Achteruit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xminthe

Berichten: 44
Geregistreerd: 19-10-16

Achteruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-17 21:37

halloo
ik kom net van paardrijles en we hebben voor het eerst geoefend achteruit te stappen alleen het lukte mij niet en de instructrice hielp me maar het lukte me alsnog niet ze stapt gewoon vooruit

heeft iemand tips?

♡♡♡


wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 21:52

Probeer het eerst op de grond eens voor elkaar te krijgen. De meeste paarden gaan op druk wel achterwaarts.

Ga met je gezicht naar je paard toestaan. Op die manier dat wanneer ze naar voren loopt ze langs je heen zou lopen. Pak het halstertouw net onder de clip vast met je hand naar voren, mocht je je duim opsteken dan wijst die naar je paard. Geef druk, zet ze een pas achterwaarts dan ontspan je meteen, dat is de beloning. Gaat ze niet achterwaarts dan geef je wat langer druk totdat ze gaat eventueel pulserende druk. Je houdt hierbij je hand net onder de clip en duwt richting borstbeen van het paard. Dit ga je finetunen totdat ze uiteindelijk op je lichaamstaal achterwaarts gaat.

Mocht ze dat kunnen, dan kun je samen met je instructrice verder gaan oefenen. Je instructrice doet dan wat jij tijdens grondwerken haar geleerd hebt. En dan geven jullie samen de pony de link van de hulpen en het achterwaarts gaan. Ga in ieder geval niet slaan op voorbenen of wat voor gekkigheids ook. Dat is niet nodig!
Laatst bijgewerkt door wwillemijn op 07-02-17 21:56, in het totaal 2 keer bewerkt

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 21:52

Hoi! Ik heb het mijn paardje geleerd met behulp van de bakrand. Er voor parkeren, met z'n neusje naar de bakrand. Goed recht houden. Achterwaarts "zitten". En drijven. En vooral veeeeel geduld. En met het allerkleinste iets heel erg belonen. Ze gaan t vanzelf snappen.
Succes!

Naomie

scrabbel

Berichten: 927
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Achteruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 22:28

Is het een paard dat het al kent, bijvoorbeeld een manege paard. Dan zou ik zeggen gewoon blijven oefenen.

Tweede optie is dat het een paard is die het niet kent. Dit vraagt veeel tijd en geduld, niet omdat het moeilijk is een stap achteruit te doen, maar om de link te leggen voor het paard. Veel paarden leren dit niet tijdens het beleren. Dus been vooruit, meer been harder. zit en evt teugel is langzamer. dan leren ze evt nog wijken voor de druk. Achteruit is dan een heeeeeel lastig begrip. Been was vooruit, zwaarder zitten was stilstaan. Sjah wat wil die muts nou hahaha. Dus is dat het geval, begin dan vanaf de grond :)

Teach me how to fight and I will show you how to win :)

laraxXxemma

Berichten: 4687
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 22:32

Inderdaad beginnen vanaf de grond, het kan voor een paard soms moeilijk snappen zijn. Zeker als ze het niet kennen, omdat paarden niet kunnen praten kan het goed zijn dat hij je niet goed "verstaat".
Laat je instructrice hem achterwaarts zetten, ondertussen koppel jij er een commando aan, bijvoorbeeld het stem commando terug. Zorg ervoor dat je commando niet iets is wat je al hebt. Gewoon been geven is vooruit, dus dan is de verwarring te begrijpen. Zorg ervoor dat als je er een been commando voor geeft je duidelijk verschil laat merken in wanneer je vooruit wil en wanneer je achteruit wil. Leg bijvoorbeeld je been een stukje naar achteren, of vraag je instructrice naar welk commando je het beste kan geven. Een stem commando kan er goed mee helpen.
Langzaam aan doe je dat andersom, eerst het commando en dan hulp van de instructrice. Na een tijdje legt het paard de link, dat wanneer jij jou commando geeft, de instructrice komt om hem naar achteren te duwen. Door middel van goed belonen zal hij dan na een tijdje dit uit zichzelf willen doen doordat hij een beloning ervoor krijgt (een klopje of een kriebel is genoeg).

De hulp van de instructrice is helemaal niet erg. Sterker nog dat is het werk van de instructrice ;) Veel oefenen en de tijd nemen.

What sort of weirdo doesn't laugh at it's own jokes?

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Achteruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 22:49

Hieronder een stukje gekopieerd van mijn blog. Als extra info wat hier nog niet bij staat is dat het vaak niet nodig is om de druk op te voeren. En als dat niet nodig is, is dat van onwenselijk. Houd dat dus in je achterhoofd bij het lezen van deze informatie. Bedenk ook dat het een schema is met een stappenplan voor gemiddelden. Hiervan zal dus afhankelijk van paard en situatie afgeweken moeten worden (met tijden, wel of niet of deels druk opbouwen en...) met name de kleinste poging de eerste keren belonen helpt enorm om het paard iets aan te leren. Hoe beter je het ziet hoe sneller het paard dit kent.


Hier dus de tekst :

Leren wijken voor druk is niet zo ingewikkeld. Om nodeloos getyp uit te sparen ga ik enkel uitleggen hoe je het paard leert achteruit te gaan als je druk op het neusbeen zet. De technieken zijn principieel hetzelfde om voorwaarts, zijwaarts of achterwaarts aan te leren.
Het is op zichzelf redelijk eenvoudig. Je legt je hand om het neusbeen van je paard en vraagt met zeer lichte druk je paard achterwaarts. Je wacht tot je een reactie krijgt van je paard. Elke 30 tot 60 seconden zet je wat meer druk, tot je paard effectief een reactie geeft, hoe klein ook. Bij de minste reactie voer je de druk niet meer op, maar blijf je de druk vasthouden. Deze reactie doet het paard om te proberen een manier te vinden om van de druk af te komen. Het zijn vaak kleine bewegingen van het paard. Veel voorkomende bewegingen zijn:
– De neus wat naar voor steken.
– Het hoofd naar links en rechts bewegen.
– Het hoofd naar onder of boven bewegen.
– Een lichte beweging van het hoofd in de richting van zijn lichaam.
– Een verplaatsing van het lichaamsgewicht naar achter.
– Het optillen van een been (in samenhang met de gewichtsverplaatsing naar achter).
– Het zetten van een stap achteruit.


Op al deze bewegingen moet je reageren door de druk niet meer te vergroten. Je houdt echter de druk vast tot je 1 van de 4 laatste (of andere die hier niet bij staan, maar hetzelfde geïnterpreteerd worden) bewegingen waarneemt (waar je vaak heel goed voor moet opletten), die laten zien dat het paard achterwaarts denkt op dat moment. Op het moment dat je dat merkt, laat je onmiddellijk alle druk vallen en geef je het paard even rust. Daarna herhaal je het. Na je ziet dat het paard echt weet wat de druk betekent (dat komt tot uiting doordat hij snel reageert op de druk door de beweging te maken die hij daarvoor deed), ga je een stapje verder en beweeg je verder omlaag in het lijstje. De punten in het lijstje zijn op chronologische volgorde geplaatst, hoewel het kan zijn dat het paard 1 of meerdere punten in deze lijst over slaagt.
Je zet dus opnieuw druk (heel belangrijk is elke keer dat je terug druk begint te zetten, terug op het laagste niveau van druk te beginnen) en wacht tot hij de reactie geeft die hij altijd gaf om dan dezelfde druk gewoon te blijven behouden. Hij zal dan wat naar onder gaan in het lijstje en meer achterwaarts bewegen als daarvoor. Als je merkt dat hij meer achterwaarts beweegt beloon je hem weer door onmiddellijk alle druk te laten vallen. Zo bouw je op tot je paard effectief een stap achteruit zet. Dit klinkt misschien langdradig, maar dat duurt over het algemeen maar enkele minuten voordat het paard het eerste stapje heeft gezet.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

bloempke14
Berichten: 20
Geregistreerd: 26-01-17

Re: Achteruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 00:09

Begin eerst aan de hand, en daarna als jij erop zit met iemand ernaast die kan helpen. Ennnn rust!

joannetaris

Berichten: 27
Geregistreerd: 24-12-16

Re: Achteruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 18:24

Wat handig is is om eerst aan de hand het paard achteruit te zetten waarbij je een stem commando gebruikt, bijvoorbeeld terug. Daarna kan je het onder het zadel gaan proberen, zeg het stem commando en geef een hulp met je been, de meeste mensen doen hun been een beetje naar achter. Niet heel hard gaan drijven want dan gaat je paard voorwaarts. Wat je ook nog kan doen is even je handen dicht knijpen, maar absoluut niet gaan proberen om je paard naar achteren te trekken! Als je alleen bent en je paard begrijpt het alsnog niet, dan kan de bakrand je helpen, en als je met een instructrice bent kan die je helpen met het paard achteruit zetten zoals hierboven al is gezegd. En heel belangrijk wees blij met de kleinste vooruitgang, doet je paard 1 pasje achteruit, gelijk uitbundig belonen! en dat dan uitbouwen naar steeds een pasje meer.

Kabayo

Berichten: 13701
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Achteruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 18:29

Is het een manegepaard of je eigen?

Ik zie namelijk veel (goede) tips van mensen om vanaf de grond te oefenen. Echter mag je niet alles doen met een manegepaard! Daarvoor moet je hem leasen . Daar kan een manege echt moeilijk over doen (en terecht) als jij hem eens uit zijn stal gaat halen ongevraagd en ergens gaat oefenen. Dat is niet de bedoeling.

Als het je eigen is, gewoon de goede tips volgen!

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

xminthe

Berichten: 44
Geregistreerd: 19-10-16

Re: Achteruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-17 18:24

Hey kabayo, het is een manege paard! Maarja ik ga gewoon door blijven oefenen in de lessen en dan kom ik er vast wel bedankt iedereen!!

♡♡♡


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Mariett, marion82, onpaard, xSimonee en 17 bezoekers