paard is gek geworden? opnieuw inrijden? fysiek/mentaal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
hwn
Berichten: 4639
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 17:24

Als jij zelf niet meer mag rijden, en het lukt niet met een andere ruiter, dan zou ik er niemand meer op laten rijden tot je een degelijke optie hebt.

Zelf zou ik met zo'n paard eerst aan de slag gaan onder begeleiding via grondwerk/NH/rechtrichten. Er zijn wel instructeurs/instructrices te vinden die daarnaast het paard fysiek kunnen beoordelen, bijv. iemand die cursus sportmassage, shiatsu of iets gelijkaardigs gevolgd heeft. Als die dan toevallig nog iets van zadelpassen afweet, kan je al aardig wat zaken checken en afvinken voor een schappelijke prijs.


Ibbel

Berichten: 48850
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: paard is gek geworden? opnieuw inrijden? fysiek/mentaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 17:48

Ik snap dit soort advies niet. Je gaat gewoon altijd eerst naar een DA. Dat is de enige die (bij wet!) een diagnose mág stellen.

anjali
Berichten: 14846
Geregistreerd: 25-07-15

Re: paard is gek geworden? opnieuw inrijden? fysiek/mentaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 18:02

Vroeger toen jij voordat je ziek werd er zelf mee reed was hij dus wel braaf?dan zou ik toch echt eens doorvragen bij degenen die er tijdens jouw ziekte mee werkten,wat er gebeurd kan zijn.Dat moeten ze gewoon vertellen in het belang van het paard.

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 18:17

Goedkoop is op lange termijn duurkoop in dit geval.

Als je nu op je paard gaat zitten terwijl je niet weet hoe die wervels eraan toe zijn en dus of de heftige reactie komt omdat er iets in die rug goed mis is als hij moet werken, heb je kans dat je je paard óf door pijn heenrijdt en ook uiteindelijk geheel kreupel rijdt, óf dat je paard niemand meer op zijn rug laat omdat de pijn nog steeds gelinkt is met werken of belasting. Daarom kan zonder zadel op de longeercirkel lopen ook al een heftige reactie geven, trouwens: voltes draven is zware belasting. De categorie paarden die heftig op rijden/werken/mensen blijven reageren door pijn en die niet behandeld worden, eindigt helaas vaak na een korte reis door de handel bij de slacht. Als je hem "wegdoet" (waarvan je zegt dat je er over nadenkt maar niet wil) is er grote kans dat dat zal gebeuren. :j

Beginnen te trainen zonder een dierenarts laten checken of er pijn is is onbegonnen werk, want je hebt dan de (mogelijke en waarschijnlijke) wortel van het probleem niet gevonden en dus ook niet aangepakt, en dus blijft het probleem (heftig weigeren) terugkomen. Dan heb je geld uitgegeven aan een trainer of "opnieuw inrijden", maar eigenlijk niks opgelost en dat is dus nog veel duurder.

Desnoods zou ik bellen naar de dierenarts of kliniek en de reactie (WAT doet hij WANNEER) precies uitleggen, en vragen of er eventueel een probleem aan ten grondslag zou kunnen liggen (kissing spines of artrose, bijvoorbeeld) en wat de kosten zijn voor evt. eerste foto's en de behandeling als er zo'n probleem gevonden wordt. Dan weet je in elk geval over welke prijs je het hebt en hoeveel je zou moeten sparen of bij elkaar moet zien te krijgen voor die eerste stap (foto's) en eventueel een tweede stap (behandeling). Je zou ook kunnen vragen of je in termijnen af kunt betalen, of of ze manieren weten waardoor je minder betaalt voor hetzelfde consult bijvoorbeeld.

Voordat je op je paard stapt, ben je aan je paard verplicht dat je zeker weet dat hij geen pijn heeft van het rijden. Nu heeft je paard je enkele aanwijzingen gegeven dat er iets mis is en dat hij wellicht pijn heeft bij werk, en dus moet je dat uitzoeken voordat je er weer op gaat zitten.

Zeker het aan de hand zo braaf zijn (bij wandelen etc.) en het onder het zadel verticaal bokken (niet alleen bij jou maar ook bij anderen die "strenger" durven te zijn dan jij na je operatie) is voor mij een teken dat er iets goed en heel erg mis is. Dat doet een paard niet omdat hij het "grappig" vindt.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 18:19

Je hoeft hem ook niet direct door de hele molen te halen. Begin met een kundige dierenarts en kijk wat die zegt. Het kan heel goed zijn dat dit met een korte behandeling verholpen is. En laat hem dus nu gewoon op rust staan als je bijrijder het niet kan oplossen, nu rijden haalt niks uit.
Het hoeft niet altijd direct duizenden euro's te kosten.

Ik vind wel dat je hem dit verschuldigd bent: jij hebt hem nl in handen gegeven van onbetrouwbare mensen dus doe nu tenminste een poging om het op te lossen door hem te laten nakijken door een goede dierenarts, daar hoeven initieel zelfs geen foto's aan te pas te komen...

xChanelx
Berichten: 1917
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 18:30

Ibbel schreef:
Ik snap dit soort advies niet. Je gaat gewoon altijd eerst naar een DA. Dat is de enige die (bij wet!) een diagnose mág stellen.


Dit.

Enjoy the little things in life, because one day you will look back and realize it were the big things.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 18:34

Ibbel. Er zijn best paarden waar ik eerst naar de goede osteopaat zou durven gaan voordat ik een da zou raadplegen.
Als ik zelf vast zit in mijn rug sla ik ook gerust de huisarts over.

Maar ik geef toe. In dit verhaal zou ik beginnen met de da.
En hoe duur dat wordt weet je niet.
Het is best met een paar foto's van de rug dat je al direct een diagnose hebt.
En zo duur is dat dan niet.

Ik vind ook dat een paard geen fiets is die je aan de kant smijt als hij wat roestig fietst.
De prijs/ waarde van het paard hoort daar niet direct de doorslag te geven.
Een van 1000 heeft net zoveel pijn als die van 10.000.
En is net zoveel een levend wezen waar je als eigenaar zelf ooit voor hebt gekozen omdat hij bij je paste.

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Re: paard is gek geworden? opnieuw inrijden? fysiek/mentaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 18:59

Ik denk eerlijk gezegd dat je er vanuit kan gaan dat er iets niet goed is met je paard..Of pijn of hele vervelende dingen meegemaakt toen jij er niet was..Maar in elk geval is het duidelijk dat je paard je iets probeert duidelijk te maken..Luister naar hem en stop gewoon even met rijden en ga eerst uitzoeken wat er aan de hand is!

www.paardweerinbalans.com
boomloze zadelpasservice
Acupressuur en (chinese) kruiden
Jaaropleiding Acupressuur paard (en hond)

hwn
Berichten: 4639
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 21:30

Ibbel schreef:
Ik snap dit soort advies niet. Je gaat gewoon altijd eerst naar een DA. Dat is de enige die (bij wet!) een diagnose mág stellen.


Hoezo? Bel je de DA als je denkt dat je zadel niet past?

Trouwens, een reguliere DA ziet heel vaak niet het hele plaatje, dus als je niet weet waar je moet beginnen zoeken, dan kan het idd duur worden, als ze het al vinden.

Maar mijn redenering is vooral: heeft het paard last als ie niet bereden wordt? En moet ie zo nodig bereden worden? Want TS rijdt zelf niet meer, dus wat hebben ze aan dat rijden?

esmeeenw

Berichten: 56
Geregistreerd: 10-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 15:16

Raar verhaal…
Ik zou denken dat er iets is gebeurd toen u aan het revalideren was.
Paarden gaan er niet zomaar vandoor.
Ik lees vaak als paarden er vandoor gaan dat ze zijn mishandeld, trauma dus.
Of er is iets mis met het harancement, stal, omgeving.
Ik zou eerst rustig aan doen. Even niet rijden. Lekker poetsen. Je paard goed observeren. Ga een tijdje als je paard in paddock staat, een stoel pakken en zitten. Goed observeren wat hij doet. Maakt een tekening.
Misschien proberen vrijheidsdressuur doen.
Als hij dat goed doet, ga dan eerst weer een stap rondje maken. Bouw het weer op.
Gr, esmee

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 15:19

helemaal met je eens "koper"
Vooral de onderdelen van het stappenplan. Al die dingen moet je even naast je neer leggen en totaal loslaten, en opbouwen vanuit het samenwerken.

Koper schreef:
Eens met janne.

Dit gezegd hebbende: ik ben eigenwijs en heb met mijn om de haverklap vanuit het niets ontploffende paard voor de moeilijke weg gekozen. Gelukkig heb ik het merkwaardige talent om te struikelen over geschikte mensen, waaronder een fantastische instructrice.

Mijn paard en ik kunnen elkaar gelukkig goed verdragen en ik heb heel veel over hem, over paarden in het algemeen en over mijzelf geleerd. Inmiddels rijd ik niet meer vanwege onder andere artrose bij hem maar dingen als longeren en aan de lange lijnen het bos in gaat prima. Het is een fijn paard en wat ik mezelf steeds voor ogen heb gehouden is dat het niet aan hem ligt. Hij is altijd eerlijk geweest.

Dus ja, het kan. Hier is het stappenplan:

- zet je trots opzij en accepteer dat je een probleem hebt en dat JIJ degene bent die het in stand houdt
- gooi je referentiekaders overboord en bouw aan de hand van de feedback van je paard een nieuw
- besef dat het paard altijd gelijk heeft. Hij heeft een REDEN om zo te doen. Bij mijn paard was dat zowel fysiek (artrose en scheve belasting in het verleden) als psychisch (hopeloos tekort aan vertrouwen in zichzelf en in mensen die met hem wat willen doen).

En de belangrijkste: ontdoe je van je doelen. Je kunt wel een doel hebben, bij voorbeeld een rijkunstig doel, maar voorlopig is het pad even je enige doel. Dus uitzoeken hoe je met je paard kunt samenwerken.

Ik weet niet hoe verstandig en/of koppig je bent TS. Maar ik wens je veel succes.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

MyWup

Berichten: 2521
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 15:31

anjali schreef:
Vroeger toen jij voordat je ziek werd er zelf mee reed was hij dus wel braaf?dan zou ik toch echt eens doorvragen bij degenen die er tijdens jouw ziekte mee werkten,wat er gebeurd kan zijn.Dat moeten ze gewoon vertellen in het belang van het paard.

Dat is ook het eerste waar ik aan dacht, ze hebben zonder toestemming op je paard gereden, dus ik zou betrokken personen als eerste aanspreken, misschien wordt het verhaal wel wat duidelijker waarom je paard dit doet.
Uitgaande van de eerlijkheid van betrokken personen.

voor portretten: http://www.marianstenekes.webklik.nl
Aprose (Wup x Zelhem) Z2 dressuur

germie

Berichten: 25857
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 20:34

Als het niets medisch is, dan zou ik eens een Gert van het Hof persoon erop zetten. Die worden er niet afgebokt en het kan zijn dat het daarna over is. Gewoon gedrag doorbreken. De juiste mensen gaan heel vriendelijk met je paard om, maar laten zich er niet afgooien. Ze zitten gewoon en blijven rustig zitten, niets hinderen. Dan geeft het paard het op een gegeven moment wel op. En dan ben je waar je zijn wilt.
Het gedrag kan nog wel een tijdje terugkomen, dus in training zetten bij zo'n persoon is natuurlijk geen slecht idee. In een maand moeten ze heel ver kunnen komen. Geen geweld, maar gewoon uitzitten, dat is vaak de oplossing.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 21:26

Ik heb een paard die vergelijkbaar gedrag vertoont: de dolle rodeostier. Ik heb zelf heel rustig geprobeerd opnieuw te beginnen. Heb genoeg ervaring met inrijden/jonge paarden, maar deze lukte me echt niet. Alles is medisch uitgesloten. Hij heeft wel vast gezeten in de rug , maar waarschijnlijk door een val die hij kreeg als gevolg van dit gedrag, niet andersom. Paard was ook netjes gekeurd overigens bij aankoop. Het gaat hier om een warmbloed met veel beweging en potentie voor hogere werk.

Mgoed, het bleef bij potentie. Uiteindelijk is het paard nadat alles was gecheckt naar een trainer gegaan. En die heeft hij aan het werk gezet. Dit paard kropte zijn angst enorm op en dook dan in zichzelf (dissociatie) tot hij explodeerde. Niet allen bij het rijden trouwens. De trainer heeft hem geleerd zich weer te uiten zeg maar. Eerst ging dat dus flink bergafwaarts. Hij was zó bang dat op een bepaald punt in de training dat hij door de wand van de roundpenn is gebroken, puur omdat de trainer hem vroeg van richting te veranderen (los, zonder iets om zijn lijf). Enorme schaafwonden natuurlijk. Toen dat een beetje beter ging is hij in de binnenbak (wederom los) in volle paniek met zijn kop tegen de muur gerend. Op dat punt hebben we samen serieus overwogen hem naar de slacht te brengen. De trainer wist het ook even niet meer. Hij was constant, ook buiten training, zo bang, dat was geen leven voor hem.

We besloten hem nog 1 laatste kans te geven en vanaf dat punt ging het steeds beter. Binnen drie weken stond hij te suffen met een zadel op. Trainer heeft erop gezeten/gelegen zonder zadel. Toen waren we alleen (in totaal) 4 mnd verder en heb ik hem om financiele redenen uit training moeten halen. Ik kon zo zelf verder, want ik moest ook echt weer een nieuw paard leren kennen. Hij is schichtiger, maar ook dapperder en hij dissocieert niet meer. Voor het laatste stukje veilig onder de man brengen gaat hij nog 2 mnd terug naar de trainer. Zadelmak gaat niet weg en hij is veel beter mee te werken dan vroeger.

Mijn verhaal was een hele extreme, maar voor alle mensen die roepen dat zo'n reactie een fysieke oorzaak móet hebben: dat is dus vaak, maar niet altijd zo. Mijn paard is fysiek echt 100% in orde, maar heel erg bang geworden. Dit is in de zadelmakmaakperiode gebeurd. Ik ken de fokker en vroeger was het een super mak schatje. Dat zie ik ook wel, want hij is vreselijk lief en doet enorm zijn best. Menigeen heeft geroepen dat hij te gevaarlijk was, maar ik geloof dat ik deze zomer gewoon met hem kan gaan rijden. Hij is zo veranderd. Het kan echt tussen de oren zitten en dat kan hersteld worden. Wel weet ik dat ik nog enorm vertrouwen ohz moet gaan opbouwen en dat het geen paard zal zijn dat door veel mensen te rijden zal zijn. Dus hij blijft lekker bij mij. Mocht je meer info willen over mijn training, stuur me even pb.

anjali
Berichten: 14846
Geregistreerd: 25-07-15

Re: paard is gek geworden? opnieuw inrijden? fysiek/mentaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 14:13

@Kpet: Zou jouw paard niet slechtziende zijn,dat hij zomaar tegen muur of omheining loopt?

x_milouu
Berichten: 14
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 14:35

Opnieuw inrijden bestaat volgens mij niet. Ik heb mijn paardje toen der tijd naar iemand toegebracht. Dat heeft wel geholpen.

Heel veel succes trouwens ermee. Ben benieuwd hoe het je afloopt!
Laatst bijgewerkt door C_arola op 19-02-17 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

Hoezoo
Berichten: 98
Geregistreerd: 10-02-17

Re: paard is gek geworden? opnieuw inrijden? fysiek/mentaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-17 14:34

We zijn inmiddels een paar dagen verder, voor ik het hele traject in ging met dierenarts, etc heb ik nog even goed gezocht op internet. Natuurlijk kwam ik weer op het welbekende vrijheidsdressuur/grondwerk etc. Hier ben ik heel licht mee begonnen, dit zou namelijk het vertrouwen van het paard enorm opbouwen. Het klinkt misschien heel gek maar ik heb nu al een ander paard.. We zijn gewoon begonnen met aan een halster lopen op het erf en dan wanneer ik stop met lopen dat hij netjes naast mij staat. Wanneer hij dit netjes doet krijgt hij een stukje peen. Al snel had hij door dat dit toch wel erg leuk is. Ook achteruit zonder druk en nog wat andere simpele oefeningen. Hij vind het heel leuk om zo voor je te werken en kwam gisteren al naar mij toe omdat die wist dat we weer even gingen 'spelen'. Ik probeer dus gewoon het vertrouwen weer naar boven te halen. Eigenlijk wil ik niet weten wat er is gebeurd in de tijd dat ik er niet was maar ik geloof nooit dat dit een leuke tijd is geweest... Ik ga voorlopig veel spelletjes en oefeningen naast hem doen zodat die weer veel vertrouwen krijgt en daarna gaan we het rijden verder proberen. Het is in ieder geval al een heel ander paard geworden! Mocht het zo blijken dat hij tijdens het rijden weer in een dip valt dan gaan we verder onderzoeken.

tengeltje11
Berichten: 7037
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: paard is gek geworden? opnieuw inrijden? fysiek/mentaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 14:46

ik zou me vooral een goeie lesgever grondwerk zoeken die je hierin kan begeleiden.(mocht het met dit paard voor jou niet (meer) haalbaar zijn,is zoiets sowieso bagage voor eender wat volgt),want bv grondwerk met een respectloos paard en je paard die stilstaat naast je,gaan al niet samen,want daar staat hij al in jouw persoonlijke ruimte,en zo'n paard moet je vooral leren jouw persoonlijke ruimte te respecteren,dus moet hij uit die ruimte blijven(stoppen op een meter van je vandaan en niet naast je,tegen je,vlakbij je),ook met eet-beloningen zou ik zeker opletten als je hier geen ervaring mee hebt,want een haf is vaak al enorm gefocust op eten,hij is onrespectvol en heeft niet de manieren aan de hand die zouden moeten,dan kan je heel vlug terug ongewenst gedrag creeeren door het geven van snoepbeloningen......

ik geloof zeker dat zo'n manier van werken zijn vruchten afwerpt,maar zorg ook dat het goed blijft gaan,en daarom zou ik echt een goeie lesgever hierin zoeken die jullie beiden correcte oefeningen kan geven om bv een week,2 weken,.... mee aan de slag te gaan en op verder te werken.

haffjechip
Berichten: 151
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: bergschenhoek

Re: paard is gek geworden? opnieuw inrijden? fysiek/mentaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 15:04

ik had met mijn paard ook problemen met het longeren, paard wou gewoon iets duidelijk maken en werkte gewoon heel erg tegen zo erg dat ze omhoog kwam en daardoor viel. Had ze nog nooit gedaan. ik heb de osteo langs laten komen en al mijn problemen waren weg paard haar spieren stonden helemaal strak en door de val was er iets in haar bekken. heb nu weer een paard waar ik alles mee kan ook het longeren gaat weer als vanouds.

Koper

Berichten: 30076
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 15:06

Oeh, met voerbeloningen moet je inderdaad uitkijken. Ik gebruik ze alleen voor dingen die mijn paard echt héél lastig en eng vindt. En dan sowieso niet uit de hand maar uit een bakje wat ik alleen daarvoor gebruik.

Dingen als persoonlijke ruimte van een meter geloof ik niet in. Je persoonlijke ruimte kan een centimeter zijn of 10 meter. Je kunt per keer aangeven wanneer een paard even op afstand moet blijven staan en hoe groot die afstand moet zijn.

Het is natuurlijk ook zaak om aan te geven wanneer hij weer dichterbij mag komen. Veel mensen vergeten dat. En dan krijg je dus paarden die het zelf steeds blijven proberen. Als je behalve HO ook KOM MAAR HIER installeert op je paard krijg je een paard wat gewoon netjes afwacht ipv eentje die zelf moet uitzoeken wanneer HO ophoudt en dus steeds zelf zal checken of het al zo ver is. Niet te veel initiatief bij zo'n paard leggen :+

En als je een goede teamleider wil zijn voor je paard respecteer je natuurlijk ook zijn ruimte wanneer hij dat aangeeft. Ik word misselijk van mensen die hun paard krampachtig op een meter afstand houden maar wel hun paard ten alle tijde overal willen kunnen aanraken.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Re: paard is gek geworden? opnieuw inrijden? fysiek/mentaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 15:30

Heb met verbazing het topic zitten lezen.....
En met nog meer verbazing de reactie van ts. Waarom eerst niet een goede da laten langs komen die voor 100 euro je paard is goed na kijkt? Ik bedoel wat kost een paard maandelijks aan stalling etc?
Als daar niks concreets uitkomt hoef je het paard toch niet voor 100derde euro's naar een trainingstal te brengen? Bij mij in de omgeving zijn er genoeg kundige instructeurs die je kunnen helpen bij zo'n probleem.
Ze rijden eerst zelf het paard en daarna leren ze jou hoe ze bepaald gedrag kan voorkomen/oplossen.
En nu kiest ts er dus voor zelf te gaan aankijken en proberen terwijl kosten voor het paard gewoon doorlopen en er geen duidelijkheid is over wat er nu eigenlijk aan de hand is???
Sorry ik snap het niet -O-

Koper

Berichten: 30076
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 15:35

Arisca wil je dan eens uitleggen wat er mis is met gewoon normaal, gezond verstand?

Dan leg ik jou uit wat er mis is met het automatisch heilig verklaren van de veearts.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

tengeltje11
Berichten: 7037
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 15:37

@Koper,tuurlijk moet je persoonlijke ruimte gaan standaard 1m zijn,maar een paard die geen respect voor je heeft(wat het paard van TS dus duidelijk is),zou ik zeker eerste leren dat hij wel 1m respecteerd.
Want zo'n paarden respecteren geen ruimte van je.
Dan begin je altijd groot,om later kleiner en subtieler te worden.
hem doen stoppen naast je en een voerbeloning geven,is mijn mening,niet echt de correcte weg om zo'n paardje de juiste normen en waarden tov jezelf mee te geven.....

Ianrowan2009

Berichten: 1487
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 15:39

Ik heb niet alle reacties gelezen dus misschien is deze vraag al gesteld.
Heb je die 'vriendin' waar je het in het begin van je verhaal over had al eens gesproken over wie er allemaal precies op je pony heeft gereden?
Ik denk dat je daar in ieder geval de rede van het hele verhaal kan vinden.
Er is iets tijdens jou afwezigheid gebeurd door 1 van die meiden waardoor jou pony nu zo doet, lijkt mij.

tengeltje11
Berichten: 7037
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: paard is gek geworden? opnieuw inrijden? fysiek/mentaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 15:42

het hoeft daarom niet '1 van' te zijn.
sommige paarden hebben bv moeite met veranderingen.
101 ruiters kunnen al een oorzaak zijn voor zo'n gedrag,zonder dat een verkeerde ruiter ertussen zit.
ander paarden ontdekken bij verschillende ruiters dat ze kunnen testen(mensen stappen niet altijd even zelfzeker op een onbekend paard),en daar kan evengoed de oorzaak liggen.
het kan uiteindelijk ook iets medisch zijn natuurlijk.
jammer dat bv niet gewoon een osteo wordt gecontacteerd.
die kost geen fortuin,maar kan heeeel veel detecteren.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: yvje86 en 3 bezoekers