paard is heel sloom in de bak maar buiten snel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
novabrim
Berichten: 27
Geregistreerd: 29-01-17

paard is heel sloom in de bak maar buiten snel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-17 21:12

Heey medebokkers!
Ik heb een IJslander met bronchitis en als ik hem wil dressuren in de bak is ie niet vooruit te branden, terwijl als ie buitenrijd juist heuul vlug is! Ik weet dat hier al veel topics over zijn maar brim is een apart geval haha want bij veel paarden licht het aan dat ze het te saai vinden en niet goed worden losgereden maar dit is bij brim niet het geval.
Bij lostijden maak ik volges, links/rechts omkeert, handverandere etcetcetx, maar het helpt niet.
Veel mensen zeggen dan ook, je kan beter je pony een flinke mep geven met de zweep dan 100 kleine tikjes maar brim reageert niet op het zweepje als ie d'r geen zin in heeft, dan blijft ie doordrammen en gaat ie niet luisteren naar een zweepje.
Het heeft ook niets met zijn bronchitis te maken wat veel mensen denken want hij heeft zit al zijn hele leven maar vroeger heeft hij M dressuur in de bak gereden ook zonder last te hebben van zijn bronchitis, er zijn keelfilmpjes gemaakt van zijn stortte klepje en dit is nog hetzelfde als vroeger dus HOE kan ik m'n pon aanzetten om door de lopen?
Xx


cissy

Berichten: 19795
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: paard is heel sloom in de bak maar buiten snel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:14

En waarom denk jij dat je paard het niet saai vindt om in de bak te rijden?

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: paard is heel sloom in de bak maar buiten snel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:15

Gaat dit om dezelfde IJslander als in je andere topic?

Kieck <3

cissy

Berichten: 19795
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: paard is heel sloom in de bak maar buiten snel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:16

Die wordt toch net ingereden dus zal nog niet buitenrijden waarschijnlijk.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

novabrim
Berichten: 27
Geregistreerd: 29-01-17

Re: paard is heel sloom in de bak maar buiten snel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-17 21:19

Nee dit gaat om mijn andere IJslander ;)

kitobeer

Berichten: 1292
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:20

Weet je zeker dat je pony niet nog meer beperkingen heeft. Buiten is die vlot mag die gewoon rechtdoor lopen. In de rijbak zijn het figuren of een lange zijde met een wending.
Mijn pony is ook niet van de snelste maar dat komt omdat zijn knieen niet optimaal zijn. Als ik echt fanatiek weken zou trainen dan worden ze overbelast gaan ze zeer doen en gaat hij steeds trager lopen.

Connemara pony's zijn dé leukste pony's !

#paddyfromculmore
http://mijnpaardinbeweging.com Sportmasseur voor paarden

novabrim
Berichten: 27
Geregistreerd: 29-01-17

Re: paard is heel sloom in de bak maar buiten snel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-17 21:23

Kitobeer, dankje! Ja hier kan ik wel eens iemand naar laten kijken :)

xLotje

Berichten: 755
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:24

Nou wil ik niet mierenneuken, maar ik kan het niet laten als ik zie dat mensen praten over de zweep als een afstraffing voor hun paard :=

De zweep is een hulpmiddel, wat betekent dat hij jouw eigen hulpen (kuit, zit en teugel) kan versterken. Hierbij dien je "zuinig" om te gaan met je zweepje, en hem in te zetten als je paard slecht reageert op je hulpen. Hem dus een potje lopen te meppen met een zweep, heeft als enkel resultaat dat hij die zweep als vijand gaat zien, en elke keer dat je hem sloom vindt en de zweep erbij haalt, dan gaat hij veel te snel en ongecontroleerd lopen.

Los van dit: zoals je veel zegt, is werken in de bak voor veel paarden ofwel saai ofwel erg moeilijk. Heb je een koppig paard, dan is hij meestal ook snel afgeleid. Zorg er dus voor dat je hem lekker actief blijft rijden, en elke training onverwachte dingen meebrengt. Zo valt hij niet in een routine.

novabrim
Berichten: 27
Geregistreerd: 29-01-17

Re: paard is heel sloom in de bak maar buiten snel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-17 21:31

Lotje, misschien is dir zo overgekomen maar ik ben ook absoluut geen voorstander van het paard af te straffen met ze zweep!! Ik heb hem (wat wel veel mensen tegen me zeggen) dus niet flinke mep gegeven om hem te laten lopen juist omdat ik weet dat due naar dat soort dingen niet luistert als ie niet wil;)

GMekkes
Berichten: 766
Geregistreerd: 23-05-10
Woonplaats: Peize

Re: paard is heel sloom in de bak maar buiten snel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 17:38

Kan allerlei verschillende oorzaken hebben, lichamelijk ongemak bijv. of een inconsequente ruiter of misschien ligt het wel aan de kwaliteit bodem van je bak.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: paard is heel sloom in de bak maar buiten snel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 17:52

Is het een gesloten binnenbak waar je dan in rijdt?
Zo ja, dan zal dat er best mee te maken kunnen hebben. Buiten is altijd frisser, meer zuurstof voor iedereen, mens en dier, en helemaal voor luchtwegpatienten.

novabrim
Berichten: 27
Geregistreerd: 29-01-17

Re: paard is heel sloom in de bak maar buiten snel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-17 19:09

Floortz, ja het is een gesloten binnenbak. Daar zou het idd wel aan kunnen liggen! Dankjewel

8nnemiek

Berichten: 43307
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: paard is heel sloom in de bak maar buiten snel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 19:21

Ik gok toch op verveling. Mijn tinker is in de bak ook sloom, maakt niet uit hoe hard ik hem aan het werk zet, terwijl hij buiten flink doorstapt met energie voor tien. Buiten ziet hij een hoop interessante dingen, nieuwe omgeving, andere paarden om naar te kijken.. en in de bak niet, dat is steeds dat zelfde rondje. Ik rijd zelf dus niet meer in de bak, ik doe hem er simpelweg geen plezier meer mee.
Een bak is leuk om af en toe de hulpen te bevestigen, of een beetje beweging te geven bij slecht weer, maar een paard dat er geen plezier in heeft zou ik zelf gewoon zo veel mogelijk buiten rijden. Ook buiten kun je oefeningen doen, en dan is het voor jullie allebei leuk :)

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip


Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 19:21

Veel IJslanders vinden bakwerk saai. De oplossing ligt toch echt bij de ruiter. Drijven, drijven, drijven stopt alleen maar af. Rijd eens met hele korte signaalhulpen. Doorhangende teugel, korte been hulpen waar je direct een reactie op eist maar ook direct stoppen met drijven als je paard voorwaarts gaat. Sturen op zit en balans zonder de teugel te gebruiken. Veel werken met je stem. Heel voortvarend rijden, zonder aarzeling. Let erop dat je niet gaat duwen met je zit of klemmen met je benen, daar komen ze altijd op terug ipv voorwaarts te gaan. En houd het kort. Korte stukjes voorwaarts maar dan ook ECHT voorwaarts, afgewisseld met vlot stappen aan een lange teugel. Niet langer dan 15-20 min. rijden.
Mijn insteek is altijd: ze moeten in de bak net zo te rijden zijn als buiten. En dat zijn ze allemaal bij mij, daar zorg ik wel voor (op een positieve manier!) Dat betekent dus: vlot in de bak, tempo controle buiten. Sloom in de bak en een raket buiten is twee kanten van dezelfde medaille: je paard staat niet genoeg aan de hulpen.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 8 bezoekers