Onrustig paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
TerryxGina

Berichten: 5
Geregistreerd: 01-02-17

Onrustig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-17 21:11

Hoii,
Ik rij sind een tijdje een jong volbloed paard, zij is erg onrustig met haar hoofd en schud er heel de tijd mee. Ze is al wel een aantal jaar onder het zadel dus dat zal niet de rede zijn. Maar als ze iets moeilijk vind gooid ze haar hoofd ook omhoog om onder de oefening uit te komen. Zo verbreekt het contact met de mond dus steeds. En ik vroeg me af of een martingaal hierbij zou helpen. Ik hoor het graag!
Laatst bijgewerkt door TerryxGina op 01-02-17 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt


Poekkie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Onrustig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 21:17

Haha een marginaal :D
Een martingaal kan hier wel bij helpen denk ik.
Maar merk je verschil als je buiten of binnen rijdt of als er veel zon is?
Een vriendin van mij had een paard dat ook altijd met haar hoofd schudde, vooral in de zomer, en zij bleek niet tegen de zon te kunnen. Kapje op tijdens het rijden en het was voor 95% over.

Paardengek in hart en nieren!

TerryxGina

Berichten: 5
Geregistreerd: 01-02-17

Re: Onrustig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-17 21:20

Haha, oeps..... aurocorrectie he :=

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Onrustig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 21:23

Ik zou eerst een medische oorzaak uitsluiten, als je dat nog niet gedaan hebt. Heeft het paard wellicht ergens last van? Rug, tanden, zadel?

Oy with the poodles, already

TerryxGina

Berichten: 5
Geregistreerd: 01-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-17 21:25

Hilary schreef:
Ik zou eerst een medische oorzaak uitsluiten, als je dat nog niet gedaan hebt. Heeft het paard wellicht ergens last van? Rug, tanden, zadel?

Ja dat dacht ik ook al, ze heeft problemen met het aangalloperen dus ik zat ook al te denken aan rugklachten.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 21:27

Dat lijkt me een hele goede eerste verklaring. Mijn voorkeur bij rugklachten is altijd eerst een osteopaat erbij (ik wil er dan graag een die ook dierenarts is), en daarna een zadelmaker.

Bedenk wel dat het na het verhelpen van de klachten even kan duren voordat het paard het vertrouwen weer heeft en dus niet meer onrustig is met het hoofd.

Oy with the poodles, already

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , Belgiƫ

Re: Onrustig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 23:00

volgens je profiel ben je 14j oud, een volbloed is uiteraard meestal net iets vlotter en net iets meer gestrest dan een minder in het bloed staand paardje. Zou het probleem niet meer bij jou te zoeken en te vinden zijn ?

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

darkadia

Berichten: 5219
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Onrustig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 23:23

Volbloeden zijn inderdaad vaak wat sneller gespannen, wat natuurlijk ook tot hoge hoofdhouding kan leiden, maar gezien je aangeeft dat ze het vooral doet wanneer ze het moeilijk vindt, denk ik eerder aan iets fysieks. Als ze ook moeite heeft met aangalopperen kan er zeker een blokkade in de rug aanwezig zijn.
Eerst fysiek uitsluiten, en als dat het niet is gaan oefenen met toch dat contact houden (geen druk!), ondanks dat het hoofd omhoog gaat. Dat betekent dat je hand de mond van het paard moet volgen, en nee dat ziet er in het rijden niet altijd netjes uit. Mijn draver probeert zich ook los van mijn hand te maken als hij iets lastig vindt, en dit werkt bij hem heel fijn.


Babootje

Berichten: 25953
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Onrustig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 00:06

Headshaking zou ook nog kunnen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers