hoe blijven zitten als je pony er vandoor gaat..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Veren_a

Berichten: 24
Geregistreerd: 19-10-15
Woonplaats: Thuis

hoe blijven zitten als je pony er vandoor gaat..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-17 20:24

Ik rijd op een manege, en laatst ging ik op een pony waarvan bekend is dat ze er af en toe vandoor schiet,
maar de keren dat ik er daarvoor op had gereden deed ze het niet, dus ik zag het totaal niet aankomen toen ze het wel deed.
Ik schrok, wist niet wat ik moest doen, hing naar achter en hing aan de teugels (ik weet dat dit niet goed is, maar ik rijd pas sinds 1 september en dit was mijn reactie op iets waar ik nog nooit mee had hoeven dealen).
Toen de pony een bocht maakt in volle galop zat ik totaal niet stevig en viel ik eraf.
Mijn instructeur zette de pony aan de longeerlijn en liet haar keihard galopperen, zodat ze even uitgeraasd was, waarna ik er weer op ging.
Alles ging goed tot we gingen galopperen, want omdat er toen wat misging bij de andere ruiters in mijn les zat er een gat tussen mij en de pony voor mij.
De pony waar ik op reed greep haar kans en ik voelde het wel aankomen, maar als niet-zo-heel-ervaren ruiter wist ik niet wat te doen; daar gingen we weer.
Ze ging op de bak rand af en maakte een bocht, ik donderde er weer af. Uiteraard ging ik er weer op, hoewel ik het deze keer echt doodeng vond.

Door dit alles ben ik een beetje bang geworden om op de pony te rijden, en ik wil vragen of iemand misschien tips heeft zodat ik de volgende keer dat ze er vandoor gaat in elk geval kan blijven zitten, en haar stoppen.
Ik moet ook meer zelfvertrouwen krijgen, dus wil sowieso eerst een paar lessen nog op andere pony's rijden.
Hebben jullie nog tips?
Groetjes /3

Vallen is niet erg als je maar opstaat.
Spoiler:


Linnie050

Berichten: 11779
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: hoe blijven zitten als je pony er vandoor gaat..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 20:29

Als een pony er vandoor gaat en de bocht omgaat is het niet gek dat je eraf valt.
Vooral in het begin.

Je kan ook het zadel vastpakken aan de voorkant.

Als het je lukt je teugel korter maken en op de volte sturen.
Op een cirkel zetten desnoods je hand echt naar je knie toe brengen en hooooo hoooo blijven zeggen.

Geeft je instructrice geen tips?

Het gaat soms ook zo snel en het weer is frisser.
Zijn de paarden ook vaak wat frisser.

Sizzle

Berichten: 35577
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 20:31

Een manege zoeken waar ze zorgvuldiger met hun klanten omgaan?
Zo'n paard hoor je niet aan beginners te geven.
Met 4 maanden manege ervaring kun je dat gewoon nog niet uitzitten. Je moet het opvangen in je enkels, heupen en knieen dat kost een stuk meer ervaring dan die jij nu hebt.
Aan de teugels hangen werkt niet, als het paard dan de bocht omgaat dan vlieg je de bocht uit als een waterskieer achter een speedboot.

Veren_a

Berichten: 24
Geregistreerd: 19-10-15
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-17 20:32

Citaat:
Geeft je instructrice geen tips?

Jawel! Maar omdat ik zo gespannen was ben ik die alweer kwijt :') in mijn hoofd was het vooral 'blijven zitten, blijven zitten!' haha :')

Vallen is niet erg als je maar opstaat.
Spoiler:

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: hoe blijven zitten als je pony er vandoor gaat..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 20:44

Ik vind het nogal wat om een beginner op zo'n pony te zetten. Gewoon weigeren op die pony te rijden, ze maken maar een wat betere keuze.

zelmago4it

Berichten: 410
Geregistreerd: 27-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 20:59

Zorg er voor dat je echt je balans probeert te vinden op je beugels, en je benen goed aangesloten hebt. Als de pony er dan vandoor gaat, probeer dan rechtop te blijven zitten, niet voor of achterover gaan hangen, want dan ben je het snelst uit balans.
Als het gaat pak je je teugels korter, je gaat hier niet aan hangen, maar probeer wel door middel van ophoudingen de rem te krijgen. Je kan ook proberen hem op een steeds kleinere volte te krijgen. Zo moeten ze automatisch afremmen en krijg je de controle weer terug.

Probeer in ieder geval stil te blijven zitten, en rustig te blijven.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 20:59

is niet de meest vriendelijke manier, maar als je de binnenteugel flink van de hals afdoet, terwijl je je teugels op maat houd, dan 'trek' je haar als het ware de bocht om, voor de pony kan kiezen welke bocht er genomen gaat worden.. ook ik zat wel eens in volle vaart richting een bakrand hoor.. links of rechts, zodra jij je voorbereid op een keuze die je maakt (verschuift dus automatisch je zit iets) en gegarandeerd, je pony schiet de andere hand op als waar jij dacht dat ie heen zou gaan..

het is geen chicque oplossing (beter dan z'n tanden flossen ok, maar niet chicque), maar als het gaat om vliegles of net aan blijven zitten en de controle herpakken.. dan kun je dat eens proberen..


verder dan dat, ik denk dat het de meesten van ons in de eerste periode wel eens overkomen is hoor.. een pony die poef zegt onder je en als je blijft zitten ging je in de eerste bocht er soms al af. Er komt een moment dat je denkt heeee.. nu deed hij poef, maar voor de boarding had ik m onder controle.. rijden is kilometers maken..

je kunt dat leren op een doodbrave pony die nooit een pas verkeerd zal doen, maar dan zal het wat langer duren voor je op een pony kunt rijden die zomaar ineens poef kan doen. dan heb je dat vertrouwen al opgebouwd en dan krijgt het een voor mijn gevoel veel hardere knauw als je net denkt dat je lekker rijd en dan wordt je er naast gezet.

Je mag best aangeven bij de manege dat je graag nog even op een wat rustigere of meegaandere pony rijd. maar in principe kan iedere pony wel een keer goed verschieten.. Een notoire verschieter, ja leuk om af en toe eens te proberen of je op dat gebied vooruit gaat.. maar geef maar gewoon aan dat je dat even liever niet hebt.

- goed zitten (voor je gevoel zal je dan waarschijnlijk 'achterover zitten' maar in het echt zit je rechtop).
- teugels op maat, wel contact, zo min mogelijk rommelen.
- hakken laagste punt.. doet dat zeer in je onderbeen, dan zit je waarschijnlijk met iets te korte beugels..
- moeten jullie in draf maar denk je dat de pony bezig is om te gaan verschieten.. stuur rustig naar de binnenhoefslag en ga terug naar stap.. paar passen stap tot jij denkt dat je weer in control bent en dan weer rustig aandraven.. Als de instructrice draf zegt, betekent het niet dat je als zombies moet rondjes draven tot ze weer stap zegt.. jij zit op de pony, jij voelt wat de pony op aan het bouwen is (op een gegeven moment), dus jij bent het die bepaald 'nu neem ik hem terug, zodat hij geen dingen doet die ik niet wil'. daarnaast is zo'n extra overgang ook nog eens goed om het dier goed te laten luisteren naar je.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 28-01-17 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

hwn
Berichten: 4639
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 21:00

Sizzle schreef:
Een manege zoeken waar ze zorgvuldiger met hun klanten omgaan?
Zo'n paard hoor je niet aan beginners te geven.
Met 4 maanden manege ervaring kun je dat gewoon nog niet uitzitten. Je moet het opvangen in je enkels, heupen en knieen dat kost een stuk meer ervaring dan die jij nu hebt.


Mee eens!
Laatst bijgewerkt door hwn op 28-01-17 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

melody2
Berichten: 891
Geregistreerd: 26-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 21:00

Ik zou op zoek gaan naar een manege waar ze wel verantwoord met hun klanten omgaan. Een pony waarvan bekend is, dat hij regelmatig er vandoor gaat hoort niet in een beginners les mee te lopen.

zelmago4it

Berichten: 410
Geregistreerd: 27-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 21:06

melody2 schreef:
Ik zou op zoek gaan naar een manege waar ze wel verantwoord met hun klanten omgaan. Een pony waarvan bekend is, dat hij regelmatig er vandoor gaat hoort niet in een beginners les mee te lopen.


Oké een pony waarvan je weet dat ze er makkelijk vandoor gaan is niet zo handig. Maar wij hebben in onze beginnerslessen echt brave pony's, die ook wel eens een sprintje trekken.
We hadden laatst een les, met 7 beginnertjes die net los kunnen rijden. Ze hadden allemaal wat aan te merken op de pony waar ze op moesten rijden, dus zat er niet 1 lekker zeker op de pony. Ja dan zijn die pony's ook zo gehaaid, zeker met dit frisse koude weer, dat ze even voor zichzelf gaan beginnen.
Daarom doen we bij ons ook altijd de beginnerslessen met zn 2e, zodat we net een extra paar ogen hebben om dit soort grappen van de pony's op tijd op te vangen.
Je kan er echt niet altijd wat aan doen.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: hoe blijven zitten als je pony er vandoor gaat..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 21:18

Schrale troost voor je, ik reed al jaren en ben er op zo'n manier ook nog wel eens afgesmakt.
Die van mij ging rennen uiteindelijk schoot ie de AC lijn op in 60 20 bak en ik dacht dat ik naar links ging, paard vond dat ie naar rechts ging.. resultaat.. hing er nog aan, heb ook de bocht nog gehaald tot stuk op de lange zijde, toen was het bij mij toch ook echt exit.. plof....
Ondertussen daar handiger in geworden, voetjes naar voren zodat als ie remt of bocht om schiet je gewoon op je voeten rust ipv dat je er afvliegt. Moet zeggen, paard heeft het ondertussen al jaren niet meer gedaan.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Sizzle

Berichten: 35577
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 21:22

Het zal iedereen overkomen, maar je hoeft het niet op te zoeken.
Als je nog maar kort rijdt zal je doorgaans ook minder handig vallen, daarna span je nog meer en val je nog ongelukkiger. Zo'n paard is gewoon een aanslag op je zelfvertrouwen in het begin en niet nodig.

Veren_a

Berichten: 24
Geregistreerd: 19-10-15
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-17 22:06

melody2 schreef:
Ik zou op zoek gaan naar een manege waar ze wel verantwoord met hun klanten omgaan. Een pony waarvan bekend is, dat hij regelmatig er vandoor gaat hoort niet in een beginners les mee te lopen.

Oh, hier schrik ik wel van hoor! Maar misschien heb je gelijk, hoewel ik niet meer in een echte beginners les rijd, omdat ik op ponykampen al wat ervaring had opgedaan. Ook heb ik inderdaad gevraagd of ik deze week op een andere pony mocht, en dat mocht, maar als ik aan andere mensen vertel waarom ik er niet meer op wil zeggen ze 'gewoon doen' dus vandaar dat ik schrok :)

Vallen is niet erg als je maar opstaat.
Spoiler:

JoT

Berichten: 4005
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 11:37

Sizzle schreef:
Een manege zoeken waar ze zorgvuldiger met hun klanten omgaan?
Zo'n paard hoor je niet aan beginners te geven.
Met 4 maanden manege ervaring kun je dat gewoon nog niet uitzitten. Je moet het opvangen in je enkels, heupen en knieen dat kost een stuk meer ervaring dan die jij nu hebt.
Aan de teugels hangen werkt niet, als het paard dan de bocht omgaat dan vlieg je de bocht uit als een waterskieer achter een speedboot.



Dit dus. Niet eerlijk voor jou en niet eerlijk voor het paard, die meer begeleiding nodig heeft dan een onervaren ruiter.

7 augustus 2012: Rust zacht lieve Macho. Je hebt me zoveel gegeven, ik zal je nooit vergeten.

Janinevv

Berichten: 13211
Geregistreerd: 12-01-16

Re: hoe blijven zitten als je pony er vandoor gaat..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 11:46

Raar dat je gelijk op zo'n pony moet..

Ik heb zelf ook keer gehad moesten we aandraven en ik reed voorop nou dat beest begin echt keihard te draven en ging toen over in galop, toen moest ik haar in de volte zette gewoon teugel helemaal om, niet de meest vriendelijke manier maar goed.

[o]

joannetaris

Berichten: 27
Geregistreerd: 24-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 21:28

Vroeger schoot mijn pony ook heel vaak weg, en het is vooral een kwestie van oefenen, het is helemaal niet gek dat je er af valt als je nog zo weinig ervaring hebt. Wat mij heeft geholpen is om rustig te blijven, het paard kan nergens heen en zal heus niet ergens tegen aan lopen waardoor je je beter kan concentreren op het blijven zitten. En uiteindelijk gaat een paard wel weer langzamer, wat je vooral niet moet doen is aan de teugels trekken, dan gaan ze juist terug trekken en dus nog harder rennen. Wat mij hielp is juist het contact weg laten vallen voor een paar seconden zodat je paard op ze eigen benen moet lopen, en daar 'schrikken' ze meestal van waardoor ze snelheid verminderen.
Ook helpt het om je paard op een volte te sturen en die steeds kleiner te maken.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 21:35

Dat blijven zitten krijg je gewoon met ervaring.. Je moet leren om (hoe raar het ook klinkt) te ontspannen en mee te gaan met de beweging. Wanneer je gespannen wordt, en dus je spieren aanspant, kan je de bewegingen niet meer uitzitten en stuiter je er zo af. Dat leer je niet zo even in een paar maandjes.. Dat gaat echt met hééééél wat kilometers en heel veel vallen en opstaan. En sommigen leren het nooit. Het is namelijk een reflex die je moet afleren... Dat is heel lastig.

Ik snap alleen absoluut niet dat ze je op zo'n pony zetten. En dat wanneer je er afvalt je per see weer op die pony moet rijden... Natuurlijk voelt die pony dat jij gespannen bent, angst kan je echt niet verbergen voor een prooi/ vlucht dier. Wat ontzettend slecht van je instructeur :\


Hippe_Hannes

Berichten: 176
Geregistreerd: 10-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 21:46

Paardrijden moet vooral leuk zijn, en als jij met angst op die pony zit, dan is het heel verstandig om te vragen of je op een andere pony mag. Dus trek je lekker niets aan van mensen die zeggen dat je gewoon wel op die pony moet. ;-)

Ik geloof dat ik zelf pas na 3 jaar paardrijles op een 'schiet er nog wel eens vandoor' paard mocht. Daar ben ik de eerste keren ook vanaf gevallen, voordat ik door had hoe je moest blijven zitten. Het is heel nuttig om te leren, maar dat hoeft niet als je nog maar net 4 maanden les hebt.

mdraat
Berichten: 1
Geregistreerd: 14-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 17:37

elke pony heeft dit wel is. hij schrikt ergens van en gaat bokken of galoperen en je valt er vanaf.
het blijven vluchtdieren dus je kan het niet voorkomen. maar verder kan je je soms gewoon maar laten vallen. ik heb je geprobeerd er op te blijven zitten alleen ik hield het niet lang vol, ik lande op het hek van de bak, natuurlijk niet zo slim. maar als je je laat vallen zorg dan dat je een koprol maakt, zodat je je niet bezeert. je kan daar voor een paar judo lessen volgen om op reactievermogen dat te kunnen. er zijn ook speciale lessen voor. je kan op je manege vragen of hun die lessen geven.

ik hoop dat je je er iets aan hebt :)
xx Malou

Ragdollcat
Berichten: 14661
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 17:44

hwn schreef:
Sizzle schreef:
Een manege zoeken waar ze zorgvuldiger met hun klanten omgaan?
Zo'n paard hoor je niet aan beginners te geven.
Met 4 maanden manege ervaring kun je dat gewoon nog niet uitzitten. Je moet het opvangen in je enkels, heupen en knieen dat kost een stuk meer ervaring dan die jij nu hebt.


Mee eens!



Ik ben het er ook mee eens.
Zeker helemaal als je nog maar pas paardrijdt sinds september.

Dit vind ik echt niet kunnen.

Inderdaad, elke pony doet dit weleens........doe je helaas niet veel aan, een ervaren ruiter kan er wel naar handelen, maar een beginner............nee, dat vind ik niet kunnen.

Ze moeten hier wel een geschiktere pony voor gaan uitzoeken voor jou.

Irene793
Berichten: 267
Geregistreerd: 04-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 16:13

Ik vind het ook gek dat je er weer op moest met angst. Dat helpt echt niet, je bouwt er alleen maar meer spanning mee op!

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Re: hoe blijven zitten als je pony er vandoor gaat..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 18:11

Dit topic is tien maanden oud. Mag hopen dat ts ondertussen al een oplossing heeft :+

{இ}ڿڰۣ-ڰۣ~—
Doe altijd wat je niet durft


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers