korte benen en rond paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

korte benen en rond paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-17 13:03

oké,

nu ben ik er haast zeker van dat het zadel niet past voor mij als ruiter... maar aangezien het niet mijn paard is, kan daar helaas niks aan gedaan worden...

als ik aan het rijden ben, heb ik mijn benen voor mijn gevoel super lang. maar als ik nu de foto's terug kijk, lijk ik soms wel in spring modus te zitten :+ nu neem ik stukjes zonder stijgbeugels mee, en dan voel ik wel dat mijn benen langer zijn geworden, maar als ik m'n stijgbeugels nóg een gaatje langer zou doen, verlies ik ze continu en rij ik voor m'n gevoel op m'n tenen...

de fries die ik rij is lekker rond geribt, en ik ben maar 1,53 :')

misschien kunnen jullie mij nog wat extra tips geven om er het beste van te maken...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Every accomplishment starts with the decision to try.


Zinzi_jewel

Berichten: 8676
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: korte benen en rond paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 13:06

Er is weinig aan te doen als t zadel niet veranderd kan worden
Maar ik vindt het nogal meevallen met springhouding benen

Chasing Dreams ...

Roodvos

Berichten: 6615
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 13:14

Ik vind het er niet raar uitzien hoor. Iedere mens, ieder paard en dus ook iedere combinatie is uniek. Het paard lijkt je goed te passen. En een korter been ligt vaak met wat meer hoek dan een lang been. Dat heeft ook te maken met of je knie boven of onder het breedste punt van je paard ligt.

Als je iedere keer moet rekken om je beugels in te houden en dan met je tenen naar beneden en hakken omhoog aan het rijden bent vanwege “de dressuurzit” is ook niet goed. Je kan eventueel proberen of er een gat halverwege deze en de volgende gemaakt kan worden? Maar als je eigen balans op deze manier goed is, en je het paard goed kan volgen in beweging, dan lekker zo laten.

Beugelriemen gaatje korter is ook beter voor je heupen trouwens.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

petitparis

Berichten: 15975
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 13:16

vind ook niet dat je een gat langer zou moeten zitten, dan riskeer je met een stijf been te gaan rijden. Ik heb het zelf ook hoor dat ik zonder beugels mijn been langer houd, maar om licht te rijden helemaal niet praktisch.

Idealiter zou je een zadel met korter zweetblad nodig hebben, dat is veel aangenamer als je korte benen hebt

There is beauty in everything, even the things that scare us.

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: korte benen en rond paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 13:40

Het is inderdaad vervelend rijden met korte benen en een rond paard.
Ik ben twee centimeter langer dan jij en heb dat probleem toen opgelost door een zadel te kopen met dijbeenwrongen in plaats van kniewrongen. De meeste zadels zijn gewoon te lang voor mijn benen.

Afbeelding

Kieck <3

RavenCat

Berichten: 54
Geregistreerd: 16-01-17

Re: korte benen en rond paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 13:54

Ik schrok laatst ook van foto's van mijzelf. Zelfs in een westernzadel waar ik voor mijn gevoel lekker zit te bungelen met mijn benen lijkt het vanaf de grond gefotografeerd zelfs alsof ik in springzit zit inderdaad. Ik heb een redelijk kort bovenbeen, waardoor mijn knie boven het bolste punt van het paard zit. Logischerwijs steekt dan mijn onderbeen altijd wat meer af. Stevige kuiten helpen dan trouwens ook niet mee :oo

SophieKn

Berichten: 28
Geregistreerd: 09-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 14:21

Ik vind het er niet storend uitzien hoor! Ik heb zelf ook redelijk korte benen maar ik rij gewoon op de beugellengte voor mij goed voelt.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-17 15:48

ik denk dat mijn knie ook boven het breedste punt komt, als ik een filmpje zag staken me voeten echt 'eruit' :+

edit: foto (inderdaad mijn knie boven het breedste punt :') )

Afbeelding


dat ziet er wel comfortabel uit, zo een dijbeen wrong! ik heb een keer met een custom zadel gereden, maar merkte echt dat die wrong meer in de weg zat als iets anders...

ik ga denk ik dan nog gewoon even zoeken wat ideaal is... welk gaatje dan toch :=

Every accomplishment starts with the decision to try.

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: korte benen en rond paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 16:00

Zo'n dijbeenwrong werkt inderdaad ook alleen maar als hij precies kort/lang en scheef/recht genoeg is voor je been. Anders prikt 'ie... :D

Wat ik vooral fijn vond is dat er geen wrong meer tussen je knie en het paard zat. Met toch al korte pootjes had ik dan zoveel mogelijk ruimte over om 'om' het paard heen te gaan zitten, zeg maar.

Kieck <3

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: korte benen en rond paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 16:31

Wat misschien ook helpt is beter door je enkel veren. Dus niet op je tenen gaan staan, maar altijd proberen die enkel te ontspannen en als schokbreker te gebruiken. Dan blijven je benen als het goed is mooi lang. Op de foto's trek je je hakken een beetje op. Niet echt omhoog, maar ontspannen naar beneden (hakken laag) hangen ze ook niet :) Ik probeer er zelf ook altijd op te letten dat ik mijn hakken een beetje naar buiten draai, waardoor je knieen wat meer aan het zadel komen, maar op een bol paard werkt dat niet en ga je juist weer zitten spannen, wat ook niet de bedoeling is.

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Patriesz, Durquia, Eulogy, LV19952, Melzazu, xxPaige en 12 bezoekers