paard is gek geworden? opnieuw inrijden? fysiek/mentaal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
plutolover

Berichten: 11700
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 11:16

[***] schreef:
Als je deze pony door de hele molen haalt ben je hetzelfde kwijt als aan een nieuwe brave haflinger. 'Breng hem even naar een trainingsstal' kost je gauw 700 euro in de maand, als iemand al zin heeft om zijn nek te riskeren
En of de oorzaak van dit probleem nu medisch is of alleen gedrag, je krijgt het er hoogstwaarschijnlijk toch niet meer uit. Grasmaaier van maken en een andere kopen voor jij of iemand anders weer kan revalideren


Dit slaat werkelijk nergens op. T kan als t dier nergens pijn heeft een dominantie probleem zijn. Dat had mijn haf ook. Ruim 2 jaar lang alleen bokken enz alla uit gesloten, medische in orde.

Ik heb doorgezet vol gehouden, hulp gezocht. En dit paard is nu al 11,5 jaar me maatje.

Als ts t geld er wel voor heb en er voor over hebt, waarom dan verkopen?


Silly_Woman

Berichten: 1664
Geregistreerd: 27-10-04
Woonplaats: In het mooie Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 11:20

Dus alle paarden die een tijd een 'dolle' periode doorgaan door omstandigheden waar het paard niets aan kan doen moeten maar verkocht!

Dat zou toch sneu zijn! Paard van m'n vriend was aardig verknipt toen hij hem kocht. (Nu 11 jaar geleden) nu rijden er meisjes op van 12 jaar.

Ik zou idd kijken of er biets vast zit, bijvoorbeeld osteopaat oid.(+zadel na laten kijken) En daarna hem wegbrengen naar iemand die er niet per se alleen op kan blijven zitten, maar ook naar iemand die luistert naar wat je paard zegt.

Vooral als hij jouw maatje vooraf was, is dat heus weer haalbaar later :)

Welke regio woon je, dan kunnen mensen misschien mensen adviseren waar zij zelf goede ervaringen mee hebben.

We always try to do our best for our horses :)

Morganlefay

Berichten: 8678
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 11:22

Ibbel schreef:
Wat je ook doet, doe het in de goede volgorde: eerst DA er bij, dat is de enige die een medische oorzaak kan en mag diagnosticeren of uitsluiten.
Pas daarna kan je verder kijken.

Dit klinkt echt als een paard dat flinke pijn heeft, mogelijk kissing spines oid. Geen enkel paard doet zoiets 'omdat-ie je wil pesten' of 'omdat-ie dominant is'.



Mee eens.
En in een paard investeren kost nu eenmaal tijd. Paard kan 30 worden en met dat in je achterhoofd is een jaar of meer alles opnieuw doen een kleine investering waar je dikke vette (positieve)rente op terug kan krijgen.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

Jessix

Berichten: 16365
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 11:23

Eileen_ schreef:
bruintje123 schreef:
Opnieuw inrijden bestaat niet. Wel kun je hem naar een kundige ruiter brengen die hem de baas is en niet bang is van zijn fratsen.

Maar dan moet je wel eerst wat zaken uitsluiten.
Is hij gezond. Dus laat de dierenarts hem eens grondig nakijken.
Zegt die, met eventueel foto's van de rug er bij, paard is gezond. Laat dan de zadelmaker nog eens kijken.
Klopt dat allemaal zou ik hem een tijdje wegbrengen naar een handige ruiter.

Kijk ook naar hoeveel vrije beweging hij krijgt en hoeveel krachtvoer.


Hoezo niet? Ik heb heel wat paarden opnieuw ingereden. Vooral met dit soort gevallen moet je gewoon weer bij 0 beginnen. Vaak (eigenlijk altijd) is er al wat mis bij de basis van de basis, op de grond dus. Dat betekent dat ik eerst alles bevestig op de grond, en dan is het probleem onder het zadel vaak al min of meer verholpen ;) Je moet alleen wel weten hoe en wat de grondwerk werkt. En hoe je je paard moet lezen. Dat betekent dus naar een deskundige ;)
Op FB volg ik Feather Light Horsemanship, kijk daar eens naar. Te zien aan de filmpjes weet zij goed wat te doen.
Maar dan moet je inderdaad er wel zeker van zijn dat hij geen pijn heeft. Heeft hij dit wel, dan eerst dit oplossen en dan naar een trainer.


Inrijden kan maar één keer. Wanneer een paard eenmaal ingereden is kun je niet meer terug naar een blanco basis. Uiteraard is elk paard opnieuw te trainen en dat kun je doen door het hele riedeltje van inrijden opnieuw te herhalen. Maar het paard heeft dan wel al een verleden met rijden.

Jessix

Berichten: 16365
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 11:28

Ibbel schreef:
Wat je ook doet, doe het in de goede volgorde: eerst DA er bij, dat is de enige die een medische oorzaak kan en mag diagnosticeren of uitsluiten.
Pas daarna kan je verder kijken.

Dit klinkt echt als een paard dat flinke pijn heeft, mogelijk kissing spines oid. Geen enkel paard doet zoiets 'omdat-ie je wil pesten' of 'omdat-ie dominant is'.


Hier ben ik het zo mee eens. Bij zulke problemen begin je met de dierenarts. Ook niet eerst met een osteopaat gaan klooien of fysiotherapeut. Eerst een diagnose laten stellen voordat je kan gaan behandelen.

Na de dierenarts en eventuele behandelaar zou ik de zadelfitter laten komen. Als je op alle gebieden groen licht hebt kun je aan een trainer denken. Ik zou eentje kiezen die goed is met paarden met problemen zoals de jouwe, eentje die vanuit het paard denkt, zelf heel handig is, maar ook jou kan leren hoe je met je paard om kan gaan en het rijden straks zelf weer op kan pakken. Wegbrengen naar een stal en hem zonder jezelf verder te ontwikkelen weer terugkrijgen is vaak wachten totdat de problemen opnieuw beginnen.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 11:29

Bruintje,
Als je (opnieuw) inrijden zo ziet kan dat inderdaad niet, je kan niet de tijd terug draaien nee. Ik zie het ook niet als tijd terug draaien maar als een soort van revalidatie ;) Dat is ook hoe ik "opnieuw inrijden" en "starten bij 0" zie. Net zoals mensen soms na bijvoorbeeld een ongeluk opnieuw moeten leren lopen, of opnieuw moeten leren praten. Betekent niet dat het de eerste keer is dat je dit leert :)
Alles gaat vaak wel versneld. Verwende paarden hebben bijvoorbeeld al veel meer vertrouwen in mensen dan een wild paard, dus daar hoef je al minder aan te werken. Dus je kan je meer focussen op de dingen die ze wel echt opnieuw moeten leren, vaak is wijken voor druk en respect voor persoonlijke ruimte iets waar je met dit soort paarden veel mee bezig bent.
Mijn ervaring is zeker wel dat je een paard heel ver kan krijgen op een redelijk veilige manier op de grond. Roundpenning is een belangrijk onderdeel. Genoeg paarden gehad met de typische bok, steiger, ren problemen. Maar die hebben dan nooit meer zoiets gedaan na de revalidatie op de grond ;)
Mogelijk is het zeker. En ja, wanneer ze zo verwend zijn geweest zouden ze altijd weer terug kunnen vallen naar het oude patroon, als de ruiter het gedrag niet begrijpt. Daarom is het zo belangrijk dat óók TS leert. Maar dat is voor elk paard zo trouwens.
Oh en ik ben niet eens een proffesional trouwens, was gewoon een trainer assistent en (her)train paarden voor (nu nog) de lol.

Maar, je moet inderdaad afwegen of je het er voor over hebt. Het gaat geld, tijd en energie kosten TS. Want JIJ moet het namelijk net zo goed leren, 90% vd keer is de ruiter het probleem/ houdt het probleem in stand. Als jij niet verandert, zit je binnen no time terug bij af.
Als je het er niet voor over hebt kan je inderdaad beter om paard te verkopen en er een nieuwe voor in de plaats te komen.

xChanelx
Berichten: 1917
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 11:31

Dierenarts is de eerste stap.
Vóór osteopaat, zadelmaker, professionele trainer... Eerst de dierenarts.
Vooral als hij onbelast (aan de longe) ook extreem bokt.

In stap gaat het goed, schrijf je. Waarom in de tussentijd niet alleen stappen onder het zadel en de draf even achterwege laten?

Enjoy the little things in life, because one day you will look back and realize it were the big things.

Jessix

Berichten: 16365
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 11:36

Eileen_ schreef:
Bruintje,
Als je (opnieuw) inrijden zo ziet kan dat inderdaad niet, je kan niet de tijd terug draaien nee. Ik zie het ook niet als tijd terug draaien maar als een soort van revalidatie ;) Dat is ook hoe ik "opnieuw inrijden" en "starten bij 0" zie. Net zoals mensen soms na bijvoorbeeld een ongeluk opnieuw moeten leren lopen, of opnieuw moeten leren praten. Betekent niet dat het de eerste keer is dat je dit leert :)
Alles gaat vaak wel versneld. Verwende paarden hebben bijvoorbeeld al veel meer vertrouwen in mensen dan een wild paard, dus daar hoef je al minder aan te werken. Dus je kan je meer focussen op de dingen die ze wel echt opnieuw moeten leren, vaak is wijken voor druk en respect voor persoonlijke ruimte iets waar je met dit soort paarden veel mee bezig bent.
Mijn ervaring is zeker wel dat je een paard heel ver kan krijgen op een redelijk veilige manier op de grond. Roundpenning is een belangrijk onderdeel. Genoeg paarden gehad met de typische bok, steiger, ren problemen. Maar die hebben dan nooit meer zoiets gedaan na de revalidatie op de grond ;)
Mogelijk is het zeker. En ja, wanneer ze zo verwend zijn geweest zouden ze altijd weer terug kunnen vallen naar het oude patroon, als de ruiter het gedrag niet begrijpt. Daarom is het zo belangrijk dat óók TS leert. Maar dat is voor elk paard zo trouwens.
Oh en ik ben niet eens een proffesional trouwens, was gewoon een trainer assistent en (her)train paarden voor (nu nog) de lol.

Maar, je moet inderdaad afwegen of je het er voor over hebt. Het gaat geld, tijd en energie kosten TS. Want JIJ moet het namelijk net zo goed leren, 90% vd keer is de ruiter het probleem/ houdt het probleem in stand. Als jij niet verandert, zit je binnen no time terug bij af.
Als je het er niet voor over hebt kan je inderdaad beter om paard te verkopen en er een nieuwe voor in de plaats te komen.


Ik zie het zo, niet Bruintje. ;) Maar ik snap uiteraard wat jij bedoelt met het proces herhalen en weer vanaf nul beginnen. Zelf vind ik de vergelijking met een mens wat opnieuw moet leren lopen of praten weer geen goede vergelijking. Een mens heeft een heel ander leervermogen dat een paard en kan iets beredeneren. Een paard leeft voornamelijk vanuit zijn instinct. Maar goed dat ter zijde.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 11:37

Eileen,
Nou geef mij maar een blanco, wat jij noemt wild paard dan een verwende hoor.
Gewoon een jong paard uit de groep die niets meer kan dan voetjes geven en een stukje mee lopen. Daar stelt zadelmak maken en inrijden doorgaans niets bij voor.
Maar die verwende paarden, juist omdat ze herinneringen hebben. De verkeerde. Dat kost veel meer tijd om daar weer fijne paarden van te maken.
Natuurlijk gaat dat wel, met geduld en vooral duidelijkheid kom je heel ver.
Maar opnieuw dat kan niet.

Bij een mens dingen "opnieuw" leren is geen vergelijk.
Die kunnen praten en aangeven. Die kun je overtuigen door uit te leggen.
Bij paarden is het toch zelf interpreteren wat ze bedoelen. En ja met een dosis ervaring kom je ver. Maar je kunt ze natuurlijk niet naar de psychiater sturen en EMDR laten doen voor nare periodes of zoiets.

Ik wordt dus altijd kriebelig bij de uitspraak opnieuw laten inrijden, alsof je het geheugen kunt wissen en opnieuw kunt beginnen.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Mando

Berichten: 15614
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 11:42

Ik heb de mijne zadelmak en op 4.5 jarige leeftijd gekocht.
Zo'n vreselijke draak.

Hij werd toen getakeld door een shet en is op zijn rug gevallen.
Daarna werd het zo'n draak dat ik er meer naast lag dan nog op zat.
Osteo erbij
Da erbij
Daarna naar een revalidatie trainer gebracht omdat ik er niets meer mee kon.
Ik heb nooit opgegeven terwijl iedereen zei.... waarom doe je hem niet weg want je kan er toch nooit meer iets mee.
Maar door goede begeleiding en de juiste mensen op het juiste moment op mijn pad is het goed gekomen.

Ja het heeft geld gekost en nee geen haar op mijn hoofd die eraan heeft gedacht mijn grootste wens en droom op te geven.

Nadat ik hem na 3.5 maand revalidatie goed terug heb gekregen heb ik altijd beloofd aan de trainer hem goed te houden.
Dat is gelukt.

Hij is nog steeds ondeugend
Hij heeft echt wel zijn buien maar ik kan ermee omgaan en kan de humor ervan inzien.

Hij is mijn maatje en dat kon hij alleen worden door vertrouwen en in hem te geloven.

Succes met de zoektocht naar de goede weg.
Sluit dingen uit en zoek goede hulp.

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

MariekeS_

Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 11:44

Mijn idee zou zijn om allereerst de hals en rug op de foto te zetten. Vóór een ostheopaat/fysio/zadelmaker etc.
Dat kost je de wereld niet maar dan heb je wel een hele duidelijke basis om op door te gaan.

Anders blijft het gissen...
Is hij helemaal perfect op de foto, kan je in overleg met de DA vervolgstappen ondernemen (evt SI gewricht onderzoeken, in samenwerking met ostheopaat/fysio etc) en/of door een handige ruiter laten aanpakken.
Daarbij, een kundige ruiter met heel veel gevoel kan een paard dat 'stuk' is nog pijnloos aan de praat krijgen, terwijl hij bij iemand met iets minder gevoel meteen pijn ervaart en weer in de staak vliegt. Dan is het niet een kwestie van uitproberen bij een minder handig iemand, maar duidelijk een medisch probleem.


TROY (2019) & LAYS (2014)

cobiie

Berichten: 7266
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 11:48

Eerst beginnen met lichamelijke ongemakken uitsluiten en daarna wegbrengen om weer een goede basis onder het zadel te krijgen. Vervolgens zelf bij die persoon geregeld rijden zodat jullie weer een passende eenheid worden.

Opnieuw inrijden bestaat idd niet, paarden met een verleden hebben een andere trukendoos dan een groen paard.
De meeste paarden kunnen echt wel weer een mooie basis aangeleerd worden, kost alleen vaak wel wat meer tijd dan een groen paard beleren.

[o]

joannetaris

Berichten: 27
Geregistreerd: 24-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 12:08

Ik zou eens goed gaan praten met de mensen die er stiekem op hebben gereden, wat ze met hem hebben uitgespookt, want het klinkt alsof hij heel erg bang is, trauma heeft.

Koper

Berichten: 30076
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 12:13

Ja, die mensen gaan dat vast ook eerlijk vertellen :+

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Jennyj01
Berichten: 5374
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 12:25

[***] schreef:
Als je deze pony door de hele molen haalt ben je hetzelfde kwijt als aan een nieuwe brave haflinger. 'Breng hem even naar een trainingsstal' kost je gauw 700 euro in de maand, als iemand al zin heeft om zijn nek te riskeren
En of de oorzaak van dit probleem nu medisch is of alleen gedrag, je krijgt het er hoogstwaarschijnlijk toch niet meer uit. Grasmaaier van maken en een andere kopen voor jij of iemand anders weer kan revalideren


Het is een levend dier geen wegwerp artikel. De pony kan er niks aan doen dat de marktwaarde niet hoger is. Ik vind vind het echt vreselijk als mensen zo denken. Want wat moet er dan met pony? Enkeltje slager? Terwijl de oorzaak nog niet eens bekend is.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 12:40

Jennyj01 schreef:
[***] schreef:
Als je deze pony door de hele molen haalt ben je hetzelfde kwijt als aan een nieuwe brave haflinger. 'Breng hem even naar een trainingsstal' kost je gauw 700 euro in de maand, als iemand al zin heeft om zijn nek te riskeren
En of de oorzaak van dit probleem nu medisch is of alleen gedrag, je krijgt het er hoogstwaarschijnlijk toch niet meer uit. Grasmaaier van maken en een andere kopen voor jij of iemand anders weer kan revalideren


Het is een levend dier geen wegwerp artikel. De pony kan er niks aan doen dat de marktwaarde niet hoger is. Ik vind vind het echt vreselijk als mensen zo denken. Want wat moet er dan met pony? Enkeltje slager? Terwijl de oorzaak nog niet eens bekend is.


Precies. Een paard kost veel geld. Een ziek paard nog meer. Dat heb je er gewoon voor over te hebben. Wegdoen lost het probleem niet op. Ja, voor jezelf. Maar dat is egoïstisch.
Dus begin met een goede ostheopaat/chiropractor die ook dierenarts is. En dan zadel, gebit, bloed, foto's of wat dan ook nodig is.

ingvdh

Berichten: 6354
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 12:50

Ibbel schreef:
Wat je ook doet, doe het in de goede volgorde: eerst DA er bij, dat is de enige die een medische oorzaak kan en mag diagnosticeren of uitsluiten.
Pas daarna kan je verder kijken.

Dit klinkt echt als een paard dat flinke pijn heeft, mogelijk kissing spines oid. Geen enkel paard doet zoiets 'omdat-ie je wil pesten' of 'omdat-ie dominant is'.



Dit dus, ga naar een goede paardenarts (niet de DA om de hoek die ook paarden doet naast koeien, honden en cavia's) en laat het eea fysiek uitsluiten.
Mijn ervaring is dat als je paard een osteo, fysio of iets anders nodig heeft ze gerust doorsturen en samen gaan werken aan een oplossing mocht dat nodig zijn.

Als je paard helemaal in orde is, dan op zoek naar een goede trainer die je op weg kan helpen rijtechnisch
gezien

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 13:09

Paarden die (zeer) plots van 'karakter' veranderen en na een periode van rust of andere manier van rijden ineens bokken en wild zijn hebben in mijn ervaring 9 van de 10 keer een fysiek probleem. Soms is het dan zo dat eerder door regelmatige training de spieren zo sterk waren, of de gewoonte zo groot, dat de pijn onderdrukt werd - waardoor de pijn wel tot uiting komt als dit wegvalt. :j

Voorbeelden uit mijn eigen omgeving zijn o.a. een andere pony die plots ging staken en bokken na een vakantie, die bleek een kapotte wervel te hebben. Een braaf paard dat plots na een rustperiode heftig weigerde te lopen bleek vergevorderde artrose te hebben. Paarden zijn zeer hard voor zichzelf, zeker koudbloeden, die lopen lang door zonder dat zij pijn laten merken, totdat het echt vergevorderd is. Vaak is (heftige) pijn onder het rijden bij paarden helaas rugproblematiek.

Kortom: laat een dierenarts komen en laat hem/haar je pony onderzoeken. Laat daarna foto's maken van de rug en nek op de kliniek zodat je precies weet waar zijn reactie vandaan komt. Behandel het eventuele probleem, en ga daarna pas weer opbouwen met trainen/rijden. Je pony nu naar een trainer sturen kan een fysiek probleem erger maken, en vrijwel geen effect hebben op de lange termijn (als in: je pony leert eventjes pijnprikkels te onderdrukken, totdat die weer te heftig worden). Nu je pony medisch laten nakijken voorkomt veel gedoe en kosten in de toekomst. Als artsen echt niks kunnen vinden of als medische problemen en/of pijn 100% uitgesloten of behandeld is, kun je altijd nog met een rustige en gedegen trainer in zee voor revalidatie en her-opbouw van training.

Helaas kost het geld, maar een paard heb je nou eenmaal om samen mee te kunnen rijden. Als je paard (fysiek) niet in staat is om bereden te worden, moet je dat oplossen.

Hoezoo
Berichten: 98
Geregistreerd: 10-02-17

Re: paard is gek geworden? opnieuw inrijden? fysiek/mentaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-17 14:21

Bedankt voor alle reacties! Er staan wat leuke maar ook minder leuke reacties tussen, helaas denk ik toch wel de waarheid. Ik moet even goed na gaan denken over wat ik wil gaan doen. Ik weet dat hij heel lief is en kan hem ook echt niet zomaar wegdoen.

Het is alleen dat ik het ''gevecht'' niet met hem aankan. Door mijn operatie ben ik een stuk voorzichtiger geworden, om dat ik goed moet opletten dat ik te te zwaar aan het werk ga.

Zijn voeding heeft er geen invloed op, hij krijgt 3 handjes muesli in de ochtend en avond. Hij staat dus niet vol aan de haver.

Verder wanneer ik er voor kies om hem vol door de molen te halen gaat dit enorm veel geld kosten en dan de hoop hebben of er iets uitkomt.

Ook naar een trainingsstal zal niet de optimale oplossing zijn want stel dat die daarna gewoon weer begint met zijn gekke fratsels.

Iemand had de vraag van als je stap goed gaat waarom dan niet wachten met de draf en voorlopig even de stap doen? Nou de stap gaat goed, juist de overgang naar de draf en alles daarboven gaat mis.

Zadel en bit zal het waarschijnlijk niet zijn, dit kan ik natuurlijk niet zo zelf bepalen maar aan de longeerlijn doet hij hetzelfde zonder zadel en aan halster. Juist hebben we er voor gekozen om verder te longeren met bit aangezien hij zo hard rondjes blijft rennen en zijn eigen benen niet meer bijhoudt, met eventueel glijden als einde. Rustig hooo maar zeggen reageerd hij niet op en een harde ruk van stoppen nu dan trekt hij naar achteren en dan is het zandhappen...

Hoezoo
Berichten: 98
Geregistreerd: 10-02-17

Re: paard is gek geworden? opnieuw inrijden? fysiek/mentaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-17 14:23

Grondwerk en wandelen is hij heel rustig en braaf, het gaat puur om het rijden wanneer de stress begint. Ik heb iemand die mijn paard goed rijdt, sommige bokken kan ze voorkomen en blijft ze zitten en dan ineens ligt ze ernaast. Het is iemand die hem goed aanpakt en consequent is. Maar als je zulke bokken ziet zou daar iemand op kunnen blijven zitten. Hij staat bijna verticaal met zijn lijf tijdens een bok..

tamary

Berichten: 29028
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: paard is gek geworden? opnieuw inrijden? fysiek/mentaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 14:26

Overleg eens met DA/kliniek of/wat de oorzaak kan zijn als een paard geheel uit zijn stekker gaat van een overgang stap-draf en het draven/galopperen zelf, waar in het lijf kan dan iets zo overbelast worden dat een paard zo reageerd. Zo'n telefoontje hoeft je niks te kosten en kan je wel een stuk op weg helpen wat de volgende stap moet worden.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

lizy29

Berichten: 6231
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 14:28

Dan zou ik bij hem toch eens heel goed z'n rug, hals en bekken laten nakijken en evt op de foto laten zetten. Ga er mee naar een goede kliniek, leg het verhaal uit en kijk wat zij aanraden qua onderzoeken.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Re: paard is gek geworden? opnieuw inrijden? fysiek/mentaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 14:34

Maar het "gevecht" hoef je niet alleen te doen. Zorg dat je goede begeleiding krijgt (ook nadat hij bv terug is van een trainingstal).

Second to the right, and straight on till morning

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 15:11

plutolover schreef:
[***] schreef:
Als je deze pony door de hele molen haalt ben je hetzelfde kwijt als aan een nieuwe brave haflinger. 'Breng hem even naar een trainingsstal' kost je gauw 700 euro in de maand, als iemand al zin heeft om zijn nek te riskeren
En of de oorzaak van dit probleem nu medisch is of alleen gedrag, je krijgt het er hoogstwaarschijnlijk toch niet meer uit. Grasmaaier van maken en een andere kopen voor jij of iemand anders weer kan revalideren


Dit slaat werkelijk nergens op. T kan als t dier nergens pijn heeft een dominantie probleem zijn. Dat had mijn haf ook. Ruim 2 jaar lang alleen bokken enz alla uit gesloten, medische in orde.

Ik heb doorgezet vol gehouden, hulp gezocht. En dit paard is nu al 11,5 jaar me maatje.

Als ts t geld er wel voor heb en er voor over hebt, waarom dan verkopen?


Jij kan er anders over denken maar dat wil niet zeggen dat het nergens op slaat
TS aanraden om er bakken met geld aan uit te geven en er vervolgens misschien nog mee te verongelukken vind ik weer nergens op slaan, dat wil ik niet op mijn geweten hebben.
Als TS van de bokt adviezen uitgaat is ze onmenselijk als ze niet al jullie mutsige adviezen opvolgt. Tot het jullie eigen centen zijn, dan staat zo'n pony binnen 3 minuten op de bokt markt als recreatiepaard en mag een ander zijn nek lekker breken.
Grasmaaier van maken of in laten slapen is een humanere optie dan zo'n dier die lichamelijk of geestelijk wat mankeert de handel in te laten gaan en ook humaner dan 3 jaar doorprutsen met een dier die duidelijk geen plezier meer in rijden heeft.

Koper

Berichten: 30076
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 15:43

Neverland schreef:
Maar het "gevecht" hoef je niet alleen te doen. Zorg dat je goede begeleiding krijgt (ook nadat hij bv terug is van een trainingstal).

Sterker nog: het hoeft zelfs helemaal geen gevecht te worden. Ik ben chronisch ziek en ik heb een paard wat weet dat hij sterker is dan ik (en hij weet ook dat hij sterker is dan vier grote kerels). Ik ben slimmer. Zelfs slim genoeg om hem te laten denken dat HIJ superslim is wanneer hij doet wat ik vraag.

Juist toen ik stopte met vechten begon het goed te gaan.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers