altijd maar kijken...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

altijd maar kijken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-04 13:57

ik heb een haf van 4 jaar. bijna 5

de laaste tijd is hij heel kijkerig, hij schrikt niet maar kijkt alleen..

ik rijd met hem in een bak die ligt zo'n 100 m van de drukke weg af.
de autos boeien hem niet.. allleen fietsers op het fietspad en de schapen naast hem in de wei Verward

dus dan ben ik aant rijden, en dan ziet hij bijvoorbeeld een fietser verder op, dan gooit ie zn hoofd omhoog, en weg ontspanning,
hij blijft dan maar kijken.. en is heel gespannen. ik ga dan maar weer stappen en hem weer rustig ontspannen omlaag rijden.. dan draaf ik weer aan, gaat t weer een paar rondjes goed, en dan huppa ziet hij weer wat..

als dat nu 1x gebeurd is dit nog niet erg. maar langzamerhand word dit wel erg irritant.. want ik kan hem zo niet lekker doorrijden.. ik moet de hele tijd weer terug naar de stap..

ik weet niet hoe dat ineens komt, of het komt doordat we hem geschoren hebben, of door het weer, ik heb geen idee,

maar ik hoop dat jullie wat tips voor me hebben..

Larish

Berichten: 7417
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 14:11

Probeer hem te negeren! Zogauw hij begint te kijken, drijf hem bij door hem te zeggen dat hij door moet lopen.
Vooral niet gaan stappen als hij dit doet! Dan word hij alleen maar kijkeriger.

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-04 16:15

Sk4t3r schreef:
Probeer hem te negeren! Zogauw hij begint te kijken, drijf hem bij door hem te zeggen dat hij door moet lopen.
Vooral niet gaan stappen als hij dit doet! Dan word hij alleen maar kijkeriger.


als hij begint te kijken, loopt ie wel gewoon door.. dus aan zijn tempo is nix mis mee..
als ik blijf doordraven, dan wil hij niet meer omlaag,dan zit ie wat gespannen te doen, zodra ik ga stappen, komt ie weer... Scheve mond

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 17:35

eefke schreef:
als hij begint te kijken, loopt ie wel gewoon door.. dus aan zijn tempo is nix mis mee..
als ik blijf doordraven, dan wil hij niet meer omlaag,dan zit ie wat gespannen te doen, zodra ik ga stappen, komt ie weer... Scheve mond


Hij wil juist onder het werk uit en dat lukt hem ook, want je gaat stappen als hij begint te kijken. Ik denk dat je beter gewoon door kunt rijden dan maar met zen kop in de lucht. Zet hem anders gelijk op de volte totdat hij weer ontspannen is.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 17:47

inderdaad,zo'n paard moet je bezig houden.
veel tempowisselingen en dat hoofd vergeten van je pony!

nageeflijkheid komt pas weer bij ontspannenheid dus zoek de ontspannenheid weer in de draf door bezig houden in het rijden.

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 19:27

Als hij zijn hoofd zo in de lucht gooit, kan een martingaal misschien ook helpen.

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 22:32

Ik zou inderdaad ook doorblijven rijden in de gang waar je in reed (stap, draf, galop, maakt niet zoveel uit) en veel figuren en - na eerst te hebben doorgereden - overgangen rijden, zodat hij zijn aandacht bij jouw houdt en niet bij die fietsers of schapen of wat dan ook.
Als het goed is, wordt hij dan ook wel weer ronder en ontspannener. Ik zou in ieder geval zeker geen hulpteugels aan zo'n jong paard gaan hangen! (dat zou ik trouwens sowieso bij (bijna) geen enkel paard doen). Veel succes ermee!

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 23:13

dankjewel voor de reacties

inmiddels loopt hij al weer heel lekker. ik heb hem eens flink aant het werk gezet, heel veel slange voltes overgangen stap draf, en als snel was zijn aandacht bij mij, en begon hij al ronder te lopen *LOL*