juiste manier van lichtrijden ....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Amable

Berichten: 9676
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 08:43

idje schreef:
@ Amable
Simulator kan nuttig zijn, maar je mist toch de voorwaartse beweging.
Dat maakt toch verschil in de balans.


Daarom heb je daarna direct ook les op of je eigen paard, of een les paard.

Meer weten over Amable, Paard en Inzicht? klik hieronder voor meer info!
Website---YouTube --- Facebook --- Instagram


Licor

Berichten: 2938
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: juiste manier van lichtrijden ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 10:32

Dat blijven staan in de beugels kunnen idd veel ruiters niet.. of de oefening sta sta zit sta sta zit.. dat zijn hele nuttige oefeningen.. maar die horen geen kracht te kosten..
Vanuit centered riding worden die oefeningen ook gedaan.. dat is een kwestie van zachte ogen, goede ademhaling en je blokken goed bouwen.. dat zijn de principes en dan heb je echt geen kracht nodig.. juist lossigheid is belangrijk zodat je kunt veren

Je rug hoort overigens altijd netjes recht te zijn.. ook met lichtrijden.. je moet meegaan in de voorwaartse beweging en centered riding zegt dan dat je als het waren pijltjes moet schieten vanuit je centrum (buik/navel) naar de oren van je paard..


[ITP] El Caballo es Maestro ~ Het paard is meester

Malenka

Berichten: 7488
Geregistreerd: 04-10-06

Re: juiste manier van lichtrijden ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 11:01

Ik zou een boek kunnen schrijven alleen over dit onderwerp. Maar daar heb je nu weinig aan. Het enige zinnige dat ik vanaf hier kan zeggen is een oefening die al genoemd is. Blijf eens een pasje extra staan in de beugels. Lukt dat zonder problemen maak je dan niet druk over je balans in het lichtrijden. Lukt het niet en plof je terug in het zadel? Dan zit je (zoals veel ruiters) achter de beweging. Buig je knieën dan bewust, laat je voeten naar de grond zakken en ga de volgende keer met je bovenlijf niet helemaal recht omhoog maar iets naar voren. Alsof je over de oren van je paard wil opstijgen. Experimenteer hiermee en je zult meestal vrij snel de juiste balans vinden op je paard om mee te gaan in zijn beweging tijdens het lichtrijden. Succes!

Iejoortje
Berichten: 187
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 11:04

Voor mij is Joker, mijn mechanische paard, een super manier om mensen alle details van bijv. het lichtrijden te leren. De meeste mensen hebben binnen 1 les gevoeld wat in balans lichtrijden is en kunnen dit doorgaans snel vertalen. Veel mensen hebben geen idee, wat je lijf precies zou moeten doen tijdens het lichtrijden en dat leer ik je graag. Dus mocht je daarin interesse hebben, dan kun je me een pb sturen.

Maris
Berichten: 15900
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-17 11:11

Begrijp ik het goed dat vanuit cr wel wordt aangeraden het lichaam (vanuit de heup / navel ? ) iets schuin omhoog te brengen ? En dat de rest zegt recht omhoog komen ?

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Imre

Berichten: 14193
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: juiste manier van lichtrijden ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 11:48

Dit is het beeld dat CR bij lichtrijden plaatst.

Afbeelding

Malenka

Berichten: 7488
Geregistreerd: 04-10-06

Re: juiste manier van lichtrijden ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 14:01

Imre, die is al wel wat verouderd. De pijlen mag je ook wat hoger plaatsen. De ervaring is namelijk dat mensen door dit plaatje te gebruiken vaak hun centrum voor zich uit gooien en juist achterover vallen.

Sokje_6
Berichten: 3926
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: juiste manier van lichtrijden ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 14:07

Ik heb hier ook veel mee in de war gezeten toen ik ineens meerdere manieren van lichtrijden ontdekte :P Wat mij persoonlijk het beste hielp was in plaats van sta-zit ook gewoon sta zit zit sta sta zig sta zit sta zit zit etc. te doen. Gewoon gekke sta-zit patronen, dat hielp mij om controle te krijgen over de beweging en dat samen te laten komen met de bewegingen van het paard. Het interesseerde me niet zoveel hoe ik lichtreed, belangrijkst vond ik m'n paard niet in de weg zitten.

Olifant voor de lens [BB-ITP] Up close and personal: olifantenonderzoek!

Say 'neigh!' to nonsense! FedUpFred.com

Malenka

Berichten: 7488
Geregistreerd: 04-10-06

Re: juiste manier van lichtrijden ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 14:34

Sokje, heel goed! Daar draait het ook om. Al helpt blijven staan beter dan blijven zitten.

Licor

Berichten: 2938
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: juiste manier van lichtrijden ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 14:37

Ja en blijven staan dan dus niet doormiddel van het kracht zetten en flinke spierkracht in je benen.. maar juist door lossigheid en het veren in je enkels en knieën


[ITP] El Caballo es Maestro ~ Het paard is meester

Maris
Berichten: 15900
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-17 15:09

Ik snap de bedoeling van het 2 keer staan, zit- 3 keer staan - zit etc . Maar om de balans dan te vinden moet je best redelijk ver naar voren staan. Houdt dat dan in dat je dus met lichtrijden bij sta ook steeds zo ver naar voren moet komen ?
Want blijven staan met mijn rug recht en ook recht overeind uit het zadel komen, dan ben ik niet in balans ( volgens mij, ik denk even terug aan deze oefening jaren geleden ).

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Alicia2u

Berichten: 3418
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Zundert

Re: juiste manier van lichtrijden ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 15:31

Lolang je je bovenlijf verticaal houdt is het goed. Het is dus geen verlichte zit, waarbij je romp meer horizontaal komt. Hoe ver je naar voren komt is afhankelijk van de beweging van je paard, het soort zadel wat je rijdt en je beugelophanging. Bij sommige zadel sta je echt boven de pommel, bij andere wat meer terug.

Ik vraag me wel af hoe jullie het dan zien dat iemand gaat staan zonder spieren aan te spannen, want volgens mij is dat echt onmogelijk. Natuurlijk heb je lossigheid nodig en balans. Hoe beter de coördinatie, hoe minder de benodigde kracht. Maar wat me opvalt is dat er zoveel mensen zijn die kracht aan aanspanning van spieren associeren met stijf/star bewegen en dat is zeker niet correct. Een goed lopend dresuurpaard loopt ook met redelijk wat aangespannen spieren toch soepel zijn oefeningen. Een dresuurruiter is daarin niet anders.
Het aanspannen en gebruik van je spieren betekent niet dat je gewrichten op slot gaat zetten en niet meer los kunt zijn. Het gaat in het lichtrijden om de juiste balans tussen aanspanning en ontspanning en in de praktijk zie ik vaak dat de ontspanning te veel overheerst en gewrichten zich in alle richtingen bewegen, waardoor er geen stabiliteit is in de heupen en knieën. Daardoor kun je ook niet in de juiste richting veren en krijg je last van wiebelende onderdelen van je lijf.

Equus Pondus Hippische SportOefentherapie: Houding van ruiter en paard
Balance Coach, Lessen, workshops en lezingen
Bezoek ons youtube-kanaal en Facebookpagina voor tips en tricks voor je houding

Maris
Berichten: 15900
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-17 15:36

Ik denk dat ik meer ga staan vanuit mijn beugels en knieen ipv vanuit mijn bovenbenen. En dan ook nog eens mijn borstbeen naar voren ( en dus rug hol ) :o
Door meer te steunen op de beugels krijg je ook zwieber benen denk ik ?!

Ik weet alleen nog niet zo goed wat ik met mijn knieën moet doen met gaan staan. De hoek van je knie wordt groter, maar je knie blijft wel op dezelfde plaats ?

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Alicia2u

Berichten: 3418
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Zundert

Re: juiste manier van lichtrijden ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 15:44

Je onderbeen en knie blijven inderdaad op dezelfde plaats liggen. Alsof er een grote schroef door je knie loopt. Je kunt dan wel scharnieren in buig-strek richting, maar niet langs je zadel schuiven. Je beugels heb je zeker nodig bij het gaan staan, maar wiebeltjes komen vaak door een verkeerde balans in de aanspanning van de verschillende bovenbeenspieren. Vaak zie je dat mensen de knie helemaal willen strekken, en dat moet juist niet! Je knie blijft tijdens het staan licht gebogen en daarvoor heb je ook de achterkant van je bovenbenen nodig. Wanneer je voldoende stabiliteit in je heupen kan maken en je been juist tegen het zadel ligt, blijven je benen mooi stil, ook wanneer je vol op je beugels steunt.

Denk nog eens aan dat glaasje water in je bekken als je wilt gaan staan; je mag niet morsen. Wanneer je je borstbeen teveel optilt mors je langs de voorkant bij de inzet en langs de achterkant bij het hoogste punt.

Equus Pondus Hippische SportOefentherapie: Houding van ruiter en paard
Balance Coach, Lessen, workshops en lezingen
Bezoek ons youtube-kanaal en Facebookpagina voor tips en tricks voor je houding

Malenka

Berichten: 7488
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 15:46

Net als je ellebogen openen en sluiten je knieën inderdaad. Maar dat gebeurt tevens in je heupen. Het vinden van dat gewricht is ook belangrijk. Maar dat kan ik zo even in een berichtje via mijn telefoon niet uitleggen.

Licor

Berichten: 2938
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 15:52

Als je in balans zit, zou je wanneer het paard weggetoverd werd op je voeten moeten landen.. wanneer je je paard wegtoverd en op je bips of voorover valt zit je dus niet in balans..

Uiteraard span je met lichtrijden wel spieren aan.. zelfs met niets doen en ademhalen span je nog spieren aan.. maar lichtrijden moet geen kracht kosten.. niet zoals wanneer je op de grond staat en gaat 'lichtrijden'.. het is niet dat je op eigen spierkracht moet gaan staan..

Wanneer je met sta sta zit sta sta zit helemaal rechtop gaat staan en dus ver naar voren gaat dan is wss ook de knik uit je knieën? Dan zet je je knieën op slot en dat is juist niet de bedoeling.. maar mss heb ik een verkeerd beeld van wat je bedoeld :)


[ITP] El Caballo es Maestro ~ Het paard is meester

Maris
Berichten: 15900
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-17 16:01

Licor schreef:
Wanneer je met sta sta zit sta sta zit helemaal rechtop gaat staan en dus ver naar voren gaat dan is wss ook de knik uit je knieën? Dan zet je je knieën op slot en dat is juist niet de bedoeling.. maar mss heb ik een verkeerd beeld van wat je bedoeld :)


Ik bedoel meer dat als ik zou gaan staan en ik dan 90 graden met de grond blijf maken, ik dan geen balans heb ( of beter gezegd had, een paar jaar geleden ). Pas als ik een beetje meer richting verlichte zit ging kon ik makkelijker blijven staan. Dus iets meer naar voren met je bovenlichaam. Maar dat mag weer niet begrijp ik ???

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Janneke2

Berichten: 22580
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 16:20

Malenka schreef:
Imre, die is al wel wat verouderd. De pijlen mag je ook wat hoger plaatsen. De ervaring is namelijk dat mensen door dit plaatje te gebruiken vaak hun centrum voor zich uit gooien en juist achterover vallen.

....het is een tekening ivm uitgestrekte draf...

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Sokje_6
Berichten: 3926
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 17:17

Maris schreef:
Licor schreef:
Wanneer je met sta sta zit sta sta zit helemaal rechtop gaat staan en dus ver naar voren gaat dan is wss ook de knik uit je knieën? Dan zet je je knieën op slot en dat is juist niet de bedoeling.. maar mss heb ik een verkeerd beeld van wat je bedoeld :)


Ik bedoel meer dat als ik zou gaan staan en ik dan 90 graden met de grond blijf maken, ik dan geen balans heb ( of beter gezegd had, een paar jaar geleden ). Pas als ik een beetje meer richting verlichte zit ging kon ik makkelijker blijven staan. Dus iets meer naar voren met je bovenlichaam. Maar dat mag weer niet begrijp ik ???

Dat is als je echt blijft staan en evenwicht zoekt. Ik bedoel hoogstens twee passen ofzo, en dan weer zitten. Dan hoef je niet echt die balans te zoeken.

Olifant voor de lens [BB-ITP] Up close and personal: olifantenonderzoek!

Say 'neigh!' to nonsense! FedUpFred.com

Janneke2

Berichten: 22580
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 17:56

Maris schreef:
Begrijp ik het goed dat vanuit cr wel wordt aangeraden het lichaam (vanuit de heup / navel ? ) iets schuin omhoog te brengen ? En dat de rest zegt recht omhoog komen ?

...klein misverstand, grote gevolgen. ;)

CR geeft als beeld, 'gevoel' dat je aan je navel via een elastiek schuin omhoog en naar voren wordt getrokken.
'Elastiek' begrijp ik als 'het doel waarnaar we streven': soepel werkende spieren.
'Aan de navel', misschien iets lager (de TA spier, het hara punt; je fysieke zwaartepunt, etc.) helpt met balanceren.
'Schuin omhoog' - je gaat via de (hopelijk soepele spieren van je paard en jezelf) omhoog het zadel uit.
'...en schuin naar voren' gaat over de trekrichting van het elastiek, het gaat over de voorwaartse snelheid van het paard (een taboe woord in de rijkunst, snelheid - maar er is voorwaartse snelheid en die hoort jou niet uit balans te brengen).

Nergens staat dat die navel zelf naar voor zou moeten. ;)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Maris
Berichten: 15900
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-17 17:58

Sokje_6 schreef:
Maris schreef:

Ik bedoel meer dat als ik zou gaan staan en ik dan 90 graden met de grond blijf maken, ik dan geen balans heb ( of beter gezegd had, een paar jaar geleden ). Pas als ik een beetje meer richting verlichte zit ging kon ik makkelijker blijven staan. Dus iets meer naar voren met je bovenlichaam. Maar dat mag weer niet begrijp ik ???

Dat is als je echt blijft staan en evenwicht zoekt. Ik bedoel hoogstens twee passen ofzo, en dan weer zitten. Dan hoef je niet echt die balans te zoeken.


En voor die 2 passen kom je dus rechtop omhoog, dus 90 graden met de grond ?

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Sokje_6
Berichten: 3926
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: juiste manier van lichtrijden ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 18:02

Ja gewoon hoe je normaal lichtrijdt. Of dat exact 90° is weet ik niet, ik zou zeggen probeer het even uit :)

Olifant voor de lens [BB-ITP] Up close and personal: olifantenonderzoek!

Say 'neigh!' to nonsense! FedUpFred.com

Maris
Berichten: 15900
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-17 18:08

Sokje_6 schreef:
Ja gewoon hoe je normaal lichtrijdt. Of dat exact 90° is weet ik niet, ik zou zeggen probeer het even uit :)


ik rijd alleen normaal dus ook niet goed licht in draf :+ :o Maar ik snap wat je bedoelt. Ik dacht eigenlijk dat je met het 2 keer sta- zit je balans moest zien te vinden en dus je bovenlichaam naar voren moest brengen a la verlichte zit. Niet dus !

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Sokje_6
Berichten: 3926
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: juiste manier van lichtrijden ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 19:02

Nee, van dat steeds wisselen ga je voelen hoe het het fijnst is :) Dus gewoon doen en ervaren is mijn advies :D

Olifant voor de lens [BB-ITP] Up close and personal: olifantenonderzoek!

Say 'neigh!' to nonsense! FedUpFred.com

KatooG
Berichten: 169
Geregistreerd: 18-09-16
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: juiste manier van lichtrijden ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 15:53

Misschien toch een zitles plannen? Vaak is twee keer beter, dan leer je de eerste les en herhaal en bevestig je tijdens de tweede les. Heb ik juist zelf gedaan :)
Wat bij mij wel hielp is teugels in een knoop aan de longe en echt je laten omhoog duwen door de beweging van het paard, dus dat de achterhand je heupen zo al opheft. Dan gewoon een beetje letten om stille onderbenen en je knieën en bovenbenen te gebruiken om het zetje dat je paard zo al geeft met zijn drafpassen wat uit te vergroten en schouders recht houden. Het goede hieraan vind ik dat het heel ontspannen is en dat is ook de bedoeling, het zou een natuurlijke beweging moeten worden ipv een bewuste.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers