tasten af,zoeken,bepalen,....
en pas wanneer de rangorde op poten staat,komt het moment dat ze dichter bij elkaar zullen staan.
dan mag het ook,want ze weten hoe de vork in de steel zit,wij boven wie staat.

dat is net hetzelfde.
zolang niet duidelijk is dat ik leider ben tov het paard hoeft hij niet te denken van met zijn neus in mijn nek te volgen,dat hoort niet,ook niet bij paarden onderling waar zoiets nog niet uitgemaakt is.

het alfapaard loopt ook gewoon altijd voorop.
dus je dominant paard waar nog niet bevestigd is dat jij leider bent,die naast je loopt,loopt uiteindelijk gewoon vaak met zijn neus nog voor jouw neus.hij heeft dan weer de leiderspositie.
wat opnieuw zijn dominantie-idee versterkt.

enkel als je paard weet en accepteerd dat jij leider bent,kan dit wel,want indien nodig,gaat hij dan ook plaats maken.

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 18:02

Koper schreef:
Arisca wil je dan eens uitleggen wat er mis is met gewoon normaal, gezond verstand?

Dan leg ik jou uit wat er mis is met het automatisch heilig verklaren van de veearts.



Mijn verstand zou zegt eerst medisch uitsluiten. Zeker als je niet weet wat er allemaal met je paard gebeurd is. Daarna zegt mijn verstand als ik het zelf niet opgelost krijg Hulp zoeken.
Paard kost genoeg en als je er geen plezier aan hebt of je kan er niks mee is het ook kostbaar om een paard aan te houden lijkt me...

Mijn paard bleek hko te hebben en vertoonde het zelfde gedrag. Hko behandeld maar gedrag bleef. Laten door trainen en uit eindelijk na lang wikken en wegen om ook aderen reden haar verkocht.
Ben blij dat ik eerst naar mijn "heilige" da ben gegaan. Paard wat pijn heeft verdiend een behandeling en geen aangetob


@piep auto correctie...

hwn
Berichten: 4639
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 20:23

Tonyyyyy schreef:
We zijn inmiddels een paar dagen verder, voor ik het hele traject in ging met dierenarts, etc heb ik nog even goed gezocht op internet. Natuurlijk kwam ik weer op het welbekende vrijheidsdressuur/grondwerk etc. Hier ben ik heel licht mee begonnen, dit zou namelijk het vertrouwen van het paard enorm opbouwen. Het klinkt misschien heel gek maar ik heb nu al een ander paard.. We zijn gewoon begonnen met aan een halster lopen op het erf en dan wanneer ik stop met lopen dat hij netjes naast mij staat. Wanneer hij dit netjes doet krijgt hij een stukje peen. Al snel had hij door dat dit toch wel erg leuk is. Ook achteruit zonder druk en nog wat andere simpele oefeningen. Hij vind het heel leuk om zo voor je te werken en kwam gisteren al naar mij toe omdat die wist dat we weer even gingen 'spelen'. Ik probeer dus gewoon het vertrouwen weer naar boven te halen. Eigenlijk wil ik niet weten wat er is gebeurd in de tijd dat ik er niet was maar ik geloof nooit dat dit een leuke tijd is geweest... Ik ga voorlopig veel spelletjes en oefeningen naast hem doen zodat die weer veel vertrouwen krijgt en daarna gaan we het rijden verder proberen. Het is in ieder geval al een heel ander paard geworden! Mocht het zo blijken dat hij tijdens het rijden weer in een dip valt dan gaan we verder onderzoeken.


Fijn dat het goed gaat! Achteruit gaan zonder druk is niet alleen een goede oefening (ook gymnastiserend om het bekken te kantelen), maar een teken van onderdanigheid van het paard. Een erg dominant paard zal moeilijk achterwaarts gaan. Succes!

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 00:45

anjali schreef:
@Kpet: Zou jouw paard niet slechtziende zijn,dat hij zomaar tegen muur of omheining loopt?


Ik moet heel eerlijk zijn dat dit nooit in me opgekomen is. Beide gevallen waren echt blinde paniek. Normaal gesproken heeft hij wel gewoon respect voor omheining/draad en springen kan hij (los) zelfs erg goed. Ik zal er eens op letten, maar hij heeft er nooit enige indicatie van gegeven.

moonfish13
Berichten: 18215
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 01:50

Ik vind het wat kort door de bocht hoor Ibbel, over altijd eerst de dierenarts.
Voorbeeld heb ik hier, mijn pony was 15 en was volledig uit conditie.
Al daar kon ik zien dat er werk in zat qua bespiering en beweging, daarbij een stukje gedrag, maar dat was wel met correct trainen oplosbaar.
Binnen een week was hij niet rad, dit toonde hij voor de wagen en op het harde op de volte zag je dat het waarschijnlijk in de schouder/rug zat.
Osteopaat erbij, en hij zat gewoon zoals ik al dacht onwijs vast in zijn hele lijf, maar oogde aldus de osteo niet of hij artrose zou hebben.
De dierenarts vond het met enten een leuke, gezond ogende pony met erg goed beenwerk, maar er zat volgens haar wel wat werk in qua arme bespiering.
Haar woorden: er zit wat werk in, maar dan heb je er nog heel lang plezier van!
Hij is behandeld door de osteopaat, en daarna heb ik hem eerst 2 maanden aan de longe zijn lijf goed leren gebruiken en spieren op laten bouwen.
Verder deed ik af en toe rekoefeningen om zijn schouders los te houden die periode.
Hierna heb ik hem opgepakt, en ik heb nooit meer problemen gehad.
Ook de oprichting in pakt hij makkelijk op en hij doet alles graag.
Ja ik had hem toen kunnen laten nakijken, dan had er vast bij een pony van 15 wel wat uitgekomen op de röntgen, maar dan weet je nog niet of dat de oorzaak was.
En dan had er wat uitgekomen, dan is het advies waarschijnlijk alsnog kijk wat hij nog kan dmv correct trainen en dergelijke.
Overigens zat het hier gewoon in een vastzittende schouder, de druk van zijn borststuk van zijn mentuig zorgde ervoor dat het spierprobleem zichtbaar werd.
Ik ben er ook van overtuigd dat hij niks mankeert, maar gewoon na het stilstaan icm zijn vastzittende lijf een duwtje de goede kant op nodig had.
Hij heeft bij mij ook wel stilgestaan, maar heeft nooit meer problemen gehad.

Nu zeg ik niet dat de haf van ts niks mankeert, maar niet bij alles hoef je in mijn ogen direct een dierenarts bij te halen.
De dierenarts had bij mijn pony ook zoiets van eerst maar eens rustig aan opbouwen, -de osteo was toen al geweest- en als er problemen zijn pas verder kijken.

kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: paard is gek geworden? opnieuw inrijden? fysiek/mentaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 06:10

Dmv grondoefeningen zal hij je moeten gaan respecteren dat jij de leider ben

Laat eens een osteopaat komen
Ik ken ook iemand die dmv pluk haar je paard kan door meten.
Wat houd je tegen om je paard na te Laten kijken.
Misschien ze tanden na laten kijken dit moet je minstens 1x in het jaar doen

Qua voeren haflingers hebben eigenlijk niks nodig.

Hoe oud is hij ivm puberen gedrag.
Het is en blijft een haflinger toch zou ik er iemand nalaten kijken, Begin eens bij een osteopaat
Succes


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: FCSA, jazzejam, Mo_Noah, Texas02 en 9 bezoekers