Lengtebuiging trainen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lottekuhh_x

Berichten: 847
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Lengtebuiging trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-17 22:21

halloo,

Ik ben met m'n pony al een tijdje aan het oefenen op de lengtebuiging. M'n pony is vrij kort, dus vindt het moeilijk om de lengtebuiging vast te houden. Vooral tijdens de travers en appuyementen merk je dit heel erg. De eerste twee/drie pasjes zijn nog redelijk en daarna ben ik al snel m'n volledige lengtebuiging kwijt. Iemand misschien nog tips hoe je aan de lengtebuiging kunt werken? Dit kunnen hoeft niet perse met travers of een appuyement te maken te hebben, een andere oefening waar ze soepeler van kan worden is ook prima :j



aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Lengtebuiging trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 23:51

Jij spreekt hier over moeilijkheden tijdens lengte buiging, als je dingen wil inoefenen dan moet je wel dingen uitproberen die binnen jouw en binnen het kunnen van het paard vallen, dus als dit niet zo is dan ben je gewoon verkeerd bezig.
Je geeft hier zelf 2 voorbeelden van oefeningen, namelijk de travers en ook het appuyement ????
De travers is eigenlijk een oefening die bij de basis-training hoort , het appuyement daarentegen behoort bij het vergevorderde trainen, dus als je bij de travers al merkt dat het niet vlot verloopt dan is het heel belangrijk eerst daar aan te werken tot dit echt perfect lukt , en dan zijn er nog een heel reeks andere voorbereidende oefeningen en dan pas kan je verder met het appuyement (dan ben je al gauw een heel jaar of mssn wel 2jaar verder)
Zoek goede les dit kan je echt niet oplossen door hier de vraag te stellen van geef eens een paar tips, zo werkt het echt niet. Als paardrijden zo makkelijk was dan was iedereen kampioen.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

Elisa2

Berichten: 36490
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Lengtebuiging trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 10:12

Ja, trainen aan de dubbele longe dmv een schoftje {dus de achterste lijn niet achterlangs} daarmee kun je perfect aan de lengtebuiging werken en hoe rechter en soepeler je paard daar in word hoe makkelijker de travers en appuyementen gaan.

Daarnaast niet te lang achter elkaar door oefenen de oefeningen, twee pasjes travers en gelijk weer rechtuit naar voren schakelen en daarna weer twee pasjes travers doen en weer naar voren schakelen. Appuyement idem dito, voordat je je impuls verliest moet je alweer naar voren geschakeld hebben.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Lottekuhh_x

Berichten: 847
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-17 13:51

aeolusnr1 schreef:
Jij spreekt hier over moeilijkheden tijdens lengte buiging, als je dingen wil inoefenen dan moet je wel dingen uitproberen die binnen jouw en binnen het kunnen van het paard vallen, dus als dit niet zo is dan ben je gewoon verkeerd bezig.
Je geeft hier zelf 2 voorbeelden van oefeningen, namelijk de travers en ook het appuyement ????
De travers is eigenlijk een oefening die bij de basis-training hoort , het appuyement daarentegen behoort bij het vergevorderde trainen, dus als je bij de travers al merkt dat het niet vlot verloopt dan is het heel belangrijk eerst daar aan te werken tot dit echt perfect lukt , en dan zijn er nog een heel reeks andere voorbereidende oefeningen en dan pas kan je verder met het appuyement (dan ben je al gauw een heel jaar of mssn wel 2jaar verder)
Zoek goede les dit kan je echt niet oplossen door hier de vraag te stellen van geef eens een paar tips, zo werkt het echt niet. Als paardrijden zo makkelijk was dan was iedereen kampioen.


Dat weet ik, maar dit is echt niet het geval. Het is niet zo dat ze het niet kan, maar ze is gewoon niet zo soepel met de lengtebuiging en ik hoop dat iemand fijne oefeningen heeft om dit verder te oefenen, zodat ze iets soepeler wordt. Het is echt niet zo dat ik van de ene op de andere dag travers en appuyeren aan het oefenen ben. Ik ben een maand geleden voor het eerst Z1 met der gestart en had wel winst. Het is alleen zo dat ik echt aan de lengtebuiging moet werken. In het M2 vond ze de travers ook al lastig, maar het is niet zo dat ik niet ga starten omdat ze misschien 1/2 oefeningen wat minder kan. Ik heb zelf wel een paar oefeningen, maar misschien weet iemand anders oefeningen die ik nog niet ken en misschien kunnen werken.


Lottekuhh_x

Berichten: 847
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-17 13:54

Elisa2 schreef:
Ja, trainen aan de dubbele longe dmv een schoftje {dus de achterste lijn niet achterlangs} daarmee kun je perfect aan de lengtebuiging werken en hoe rechter en soepeler je paard daar in word hoe makkelijker de travers en appuyementen gaan.

Daarnaast niet te lang achter elkaar door oefenen de oefeningen, twee pasjes travers en gelijk weer rechtuit naar voren schakelen en daarna weer twee pasjes travers doen en weer naar voren schakelen. Appuyement idem dito, voordat je je impuls verliest moet je alweer naar voren geschakeld hebben.


Okee, dankjewel. Ik zal dit zeker binnenkort gaan proberen. Dat is het inderdaad ook. Het is niet dat ze de hulpen niet snapt, maar puur de buiging die ze lastig vindt.


tamary

Berichten: 29028
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 13:59

Begin eens gewoon met het echt rond rijden van voltes van allerlei maten, slangevoltes rijden, 8jes rijden. Dus simpel zonder waar-moeten-de-benen-naar-toe het lijf buigen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 15:47

Idd "Tamary" daar begint het allemaal mee, gegarandeerd dat je bij het uitvoeren van deze super simpele oefeningen al kan merken dat ook dit niet perfect verloopt.

tamary schreef:
Begin eens gewoon met het echt rond rijden van voltes van allerlei maten, slangevoltes rijden, 8jes rijden. Dus simpel zonder waar-moeten-de-benen-naar-toe het lijf buigen.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

FriesWytske
Berichten: 9890
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Lengtebuiging trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 18:36

Ga jij zelf niet ongemerkt tegen hangen in de oefeningen? Waardoor je je paard in verwarring brengt. Zou daar eens goed naar laten kijken door je instructeur. Want meestal heb je dit zelf niet eens door.

Lottekuhh_x

Berichten: 847
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-17 18:55

FriesWytske schreef:
Ga jij zelf niet ongemerkt tegen hangen in de oefeningen? Waardoor je je paard in verwarring brengt. Zou daar eens goed naar laten kijken door je instructeur. Want meestal heb je dit zelf niet eens door.


Als ik travers rijdt op de linkerhand heb ik wel de neiging om iets naar buiten te zitten ipv naar binnen. Op de linkerhand vindt ze het ook het moeilijks. Doordat ik best wel moet duwen met m'n buitenbeen ga ik soms iets naar buiten zitten.


Lottekuhh_x

Berichten: 847
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-17 18:59

[quote="aeolusnr1"]Idd "Tamary" daar begint het allemaal mee, gegarandeerd dat je bij het uitvoeren van deze super simpele oefeningen al kan merken dat ook dit niet perfect verloopt.

Op de linkerhand buigt ze wel iets moeilijker dan de rechter hand. Op zich heb ik met het rijden van slangenvoltes en voltes geen moeite. Ik rijd zelf al best vaak kleine voltes, zodat ik der wat door kan buigen. Bij slangenvoltes en gewone voltes heb je volgens mij ook veel minder lengtebuiging nodig, dan wanneer je een goede travers op vier hoefslagen rijdt.


tamary

Berichten: 29028
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:27

Lottekuhh_x schreef:
Op de linkerhand vindt ze het ook het moeilijks. Doordat ik best wel moet duwen met m'n buitenbeen ga ik soms iets naar buiten zitten.


Lottekuhh_x schreef:
Op de linkerhand buigt ze wel iets moeilijker dan de rechter hand. Op zich heb ik met het rijden van slangenvoltes en voltes geen moeite. Ik rijd zelf al best vaak kleine voltes, zodat ik der wat door kan buigen. Bij slangenvoltes en gewone voltes heb je volgens mij ook veel minder lengtebuiging nodig, dan wanneer je een goede travers op vier hoefslagen rijdt.

Eerst links en rechts gelijk krijgen dus voordat je aan de moeilijkere oefeningen begint. En dat merk je ook aan je eigen houding, want hoe soepeler je paard, hoe lichter de hulpen, hoe minder je haar in de weg zit. Als je meer kracht moet zetten gaat dat nl ook ten koste van jouw houding.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Elisa2

Berichten: 36490
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Lengtebuiging trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 08:38

Voltes zijn niet te vergelijken met oefeningen op 3 of 4 sporen, sommige paarden zijn gewoon lastiger in de lengtebuiging vooral als ze een korte rug hebben. Dat leer je als je heel veel verschillende paarden hebt gereden/ getraind.

Natuurlijk moet een paard goed recht gericht zijn maar dat is hier niet "het" probleem. Nog een tip TS..houd aan beide kanten je gewicht op je binnenbeen en ga niet "duwen" maar tik gewoon iets bij met de zweep. Zorg dat je contact houdt op de holle kant zodat je zeker de schouders mee kunt nemen en je paard zich daar in niet ontrekt. Daarnaast bovenstaande tip {voorwaarts eruit rijden voordat je impuls verliest} en je komt al een heel eind verder.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Lottekuhh_x

Berichten: 847
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-17 14:37

Elisa2 schreef:
Voltes zijn niet te vergelijken met oefeningen op 3 of 4 sporen, sommige paarden zijn gewoon lastiger in de lengtebuiging vooral als ze een korte rug hebben. Dat leer je als je heel veel verschillende paarden hebt gereden/ getraind.

Natuurlijk moet een paard goed recht gericht zijn maar dat is hier niet "het" probleem. Nog een tip TS..houd aan beide kanten je gewicht op je binnenbeen en ga niet "duwen" maar tik gewoon iets bij met de zweep. Zorg dat je contact houdt op de holle kant zodat je zeker de schouders mee kunt nemen en je paard zich daar in niet ontrekt. Daarnaast bovenstaande tip {voorwaarts eruit rijden voordat je impuls verliest} en je komt al een heel eind verder.


Dat klopt inderdaad. Laatst heeft iemand me ook gezegd dat ik meer moet proberen de schouders naar buiten te zetten ipv de kont naar binnen te zetten. Op deze manier duw ik ook minder en heeft het meer effect. Als ik de zweep tegen der aan leg werkt dit niet zo goed. Ze reageert meestal best erg op de zweep en wanneer ik hm dan tegen der aan leg, komt ze wel gelijk naar binnen toe. Ze maakt zich dan alleen gelijk weer recht en dan krijg ik er geen buiging meer in. Alleen wanneer ik het opnieuw inzet.

Ik ga inderdaad ook kleine stukjes proberen en stoppen voordat het zeg maar mis gaat.


DeniesRos
Berichten: 2334
Geregistreerd: 26-10-07

Re: Lengtebuiging trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:47

Ik volg,
Rijd met mijn 7 jarige ruin op M niveau en hij is ook erg kort gebouwd en heeft ook moeite met de lengte buigingen..

Sinds 16-06-2015 in mijn bezit Cavallo Rosso (Johnson x Welcome)
Z2 startgerechtigd

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 15:01

Waarom al die reacties 'dat je dan maar geen moeilijke oefening moet vragen'? := Dat is juist de enige manier om het te trainen. Met alleen maar rondjes over de hoefslag wordt je paard echt niet rechter.

TS, vanuit mij de tip om eens te proberen om het in een langzamer staptempo te proberen. Hoe langzamer hoe beter, want dan moet het been heel bewust neergezet worden en heel langzaam het gewicht worden overgedragen. Ga zelf maar eens heel langzaam lopen.. Moeilijk! En als travers even niet wil, pak een paar passen schouderbinnen/buiten/renvers? Houd je het afwisselend voor je paard en je pakt in principe dezelfde buiging.

Verder inderdaad niet te lang vragen, en niet te veel. Liever even op 3 hoefslagen goed, dan op 4 hoefslagen niet goed. Of misschien zelfs maar 2,5 hoefslag. Begin klein, als dat goed gaat, dan pas verder vragen :)

Andere tip is om het eens vanaf de grond te vragen, werk aan de hand. Zonder ruitergewicht kan je het je paard ook net wat makkelijker maken, en dat kan je onder het zadel verder helpen. Succes!

Nugget
All that is gold does not glitter, Not all those who wander are lost;
The old that is strong does not wither, Deep roots are not reached by frost.

Elisa2

Berichten: 36490
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Lengtebuiging trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 08:44

Oke zweep is geen optie dan inderdaad, bovenstaande is ook een goede tip en wat soms ook nog kan helpen is om iets lager en ronder in te stellen aan de voorkant. Dan blijven ze makkelijker over de rug lopen door de oefening heen en dat is gunstig om weer impuls te houden. En je hebt iets meer schoudercontrole.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Larissaabc

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Made

Re: Lengtebuiging trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 16:20

Ik loop hier op dit moment ook tegenaan met mijn paard. Hoe ik het nu doe ik zet me apyement in en ga rechtuit voordat zij uit haarzelf recht word. Of ik maak een apyement en draai een volte 10 meter en apyeer verder.

Met travers deed ik 2 passen goed rechtmaken, 4 passen recht weer travers inzetten.

Wat basis dingen die je moet oefenen en beheersen: simpelweg stelling vragen ook op de hoefslag, reactie op je binnenbeen, paard blijft op de hoefslag met stelling. Veel voltewerk en wijken is natuurlijk goed voor de lengte buiging.

Lightning (vivaldi x rosengold) 7yo


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Esther_r20, Ubermetrics en 19 bezoekers