Nageven zonder de voorhand!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniemtjee
Berichten: 75
Geregistreerd: 04-08-16

Nageven zonder de voorhand!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-17 17:13

Ik ben al een tijdje bezig met nageven met mijn paard. Maar ik merk dat het nageven meer komt vanuit handbewegingen in de voorhand dan dat ze d'r achterhand meer gebruikt en dus haar lichaam ontspant. Zijn er goede oefeningen om nageven vanuit ontspanning te laten komen? :7


Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 17:40

Wat bedoel je met nageven vanuit hand bewegingen in de voorhand? Dat je het paard met handbewegingen en een strakke teugel naar beneden werkt? Zo klinkt het een beetje ... en dat is inderdaad niet de manier.
Hoe je je paard correct nageeflijk rijdt is niet zo een, twee drie uitgelegd en al helemaal niet vanachter de computer.
Twee tips: lees het topic Dressuur-rijkunst-discussie deel 2 onder Rijtechnisch - Discussies eens door.
En zoek een goede instructeur, die je hiermee een beetje op weg kan helpen.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Rex_Rolfo

Berichten: 5363
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Nageven zonder de voorhand!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 17:43


aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , Belgiƫ

Re: Nageven zonder de voorhand!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 00:03

Er is heel veel voorbereidend werk om dit klaar te krijgen, en je hebt daar blijkbaar nog niet de helft van gedaan.
Bij het nageven is het altijd eerst lateraal en als dat redelijk goed gaat dan pas verticaal.
Zoals al werd aangegeven zoek een goede instructie, zelf zomaar wat aanrommelen is altijd zoeken om problemen.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

Anoniemtjee
Berichten: 75
Geregistreerd: 04-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-17 09:26

Ik ben niet zomaar wat aan het rommelen. Ik vroeg alleen even iets. :) Ik heb al een instructrice dus daar ligt het niet aan. Ik was alleen ff benieuwd! En of er nog wat handige figuurtjes zijn om de nek wat losser te werken.

Azmay

Berichten: 17977
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Nageven zonder de voorhand!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 09:37

Niet spelen knijpen of frummelen om een krul te maken. Nageeflijk komt van de verbinding van achter naar voren en krijg je gewoon door correct rijden.

joyce2

Berichten: 11136
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 09:49

Anoniemtjee schreef:
Ik ben niet zomaar wat aan het rommelen. Ik vroeg alleen even iets. :) Ik heb al een instructrice dus daar ligt het niet aan. Ik was alleen ff benieuwd! En of er nog wat handige figuurtjes zijn om de nek wat losser te werken.


Dan zou ik het aan je instructrice vragen! Zij kan ook zien of het inderdaad vanuit de nek/hals komt, of dat er nog andere dingen zijn waar je aan moet werken, voordat je paard kan gaan nageven.

Zoals anderen ook al zeiden, het is nogal lastig adviseren achter een computer, zonder filmpje. Ik speel dus even op safe en zeg: zorgen dat je paard actief loopt, van achter naar voren en niet te veel met het hoofd bezig zijn. Overgangen rijden, tempowisselingen maken, wendingen rijden. Vaak gaan ze dan vanzelf al wat zakken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers